آخرین خبر

تغییر اقلیم و ضرورت سرمایه‌گذاری در تأمین امکانات و تجهیزات امدادی

بگذارید سخن این ماه را از جایی غیرمعمول شروع کنیم: «تغییر اقلیم»، موضوعی که غیر مرتبط به گرایش ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی» به نظر می‌رسد، اما این روزها باید در حوزه سلامت جدی گرفته شود. در اینجا از زاویه تجهیزات پزشکی به آن می‌پردازیم.
براساس گزارش‌های سازمان جهانی هواشناسی، تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی را پنج برابر کرده است. در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تکرار و نیز شدت بیشتر برخی از بلایای طبیعی بوده‌ایم.
به گفته یک کارشناس هواشناسی در روزنامه ایران، بارش باران‌های سیل‌آسا در کشور ما چنان دور از انتظار است که در طبیعی بودن آن، گمان و شک و شبهه می‌رود. ولی با رد کردن احتمال اقداماتی مانند بارور‌سازی ابرها، این بارش‌ها و سیل‌های ویرانگر ناشی از آن‌ را، نتیجه تغییر اقلیم اعلام می‌کند و تأثیر تغییر اقلیم را به گفته دانشمندان، خطری مهلک‌تر و وقوع آن ‌را نزدیک‌تر از وقوع جنگ سوم جهانی و استفاده از سلاح هسته‌ای می‌داند!
بنا به گزارش ایمنا، براساس آمارهای موجود، تنها 3 درصد از شهرهای ایران در نواحی کم‌خطر قرار دارند؛ از 43 مورد حوادث غیرمترقبه ممکن در کل جهان حدوداً 32 مورد آن در کشورمان تجربه شده که شایع‌ترین این حوادث عبارتند از زلزله، سیل و … .
همین گزارش این رتبه‌ها را برای ایران بر می‌شمرد:
ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز، ششمین کشور زلزله‌خیز و چهارمین کشور سیل‌خیز در جهان است و ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده در حالی که فقط یک درصد جمعیت جهان را دارد.
آمارهای به روزتر، دقیق‌تر و البته نگران کننده‌تری هم می‌توان ارائه داد ولی نتیجه‌ای که از آن‌ها گرفته می‌شود، مؤید این واقعیت است که کشور ما باید در تأمین مقادیر لازم از سازه‌های بیمارستان صحرایی و تجهیزات تشخیصی و درمانی قابل حمل برای این مراکز، هرچه سریعتر اقدام کند.
ستاد مدیریت بحران، هلال احمر، وزارت کشور و البته وزارت بهداشت، هر کدام سهمی در کاهش آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی دارند.
ماهنامه بنا بر مأموریت و گرایش حرفه‌ای و تخصصی خود با تمرکز بر ضرورت ایجاد زیر ساخت‌ها و تأمین امکانات و تجهیزات امدادرسانی و سازه‌های بیمارستان‌های صحرایی، در این شماره گزارشی خواندنی ارائه داده است. امید که این گزارش مورد توجه وزارت بهداشت، هلال ‌احمر، مدیریت بحران، وزارت کشور و سایر طرف‌های ذیربط قرار گیرد و برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از این امکانات در شرایط بحران و نیز در حالت عادی در مناطق محروم و نیازمند صورت گیرد.

صائب ماکویی
مدیر مسئول

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور