آخرین خبر

جلب اعتماد عمومی مقدم بر تأمين واکسن کرونا؛ سازمان غذا و دارو نميتواند سياسی عمل کند

واکسن کرونا، عليرغم جنبه‌هاي اجتماعي و دغدغه ذهني عموم مردم، به واقع مساله‌اي بهداشتي و تخصصي است که انتظار مي‌رود بيش و پيش از هر نهاد ديگري، متخصصان و کارشناسان بخش سلامت درباره آن اظهار نظر کنند و به عنوان مرجع معتبر براي همه ذي‌ ربطان و علاقمندان و رسانه‌ها پذيرفته شوند. اما متاسفانه مي‌بينيم مثل بسياري پديده‌هاي ديگر در کشور، در فضايي غير شفاف، اظهار نظرهاي مقامات کوچک و بزرگ -عمدتا با رنگ و بوي سياسي- از هر سو شنيده و در رسانه‌هاي رسمي منتشر مي‌شود که تنها حاصل آن گسترش نگراني، تشديد جو بدبيني و بي اعتمادي، گوش سپردن به رسانه‌هاي خارجي و دست به دست کردن شايعات در  فضاي مجازي است. بلاي کرونا يک طرف، بلاي نگراني و ترديد آفريني هم يک طرف.

با بررسي سرانگشتي اخبار رسانه‌ها مي‌توان ديد که مقامات و چهره‌هاي غير از حوزه سلامت به مراتب بيشتر درباره تامين واکسن کرونا داد سخن داده‌اند به طوري که متخصصان بخش سلامت و بهداشت را به حاشيه رانده‌اند. در چنين فضايي که انباشته از اظهار نظرهاي سياست زده، تحليل‌هاي هدفمند سياسي و سوگيري جناحي و کسب وجهه براي رقابت در ميدان‌هاي ديگر است، واکسن کرونا نه از ديدگاه سلامت و نه با ارزيابي‌هاي علمي، بلکه با الويت منافع سياسي و جناحي مطرح مي‌شود و نوعي فضاي غبارآلود بي‌‌اعتمادي پديد مي‌آورد که گرد آن بر دامن مسئولان بهداشتي و مقامات حوزه سلامت نيز مي‌نشيند.

يک روز صحبت از موانع تحريم براي تامين واکسن از خارج به ميان مي‌آيد؛ روز ديگر تصويب نشدن پذيرش مقررات FATF؛ بعد گفته مي‌شود که اين موانع برطرف شده و به زودي واکسن از معتبرترين نوع آن خريداري و وارد خواهد شد؛ سپس شايعه خريد واکسن از چين، به صورت موثق از زبان مسئولان بيان مي‌شود. بعد با حمله به تقاضاي خريد واکسن و انتساب مروجان اين پيام به اتاق فرماندهي عليه ايران در آمريکا، از ضرورت انتظار براي واکسن ايراني سخن مي‌رانند.

جالب است اظهارات درباره اين واکسن را نه از زبان متخصصان مراکز سرم سازي، بلکه از زبان رياست نهادي که مالکيت صدها بنگاه اقتصادي و تجاري (از جمله شرکت سرم سازي يا داروسازي) را به عهده دارد، منتشر مي‌شود که عليرغم جايگاه والاي اقتصادي، در زمينه سلامت و بهداشت موجه‌ ترين چهره براي اعلام اين خبر و معرفي واکسن وطني نيست.

نکته مهم در همه اين پراکنده‌گويي‌ها و کشاکش‌ها، اين است که دست آخر همه مسئوليت تأييد واکسن (چه وارداتي از آمريکا يا چين يا هرجا) و نيز واکسن داخلي را متوجه سازمان غذا و دارو مي‌دانند و در واقع ضمن بهره‌برداري‌هاي سياسي و تبليغاتي و هر انگيزه خير ديگري، مسئوليتي در اين زمينه به عهده نمي‌گيرند و تمام بار مسئوليت و پيامدهاي تصميمات و اقدامات خود را پيشاپيش به گردن سازمان غذا و دارو مي‌اندازند و در نهايت نيز در بر هر پاشنه‌اي که بچرخد، اين سازمان در برابر افکار عمومي بايد پاسخگو باشد.

با توجه به موارد گفته شده، جا دارد، مقامات مسئول سازمان غذا و دارو و نيز وزير بهداشت متوجه اين مسئوليت حرفه‌اي و حساس تاريخي باشند و زير بار هيچگونه فشار سياسي نروند و تنها بر اساس صيانت از سلامت جامعه و دريافت علمي و تخصصي، هر نوع واکسني را که صلاح مي‌دانند تاييد کنند و اقدامات ضروري را انجام دهند. افکار عمومي از سازمان غذا و دارو انتظار دارد به دور از هرگونه فشار يا گرايش سياسي، تنها با در نظر گرفتن اولويت سلامت آحاد جامعه درباره واکسن کرونا و رويه‌هاي کنترل پاندمي تصميم گيري و اقدام کند.

                                                                              مدير مسئول

                                                                  صائب ماکويی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور