آخرین خبر

حمايت از توليد تجهيزات و ملزومات پزشکی حتی پس از برداشتن تحريم‌ها

خبرهاي مذاکرات ژنو با حساسيت ويژه‌ای در جامعه دنبال مي‌شود و تاثير آن‌را در کاهش نرخ ارز و سکه، می‌توان  ديد. حتی رئيس جمهور، پيشتر از اعلام خبرهای رسمی از ژنو و تاييد طرف‌هاي ديگر، توافق را تمام‌ شده اعلام مي‌کند، با اين فرض که برگی زرين در کارنامه دولت رو به پايان خود بگذارد و در اين وانفسای رکود و بيکاری و نوميدی و افسردگی، پيامي شادی آفرين را به جامعه القا کند.

پيوند زدن توافق در مذاکرات برجام، برطرف شدن تحريم‌ها، کاهش نرخ ارز و عادی شدن واردات، از انتظار و تقاضای متراکم بخش‌های مختلف جامعه برای واردات کالاهای مختلف حکايت دارد. اما اين انتظار به سطح عامه مردم و تقاضاي کالاهای مصرفی و وسايل خانگی محدود نمی‌شود. بسياری از دست اندرکاران حرفه‌های تخصصی نيز برای تامين ماشين آلات، تجهيزات و مواد مصرفی، چشم به فردايی توافق برجام دوخته‌اند.

اين گرايش در عين حالی که برای توسعه کشور و تامين نيازهای توليد داخل، موثر و سازنده است، مي‌تواند تهديدی برای دستاوردهای ارزنده صنعت گران و توليد کنندگان کشور باشد و همه تلاش‌های علمی، فنی و خلاقانه را ناکام بگذارد. چنين روندی چندين بار در تحولات پس از انقلاب و پس از جنگ و پس از برداشتن پاره‌ای از تحريم‌ها، تکرار شده است. پس اين بار نيز نگرانی از هدر رفتن کوشش‌های شرکت‌های دانش بنيان و نوآوری‌ها و دستاوردها در زمينه ارتقای کيفيت محصولات فناورانه و توليد داخل موجه است.

اساسا اين باور نيز پر بيراه نيست که همه شاکله و ساختار اقتصاد کشور ما، پس از عمده شدن نقش نفت در بودجه کشور، بر پايه واردات شکل گرفته و تمام مقررات و سيستم بوروکراسی و عاملان و مجريان به گونه‌ای تنظيم شده و پرورش يافته اند که راه براي واردات از صد مسير باز است و برای صادرات، موانع به صدگونه فراهم است. بنابراين دميدن در بوق توليد، معمولا از سر اجبار و بسته شدن راه واردات از سوي خارجی‌ها صورت مي‌گيرد و چون آن‌ها موانع واردات کالا به کشور ما را بردارند، شعارهای پرطمطراق، آرام آرام به فراموشی سپرده يا از محتوا، تهی می‌شوند. 

طي سال های اخير در سايه تحريم‌ها و بنا به ضرورت نياز کشور، شرکت‌های پيشرو، دانشکده‌های مهندسی پزشکی و متخصصان تجهيزات پزشکی با حمايت دانشگاه‌ها و مديران ميهن دولت بخش سلامت، دستاوردهای قابل توجهی در حوزه تجهيزات پزشکی داشتند و دانش فنی، تحقيقات و خلاقيت‌های ارزنده‌ای در زمينه توليد مواد مصرفی، دارو سازی، تجهيزات و ملزومات مورد نياز بخش‌های تشخيصی و درمان را به بخش سلامت تقديم کردند. اين کوشش‌ها بايد قدر دانسته شود و به مشابه سکوهای پرشی برای توسعه توليد تجهيزات پزشکی، قلمداد شوند، نه اين که در پای واردات قربانی شوند.

منابع ارزی کشورکه سال‌ها به بهانه‌های مختلف در کشورهای ديگر محبوس بوده‌اند، بايد ضامنی براي ارتقای کيفيت و فناوری توليد تجهيزات و ملزومات پزشکی باشند، نه دلارپاشی براي خريد تجهيزات خارجی و از ميدان به در کردن توليد‌کنندگان داخلی.

….. که مسئولان، قانونگذاران و مجريان و نهادهاي مدني حوزه سلامت، با درک اين واقعيت، شرايط را براي دسترسی توليدکنندگان داخل به منابع علمی، پژوهشی و فناوری‌های نوين فراهم سازند و واردات را در حدی که توليدکنندگان خود را در مصاف با آن‌ها در لبه رقابت نگه دارند، مجاز شمارند.

توليدکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکی نيز بايد بدانند که شرط بقاي آن‌ها ارتقای کيفيت و کاهش قيمت تمام شده در حد رقابت با بهترين برندهای جهانی است، نه بستن راه ورود کالاهای خارجی و بالا بردن ديوار تعرفه‌ها. چرا که در نهايت منافع مصرف‌کننده نهايی ايمنی شهروندان کشور ما ايران است که اهميت دارد.

                                                                                                               مدير مسئول
                                                                                                              صائب ماکويی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور