آخرین خبر

بیست و هفتمین کنگره سالانه بین المللی انجمن جراحان ارتوپدی ایران به کار خود پایان داد

يست وهفتمين کنگره سالانه بين المللي انجمن جراحان ارتوپدي ايران سيزدهم تا هفدهم آبان 1398 در هتل المپيک تهران برگزار شد.
به گزارش ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي، دبير علمي بيست و هفتمين کنگره بين المللي انجمن جراحان ارتوپدي ايران در مراسم افتتاحيه اين کنگره گفت: در کنگره امسال به بررسي مسائل و مشکلات شانه، دست، لگن، زانو، مچ پا، ستون فقرات، ارتوپدي اطفال، تروما و… پرداخته ميشود.

دکتر «عادل ابراهيم پور» آموزش پرستاري، رزيدنتي، فيزيوتراپي و تکنولوژي در ارتوپدي نوين را از برنامه هاي جانبي کنگره امسال بيان کرد و افزود: اين برنامه ها امسال با همکاري انجمن هاي تخصصي مربوطه به کنگره افزوده شدند.
وي با بيان اينکه جلسه اي نيز با عنوان تحريم ها و اثرات آن در امر آموزش و درمان در برنامه هاي کنگره گنجانده شده است، اظهار داشت: هدف از اجراي اين برنامه همفکري با صاحب نظران است تا در نهايت بتوانيم راهکارهايي در راستاي کاهش عوارض ناشي از تحريم ها ارائه کنيم.

عوارض و عفونت های تعویض مفصل برنامه اصلی کنگره
دکتر ابراهيم پور همچنين عنوان برنامه اصلي امسال را عوارض و عفونت هاي تعويض مفصل اعلام و اظهار اميدواري کرد که در اين زمينه به جمع بندي علمي دقيقي برسند.
به گفته دبير علمي بيست و هفتمين کنگره بينالمللي انجمن جراحان ارتوپدي ايران در کنگره امسال متخصصان برجسته اي از کشورهاي ترکيه، عمان، هندوستان، مصر، انگلستان و کلمبيا حضور دارند.
وي پيش از اين نيز در نشست خبري کنگره انجمن جراحان ارتوپدي ايران درباره آثار تحريم ها گفته بود: «آثار تحريم ها از دو جنبه تحريم بر توليدات داخلي و واردات تجهيزات پزشکي مورد تجزيه وتحليل قرار ميگيرد.»

واردات پروتز سهم زیادی را به خود اختصاص داده است
دکتر ابراهيم پور با اشاره به سهم بالاي واردات پروتز به کشور، تصريح کرده بود: واردات اجتنابناپذير تجيهزات پزشکي، هزينه زيادي بر اقتصاد کشور تحميل ميکند و نميتوانيم سلامت مردم را به خطر بيندازيم و بايد نياز کشور به پروتز بررسي شود.
دبير علمي بيست و هفتمين کنگره بين المللي انجمن جراحان ارتوپدي ايران با يادآوري اينکه فقط يک شرکت تجهيزات پزشکي در کشور پروتز با استانداردهاي لازم را توليد ميکند، تاکيد کرده بود: با توجه به بار اقتصادي شديد خدمات امآرآي، سيتياسکن و ساير خدمات تصويربرداري پزشکي براي کشور، بايد بر اساس نياز واقعي از هزينه هاي اضافي و غيرضروري جلوگيري کنيم.

قوانین خاص پزشکی باید بازبینی و مرور شوند

همچنين دکتر «محمد رازي» رئيس انجمن جراحان ارتوپدي ايران نيز گفته بود: برگزاري اين قبيل کنگره ها موجب ارتقاء سطح علمي و دانش متخصصان ميشود.

وي توجه به اخلاق پزشکي را يکي از موضوعات کنگره امسال عنوان کرده و افزوده بود: اخلاق پزشکي همان قوانين خاص پزشکي است که بايد بازبيني و مرور شوند تا بتوانيم در مسير رابطه درست با بيمار بهتر گام برداريم زيرا اين قوانين بسيار پيچيده هستند.
در حاشيه اين کنگره، نمايشگاه بيست و هفتمين کنگره انجمن جراحان ارتوپدي ايران نيز برگزار شد. براي ارزيابي وضعيت بازار شرکت هاي فعال در اين حوزه و دستاوردهايي که از اين نمايشگاه به دست ميآورند با چند شرکت گفتگو کرديم.

مشکل برگشت سرمایه از بیمارستان ها و دانشگاه ها

«محمدباقر حسين زاده» رئيس هيئت مديره آترا ارتوپد با اشاره به سابقه 13 ساله اين شرکت گفت: شرکت آترا ارتوپد به عنوان شرکتي دانشبنيان، توليدکننده ايمپلنت هاي ارتوپدي، ستون فقرات و ميکرو است.
وي با بيان اينکه شرکت آترا ارتوپد جزو 11 کارخانه برتر ملي ايران پس از انقلاب به دليل توليد تيتانيوم در ايران شمار ميرود، افزود: محصولات اين شرکت در تمام دانشگاه ها و بيمارستان هاي ايران وجود دارد و به کشورهاي آذربايجان و عراق نيز صادرات ميشود.
حسين زاده درباره نمايشگاه بيست و هفتمين کنگره انجمن جراحان ارتوپدي ايران نيز اظهار داشت: از سال 86 تاکنون به طور مرتب در اين نمايشگاه شرکت کرده ايم و از آنجايي که اين کنگره و نمايشگاه از بزرگترين برنامه هاي ارتوپدي ايران به شمار ميرود، دستاوردهايي از جمله آشنايي با پزشکان و محصولات جديد را دربر دارد.

رئيس هيئت مديره آترا ارتوپد درباره مشکلات بازار ارتوپدي و تقاضايش از دولت نيز گفت: از نظر مواد اوليه دولت حمايت ميکند و ارز دولتي در اختيارمان ميگذارد اما برگشت سرمايه از بيمارستان ها و دانشگاه ها بسيار دشوار شده است. به گونه اي که حدود 20 ماه است که برگشت سرمايه نداريم.

عملکرد نامناسب دولت در رفع موانع تولید و تسهیل امور کسب وکار شرکت های تولیدی ارتوپدی

دکتر «علي عماري اللهياري» رئيس هيئت مديره و موسس شرکت پويندگان پزشکي پرديس و دبير اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي گفت: شرکت پويندگان پزشکي پرديس با سابقه اي 12 ساله، توليدکننده ايمپلنت هاي ارتوپدي است و حوزه هاي خدمات و توليد تجهيزات ارتوپدي را بيشتر در زمينه تروما داشته ايم و به تازگي نيز در حوزه آرتروپلاستي عمل هاي زانو استارت زده ايم.

وي درباره وضعيت بازار نيز با بيان اينکه به دليل سخت شدن شرايط به واسطه اعمال تحريم ها، کشور به سمت استفاده بيشتر از توليد داخل رفته است، افزود: متاسفانه از توليدکنندگان حمايت جدي انجام نميشود زيرا در بحث منابع مالي و برگرداندن پول و ساختارهاي موجود، اشکالات زيادي وجود دارد. دولت و مجموعه وزارتخانه ها فعاليتشان در رفع موانع توليد و تسهيل امور کسب وکار شرکت هاي توليدي در حوزه ارتوپدي چندان خوب نبوده است.
رئيس هيئت مديره و موسس شرکت پويندگان پزشکي پرديس با اشاره به اينکه توليدکنندگان ارتوپدي هنوز طلب هاي دو يا سه ساله دارند، تصريح کرد: در پرداخت پول ها به مشکل برخورده اند و به دليل مسائل مالي و محدوديت هايي که وزارت بهداشت دارد در ارائه خدمات محدوديت ايجاد ميکنند. دکتر اللهياري همچنين با بيان اينکه همه ساله در اين نمايشگاه حضور دارند، اظهار داشت: کنگره جراحان شايد مهمترين رويداد در داخل ايران به شمار ميرود و براي شرکت ما حضور در آن اهميت بسيار زيادي دارد.

تحریم ها مانعی برای دریافت خدمات و پشتیبانی دستگاه های وارداتی است

«غلامي» معاون مرکز امآرآي دکتر اطهري گفت: امآرآي دکتر اطهري اولين مرکز تخصصي خصوصي و جامع در حوزه تصويربرداري است که در هفت منطقه استان تهران شعبه دارد.

وي با اظهار اينکه دستگاه هاي خود را از شرکت هاي طرف قراردادي که در ايران نمايندگي دارند تهيه ميکنند، تصريح کرد: مشکل آنچناني براي واردات و کاليبراسيون دستگاه ها نداشته ايم، اما تحريم ها در واردات قطعات تاثيرگذار بوده است براي مثال اکنون امآرآي اپن ما به دليل دريافت نکردن خدمات و پشتيباني خوابيده است.
غلامي با بيان اينکه هر سال در اين نمايشگاه و نمايشگاه هاي مشابه شرکت دارند، افزود: مراجعه هاي حضوري پزشکان با پزشکان راديولوژيست ما و انجام مصاحبه هاي تخصصي و انتقال نقطه نظرات خود از جمله دستاوردهاي اين نمايشگاه به شمار ميرود.
معاون مرکز امآرآي دکتر اطهري ادامه داد: همچنين ارتباطات نزديکي با پزشکان برقرار شده که براي پيشبرد کارمان و اعمال کيس هاي مدنظرشان بسيار موثر بوده است.

تولید داخلی باید در کنار بخش خصوصی واردکننده، فعال باشد

دکتر «محمدحسن نيکخواه» مديرعامل شرکت شايان صباي اميد با بيان اينکه اين شرکت از سال 82 مشغول به فعاليت است، گفت: شرکت شايان صباي اميد در زمينه بازرگاني تجهيزات ارتوپدي فعال است.
وي با بيان اينکه تاکنون در همه کنگره ها حضور داشته ايم و امسال نيز پس از وقفه اي دو ساله دوباره در اين نمايشگاه شرکت کرديم، افزود: اين نمايشگاه دستاوردهاي بسيار خوبي دارد زيرا در نمايشگاه، تکنولوژي هاي جديد ارائه ميشود و پزشکان و جراحان نيز از آن بازديد ميکنند و ما شيوه استفاده از اين تکنولوژي ها را آموزش ميدهيم.
دکتر نيکخواه ادامه داد: بنابراين اين نمايشگاه از نظر آموزشي براي پزشکان مفيد بوده و همچنين موجب ديده شدن و مطرح شدن شرکت و محصولات آن شده است و در نتيجه توانسته ايم با مراکز درماني زيادي کار کنيم.
مديرعامل شرکت شايان صباي اميد در ارزيابي نمايشگاه امسال نسبت به سالهاي گذشته نيز اظهار داشت: نمايشگاه امسال خوب است اما به قوت و شلوغي سال هاي گذشته نيست و شرکتهاي کمتري در آن حضور دارند. بخشي از آن به تحريم ها و نداشتن تجهيزات براي ارائه باز ميگردد و براي بسياري توجيه ندارد که هزينه کنند و چيزي براي توزيع نداشته باشد.

وي همچنين با اشاره به قرارگيري در شرايط بد تحريم توضيح داد: دولت سعي در سوق دادن بازار به استفاده از توليد داخل دارد، اما توليدکنندگان داخلي نياز به حمايت دارند و به دليل تحريم با مشکلاتي براي واردات مواد اوليه مورد نياز خود روبه رو هستند.
دکتر نيکخواه از دولت انتظار دارد که اجازه بدهد توليد داخلي در کنار بخش خصوصي واردکننده فعال باشد زيرا با توجه به تحريم ها در شرايطي نيستيم که واردکنندگان را کنار بگذاريم تا فقط توليدکنندگان فعاليت کنند. وي در تکميل توضيح خود اضافه کرد: نميدانيم تا چه مدت ديگر توليدکنندگان ميتوانند مواد اوليه مورد نيازشان را وارد کنند. آن روز که ديگر امکان تامين آن وجود نداشته باشد به مشکل خواهيم خورد؛ بنابراين دولت بايد اجازه دهد با توجه به شرايط کنوني اين دو بخش در کنار هم کار کنند. به عقيده دکتر نيکخواه، زماني که فعاليت واردکنندگان به نفع توليدکننده داخلي هم هست رقابت کيفيت ايجاد ميشود و توليدکننده داخلي ميتواند خود را به استاندارد صادرات برساند.

 

دولت انتقال ارز را آزاد کند
«همايون رضايي» مدير فروش بخش ارتوپدي شرکت تهران جراح نوين نيز گفت: اين شرکت از سال 83 فعاليت خود را آغاز کرده است و بيشتر در حوزه جراحي عمومي فعاليت داشته و سپس به حوزه ارتوپدي نيز وارد شده است.
وي در ارزيابي خود از اين نمايشگاه افزود: با توجه به شرايط کنوني کشور ارزيابي خوبي از نمايشگاه ندارم و دستاورد آن فقط تبادل نظر و بيان مشکلات با اساتيد است.
رضايي بازار را نيازمند واردات دانست و تصريح کرد: براي انتقال پول، مشکلات زيادي در زمينه واردات وجود دارد. از دولت انتظار داريم انتقال ارز را آزاد کند تا سرمايه گذار خارجي نيز بتواند سرمايه خود را وارد کشور کند.
مدير فروش بخش ارتوپدي شرکت تهران جراح نوين با تصريح اينکه البته تنها همين اقدام دولت به حل مشکلات کمک چنداني نخواهد کرد، گفت: مشکلات بسيار زيادي وجود دارند اما نه تنها مشکلات از بيرون کشور به ما تحميل ميشود بلکه خودمان نيز به نوعي در حال تحريم خود هستيم.

 

آینده مشکل واردات قطعه را خواهیم داشت
«روزبه باب المراد» مدير دپارتمان سونوگرافي شرکت ماوراي فنون با اشاره به فعاليت 20 ساله اين شرکت در زمينه بازرگاني گفت: اين شرکت در زمينه تجهيزات مصرفي، گوارشي، آندوسکوپ، کلونوسکوپ، سيستم هاي تنفسي و تصويربرداري و اورولوژي فعال است.
وي با بيان اينکه انتقال پول، ترخيص دستگاه و فروش دستگاه و کاهش ارزش ريال نسبت به ارزهاي ديگر از جمله مشکلات اساسي حوزه واردات است، اظهار داشت: با توجه به اوضاع واردات و قيمت ها، در آينده نيز مشکل واردات قطعه خواهيم داشت و از دولت انتظار داريم براي اين معضل چارهاي مناسب بينديشد.
مدير دپارتمان سونوگرافي شرکت ماوراي فنون با اظهار اينکه حمايت از توليد داخلي ميتواند به توسعه کشور کمک کند، توضيح داد: در زمينه دستگاه هاي «هايتک» هنوز به آن تکنولوژي نرسيده ايم تا توليد داخل داشته باشيم و دولت بايد فکري براي آن بکند زيرا دستگاه هاي تصويربرداري امآرآي، سيتياسکن، سونوگرافي و… بايد به روز باشند و از اهميت ويژهاي به خصوص در زمينه هاي تشخيصي برخوردارند.
بابالمراد در تشريح وضعيت بازار نيز توضيح داد: روزبه روز واردات دشوارتر، قيمت ها بيشتر و توان بيمارستان ها و بودجه براي خريد دستگاه ها کمتر ميشود.

وي نمايشگاه امسال را نيز «خوب» توصيف کرد و در ادامه افزود: به عنوان اولين شرکتي که در زمينه تصويربرداري و سونوگرافي در بحث ارتوپدي ورود يافته ايم، متخصصان علاقه خاصي به ما نشان ميدهند؛ به خصوص اينکه از نظر حمايت هاي آموزشي سابقه قوي داشته ايم و قول آموزش مدام دستگاه ها را به متخصصان ميدهيم.
با اين حال باب المراد مشکل اساسي متخصصان را در تعرفه استفاده بيماران از دستگاه ها دانست و افزود: مبلغي که متخصصان براي دستگاه پرداخت ميکنند با تعرفه هاي کم قابل بازگشت نيست که اين نيز از معضلات ديگري است که بخش فروش را تحت تاثير قرار ميدهد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور