آخرین خبر

حمايت از صادرات، بهترين راه تقويت توليد تجهيزات پزشکی و آزمايشگاهی

درج دو اطلاعيه در سايت اداره کل تجهيزات پزشکی در ارتباط با محصولات توليدی تجهيزات پزشکی کشور در شهريورماه را بايد نشانه‌ای از سمت و سوي درست حمايت از توليد قلمداد کرد.

يکي اطلاعيه برگزاري دوره آموزش توانمندسازی صادرات با حمايت «معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری» که اعلام مي‌کند مرکز توسعه صادرات سلامت ايران با حمايت معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری اقدام به برگزاری دوره توانمند‌سازی صادرات در تاريخ 28 شهريورماه لغايت 2 مهرماه کرده است.

ديگري بازنشر اطلاعيه کميسيون غذا و دارو اتاق بازرگانی مشترک ايران و امارات متحده عربی است که آمادگي اين اتاق را برای همکاری با صاحبان صنايع حوزه سلامت جهت ارائه محصولات سلامت محور و معرفی برندهای با کيفيت در اکسپو 2021 دبی، اعلام می‌دارد.

بارها اين قلم بر ضرورت صادرات به عنوان شاخصي جهت ارزيابی موفقيت توليد تجهيزات و ملزومات پزشکی تاکيد کرده است. زيرا تنها در رقابت با برندهای معتبر بين‌المللی و مقبوليت تجهيزات و ملزومات ساخت ايران در کنار محصولات مشابه خارجی می‌توان  از سطح فناوری و کارآمدی آن‌ها اطمينان حاصل کرد. تجربه چند دهه ثابت کرده است که روش‌هايی مانند منع واردات، بالا بردن غير منطقی تعرفه‌های گمرکي و اجبار مراکز درمانی و دانشگاه‌ها برای خريد کالاها و تجهيزات ايرانی، نه به توسعه و پيشرفت دانش فنی و توليد کمک کرده است، نه بر کارايی و کيفيت خدمات تشخيصی و درمان افزوده و نه به سود اقتصاد ملی تمام شده، بلکه تنها به ايجاد فرصت (رانت) برای چند شرکت جهت تداوم توليد ضعيف و ناکارامد و کاهش بهره‌وری خدمات درمانی و در نهايت ضرر و زيان اقشار وسيع بيماران و مراجعه کنندگان به بيمارستان‌ها انجاميده است.

بارها متخصصان و صاحب نظران در همه رشته‌های صنعتی و به ويژه صنايعی که از حساسيت و دانش فنی بالاتری برخوردارند، اعلام کرده‌اند که حمايت از توليد با حذف رقابت، به زيان نظام سلامت و مصرف‌کننده نهايی است و تنها در صورتی که محصولات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی معتبر را داشته باشند و بازار صادراتی پيدا کنند، مي‌توان  از رونق توليد سخن به ميان آورد.

با اين توضيحات بايد دو اطلاعيه اداره کل تجهيزات پزشکی را که در حمايت از صادرات صادر شده‌اند، اقدامی در جهت حمايت از توليد به حساب آوريم.

مدير مسئول
صائب ماکويی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور