آخرین خبر

تولید و بومی سازی تجهیزات تصویربرداری تشخیصی پزشکی برای نخستین بار در کشور

در این گزارش کوتاه با خانم دکتر بهنوش تیموریان، قائم مقام مدیر فنی شرکت پرتو نگار پرشیا، در خصوص فعالیت‌های این مجموعه به گفتگو پرداختیم. وی دانش آموخته دکتری مهندسی هسته‌ای در گرایش پرتوپزشکی از دانشگاه امیرکبیر و پست داک فیزیک پزشکی از دانشگاه تهران است.

دکتر تیموریان در خصوص تاریخچه فعالیت، افتخارات، محصولات و چالش‌های پیش روی شرکت چنین توضیح ‌می‌دهد:
شرکت پرتونگار پرشیا فعالیت خود را در زمینه طراحی، تولید، نصب، سرویس و کنترل کیفی سیستم‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای تشخیصی از سال 1389 آغاز کرد و تا کنون موفق به تولید 9 محصول در این حوزه شده است. لازم به ذکر است شرکت ما اولین و تنها تولیدکننده این محصولات در ایران است.
این مجموعه تاکنون موفق به ثبت 9 اختراع در آمریکا، سه ثبت اختراع داخلی و ارائه بیش از 100 مقاله ISI شده است همچنین در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ موفق به کسب مقام‌های اول و دوم در جشنواره ابداعات و اختراعات رازی شده و در سال ۱۳۹۲ هم موفق به دریافت مقام سوم طراحی و ساخت از جشنواره خوارزمی شده است.
محصولی که دراینجا به معرفی آن خواهیم پرداخت، سیستم تصویربرداری اسپکت جنرال با دو هد آشکارسازی با قابلیت تغییر زاویه بین دو هد با مدل in-SIGHT است. این محصول که جزو پیچیده‌ترین سیستم‌های تصویرگر در حوزه پزشکی هسته‌ای است دارای 10 درجه آزادی حرکتی، جهت فراهم کردن انواع تصویربرداری‌های اسپکت است. با طراحی و تولید این سیستم، ما در جمع 6 شرکت تولید‌کننده این سیستم‌ها در دنیا قرار گرفته‌ایم.
یکی از دیگر محصولات شرکت، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی با دو هد آشکارسازی است که تا کنون سه مدل مختلف از این سیستم در شرکت طراحی و ساخته شده است. مدل ProSPECT I اولین مدل از این سیستم با گانتری بسته است که تاکنون در 5 بیمارستان سرتاسر ایران نصب شده و در حال استفاده است. مدل بهبود یافته این سیستم با نام ProSPECT II نیز، ضمن تقویت مکانیک سیستم جهت استهلاک کمتر و به تبع آن کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری این سیستم، تخت آن نیز بازطراحی شده به گونه‌ای که علاوه بر تحمل وزن بالاتر (تا 250 کیلوگرم)، به دلیل کاهش ارتفاع تخت تا حدود 50 سانتیمتر، فرآیند سوارشدن بیماران را بسیار تسهیل کرده است.
طراحی و ساخت این سیستم به صورت کامل در داخل شرکت انجام شده است و تنها آن دسته از قطعاتی خریداری شده‌اند که سایر شرکت‌های تولیدکننده در دنیا نیز ناگزیر به خرید آن‌ها هستند. لازم به ذکر است هر دو سیستم بالا در نمایشگاه ساخت ایران که در آذر ماه سال جاری برگزار شد، با حضور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزیر محترم علوم رونمایی شد.
همچنین تکنولوژی بالای به کار رفته در این سیستم‌ها، بازار کار بسیار مناسبی را برای متخصصین کشور در حوزه پزشکی هسته‌ای فراهم کرده است. ضمن اینکه استخدام نیروهای تولیدی نیز در اشتغال زایی بسیار مؤثر بوده است.
مزایای این سیستم نسبت به نمونه‌های خارجی مشابه که متعلق به کشورهای صاحب تکنولوژی نظیر آمریکا، آلمان، هلند، مجارستان است، قیمت مناسب آن (30-40 درصد ارزانتر نسبت به نمونه‌های خارجی) و خدمات سرویس و نگهداری بسیار کمتر است. از نظر ویژگی‌های تصویربرداری و کیفیت تصویر نیز این سیستم کاملاً قابل رقابت با نمونه‌های خارجی و در برخی موارد بهتر از آن‌ها است.
با افزایش قیمت ارز در ایران و افزایش هزینه‌های اخذ مجوز CE و تأسیس نمایندگی در کشورهای هدف، هنوز برنامه‌ای مدون برای صادرات محصول نداریم اما در آینده و در صورت حمایت دولت، از هرگونه فعالیت جهت صادرات محصول استقبال می‌کنیم.
از جمله مشکلاتی که در فرایندهای اداری با آن‌ها رو به رو شدیم، بحث اخذ مجوز تولید از اداره کل بود و به تبع آن که ما اولین تولیدکننده این محصولات بودیم، سخت‌گیری‌های زیادی وجود داشت. البته در حال حاضر روند فعالیت‌های اداری اداره کل به بلوغ رسیده و تسریع یافته است.
مورد دیگری که سبب آزردگی خاطر ما شده است خرید قطعات مورد نیاز تجهیزات تصویربرداری تشخیصی پزشکی است. ما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم مستقیماً خرید انجام بدهیم و حتماً باید پای واسطه‌ای در میان باشد و به تبع آن قیمت‌ها برای ما گران تمام می‌شوند و چون یک طرف این خریدها کمپانی‌های خارجی هستند و ما از نظر بین المللی مبادلات ارزی نداریم پس ناچاریم به سختی در چهارچوب قوانین خاصی این خریدها را انجام دهیم.
حمایت از سیستم‌های تولید داخل جهت سهولت فروش در داخل کشور و حمایت‌های مالی جهت اخذ مجوز CE و تأسیس نمایندگی در کشورهای خارجی از جمله درخواست‌های ما از مسئولین دولتی است. همچنین تخصیص ارز دولتی جهت خرید قطعات و مواد اولیه لازم جهت تولید این سیستم‌ها می‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش قیمت این محصول داشته باشد.
در پایان از معاونت علمی فرهنگی ریاست جمهوری، به ریاست دکتر ستاری، که در این مدت همواره از ما حمایت کرده‌اند تشکر می‌کنم. این سازمان در زمینه ثبت ملی برخی محصولات ما، همکاری تنگاتنگی با ما داشتند و اگر غیر از این بود شاید موفق به تولید بسیاری از این محصولات نمی‌شدیم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور