آخرین خبر

تحصيل درکنار کاروفعاليت هاي دانشجويي

نویسنده: سيده مينا مجابي mina.mojabi20@gmail.com

 

چهره به چهره، عنوان بخشي از ماهنامه مهندسي پزشکي است که هرماه به معرفي يکي از دوستان فارغ التحصيل در مقاطع مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري مي پردازد. فارغ التحصيلاني از دانشگاه هاي مختلف و شهر هاي مختلف، با زمينه هاي کاري متفاوت.
در اين شماره به گپ و  گفتي  دوستانه با مهندس پزشکي جوان نشستيم.
مهمان ما، در تيرماه سال هفتاد و سه در شهر زيباي نوشهر  در خانواده اي کوچک چشم به جهان گشود. دوران تحصيل تا مقطع پيش دانشگاهي را در منطقه آزاد ارس (جلفا)  گذراند و در نهايت درسال 1391 در دانشگاه غير انتفاعي مازيار – رويان در رشته ي مهندسي پزشکي گرايش بايومتريال شروع به تحصيل کرد تا امروز که در مقطع ارشد دانشگاه غيرانتفاعي مازيار – رويان در رشته ي مهندسي پزشکي گرايش بايومتريال تحصيل مي کند و سوابق علمي و کاري خوبي را درطي اين سال ها براي خود ايجاد کرده است. در ادامه نظرات  جوان فعال چهره به چهره  از خطه شمال، مهندس سهيل رحماني را مي خوانيم:

مهندس سهيل رحماني يکي از اعضاي  هيت موسس انجمن علمي دانشگاه غير انتفاعي مازيار – رويان است که در طي اين دوران موفق به برگزاري چندين سري همايش و مسابقات علمي براي دانشجويان شده است. او همچنين ارتباط خوبي با اساتيد دارد و در تاليف کتاب فيزيولوژي در مهندسي پزشکي که با سرپرستي دکتر نوريان انجام شده حضور داشته است. در طي دوران دانشجويي براي ارتقاي سطح علمي خود و عميق تر شدن در مباحث چندين دوره  از جمله دوره هاي مختلف تعميرات، آشنايي با دستگاه فلوسايتومتري و دوره ي کشت سلول و … را گذرانده است.

پروژه ي کارشناسي
همانطور که مي دانيد کمبود ويتامين D يکي از عوامل بيماري هاي مختلف از جمله پوکي استخوان و عدم جذب کلسيم است که روز به روز در جامعه افزايش مي يابد. اين پروژه در رابطه با رهايش کنترل شده ي ويتامين دي در بازه مشخص متاثر از آن است.
وي در خصوص سوابق کاري خود نيز گفت: در دوران دانشجويي براي گذراندن دوره کارآموزي به بيمارستان فوق تخصصي آراد مراجعه کردم و در طي اين دوره با کسب تجربه هرروز بهتر از ديروز ظاهر شدم و  در حال حاضر از آنجايي که مسئول مهندسي پزشکي بيمارستان مهندس گودرزي توانايي هاي بالقوه در من مشاهده كرد، به رياست در خواست مشغول به کار شدنم را داد. با لطف و اعتماد رييس بيمارستان اکنون به مدت يک سال مشغول به فعاليت در بيمارستان فوق تخصصي آراد به عنوان کارشناس مهندسي پزشکي هستم.

وظايف مختلف واحد
مهندسي پزشکي

1- بررسي و به روز رساني شناسنامه ي فيزيکي و الکترونيکي تجهيزات پزشکي موجود
2-برنامه ريزي براي انجام فرآيندهاي PM، کنترل کيفي، کاليبراسيون تجهيزات پزشکي و نظارت بر چگونگي اجراي آن ها
3-نظارت بر کنترل کيفيت و کاليبراسيون تجهيزات پزشکي
4- در صورت خرابي دستگاه، بررسي علت و در صورت امکان برطرف کردن مشکل توسط اين واحد در غير اين صورت با شرکت نمايندگي هماهنگي صورت ميگيرد
5- مستندسازي و تجزيه تحليل تعميرات تجهيزات پزشکي و تنظيم گزارشات مربوطه
6- آموزش کاربري و فني براي استفاده صحيح و ايمن دستگاه به صورت برنامه ريزي شده
7- نظارت بر فرآيند امحاء و اسقاط تجهيزات پزشکي براساس ضوابط وزارت بهداشت و اداره کل تجهيزات پزشکي
8- کنترل و نظارت بر ورود و خروج تجهيزات پزشکي بيمارستان
9- عضويت و حضور فعال در کميته تجهيزات پزشکي بيمارستان
10- بازديد از کليه تجهيزات بخش ها به صورت برنامه ريزي شده در طول هفته
11- ايجاد کتابخانه تخصصي تجهيزات پزشکي اعم از کاتالوگ ها، کتب، مجلات و اسناد فني
12- کنترل و نظارت بر کليه خريدهاي  تجهيزات پزشکي و مصرفي
13- نيازسنجي و بررسي دقيق تمامي برند ها (شرکت هاي ثبت شده در سايت imed) و تهيه جداول مقايسه اي فني جهت ارائه در کميته هاي مربوط به فرايند هاي خريد بيمارستان
14- تهيه ليست پشتيبان تجهيزات پزشکي براي مواقع اضطرار
15-برنامه ريزي و پيش بيني و جايگزيني دستگاه هاي قديمي بيمارستان با دستگاه هاي جديد و مورد نياز تخصص هاي موجود در بيمارستان از جمله ي وظايف اين واحد است. يکي از نکاتي که اين واحد را پويا و به روز نگه داشته، آشنايي با تکنولوژي هاي جديد و بررسي کارايي آن در صورت نياز براي بيمارستان است و خيلي موارد ديگر …
وي در خصوص دلايل  انتخاب مهندسي پزشکي نيز گفت: آشنايي من با اين رشته از دوم دبيرستان شروع شد يکي از دلايل جذب شدن و انتخاب کردن اين رشته، بين رشته اي بودن بود و از طرفي به علت دشواري هاي اين رشته هر دانشگاهي توانايي و قابليت ارائه اين رشته را نداشت و تنها 4 يا 5 دانشگاه توان ارائه اين گرايش را در آن سال داشتند که با توجه به تحقيقات شخصي هم چون تجربي بودن علوم پزشکي و برعکس کنترل شده  و داراي نظم و قواعد بودن علوم مهندسي و اينکه اين رشته پلي بين مهندسي و پزشکي است  و بطور کلي ديد مهندسي در علوم پزشکي يک رويکرد جديد و مثبتي بوده و هست  همه اين دلايل من را به اين رشته و اين گرايش جذب کرد و با علاقه مهندسي پزشکي را دنبال کرده ام. مهندسي پزشکي بايد پلي بين پزشکي و مهندسي براي ارتقاي سطح سلامت باشد. ما مي توانيم پلي بسازيم که هم بيمار هم پزشک در آرامش باشند.
وي در خصوص  بيومواد يا بيو متريال نيز اظهارداشت: کاربرد اين شاخه استفاده از بافت هاي زنده و مواد مصنوعي و کاشت آنها در بدن است، انتخاب مواد صحيح براي کاشت و پيوند در بدن انسان و يکي از حساس ترين و مشکل ترين عمليات مهندسي پزشکي است. آلياژهاي فلزي، سراميک ها، پليمرها و کامپوزيت ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت هاي مصنوعي هستند, اينگونه مواد بايد غيرسمي، غيرسرطان زا و از نظر شيميايي غير فعال و بادوام و داراي قدرت مکانيکي کافي باشند.
وي در بخش ديگري از صحبت هايش با اشاره به دوران دانشجويي خود گفت: درس خواندن در شهري ساحلي و خوش آب و هوا که نزديک محل تولدم هست، يکي از نکات مثبت اين دوران بوده است، از طرفي با گذراندن چند ترم ديد کامل تري نسبت به اين رشته پيدا کردم و متوجه شدم اين رشته اقيانوسي تقريبا ناشناخته است و زمينه فعاليت هاي زيادي دارد.

وي افزود: در دسته بندي دانشگاه ها به سراسري، آزاد، غير انتفاعي و…. غيرانتفاعي را دانشگاهي با محوريت سراسري بايد بدانيم و به نظرم دانشگاه هاي غيرانتفاعي موفق و رو به رشد خواهند بود که يکي از دو مولفه، تکنولوژي هاي به روز و ظاهري زيبا و تيم علمي قوي داشته باشند. دانشگاه مازيار–رويان با وجود اساتيد برجسته هم چون دکتر مهران صولتي هشجين، دکتر رضا سالاريان، دکتر ربيعي، دکتر فقيهي، دکتر توکلي که همه از اساتيد برجسته ي دانشگاه هايي هم چون اميرکبير هستند و از طرفي فکر مي کنم همين که در سال 92 با نخستين ورودش در چهاردهمين نمايشگاه دستاورد هاي پژوهش و فناوري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي غرفه ي برتر انتخاب شده است، نشان از پويايي و سطح علمي اين دانشگاه دارد. باز هم در حالت کلي اين ما هستيم که بايد دانشگاه را بسازيم و اصلا به نظرم دليل نمي شود که بگويم به عنوان مثال چون دانشگاه آزمايشگاه فوق پيشرفته ندارد ما حرکتي نبايد بکنيم، بلکه به مرور اين پيشرفت و توسعه را بايد خودمان در دانشگاه ايجاد کنيم.
وي در خصوص گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي نيز خاطرنشان كرد در هر صورت پايه و اساس يکي بوده و گرايش ها سعي در تخصصي کردن اين رشته دارند و براي مثال بنده که از اول با گرايش بايومتريال آشنا شدم و در مقطع ارشد هم همين گرايش را مي خوانم، فکر کنم ديد بهتري نسبت به کساني که بدون گرايش در سال جديد وارد اين رشته مي شوند خواهم داشت.
نگراني اکثر بچه هاي اين رشته، نگراني در مورد شغل آينده شان فکر مي کنم باشد، اين رشته بر خلاف رشته هاي ديگر بازار کار بهتري داشته و يکي از دلايل اصلي آن هم افزايش روز افزون شرکت ها و صنايعي که وارد اين رشته مي شوند، است و مطمئنا نياز به نيروي انساني متخصص خواهند داشت. توصيه ي من به هم رشته اي هاي خودم در درجه اول خودباوري و پشتکار بوده  و تخصص همراه با مطالعه و تجربه به مرور به وجود خواهد آمد. به نظرم هنوز هم اين رشته جايگاه شايسته ي خودش را در ايران پيدا نکرده، رشته هاي پزشکي و به طور کلي پزشکان با کمال احترام جزيي از فرايند تشخيص و درمان هستند که در اين فرآيند بدون وجود تجهيزات از ساده ترين آن به عنوان مثال استتسکوپ (گوشي پزشکي) تا موارد پيچيده تر، عملا تشخيص و درمان ممکن نيست حال با اين تفاسير اهميت اين رشته مشهود است.
وي درباره رابطه ي علم و صنعت  و زمينه هاي کاري مهندسي پزشکي در ايران و جهان نيز گفت: مهندسان پزشکي يکي از وظايف اصلي و مهم شان در زمينه ي بهبود و کيفيت محصولات و به طور کلي تحقيق و توسعه(R&D) است و همانطور که شاهد هستيم شرکت هاي توليدکننده کم کم به اين سمت پيش مي روند و شرکت هاي داراي بخش تحقيق و توسعه رشد خوبي داشته اند. اين پيشرفت سرعت بيشتري خواهد گرفت اگر رابطه ي صنعت و دانشگاه، که محل توليد علم است بر روي پروژه هاي صنعتي مورد نياز کشور متمرکز شود. لازم به ذکر است بخش تحقيق و توسعه بخش از ياد رفته در اين رشته است که همواره ما در مهندسي پزشکي به افرادي که بتوانند تکنولوژي هاي جديد را به بازار ارائه دهند و يا افرادي که نحوه ي استفاده ي اين موارد را به استفاده کنندگان آن محصول (پزشکان) آموزش دهند و يا ناظران فني و خيلي موارد ديگر هم نياز داريم و خواهيم داشت. درهرصورت بازار کاري مهندسي پزشکي طيف گسترده اي دارد که شايد گروهي از اين زمينه هاي کاري خيلي تخصصي و حرفه اي در رشته مهندسي پزشکي نيست.
وي درباره آينده ي مهندسي پزشکي نيز به خبرنگار ماهنامه گفت: اين سوال خيلي کلي است، اما مي توان زمينه هاي کاري جديدي در گرايش هاي مختلف متصور شد مثلا در گرايش بايومتريال فکر مي کنم رهايش کنترل شده داروهاي سرطاني و يا ساخت نانو ربات هاي زيستي از جمله ي اين پيشرفت ها باشد.
وي در پايان در خصوص برنامه هاي کوتاه مدت خود گفت:
تحصيلات و کارهاي پژوهشي خود را ادامه خواهم داد و در رابطه با سربازي هم همانند همه جوانان اين کشور قطره اي از ديني که نسبت به شهدا و خاک خود دارم، فکر کنم با رفتن به سربازي بتوانم ادا کنم و اين وظيفه ي خود را هم به انجام برسانم و چه خوب است که اين وظيفه را در راستاي تحصيلات و آموخته هايم در  يک بيمارستان بگذرانم. من در يک خانواده نظامي بزرگ شدم و اگر مافوق يا سرپرست و يا هر فرد مسئول  مثل پدرم، پدرانه به سربازانش نگاه کند، حتما خاطرات خوشي خواهم داشت. با مهاجرت مخالفم و اگر قرار باشد تحصيلاتم سودي براي مردم يا کشوري داشته باشد چه بهتر، اين مردم خودم و کشور خودم باشند. در رابطه با ازدواج هم هر فردي خواستار کمال و رشد است  و ازدواج هم در اين راستا بوده و در زمان آن چرا که نه. نمي گويم آرزو چون به نظرم آرزوها دست نيافتني است، يکي از مهم ترين و بزرگ ترين اهدافم ساختن و  داشتن يک پژوهشگاه است که شايد براي يک دانشجوي 23 ساله خنده دار باشد و مطمئنا آن روز را خواهم ساخت.

از خواننده هاي خوب ماهنامه مهندسي پزشکي نيز که وقتشان را براي مطالعه برنامه ريزي مي کنند سپاسگزارم.

5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور