آخرین خبر

مهندسی پزشکی

تحولات حوزه تجهيزات پزشكي، اجازه برنامه ريزي بلند مدت به مديران نمي دهد …

 مصــاحبه اين شماره ي ماهنامه با پيشکسوتان بازرگاني به مدير مجموعه بزرگ شرکت هاي مهندسي فليپ فلاپ اختصاص دارد. همايون شريعت پناهي درتهران و در خانواده اي فرهنگي متولد شد و پس از چندي براي ادامه تحصيل به كشور امريكا رفت. وي مدرك فوق ليسانس را در رشته الکترونيک اخذ كرده و سپس در ديگر دانشگاه آمريکا در رشته MBA ادامه تحصيل داده است.

همايون شريعت پناهي در گفتگو با خبرنگار ماهنامه اظهارداشت: پدرم مشوق اصلي من براي ادامه تحصيل در امريكا بود. من در طول مدت تحصيل در امريکا، براي امرار معاش كارهاي سختي انجام دادم، حتي قبل و بعد از انقلاب اسلامي در ايران در بخش تعميرات راديو و تلويزيون و ماهواره فعاليت مي كردم. همچنين مدتي نيز در سازمان برنامه و بودجه مشغول به كار شدم و در همان زمان بود كه به مرور وارد فيلد پزشکي شدم. بعد از انقلاب با تاسيس شرکت فيليپ فلاپ، فعاليت خود را درحوزه تجهيزات پزشكي به طور رسمي آغاز كردم. از همان ابتداي كار شركت نيز، تمرکز اصلي من بر روي مبحث سرويس و خدمات پس از فروش و جلب رضايت مشتريان بود. لازم به ذكر است مطرح شدن شرکت مهندسي فليپ فلاپ از همان دوره بيشتر به خاطر تمرکز بر روي خدمات با کيفيت و سريع پشتيباني مشتريان بوده است. اين شرکت همواره با وجود شرايط سخت تحريم و محروميت ها، تحت هر شرايطي در قبال محصولات تحت پوشش خود، خدمات پس ازفروش و تامين قطعات را به دقت ارائه داده است.
من به دليل علاقه زياد به کار پزشکي فعاليت خودم را در ايران در حوزه تجهيزات پزشكي بدون كوچك ترين ارتباطي با مباحث سياسي آن دوره ادامه دادم، حتي پس از چندي کار توليد را در آمريکا نيز آغاز کردم و هم اکنون نزديک 30 سال است که در کار طراحي و توليد دستگاه هاي پزشکي و اخيرا” کنترل اتاق خلبان در هواپيمايي ايرباس در خارج از كشور فعاليت دارم.

بر اساس برنامه ريزي کاري تصميم دارم تا 3 سال آينده شرکت مهندسي فليپ فلاپ را به مالکان اصلي آن يعني آن گروه از کارکنان که از مالکيت کاري برخوردار هستند، واگذار كرده و آمريکا نزد خانواده ام مهاجرت کنم. در حال حاضر تنها پسر من نيز با شركت همكاري دارد و دختر بزرگترم نيز مدير يك شركت موفق در آمريکاست، دومين دختر من نيز خانه دار است. همان گونه كه اشاره كردم، بعد از مهاجرت به امريكا، شرکت مهندسي فليپ فلاپ را به كاركنان آموزش ديده ي شرکت خواهم سپرد، چون اعتقاد من بر اين است كه آنان مالک اصلي فليپ فلاپ هستند. افتخار من اين است که در طول تمام سال هاي فعاليتم در اين شركت، با افرادي کار كردم كه همگي همدل و همگون و در راستاي اهداف شركت خالصانه و دلسوزانه زحمات شبانه روزي كشيده اند.
وي در رابطه با اهداف تعريف شده شرکت مهندسي فليپ فلاپ عنوان کرد: اعتقاد من در اداره شركت اين است که حقوق مرد و زن يکسان است و تفاوت ها فقط به قابليت هاي اجرايي افراد مربوط است نه جنسيت. از سوي ديگر شيوه اصلي كار در شرکت ما مبتني بر کار تيمي است. جالب است بدانيد كه به طور مثال در همين راستا در حوزه فروش و به منظور تقويت روحيه کار گروهي، ما سيستم پرداخت پورسانت نداريم و به جاي آن سيستم پرداخت بهره وري بر اساس اهداف تعيين شده ساليانه در هر حوزه کاري تعريف شده است.

هدف اصلي ما پربار سازي زندگي افراد و کمک به رشد فکري و اجتماعي آنان است. در حقيقت اصول حرکت ما بر اساس 6 اصل عدالت، محبت، راستي، احترام، اعتماد و صداقت استوار است. به طور كلي ديدگاه من در تاسيس شرکت مهندسي فليپ فلاپ اين بود که مديريت شرکتي را به عهده بگيرم که از همه لحاظ با شرکت هاي ايراني و خارجي متمايز باشد و همانگونه كه قبلا” اشاره كردم، تمرکز من بيشتر روي خدمات پس از فروش و تدريس مديريت در دانشگاه هاي داخلي و خارجي بود و اولين کارم را نيز با خدمات فني در بيمارستان امام خميني شروع كردم.
وي در رابطه با مديريت صحيح در شرکت گفت: مديريت نوين من در شرکت فيلپ فلاپ بر پايه ي اين اصل بنا نهاده شده است که يك كارمند هم خادم باشد و هم رهبر. جا دارد اين نكته را هم اضافه كنم که نقش من در شركت، بيشتر مشاوره و پايه ريزي، نو آوري و حمايت افراد شركت است تا مديريت صرف.
همايون شريعت پناهي در بخش ديگري از اين مصاحبه با اشاره به سير تحول حوزه ي تجهيزات پزشکي در ايران و متغير قلمداد كردن آن خاطرنشان كرد: سير تحولات در اين حوزه به قدري زياد است كه به مديران شرکت هاي خصوصي، اجازه ي برنامه ريزي بلند مدت را نمي دهد و حداكثر بعد از 3 ماه، به يکباره بررسي حرکتي و تعيين استراتژي جديدي لازم به نظر مي رسد. اين سير تحولات حوزه تجهيزات پزشکي در کار ما نيز تاثير گذار بوده است و نظام پرداختي ها را با مشكلات عديده مواجه ساخته است. با اين وجود درآمريکا تعريف کيفيت با ايران فرق هاي اساسي دارد، در امريكا در قبال هر محصول گارانتي ماهيانه داده مي شود و اصولا اجازه داده نمي شود که دستگاهي به مرحله خرابي برسد. ولي متاسفانه در ايران وضعيت كاملا متفاوت است و شايد يكي از دلايل اصلي اين مساله اين باشد كه شرکت هاي خصوصي در ايران از طرف دولت حمايت نمي شوند.
مدير عامل شركت فليپ فلاپ در پايان اين گفتگو در پاسخ به سوال ماهنامه در خصوص مافياي احتمالي موجود در حوزه تجهيزات پزشكي اظهار داشت: من به مافياي تجهيزات پزشکي معتقدم، چرا كه در حوزه تجهيزات پزشكي نيز همانند ساير حوزه ها چنين مافياهايي همواره وجود داشته و دارند.

2/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

1 دیدگاه در “تحولات حوزه تجهيزات پزشكي، اجازه برنامه ريزي بلند مدت به مديران نمي دهد …”

  • حبیبی کوشا 19 آبان 1400 at 12:08 پاسخ

    باسلام

    عالی خدا کند فقط چند مدیر با لیاقت مثل جنابعالی براین مملکت مدیریت کنند
    تا از این حالت ، مملکت بیرون به آید
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور