آخرین خبر

کنگره و همایش

بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران برگزار شد؛ ارتوپدی وابسته به تجهیزات است

نویسنده: افسانه غفاری

بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با حضور 15 سخنران از 9 کشور دنیا 22 تا 26 مهردر سالن همایش های بین المللی برج میلاد آغاز به کار کرد. عمده‌ترین هدف از برگزاری کنگره آشنایی با دانش‌های نوین و جدیدترین فنون در حیطه درمان بیماری‌های ارتوپدی بود. این گردهمایی علمی پذیرای حضور 15 مهمان و سخنران برجسته از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، امارات، هند، ترکیه، اتریش، آلمان و استرالیا بود و کیس‌های پیچیده و جالب در حدود هشت پانل تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

ارتوپدی وابسته به تجهیزات است

کنگره و همایش

دبیر بیست و یکمین سالانه جراحان ارتوپدی ایران گفت: «مشکل بیمه‌ها استفاده از تعرفه‌های قدیم است و بیمه‌ها امروز برای پرداخت، به همان تعرفه قدیم بسنده می‌کنند و باید ۸۰ درصد هزینه‌ها را بیماران تقبل کنند.»
حمیدرضا اصلانی گفت: «با توجه به افزایش نرخ ارز، نرخ وسایل ارتوپدی سه برابر افزایش داشته است لذا بسیاری از بیماران توان خرید وسایل را ندارند و از انجام جراحی ضروری صرف‌نظر می‌کنندلذا راهکار این است که بیمه‌ها وارد عمل شوندکه مشکل بیمه‌ها نیز استفاده از تعرفه‌های قدیم است.»
وی با بیان این مطلب که بسیاری از وسایل مورد نیاز در جراحی ارتوپدی ایرانی مشابه ندارد، گفت:« ارتوپدی وابسته به وسایل است و چون بسیاری از این وسایل از خارج وارد می‌شود متأسفانه افزایش نرخ بسیاری از بیماران را از انجام عمل منصرف می‌کند.»
ارجاع بیمار برای تهیه تجهیزات ارتوپدی خارج از بیمارستان صحیح نیست

دبیرعلمی بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی با اشاره به اینکه ارجاع بیمار برای تهیه تجهیزات ارتوپدی خارج از بیمارستان صحیح نیست، گفت: « به دلیل مشکلات عدیده امروزه بیمار مجبور

به تهیه تجهیزات پزشکی خارج از بیمارستان است و این مسئله صحیح نیست.»

کنگره و همایش

وی از افزایش سه برابری قیمت تجهیزات و وسایل ارتوپدی در کشور انتقاد کرد و گفت: «علی‌رغم تحریم‌ها و بروز مشکلات در حوزه تامین تجهیزات در کشور با کمبودی در این خصوص مواجه نشدیم، اما قیمت تجهیزات پزشکی بسیار بالا رفته است  و وضعیت به گونه‌ای رقم خورده است که برخی از بیماران از انجام اعمال جراحی مهم و ضروری خود صرف‌ نظر می‌کنند. حتی اگر به عنوان مثال هزینه بیمارستان‌های دولتی با پوشش بیمه‌ای حدود 150 هزار تومان باشد، قیمت یک وسیله برای درمان به حدود 30 میلیون تومان رسیده است و پرداخت آن از توان بسیاری از مردم خارج است.»

دکتر نوربخش: دولت باید سلامت را جزو اولویت‌های اول خود بداند

دکتر سید تقی نوربخش رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران نیز در حاشیه این کنگره گفت: «متاسفانه در دولت‌های گذشته هیچگاه بخش سلامت جزو اولویت‌های اول نبوده و به همین لحاظ تخصیص منابع هم مناسب با تولید ناخالص ملی نبوده است.»
وی با اعلام این که سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی با دلار ۱۲۰۰ تومان در سال گذشته ۵ر۶ درصد و امسال ۲ر۶ درصد است، افزود:« این رقم با نرخ ارز واقعی چندین برابر کمتر است و ما امیدواریم که دولت تدبیر و امید این درصد را به نقطه مناسبی برساند.»
نوربخش در ادامه  گفت: «سرانه درمان در کشور ما امسال ۱۴۳۰۰ تومان است که با سرانه واقعی تفاوت معنی داری دارد و ما با همکاری وزیر بهداشت تلاش خواهیم کرد تا سرانه واقعی شود.»
او همچنین در خصوص مهم ترین چالش‌های پیش روی ارتوپدی کشور گفت: « چالش‌های حرفه‌ای بخشی از چالش‌های نظام سلامت است و ما در سازمان تامین اجتماعی تلاش خواهیم کرد تا از امکانات موجود حداکثر استفاده را ببریم. با ایجاد سطح‌بندی برای گسترش خدمات درمان مستقیم مبتنی بر نظام ارجاع و درمان غیرمستقیم هم تلاش خواهیم کرد تا تعرفه‌های درمان را واقعی کنیم. ما خواهان تعامل دو طرفه با پزشکان هستیم و همان‌طور که ما تلاش می‌کنیم تا خدمات پزشکان را ارتقا دهیم، آن‌ها هم باید در بالا بردن کیفیت و نظارت با ما همکاری کنند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود:
« تمامی طلب داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌های کل کشور را تا تیرماه پرداخت کرده‌ایم تا مشکلات نقدینگی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها بر طرف شود و از اين پس هزينه‌هاي دارويي و درمان همه بيماران‌ خاص بدون فرانشيز و رايگان خواهد بود..»
وي با بيان اينکه در زمينه پرداخت مطالبات از ساير سازمان‌هاي بيمه‌گر جلوتر هستيم، عنوان کرد: البته سعي مي‌کنيم روند پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد خود را به روز کنيم

افزایش سقف تعهدات تامین اجتماعی برای پروتز زانو/ کم کاری در تولیدپروتزهای استخوانی

کنگره و همایش

نوربخش همچنین افزود: «ما در زمینه  آرتروپلاستی با معضل افزایش قیمت تجهیزات ارتوپدی روبرو هستیم که البته این افزایش قیمت جهانی است. به هر حال تجهیزات ارتوپدی هایتک بوده و فناوری‌ بالایی دارد، به همین خاطر هزینه‌های بسیاری را بر اقتصاد سلامت کشورها تحمیل می‌کند.»
نوربخش با بیان اینکه علاوه بر افزایش قیمت جهانی تجهیزات ارتوپدی در ایران، از 1.5 سال پیش با مشکل نوسانات ارزی با افزایش قیمت ارز مواجه شده‌ایم، گفت:« تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر تا حد امکان و در حدود منابع خود سعی بر پوشش این تجهیزات داشتند. به عنوان مثال تعهد سازمان تامین اجتماعی برای پروتز زانو حدود یک تا 1.5 میلیون تومان بود، اما اکنون تا سقف پنج میلیون تومان را پرداخت می‌کند. این امر نشانگر افزایش تعهدات بیمه‌ای ماست، زیرا وظیفه‌مان کاهش پرداخت از جیب مردم است.»
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا تفاوتی در پوشش بیمه‌ای پروتزهای ایرانی با پروتزهای وارداتی وجود دارد گفت: «پروتزها به دلیل برخورداری از تکنولوژی بالا، وارداتی هستند و متاسفانه علی‌رغم پتانسیل بالایی که در کشور داریم، در تولید این وسایل ارتوپدی کم کاری شده است و لازم است حمایت‌ها برای ارتقای تولید ملی گسترش یابد.»
نوربخش همچنین در پاسخ به اینکه آیا اعمال جراحی تعویض مفصل زانو هم  اعمال زیبایی محسوب می‌شود اظهار کرد:« قانون بیمه همگانی که در سال 1373 مصوب شد و هنوز هم تغییر نکرده است، تعویض مفاصل به استثنای موارد عفونت و شکستگی‌ها را تحت پوشش نداشت. اما تعویض مفصل زانو از سال 1379 توسط سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفت و هم‌اکنون هم به بیمار پرداخت می‌شود و لازم است قانون بیمه مصوب سال 73 تغییر پیدا کند.»
به گفته وی، اکنون میزان تعهد سازمان تامین اجتماعی برای انجام عمل تعویض مفصل زانو حدود 4.5 تا پنج میلیون تومان است.

مشکل تروماها و  تصادفات جدی است

کنگره و همایش

رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران در ادامه به بیان مهم‌ترین چالش‌های ارتوپدی پرداخت و گفت: «امروز با مسئله تروما در کشور روبرو هستیم و آمار مرگ و میر بالاتر از 22 هزار نفر در سال در جاده‌ها قابل قبول نیست. علی‌رغم تلاش‌های صورت پذیرفته و کاهش این آمار، باز هم شاهد هستیم که تصادفات جاده‌ای عمده‌ترین علت بستری در بیمارستان‌ها است و سه تا چهار برابر آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به مجروحان ناشی از حوادث است که سالیانه منابع زیادی صرف درمان آنها می‌شود.»
وی همچنین به بروز بیماری های مادرزادی استخوانی اشاره و عنوان کرد: «پیشرفت‌های خوبی در زمینه درمان بیماری‌های مادرزادی در کشور حاصل شده است. اما خانواده‌ها باید توجه کنند با رعایت نکات ساده، می‌توانند از بروز برخی بیماری ها نظیر در‌رفتگی‌های مادرزادی لگن پیشگیری کنند. به عنوان مثال به هیچ وجه معتقد به قنداق کردن کودکان به شکل سنتی نیستیم. زیرا در آینده بروز مشکلاتی چون پای پرانتزی را برای آنها به همراه خواهد داشت.»

افزایش تعداد سالمندان، تعداد جراحی‌های تعویض مفصل را افزایش داده است
دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت:
«در سال‌های اخیر جراحی‌های ارتوپدی به علت گسترش روند سالمندی در کشور افزایش یافته است. تخریب مفاصل و بروز حوادث در سالمندان به وسایل و امکانات لازم در سراسر کشور نیاز دارد.»
غلامعلی عکاشه افزود«: مهم ترین و شایع‌ترین دلایل افزایش جراحی‌های ارتوپدی به افزایش سن آدم‌‌ها مرتبط شده است چرا که امید به زندگی بالا رفته و این امید به زندگی و افزایش سالمندی تخریب مفاصل را به دنبال داشته است.علاوه بر این تخریب مفاصل و بروز حوادث در افراد سالمند به وسایل، امکانات لازم نیاز دارد و سالهای اخیر جراحی‌های ارتوپدی را بیش از پیش به دنبال داشته است؛ همچنین بازسازی دوباره و دوباره تعویض مفصل از جمله مسائل جدید و پیش روی جامعه جراحان ارتوپدی است.»
وی ادامه داد: «با پیشرفت دانش ارتوپدی ، نگرانی مردم و متخصصان درباره جراحی تعویض مفاصل برطرف شده است. اکنون در ایران اگر مفصل تعویض یا بازسازی شده دچار آسیب شود امکان بازسازی مجدد آن وجود دارد و این پیام بسیار مهمی برای جهان است .چرا که این امر در کشور ما شعار نیست بلکه واقعیت است و از تعویض مفصل ترس نداریم.»

۹۹ درصد مردم دنيا دچار كمردرد مي‌شوند
عكاشه كمردرد را يكي از شايع ترين بيماري ها در حوزه ارتوپدي دانست و گفت:
« ۹۹ درصد مردم دنيا دچار كمردرد مي‌شوند و در اين ميان تنها يك درصد افراد نياز به انجام جراحي كمر براي بهبود وضعيت خود دارند  و در درمان كمر درد روماتولوژيست‌ها، ارتوپدها و جراحان اعصاب نياز به همكاري دارد امادر ميان آنان چالش‌هايي وجود دارد.»
به گفته وي با توجه به تحريم هاي كه بر نظام سلامت صورت گرفت در حوزه ارتوپدي وسايل و تجهيزات كمبودي وجود نداشت اما با افزايش قيمت‌ تجهيزات و وسايل ارتوپدي مواجه شده بوديم .
وی افزود : « در برخي از موارد سودجويان در كشور اقدام به فروش وسايل دست دوم ارتوپدي كردند و بيماراني كه نيازمند وسايل و تجهيزات ارتوپدي بودند به ناچار آنها را خريداري كرده و در اختيار پزشكان قرار دادند در صورتی که اقدام به جراحي هاي غير ضرور براي بيماران جرم محسوب مي شود و يا استفاده از وسايل دست دوم در برخي از جراحي نيز جرم نا بخشودني است»
وي با بيان اينكه پزشكان و جراحان ارتوپد محصولات ايراني و توليد داخل را  در جراحي ها به كار نمي برند گفت :« كيفيت برخی لوازم و تجهيزات ايراني پايين تر است و اگر ما در آينده بتوانيم توليدات داخلي خود را با كيفيت بهتر عرضه كنيم پزشكان حتما از وسايل داخلي استفاده خواهند كرد.»

******

در این کنگره 130 مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه ارسال شد که 50 مقاله پذیرفته شد که در 21 سال اخیر بیشترین رکورد را داشته است؛ در این بین 70 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد. 15 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس،‌اتریش، فرانسه، سوئد، سوئیس، روسیه، کانادا و بلژیک در این کنگره حضور داشتند.
همچنین شش سمپوزیوم با موضوعاتی نظیر ساییدگی مفصل ران، پا و مچ پا، شانه، شکستگی‌های دست و شکستگی‌های لگن در کنار برنامه علمی برگزار شد. همچنین برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید انجمن در خلال روزهای برگزاری کنگره از دیگر برنامه های این کنگره بود که طی آن مسائل صنفی و قانونی مبتلابه پزشکان جراح ارتوپد نیز در کنگره مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به برگزاری دوره های بازآموزی موقت در دانشگاه های علوم پزشکی، درکنگره امسال علاوه بر ارائه سخنرانی درمان های دارویی نیز ارائه شد.
علاوه بر بحث های روزانه، اجرای چندین کارگاه با موضوعات تعویض مجدد مفصل زانو، پیشگیری و درمان اولیه عوارض مفصل ران و برخورد با کف پای دردناک از دیگر برنامه های این همایش بود. همچنین برای نخستین بار سیستم رای گیری به مخاطبان ارائه  شد تا به راحتی بتوانند نظرات و ایده های خود را مطرح کنند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور