آخرین خبر

حضور 10 شرکت ايراني در نمايشگاه بينالمللي عرب هلث 2018؛ ايران در جستجوي جايگاه خود در عرب هلث

نویسنده: مانا راد

 

نمايشگاه عرب هلث 2018 امسال نيز همانند ساليان گذشته در روزهاي 9 تا 12 بهمنماه ( 29 ژانويه تا 1 فوريه) در مرکز همايش ها و نمايشگاه هاي بينالمللي دبي (Dubai International Convention & Exhibition Centre) برگزار شد. اين دوره از نمايشگاه  چهل و سومين دوره از نمايشگاهي بود که براي اولين بار در سال 1975 آغاز به کارکرد. اکنون بعد از گذشت بيش از چهار دهه، عرب هلث بزرگترين گردهمايي تجاري و علميِ حوزه بهداشت و سلامت در منطقه خاورميانه و شاخ آفريقاست. در نمايشگاه امسال، بيش از 4200 کمپاني  فعال در بخش تجهيزات پزشکي و سلامت از 68 کشور جهان محصولات خود را به نمايش گذاشتند و بر اساس آمار قريب 103 هزار بازديدکننده از بيش از 150 کشور جهان از اين نمايشگاه ديدن کردند. به جا گذاشتن چنين آماري از بازديدکننده، عرب هلث را بعد از مديکاي آلمان به  دومين نمايشگاه پربازديد کننده اين حوزه در جهان مبدل کرده است. همچنين نزديک به 40 کشور از سراسر دنيا  پاويون اختصاصي خود را برپا کردند. به موازات برگزاري نمايشگاه، بيش از 500 سخنران در 19 کنفرانس در زمينه هاي مختلف تصويربرداري، جراحي، ارتوپدي، مهندسي پزشکي، بهداشت عمومي، دندانپزشکي، مديريت کيفيت و … به ايراد سخنراني پرداختند. از بخشهاي جديدي که به نمايشگاه امسال اضافه شده بود ميتوان به بخشهاي تکنولوژي مراقبتهاي بهداشتي شخصي و تکنولوژيهاي هوشمند اشاره کرد.
نمايشگاه بينالمللي عرب هلث، يکي از مهمترين رويدادهاي جهان در حوزه تجهيزات پزشکي و سلامت است. حضور ايران از سالهاي ابتدايي برگزاري آن، براي صنعت تجهيزات پزشکي بسيار مؤثر است.
مهندس يحيي رضوي، نماينده انحصاري امور هماهنگي نمايشگاه عرب هلث در گفتوگو با ماهنامه تجهيزات پزشکي بابيان اينکه 10 شرکت ايراني در نمايشگاه بين المللي عرب هلث 2018 حضور داشتند، گفت: «تنها مشکل موجود براي حضور شرکتهاي ايراني، تحريم هاي بانکي هستند که مدتي است ايرانيها محدودشده اند.» در ادامه اين گفتوگو را ميخوانيد:

  نمايشگاه عرب هلث 2018 نيز برگزار شد. به نظر شما اين دوره چطور برگزار شد؟
برگزارکننده نمايشگاه عرب هلث، کمپاني بين المللي اينفورما (Informa) است. اينفورما اصالتاً شرکت انگليسي محسوب ميشود و صدها نمايشگاه و کنفرانس بينالمللي را اداره ميکند. يکي از دسته بندي هاي اين شرکت، لايف ساينس (حوزه پزشکي، دارويي و …) است که نمايشگاه بين المللي عرب هلث يکي از آنهاست. اين نمايشگاه، بعد از مدت طولاني دومين نمايشگاه بزرگ جهان در اين حوزه محسوب ميشود. ايران از حدود 22 سال پيش در نمايشگاه عرب هلث حضورداشته است و ما افتخار داريم که 18 سال است در کنار فعالان حوزه تجهيزات پزشکي ايراني هماهنگي امور را به عنوان نمايندگي عرب هلث انجام ميدهيم.
به صورت کلي نمايشگاه امسال هم مانند سالهاي پيش و مانند روند هرساله بود فقط مواردي به آن اضافه ميشود. هرسال کتاب نمايشگاه منتشر ميشود و درباره هرکدام از شرکتها، به اندازه يک پاراگراف توضيح ميدهد. به خاطر اينکه حمل اين کتاب سنگين است، آن را در ابعاد کوچکتر منتشر کردند و تنها اطلاعات تماس شرکتها و محل غرفه آنها ذکرشده است.

با توجه به اينکه اين نمايشگاه در نزديکي ايران برگزار ميشود، آيا اين ميزان حضور شرکتهاي ايراني، کم نيست؟ در حال حاضر چه مشکلاتي براي حضور ايران در اين نمايشگاه وجود دارد؟

در نمايشگاه عرب هلث امسال، حدود 10 شرکت ايراني حضور داشتند و حدود 72 متر در يکي از سالنهاي خوب اين نمايشگاه به ايرانيها اختصاص دادند که تنها 6 شرکت ايراني بودند. باقي شرکتها در سالن هاي ديگر بودند. در سالهاي ابتدايي در اين نمايشگاه، ايران تنها چهار غرفه را پر ميکرد و تا همين چند سال پيش تعداد شرکتهاي حاضر در عرب هلث بيشتر شد و به بيش از 80 شرکت هم رسيد اما طي چند سال اخير به دليل مشکلات اقتصادي از تعداد شرکت کنندگان ايراني کاسته شد تا حدي که امسال به 10 شرکت تقليل يافت.
به طورکلي ميتوان گفت، تنها مشکل موجود براي حضور شرکتهاي ايراني، تحريم هاي بانکي هستند که مدتي است حضور ايرانيان را با مشکل مواجه کرده است. سال 91-92 ايران در نمايشگاه عرب هلث، پاويون خيلي بزرگي داشت و وزارت بهداشت نيز در نمايشگاه حضور داشت. حدود هزار و صد متر به پاويون ايران اختصاص يافته بود. حدود 80 شرکت ايراني در آن دوره در عرب هلث حضور داشتند. در آن زمان تحريمهاي بانکي وجود نداشت و نمايشگاه عرب هلث نيز مشتاق بود تا حضور ايراني ها بيشتر شود اما يک اتفاق ناگهاني افتاد و به تحريمهاي بانکي برخورد کرديم و تنها به خاطر 6 هزار دلار، حساب کل اينفورما در حال مسدود شدن بود. درنتيجه آنها اعلام کردند که ديگر انتقال بانکي انجام نشود زيرا تحتفشار بودند. تا قبل از تحريمهاي بانکي، آنها علاقه زيادي به بازار ايران داشتند و ميخواستند متراژ پاويون ايران را افزايش دهند و همکاري هاي جدي را با ايران شروع کنند. ترس از مسدود شدن حساب هايشان باعث شد تا گروه حقوقي اينفورما به اين نتيجه برسد که مراودات بانکي را به حداقل برساند. البته راههاي بسياري را براي دور زدن اين مشکل پيشنهاد داديم که بتوانيم بدون رديابي پول را به آنها منتقل کنيم بااينحال راهي يافت نشد و سالبهسال حضور ايرانيها در اين نمايشگاه کمرنگتر شد. حتي بازديدکنندگان ايراني نيز کم شدند.

شرکتهاي حاضر در پاويون از محل غرفه ناراضي بودند. برخي از آنها معتقدند بودند که به دليل نامناسب بودن محل غرفه ميزان مراجعه کنندگان چندان مطلوب نبود و نتوانستند مراودات خوبي داشته باشند.
يکي از سالنها که برخي از شرکتها در آن بودند، سال Z7 است. گرچه در همين سالن نيز بخشي از پاويون شرکتهاي آلمان، اوکراين، بلاروس، ترکيه و تايوان حضور داشتند. بااينحال شرکتها علاقه دارند که در سالنهاي شلوغتر حضورداشته باشند و بر اين اساس شرکتهاي ايراني رضايت چنداني از اين سالن نداشتند.

  در سالن سعيد (اصلي) نيز برخي از شرکت ها ناراضي بودند.
سالن سعيد به زعم خودش، بهترين سالن نمايشگاه است اما به هرحال سالن سعيد نيز جاي خوب و بد دارد. بااينحال محل شرکتها نسبت به سال گذشته بهتر بود و نزديک ورودي سالن قرار داشت. البته تا حدي شرکتها درست ميگويند و نميتوان کتمان کرد. به عنوانمثال سالنZ7 که به اعتقاد بنده، ضعيفترين سالن عرب هلث است، تنها 10 درصد تفاوت بازديدکننده با ديگر سالن ها دارد و باقي مربوط به عملکرد غرفه داران و برنامه ريزي هاي شرکت است که بتوانند ارتباط بگيرند، تبليغات کنند و مراودات خود را گسترش دهند. ما تجارب زيادي در سالنهاي مختلف اين نمايشگاه داريم. به عنوان مثال سالن Z۱ تا Z۳ که به سالن زبيل شناخته ميشوند، يکي از بهترين سالنها است که در آن پاويون آلمان و فرانسه است. به خاطر دارم که يکي از سالها، همه پاويون ايران در اين سالن قرار داشت و اعتراض شرکتها هم بسيار زياد بود. به طوريکه يکي از شرکتها با معاون وزير که براي بازديد آمده بود، دعوا کرد که اينجا چه سالني است که به ما اختصاص داده ايد! به همين خاطر به نظر ميرسد هميشه اين اعتراضات هست. ممکن است که در همان سالن خوب هم غرفه خلوت باشد. البته شلوغ بودن غرفه هميشه به معناي جذب مشتري و عقد قرارداد کاري بسيار نيست. به عنوان مثال اگر نگاهي به غرفه هاي شرکت هاي آلماني يا فرانسوي بيندازيد، خيلي از غرفه داران با گوشي تلفن همراه خود مشغول هستند و غرفه ها خلوت است اما همين شرکتها در نمايشگاه عرب هلث، به اهداف خود ميرسند. درواقع در آن زمان غرفه داران در حال فعاليتهاي مرتبط با بازاريابي هستند. بنابراين بايد به اين نکته توجه داشت که رفتوآمد و شلوغي هاي نمايشگاه منجر به فروش نميشود و نياز به به کارگيري تکنيکهاي مؤثر دارد. مهم اين است که غرفه دار بتواند لينک و ارتباط را قبل از نمايشگاه برقرار کند و سپس در جريان نمايشگاه امکان ملاقات و جلسات را فراهم کند. همچنين حضور شرکتها در نمايشگاه بايد مداوم باشد تا بتوانند ارتباطي که ايجادشده را نگهدارند.

  ممکن است شلوغي عرب هِلث تا حدي ظاهري باشد؟ ارزيابي شما از بازديدکنندگان نمايشگاه عرب هِلث چيست؟ به نظر شما تا چه ميزان بازديدکنندگان ميتوانند در افزايش معاملات مؤثر باشند؟
هر نمايشگاهي که بخواهد به تعداد زيادي غرفه برسد، بايد زحمات زيادي بکشد. نمايشگاه عرب هلث نيز، از اين قاعده مستثنا نيست. سالها نمايشگاه عرب هلث تنها با حضور 200 تا 300 شرکت، برگزار مي شد. در آن سالها جذب بازديدکننده کار دشواري بود و مدام بايد کنفرانس هاي خوب برگزار ميشد و هزينه هاي زيادي پرداخت مي شد. بعد از مدتي، نمايشگاه در حدي بزرگ شد که خودبه خود شلوغ شد و به سرعت پيش رفت. اما حدود 20 سال طول کشيد تا عرب هلث به هزار غرفه برسد ولي در عرض سالهاي اخير به 4 هزار و 500 غرفه رسيد. از اين زمان به بعد نيز تعداد بازديدکنندگان نيز به سرعت در حال افزايش است. درواقع نمايشگاه عرب هلث الان به جايي رسيده که خودبه خود بازديدکنندگان را جذب ميکند. در سال اخير نيز حدود 100 هزار بازديدکننده در عرب هلث حضور داشت که هيچکدامشان نتوانستند همه غرفه را بازديد کنند. بنابراين اگر هم از جلوي غرفه ها رد شوند، به سرعت ميروند تا به قرارهايشان برسند. براي همين هم در نمايشگاهي به اين عظمت، به جاي آنکه شرکتها منتظر جذب شريک اتفاقي باشند بايد از قبل همکاران و شرکاي خود را پيدا کنند و زماني را براي برگزاري جلسه با آنها تعيين کنند.

  يکي از مسائل مهمي که در سالهاي اخير مطرح شده، حضور اينفورما در ايران هلث بوده است. با توجه به شرايط مبهم ايران هلث و بر اساس شرايط فعلي کشور، مشکلات اقتصادي، وضعيت ناپايدار بانکي و ارتباط ايران با کشورهاي ديگر، آيا امکان دارد شرکتي چون اينفورما که رويدادهايي مانند عرب هلث را برگزار ميکند، نقش جديتري در برگزاري ايران هِلث بر عهده بگيرد و به صورت ساليانه و پايدار به کار خود ادامه دهد؟
پايداري نمايشگاه به يک سري پارامترها وابسته است. نظم، تبليغات در شبکه جهاني، زيرساختهاي نمايشگاه، ايجاد ارتباط با بازديدکنندگان مهم و … از موارد مهم برگزاري است. ممکن است برخي از زيرساختها در ايران وجود نداشته باشد يا برخي از آنها نياز به اصلاحات داشته باشد اما بااينحال سه سال پيش اينفورما با جديت تمام ميخواست اجراي بخش بين المللي ايران هِلث را به عهده بگيرد. ايران هِلث نمايشگاه باسابقه اي است، بازديدکنندگان خوبي دارد و در ايران حرف اول را ميزند. در همين راستا جلساتي را با سازمان توسعه تجارت برگزار کرد. همچنين جلسه اي را با رئيس سازمان غذا و دارو وقت، دکتر ديناروند داشت و جلساتي نيز با اتحاديه صادرکنندگان و برخي از شرکتها برگزار کرد. چندين بار از ايران هلث بازديد کرد و زيرساخت هاي نمايشگاه را بررسي کرد. بالاخره به اين نتيجه رسيد که ميتواند ايران هلث را تقويت کند. متأسفانه به خاطر تغييرات مديريتي اين اتفاق نيفتاد و مشکلاتي ايجاد شد.
همانطور که ميدانيد ايران هلث نيز در چند سال اخير به دليل تغييرات در حوزه مديريت، هم در سطح بازديدکننده و هم در سطح غرفه دار، مقداري ضعيف شده است. قرار بود اينفورما همين نکات را از نزديک بررسي کند. اگر اينفورما براي برگزاري ايران هلث اقدام ميکرد ميتوانست آن را متحول کند و اين نمايشگاه به يکي از شرکتهاي حرفهاي در اين حوزه وصل ميشد. بااينحال ما در تلاش هستيم اين ارتباط را دوباره برقرار کنيم. اميدواريم در سالهاي آينده اينفورما نقش مهم و پررنگي را در ايران هلث به عهده بگيرد.

عرب هلث فرصت خوبي براي معرفي توان صنعت تجهيزات پزشکي ايران
در ادامه اين گزارش با جمعي از شرکتهاي حاضر در نمايشگاه عرب هلث مصاحبه کرديم و درمورد اين دور از نمايشگاه و حاشيه هايش گفتگو کرديم.

محسن شايان، مدير فروش شرکت پويندگان راه سعادت با اشاره به حضور همه ساله شرکتهاي مطرح تجهيزات پزشکي از کشورهاي مختلف در اين فستيوال، افزود: شرکتها با حضور در اين نمايشگاه سعي ميکنند جديدترين محصولات خود را به معرض ديد بگذارند.
او گفت: نکته حائز اهميت، استقبال چشمگير کشورهاي مختلف در امر حضور و سرمايه گذاري براي آينده در اين نمايشگاه است که درميان آنها حضور تعداد زياد شرکت هاي آلماني که همواره پيشتاز در عرصه تجهيزات پزشکي هستند به چشم ميخورد و علاوه بر آن حضور شرکت هاي ترکيهاي نيز در نمايشگاه امسال مشهود بود. به جرات ميتوان گفت شرکتهاي مطرح تجهيزات پزشکي در اين نمايشگاه حضور دارند که در نمايشگاه مديکا آلمان حضور ندارند.
شايان بابيان اينکه موقعيت غرفه تأثير بسزايي در مراجعه بازديدکنندگان دارد، ادامه داد: طي دو سال اخير ما علاوه بر داشتن غرفه در پاويون ايران در سالن شيخ سعيد که يکي از سالن هاي خوب نمايشگاه است، يک غرفه نيز تحت عنوان شرکت تريونارا در پاويون کشور سوئد و در سالن زعبيل داريم.
او درخصوص مقايسه تعداد بازديدکنندگان هر دو غرفه گفت: با توجه به اينکه امسال موقعيت پاويون ايران در سالن شيخ سعيد در کنجترين نقطه سالن قرار داشت، تعداد بازديدکنندگان و مراجعين نسبت به غرفه هاي ديگر اين سالن کمتر بود و اين در حالي است که در پاويون سوئد مراجعين بسياري داشتيم. ولي اگر از کموکاست ها بگذريم، درنهايت علاوه بر ملاقات با مشتريان سابق، موفق به ملاقات و مذاکره با مشتريان جديدي از کشورهاي همسايه و کشورهايي مثل اسپانيا و آفريقا شديم.
شايان محصولات جديدي که در نمايشگاه عرب هلث 2018 معرفي شد را مانيتور جديد 10 اينچ پرتابل باقابليت هاي ويژه، وربل مانيتور با شارژر و سانترال با تکنولوژي جديد عنوان کرد.

هزينه هاي بيثمر نتيجه نبود مديريت
فرهاد صابري، مديرعامل شرکت کارپذير بابيان اينکه برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي مانند عرب هلث بسيار مفيد است، گفت: متأسفانه ايران حضور خوبي در اين نمايشگاه نداشت. باوجوداينکه شرکتها هزينه زيادي براي حضور در اين نمايشگاه پرداخته بودند اما نتوانستند از نمايشگاه استفاده کنند.
او با اشاره به تأخير پروازها در زمان برگزاري نمايشگاه گفت: متأسفانه به دليل نبود مديريت مناسب، دو روز از نمايشگاه را از دست داديم و وقتيکه توانستيم در نمايشگاه حضور پيدا کنيم، وسايلمان هنوز نرسيده بودند و روز سوم نيز عملاً فايدهاي براي ما نداشت.
صابري افزود: باوجوداينکه تجربه بسيار کمي در نمايشگاه هاي بين المللي داشتيم اما از کشورهاي مختلفي مانند کشورهاي آفريقايي، بلاروس و غيره از غرفه هاي بازديد داشتند و از محصولات ايراني خوششان آمد. اگر مديريت بهدرستي انجام شود، ميتوانيم از اين روابط گسترش صادرات کشور استفاده کنيم.
او بابيان اينکه بيثباتي ارز، اجازه توليد را از توليدکننده ميگيرد، گفت: برخي معتقدند که قيمت ارز ربطي به توليدکننده ندارد اما همين توليدکننده بايد مواد اوليه خود را به دلار خريداري کند و محصول نهايي خود را به ريال بفروشد. درحاليکه هنوز هم مراکز درماني به شرکتها بدهي دارند و معلوم نيست چه زماني پرداخت ميکنند، هزينه ها افزايش يافته ولي نميتوان قيمتها را افزايش داد.

موقعيت نامناسب پاويون بزرگترين چالش شرکتهاي ايراني
علي رضايي، مديرعامل شرکت توسان بابيان اينکه سالانه هفت شرکت به همراه پاويون ايران، در نمايشگاه عرب هلث حضور دارند، گفت: مهمترين چالش، جاي نامناسب پاويون ايران نسبت به سال گذشته بود.
او با اشاره به موقعيت پاويون ايران در اين نمايشگاه ادامه داد: شوک بزرگ، بازخورد مجريان نمايشگاه بود زيرا آنها به ما اعلام کردند که بايد زودتر وسايلمان را جمع کنيم و برويم. زماني که نماينده شان آمد اعلام کرد که به دليل اينکه ايراني هستيم، نميتوانيم در نمايشگاه حضورداشته باشيم.
رضايي بابيان اينکه در اين دوره استقبال و مذاکرات بسيار بهتر از سال گذشته بود، گفت: برگزاري نمايشگاه مانند سالهاي گشته بود. بااينحال تلاش کرديم تا دستگاه هاي جديد را در نمايشگاه ارائه بدهيم. دستگاه انکوباتر پرتابل ما يکي از محصولات جديد شرکت محسوب ميشود که به سبد محصولاتمان اضافه شده است و استقبال خوبي از آن شد.
او در انتقاد به برگزاري نمايشگاه بين المللي عرب هلث گفت: در هر دوره از اين نمايشگاه، محل غرفه شرکتها تغيير ميکند و همين باعث سردرگمي بازديدکنندگان ميشود و آنها مجبور ميشوند چهار الي پنج سالن را بگردند تا غرفه موردنظرشان را بيابند.

ترجيح ميدهيم در نمايشگاهها مستقل حاضر شويم
ناصر طبخي، عضو هيئت مديره کنسرسيوم دياليز ايران درباره نمايشگاه بين المللي عرب هلث 2018 گفت: نمايشگاه بين المللي عرب هلث يکي از بزرگترين نمايشگاه هاي جهان در حوزه تجهيزات پزشکي است. همه کشورهاي دنيا تلاش ميکنند تا با ايجاد پاويون وسيع و گسترده، حضور خود را در اين نمايشگاه باشکوه جلوه دهند.
او بابيان اينکه بسياري از شرکتها از سوي کشورهايشان حمايت ميشوند، توضيح داد: عموماً دولتها امکانات و شرايط لازم را براي حضور شرکتهاي خود، فراهم ميکنند. اين در حالي است که ايران حمايت زيادي از شرکت هاي خود نميکند.
عضو هيئت مديره کنسرسيوم دياليز ايران با انتقاد از شرايط حضور شرکتهاي ايراني در اين دور از نمايشگاه عرب هلث گفت: باوجوداينکه شرکتهاي ديگري نيز در اين نمايشگاه حضور داشتند اما اگر در برنامه نمايشگاه عرب هلث جستجو ميشد، انگار تنها ما در اين نمايشگاه شرکت کرديم.
او افزود: با وجود اينکه همه کشورهاي تلاش دارند تا هرسال حضور پررنگي را در اين نمايشگاه بينالمللي داشته باشند اما موقعيت غرفه اي که به نام شرکت هاي ايراني بود به گونه اي بود که انگار اين غرفه ها وجود نداشته اند. درحاليکه کشوري مانند ترکيه هرسال حضور گسترده تري دارد و به طورقطع از حضور در اين نمايشگاه منافع بيشتري نصيب اقتصاد کشور خود ميکند. کشورهاي مانند هند نيز حضور بيشتري داشتند و کشورهاي اروپايي نيز مثل هميشه فعال بودند.
طبخي بابيان اينکه تنها کشوري که حضورش نسبت به سال گذشته کمرنگتر ديده شد، ايران بود، افزود: اين در حالي است که نمايشگاه عرب هلث در نزديکي ما برگزار ميشود و ما اين توان را داريم که در اين نمايشگاه بهتر ديده شويم.
او بابيان اينکه کنسرسيوم دياليز ايران به صورت مستقل در نمايشگاه حضورداشته، گفت: بسياري از شرکتها تمايل دارند به صورت مستقل در اينگونه نمايشگاه ها حضورداشته باشند تا بتوانند روي صادرات خود فعاليت کنند.
اين فعال اقتصادي به محصولات جديد خود در اين نمايشگاه اشاره کرد و گفت: توليد کيسه خون، صافي هاي دياليز در 16 مدل و با دو نوع ماتريال، ستها و محلولهاي دياليز، سوزن دياليز و محلول دياليز بافر بيکربنات براي بيماراني که دياليز شکمي ميشوند، از جمله محصولات ماست. احداث بخشهاي دياليز را هم در نمايشگاه عرب هلث معرفي کرديم و در همين رابطه با کشورهاي ليبي، امارات، عمان و تاجيکستان مذاکراتي داشتيم. تخت دياليز که از سوي مهندسان ما ساخته شده و دستگاه تصفيه آب که ميتواند بخش CCU و ICU را پوشش دهد از ديگر محصولاتي بود که در نمايشگاه عرب هلث معرفي کرديم.

با ثبات نرخ ارز تکليف را روشن کنيد
حسين علايي نژاد، مديرعامل شرکت فنآوران مهرگان جاويد بابيان اينکه در نمايشگاه بين المللي عرب هلث رفتارهاي نامناسبي با پاويون ايران داشتند، گفت: من همراه پاويون ايران در نمايشگاه عرب هلث بودم و موقعيت غرفه چندان خوب نبود. آنها اعلام کردند که قرار نبوده به ايران اجازه حضور بدهند اما به دليل اينکه پاويون صربستان نتوانسته در نمايشگاه حضور پيدا کند، محل صربستان را به ايران دادند. با هزينه زيادي که شده بود، موقعيت غرفه به گونه اي بود که رفتوآمد بسيار کمي داشت و هيچ نتيجه اي براي شرکتها نداشت.
او بابيان اينکه يکي از چالشهاي اساسي در ايران، نرخ بيثبات ارز است، توضيح داد: دولت بايد مشخص کند تا چه ميزان ميخواهد قيمت ارز را کنترل کند تا فعالان اقتصادي بدانند و برنامه ريزي کنند. متأسفانه باوجود چنين بيثباتي نه تنها نميتوان توليد و واردات داشت، بلکه جلوي صادرات هم در کشور گرفته خواهد شد.
او هشدار داد: تا زماني که نرخ ارز بيثبات است، همه بنگاه هاي اقتصادي اعم از فعاليتهاي توليدي، وارداتي يا صادراتي روزبه روز عقب گرد خواهند داشت و ممکن است فعاليت خود را از ايران خارج کنند.
علايي نژاد در پايان افزود: ما در حال مذاکره با بزرگترين کارخانه توليد محصولات بهداشتي تماماً ارگانيک از کره جنوبي براي سرمايه گذاري مشترک دريکي از مناطق آزاد تجاري ايران هستيم. درصورتيکه دولت درخصوص نرخ ارز به ما تعهد و تضمين دهد ميتوانيم اين ايده را به اجرا نزديکتر کنيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور