آخرین خبر

تحليلي کوتاه از وضعيت بازار حوزه تشخيص تجهيزات پزشکي

با توجه به اهميت بهداشت و سلامت، بخش زيادي از بودجه کشورها به سلامت مردم اختصاص پيدا مي‌کند. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، ميانگين هزينه‌هاي مربوط به بخش سلامت به ازاي هر فرد در دنيا، 1264 دلار است که براساس جمعيت جهان در سال 2020 که 8/7 ميليارد نفر است، هزينه کل بخش بهداشت، درمان و سلامت دنيا به 9800 ميليارد دلار مي‌رسد. ارائه خدمات، بخش اصلي هزينه‌هاي مربوط به اين صنعت را تشکيل مي‌دهد. 5 درصد از کل هزينه‌هاي مربوط به بخش بهداشت، درمان و سلامت صرف تجهيزات پزشکي مي‌شود.

هزینه تجهیزات پزشکی جهانی در سال ۲۰۲۰ معادل  ۴۷۳ میلیارد دلار است که با رشد ترکیبی سالانه ۴/۵ درصد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ رو به رشد است. حوزه تشخیص شامل فرآورده‌های مصرفی، تجهیزات تشخیصی و نرم افزارهای مربوط به دستگاه‌ها، ۱۳ درصد از هزینه‌های مربوط به تجهیزات پزشکی را تشکیل می‌دهد. بدیهی است که بخش اعظم بازار ۶۱ میلیارد دلاری حوزه تشخیص شامل مواد و فرآورده‌های مصرفی است. پیش بینی می‌شود با رشد ترکیبی سالانه ۷/۵ درصد حوزه تشخیص، بازار مربوط به این بخش در سال ۲۰۲۴ به ۱/۷۶ میلیارد دلار برسد. حوزه تشخیص براساس زمینه‌های تشخیصی در دنیا به 6 دسته کلی تقسیم می‌شود. با توجه به شیوع بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های سیستم ایمنی و عفونی، ایمنی‌شناسی سهم بیشتری از بازار حوزه تشخیص را به خود اختصاص داده است.

شکل (1) بخشهاي مختلف حوزه تشخيص

براساس گزارش‌هاي اداره تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو بازار تجهيزات پزشکي ايران در سال 2020 معادل 2700 ميليون دلار است که سهم حوزه تشخيص 12 درصد از اين بازار يعني 324 ميليون دلار است. 11 درصد بازار حوزه تشخيص سهم شرکت‌هاي توليدکننده داخلي است که فعالان اين حوزه شرکت‌هايي مانند پيشتاز طب زمان، ايده‌آل تشخيص آتيه، زيست فناوري کوثر و روژان آزما هستند. 89 درصد مواد و تجهيزات مورد نياز حوزه تشخيص از طريق وارادات تامين مي‌شوند که با ايجاد زيرساخت‌هاي مطلوب بخش زيادي از اين مواد و تجهيزات توسط توليدکنندگان داخلي قابل تامين هستند.

شکل (2) بازار حوزه تشخيص در ايران (ميليون دلار)

طبق ليست منتشر شده در تير ماه 1399 توسط اداره تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو، نياز به کيت‌هاي تشخيصي ايمني‌شناسي و بيماري‌هاي عفوني نيز در کشور بيشتر حس مي‌شود که در سال‌هاي 1397 و 1398 به طور ميانگين 35 ميليون دلار ارز به واردات اين کيت‌ها اختصاص پيدا کرده است.

ليست اولويت‌هاي اداره تجهيزات پزشکي در حوزه تشخيص

5/5 (3 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور