آخرین خبر

توليد تجهيزات پزشکي کرونا افتخار و انتظار

همه‌ جا از ويروس منحوس کرونا سخن مي‌گويند. براي رفع شرّ اين ويروس دست‌ها را به آسمان بلند مي‌کنند، اما سکه اين بلاي جهانگير روي ديگري هم دارد، خودکفايي در توليد بعضي اقلام تجهيزات و ملزومات پزشکي.

رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به موفقيت‌هايي که در اين ارتباط حاصل شده‌ است، مي‌گويد «در مدت دوماه توانستيم از وابستگي کشور به واردات لباس‌هاي مخصوص کادر درمان رها شده و به فکر صادرات اين کالا باشيم.»

مدير کل تجهيزات پزشکي نيز با اشاره به احتمال اوج گيري مجدد بيماري کرونا در پاييز و زمستان، از آمادگي براي تأمين و ذخيره‌سازي برخي اقلام ضروري تجهيزات پزشکي خبر داد و گفت: « قبل از شيوع کرونا در کشور هيچ توليدکننده‌اي در زمينه کيت‌هاي مخصوص کرونا نداشتيم. بعد از شيوع کرونا، در حوزه کيت تشخيص مولکولي و تست سرولوژي چند شرکت دانش بنيان براي توليد آن اعلام آمادگي کردند»

و در ادامه يادآور شد که شرکت‌هاي داخلي تعهد کرده‌اند ظرف يک ماه و نيم، حدود 1.5 ميليون کيت مورد نياز را تأمين کنند. در زمينه توليد ماسک هم که هيچگونه مشکلي نخواهد بود.

اما فراتر از اين‌ها به توليد محصولي با سطح بالاي فناوري اشاره کرد: «کشورهايي که تا چند وقت قبل از آن‌ها تقاضاي دستگاه ونتيلاتور داشتيم، حالا متقاضي خريد اين دستگاه از ايران هستند.»

شنيدن خبر اين پيشرفت‌ها در زمينه توليد تجهيزات و ملزومات پزشکي، آن هم درشرايط مبارزه با بيماري همه‌گير کرونا، اميد‌بخش و غرورآفرين است. اما با توجه به سابقه رويه‌هاي معمول در صنايع ايران و جهان و زمان لازم براي تست‌هاي مختلف اقلامي مانند کيت‌هاي آزمايشگاهي، پرسش‌هايي در اين زمينه مطرح مي‌شود. انتظار مي‌رود فراتر از اين بشارت‌ها، مراکز علمي، دقيق و معتبري براي ارزيابي کارايي و عملکرد صحيح اين تجهيزات و ملزومات و نظارت بر توليد و کاربرد اين محصولات پاي کار باشند.

از اين نمونه کارهاي ضربتي و دوماهه در کشور، سابقه خوبي در اذهان مردم به جا نمانده ‌است. متاسفانه، گرايش دولت‌ها به کٌري خواندن با ترامپ و مشت محکم زدن به دهان اين و آن، گاهي با بزرگنمايي دستاوردها و شتاب در اعلام نتيجه کارهاي در دست اقدام، چشم بر کمبودها مي‌بندند و مانع از گذراندن آزمايشات و مسير منطقي فرآيند توليد دستگاه‌ها و تجهيزات حساس مي‌شوند. چنين رويه‌هايي شايد عطش تبليغاتي مقطعي حاکميت را فرو نشاند ولي پس از چندي، زيان‌هاي معيني را به جامعه تحميل مي‌کند.

در حالي که کيفيت کيت‌هاي تشخيص کرونا ساخت چين بارها زير سؤال رفته، نمي‌توان بي‌ترديد از محصولاتي که در مقياس انبوه امتحان خود را پس نداده‌اند، صددرصد مطمعن بود.

رد ادعاي صادرات تجهيزات و ملزومات پزشکي مرتبط با کرونا به ترکيه، از سوي مقامات اين کشور نيز در اين ارتباط تأمل برانگيز است.

پرسش ديگري که مطرح مي‌شود، اين است که اگر چنين پتانسيل شگرفي در کشور وجود دارد که ظرف دو ماه کيت تشخيص کرونا و دستگاه ونتيلاتور بسازد که کشورهاي توليدکننده آن محصول براي خريد آن صف مي‌کشند، چرا تا حالا از اين ظرفيت استفاده نکرده‌ايم؟

واقعه‌اي که کم و بيش شبيه اين رويداد است، سخن استاندار خوزستان پس از اعتراض مردم غيزانيه در خوزستان است که گفت: تا دو هفته ديگر مشکل آب اين بخش برطرف مي‌شود و اين پرسش را به ذهن هر کسي مي‌آورد که 40 سال پس از پيروزي از انقلاب چرا آب آشاميدني اين بخش که روزانه 600 هزار بشکه نفت از آنجا استخراج مي‌شود، تأمين نشده ‌است؟ آيا لازم بود کارد به استخوان برسد، راه‌ها بسته و کسي کشته شود تا چنين کاري صورت گيرد؟

در پايان با تقدير از کوشش‌هاي به عمل آمده در زمينه توليد ماسک و لباس هاي مخصوص کادر درمان، کيت‌هاي تشخيصي و دستگاه ونتيلاتور و باليدن به ظرفيت‌هاي عملي و تخصصي در زمينه تجهيزات پزشکي، به کساني که بر اساس تجربه و زيست چندين دهه در کشور، نگراني‌هايي درباره کيفيت محصولات حوزه سلامت دارند، اطمينان داده شود که فارغ از شعار و نمايش، حقوق مصرف‌کننده در اين زمينه به درستي رعايت خواهد شد.

مدير مسئول
صائب ماکويي

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور