آخرین خبر

داور و منتور بین‌المللی اختراعات سازمان جهانی OCIIP تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل زیرساختی صنعت تجهیزات پزشکی نبود نظام مستقل است

در سال‌های اخیر جوانان به‌ ویژه جوانان متولد اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد از این جهت که سبک و سیاق خاصی در زندگی دارند بسیار مورد نقد قرار گرفته‌اند. بزرگ‌ترین نقدی که به این نسل وارد شده این است که اصولاً سطحی گرا و بدون هدف هستند و به موفقیت و رشد خود کمتر می‌اندیشند. آمارها حاکی از آن است که تغییر سبک زندگی تبعات خود را بر روی دیدگاه و سبک زندگی افراد داشته است. بی‌شک بیشترین این تبعات گریبان‌گیر نوجوانان و جوانان بوده است. یکی از مثال‌های نقض، محمد حاجی‌زاده است. او که متولد ۱۳۷۹ منطقه آزاد ماکو است، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک است. او در عین جوانی، هم‌اکنون عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی مخترعان ژنو- سوئیس، داور و منتور بین‌المللی اختراعات سازمان جهانی OCIIP، مخترع و محقق حوزه‌های مهندسی پزشکی، مشاور اسبق نوآوری و اختراعات سازمان منطقه آزاد ماکو و مشاور سابق نوآوری شهرداری و شورای شهر است.
بی‌شک تلاش در راه هدف و تسلیم نشدن از جمله عوامل تاثیرگذار در موفقیت هستند که ارتباطی با سن و زمانی که در آن زندگی می‌کنیم ندارند. مطالعه زندگینامه افراد موفق می‌تواند به انتخاب روش مناسب کمک کند. در «چهره به چهره» این شماره از ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی میزبان این جوان پرتلاش هستیم. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

دلیل علاقه‌مندی و هدف شما از انتخاب رشته مهندسی پزشکی چه بود؟

از دوران کودکی علاقه شدیدی به تجهیزات پزشکی و نحوه کارکرد آن‌ها داشتم. خلاق و ایده‌پرداز بودم حتی وقتی در مراکز درمانی افراد را با روپوش سفید می‌دیدم آرامش و امنیت خاصی پیدا می‌کردم. در دوران دانش‌آموزی هم هنگام کار عملی در آزمایشگاه، بدون واهمه سراغ دستگاه‌ها و محلول‌های شیمیایی می‌رفتم. خیلی کنجکاو بودم. از مهمترین دلایل اصلی انتخاب این رشته برای من، توسعه ایده‌پردازی فردی و شروع به کارآفرینی در حوزه مهندسی پزشکی بوده است.
این رشته بسیار حساس که لقب مهندسی زندگی گرفته، ادغام دو شاخه مهندسی و پزشکی است. به نظر من مهندس پزشک باید دارای ذهنی منعطف و چند بعدی باشد. افرادی که وارد حوزه مهندسی پزشکی می‌شوند باید آگاهی و دانش کافی و بروزی در زمینه مهندسی پزشکی داشته باشند تا باعث رشد و پیشرفت این حوزه شوند. ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و برای مثال واحد تولیدی ملزومات و تجهیزات مصرفی و کاربردی در مراکز درمانی یکی از موارد کارآفرینی‌ها در این رشته است.

چه دستاوردهایی در دوران دانشجویی تا به حال داشته‌اید؟
دوران دانشجویی مقطعی مهم برای تحصیل و تحقیق و در عین حال کسب تجربه است. با تلاش‌های بی‌وقفه، موفق به اختراع چندین دستگاه در حوزه مهندسی پزشکی (توانبخشی) شده‌ام. عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی مخترعان ژنو- سوئیس هستم و لقب INV را از سازمان جهانی IFIA کسب کرده‌ام. همچنین در سازمان جهانی OCIIP به ‌عنوان داور و منتور در مسابقات بین‌المللی اختراعات انتخاب شده‌ام.

به ‌طورکلی جایگاه مهندس پزشکی را برای اشتغال در این حیطه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در صورت چشم‌پوشی از تحریم‌های وضع شده علیه این صنعت، می‌توان گفت استفاده نکردن از نیرو‌های ماهر، جوان و ارزشمند جزو چالش‌های اصلی صنعت تجهیزات پزشکی است. بروزرسانی نکردن بُعد علمی مهندسی پزشکی راه را برای تبدیل تحریم از تهدید به فرصت از طرف قشر دانشجو، محقق و پژوهشگر دشوار کرده است.

به نظر شما مهم‌ترین چالش صنعت تجهیزات پزشکی چیست؟ اگر شما جای یکی از مسئولان بودید چه می‌کردید؟
علاقه‌ای به قرارگیری به جای هیچ مسئولی ندارم؛ چرا که متاسفانه بیشتر آن‌ها ناآشنا با این صنعت هستند. با این حال اگر مسئول بودم، امکانات کافی برای آموزش و انتقال تجربیات به نسل جوان و اشتغال‌زایی برای مهندسان جوان را فراهم می‌کردم. نبود نظام مستقل تجهیزات پزشکی و ورود برخی پزشکان به تجارت تجهیزات پزشکی از جمله بزرگ‌ترین آسیب‌های زیرساختی این صنعت حساس به شمار می‌آید.

درباره اختراعات خود بیشتر توضیح بدهید.
یکی از اختراعات من دستگاه مبدل قرص‌های جامد به مایع است. هدف این دستگاه کمک‌رسانی برای کودکان و معلولان حرکتی است. اکثر کودکان و معلولان مشکل بلعیدن قرص دارند. این دستگاه به کمک سیستم و موتورهای خود قرص را به حالت مخلوط و سوسپانسیون در می‌آورد و با استفاده از سر سیلیکونی خود باعث مصرف راحت‌تر آن توسط کودکان و معلولان می‌شود.

چه پیشنهادی برای دانشجویان این رشته دارید؟
پیشنهادم به دانشجویان این رشته این است که ایده‌پرداز و هدفمند باشند و قدرت طراحی خود را بالا ببرند و کارهای عملی را موازی با کسب علم و دانش پیش ببرند.

چه الگوهایی در مسیر شما تاثیرگذار بوده است؟
می‌توان گفت پروفسور محمت تونر (Prof Dr. Mehmet Toner) الگو و نقطه عطف من در حوزه مهندسی پزشکی بوده است. او هیئت علمی بخش پزشکی دانشگاه هاروارد و یک مخترع است. با پروفسور تونر در یکی از کنگره‌های مهندسی پزشکی در ترکیه آشنا شدم. او مخترع چیپ ست تشخیص سلول‌های سرطانی است. پروفسور می‌گفت که هنگام انتخاب رشته خیلی به پزشکی علاقه داشت اما رتبه خوبی نیاورد و در رشته مهندسی مکانیک پذیرفته شد. برای دکتری به MIT رفت و آنجا با رشته بیومدیکال آشنا شد و احساس کرد دوباره می‌تواند به هدف اول خود برسد و در زمینه پزشکی فعالیت کند که همین امر باعث رشد و ترقی او شد.

اکنون روی چه محصول و ایده‌ای متمرکز شده‌اید؟
در حال حاضر روی کیت تشخیص سلامت شیر کار می‌کنم. سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر از مسمومیت شیر، جان خود را از دست می‌دهند. این کیت امکان تشخیص فوری فاسد یا سالم بودن شیر را به ما می‌دهد.

برای موفقیت در حرفه خود چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
از بدو تحصیل هدف و تمرکزم را روی اختراعات و طرح‌های نوپای مهندسی پزشکی گذاشتم. با شرکت در کنگره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، امارات متحده، آلمان، کره جنوبی و سوئیس سعی بر افزایش سطح علمی خود در راستای زنده نگه داشتن روحیه و انگیزه خلاقانه‌ام داشته‌ام. این رویکرد باعث رشد روزافزون در بازه زمانی کوتاهی شد چون چاره‌ای جز پیشرفت برای پیشبرد اهداف برای رسیدن به قله‌های موفقیت در این عرصه نداشتم و نخواهم داشت.

سخن آخر شما برای مخاطبان ماهنامه مهندسی پزشکی چیست؟
تمام رویاهایمان می‌تواند به حقیقت بپیوندند اگر جرئت دنبال کردن آن‌ها را داشته باشیم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور