آخرین خبر

توزيع واکسن در ايران؛ اولويت با ثروتمندان!

کشور ما پديده‌هاي عجيب و غريب کم ندارد، اما در ميان اين عجائب الغرائب، واردات واکسن کرونا و فروش آن به کساني که توان مالي دارند و مي‌خواهند زودتر واکسن بزنند، سرآمد اين پديده‌هاي شگفت آور است. چه کسي باور مي‌کرد کشوري که بوق حمايت از مستضعف آن گوش دنيا را کر مي‌کرد، حالا در جايي که پاي جان مردم در ميان است، دست همه دولت‌هاي نئوليبرال را از پشت بسته و نمايشي بي‌نظير از رهاسازي فقيران و درماندگان به دست کرونا و پهن کردن فرش براي ثروتمندان جهت برخورداري خارج از نوبت از واکسن کرونا، را به اجرا گذارد!

در هيچ يک از کشورهاي جهان با هر مرام و مسلکي، تاکنون واکسن به صورت کالايي قابل خريد و فروش در بازار با عرضه و تقاضا قيمت‌گذاري نشده و به معرض فروش گذاشته نشده است.

در حالي که در همه کشورها اولويت را به افراد مسن و داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي مي‌دهند، در اينجا بابي براي ثروتمندان باز شده و البته منبع درآمدي براي کساني که از نمد اين سياست گذاري در واردات و واسطه‌گري و رانت‌هايي که در اين ميان ايجاد مي‌شود، کلاهي براي خود فراهم آورند. غير از اين، هيچ توجيهي براي اين تصميم نمي‌توان پيدا کرد. نه تحريم‌ها، نه انتقال ارز، نه FATF و نه هيچ بهانه ديگري، نمي‌تواند اين سياست گذاري را توضيح دهد، جز رانت خواري و باجگيري.

جاي تعجب است که اين تصميم در حالي اعلام مي‌شود که اقشار فرودست، سخت ترين شرايط اقتصادي را تحمل مي‌کنند و در طول کمتر از چهار سال که از دولت يازدهم مي‌گذرد، هزينه تامين اقلام خوراکي و ضروري آن‌ها 400 درصد افزايش يافته است. بسياري از آن‌ها در عسر و حرج به سر مي‌برند و براي به دست آوردن لقمه‌اي نان بخور و نمير، در مترو و اتوبوس بيشتر از همه در معرض ويروس کرونا هستند.

تعجب بيشتر از وزارت بهداشت است که با سکوت و مماشات در برابر اين تصميم خجالت‌آور، از ايفاي وظيفه ذاتي خود، شانه خالي مي‌کند. هم وزارت بهداشت و هم ستاد مبارزه با کرونا و هم همه نهادهاي مرتبط با سلامت، به اقتضاي ماهيت حرفه‌اي و مسئوليت اجتماعي خود، مي‌بايست با قوت و شدت با اين رويه ناپسند و سوداگرانه به مخالفت برخيزند و اجازه ندهند، داغ اين اقدام شرم‌آور تا ابد بر پيشاني آن‌ها بنشيند.

تعدد مراکز تصميم‌گيري در زمينه مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و ستاد کرونا را به حاشيه رانده و در حد يکي از طرف‌هاي چند ضلعي تصميم گيري و اغلب، طرف کم اثر ماجرا درآورده است. در مورد ساخت واکسن، خريد واکسن، اعلام مقررات قرنطينه و غيره، بيش از مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا، مقامات ارگان‌ها و سازمان‌هاي سياسي و اقتصادي در جايگاه صاحب اختيار و از موضع بالادستي، ميدان‌داري مي‌کنند. درست همين رفتار است که موجب نگراني مي‌شود و بي‌شک خسارت‌هايي براي جامعه به بار مي‌آورد که هيچ يک از آن‌ها گردن نخواهند گرفت و سرانجام پاي مديران بخش سلامت و ستاد کرونا نوشته خواهد شد.

جا دارد، مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا در مورد فروش واکسن و ورود بخش خصوصي به سوداگري در بازار واکسن به صراحت موضع‌گيري کنند.

                                                                           مدير مسئول
صائب ماکويي

                                                 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور