آخرین خبر

جراحي لاپاراسکوپي با نمايشگر سه بعدي

مفاهيم پايه
Head Mounted Monitor که از ترکيب سه کلمه Head به معني سر Mounted به معني نصب شده و Monitor به معني نمايش گر تشکيل شده و در کل به معني نمايشگر نصب شده بر روي سر است.

فيزيولوژي

جراحي لاپاراسکوپي، جايگزيني کمتر تهاجمي براي فرايندهاي سنتيتر است که اغلب شامل شکافتن بدن بيمار با يک برش بزرگ است. جراحي سنتي نه تنها امکان عمل را فراهم کرده، بلکه امکان ديدن آنچه حين آن رخ ميدهد، را براي جراح فراهم ميکند. اما مشکل اينجااست که ايجاد برش با طول يک فوت، واقعه اي تروماتيک است که بدن بيمار بايد با آن کنار بيايد. در مقايسه، جراحي لاپاراسکوپي فقط برشهاي کوچک را ميطلبد که از خلال آنها پروبهاي طولاني، کاترها و آندوسکوپها جاسازي ميشوند.
اين رويکرد نه تنها کمتر تهاجمي است، بلکه عفونت کمتر، استرس کمتر به بيمار و ترميم سريعتر برشها را به دنبال دارد. به طور مثال، حذف کيسه صفرا که زماني نيازمند برشي بزرگ و حضور طولاني بيمار در بيمارستان بود، با يک جفت برش کوچک و بستري کوتاهمدت انجام ميشود. يکي از موانع اين تکنيک چگونگي داشتن نمايي واضح از آنچه ميگذرد، است.

چگونه کار مي کند؟
پردازنده تصوير قابل نصب بر روي سر مجهز به مانيتور سه بعدي است که به يک لاپاروسکوپ جراحي متصل ميشود. اين هدست داراي يک جفت پنل ديويد ساطع کننده نور ارگانيک (OLED) با قطر 18 ميليمتر است. سيستم جديد تصاوير برجسته با تفکيکپذيري بالا و بازتوليد دقيق رنگها را ارائه ميدهد و تصاوير جداگانه براي هر چشم و با هدف ممانعت از تداخل توليد ميشوند. اين هدست همچنين با خروجي دو بعدي از آندوسکوپ سازگاري دارد و کاربر قادر به سوئيچکردن بين نماهاي دو بعدي و سه بعدي از طريق انتخاب دگمه «ورودي» واقع بر روي واحد پردازنده تصوير است. سيستم ارائه شده داراي توانايي تصوير در تصوير (PinP) بوده و بنابراين، دو تصوير ميتوانند همزمان نمايش داده شوند. افزون بر اين، اين تصاوير ميتوانند به چپ يا راست، بالا يا پايين حرکت کنند، بنابراين، ديگر اعضاي تيم جراحي ميتوانند تصوير را از زاويه ديد خود ببينند.

در چه مواردي به کار مي رود؟
اين دستگاه به جراحان امکان بينايي مجازي با اشعه ايکس را براي انجام عمل جراحي ميدهد. اين دستگاه امکان مشاهده تصاوير سه بعدي با تفکيک پذيري بالا از درون بدن بيمار را به هنگام عمل لاپاروسکوپي فراهم ميکند.

قيمت حدودي دستگاه: 15 هزار و 300 دلار امريکا

وزن حدودي دستگاه: 3/3 کيلوگرم (به استثناي کابل برق) براي دستگاه پردازش تصوير و 490 گرم براي مانيتور سر

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور