آخرین خبر

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللی ايران هلث

ايران هلث 98 بازتابي از رشد 20 درصدي توليدکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي
وزير بهداشت: از توليدکنندگان تجهيزات پزشکي تا ورود آنها به بازارهاي رقابتي و صادراتي حمايت مي کنيم

بيست و دومين نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشکي، دارو و آزمايشگاهي «ايران هلث» 19 تا 22 خرداد 1398 با شعار «نمايشي بينظير براي ارتقاي سلامت جامعه» برگزار شد. در نخستين روز اين رويداد بزرگ حوزه تجهيزات پزشکي، مراسم افتتاحيه اي با محوريت بررسي جايگاه، مسائل و دغدغه هاي موجود اين عرصه به همت اداره کل تجهيزات پزشکي داير شد. در اين همايش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، مديرکل تجهيزات پزشکي، رئيس هيئت مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي و مديرعامل نمايشگاه هاي بين المللي تهران به عنوان سخنران، به عمده ترين مسائل پيشروي اين صنعت پرداختند.

تشکيل قرارگاه سازمان غذا و دارو با هدف ساماندهي تجهيزات پزشکي
به گزارش ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي، دکتر «سعيد نمکي» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در اين همايش با تاکيد بر حمايت از توليد داخلي گفت: در راستاي فراهمسازي سازوکاري مناسب در وزارت بهداشت براي مقابله با هجمه هاي اقتصادي و حمايت از توليد داخل، سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهيزات پزشکي به عنوان يک قرارگاه ساماندهي و سازماندهي شده اند.
دکتر نمکي نخستين هدف ايجاد اين قرارگاه را داشتن سرعت بيشتر، آرايش و سازماندهي مناسبتر براي مقابله با هجمه هاي اقتصادي و شرايط پيچيده جديد عنوان کرد و افزود: دومين هدف ايجاد قرارگاه، باز کردن درها به روي توليدکنندگان و همچنين واردکنندگان است تا در پيچ وخم هاي بروکراتيک خسته نشود و امورشان به سهولت انجام شود؛ زيرا در ساختار سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهيزات پزشکي بايد عدالت و شفافيت کامل وجود داشته باشد تا حقي از کسي ضايع نشود.
وي در تشريح باز کردن درها به روي واردکنندگان تجهيزات پزشکي نيز، اظهار داشت: شايد در شرايط کنوني مجبور به واردات برخي تجهيزات شويم؛ گذشته از چگونگي واردات آنها بايد به اين پاسخ برسيم که با چه مکانيزمي ميتوانيم تجهيزات وارداتي را در آينده به توليد داخلي گره بزنيم.

اعمال مديريت مشارکتي با نظر نمايندگان فعالان عرصه تجهيزات پزشکي
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي يکي ديگر از اهداف ايجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهيزات پزشکي را اعمال مديريت مشارکتي اعلام کرد و توضيح داد: براي نخستين بار شوراي مشورتي ماهانه اي با حضور نمايندگان توليدکنندگان، واردکنندگان، توزيع کنندگان و عرضه کنندگان فراورده هاي دارويي، تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي ايجاد کرده ايم تا با توجه به نظر آنها تصميمات لازم را بگيريم و پيچ و خم هاي گذشته را هموار کنيم.
دکتر نمکي با تاکيد بر اينکه در سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهيزات پزشکي سعي شده است تا رانتي به توليدکنندگان و واردکنندگان داده نشود، تاکيد کرد: به محصول و فرآورده کمکيفيت يا بيکيفيت پروانه و اجازه ورود به بازار داده نميشود.
وي با بيان اطلاع از پرداخت نشدن مطالبات به روز شرکتهاي تجهيزات پزشکي و دارويي، تصريح کرد: هماکنون فقط 9 هزار ميليارد تومان از سازمان تامين اجتماعي طلب داريم؛ بنابراين اداره کردن وزارت بهداشت با بيش از 15 ميليارد تومان مطالبه، کار راحتي نيست با اين حال اجازه نداديم مشکل خاصي ايجاد شود.

توليدکنندگان هزينه هاي سربار و قيمت تمام شده را کاهش دهند
دکتر نمکي با تاکيد بر لزوم اصلاح قيمت گذاري دارو و تجهيزات پزشکي، يادآور شد: تا زماني که توليدکنندگان ايراني بتوانند به بازارهاي رقابتي و صادراتي وارد شوند و قيمت تمام شده محصول نهايي را کاهش بدهند، از آنها حمايت ميکنيم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه به عنوان يکي از عمدهترين خريداران تجهيزات پزشکي و دارو از توليدکنندگان داخلي، بايد قدرت چانهزني بر سر قيمت ها را داشته باشيم، گفت: بيمهها بايد بتوانند خريد راهبردي داشته باشند و نميتوانيم تا ابد به آنها فشار بياوريم که سه برابر قيمت جهاني از توليدکننده داخلي خريد کنند.
وي با بيان اينکه اين رويکرد در درازمدت امکانپذير نيست، از توليدکنندگان داخلي خواست تا قيمت تمام شده توليد خود را کاهش دهند، هزينه هاي سربار را کم کنند و به بازار صادراتي ورود کنند.

رشد 20 درصدي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در دو سال گذشته
مهندس «سيد حسن صفوي» مديرکل تجهيزات پزشکي به عنوان ديگر سخنران اين مراسم با بيان اينکه از سال 96 تاکنون شاهد افزايش 20 درصدي توليدکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي بوده ايم، گفت: اين امر نشاندهنده بهبود وضعيت بازار و ديدگاه استفاده کنندگان تجهيزات پزشکي در کشور است.
وي با اشاره به اينکه تجهيزات و ملزومات پزشکي از نظر کيفيت و تکنولوژي به دسته هاي مختلف C، B، A و D تقسيم ميشوند، توضيح داد: گروه هاي C و D کالاهاي پرريسک، حساس و داراي فناوري خاص به شمار ميروند که هماکنون بيش از 30 درصد از محصولات توليد داخل به اين دو گروه کالايي اختصاص دارند.
مهندس صفوي با اظهار اينکه هماکنون بيش از 200 شرکت دانشبنيان تجهيزات پزشکي در ايران فعال هستند، تصريح کرد: حضور اين شرکتها فرصتي مغتنم را براي حوزه سلامت ايجاد کرده است.

نگرش صادرات محور اداره کل تجهيزات پزشکي به توليدات داخلي
مديرکل تجهيزات پزشکي با اشاره به سياست وزارت بهداشت مبني بر حمايت از حوزه توليدات تجهيزات پزشکي، گفت: کيفيت خط قرمز اداره کل تجهيزات پزشکي است اما معتقديم برخي از فرآيندهاي صدور مجوز، خروجي موثري ندارند و ميتوان آنها را حذف کرد.
وي با تاکيد بر اينکه نگرش اداره کل تجهيزات پزشکي به توليدات تجهيزات پزشکي صادرات محور است، افزود: کيفيت محصولات، خط قرمز اداره کل تجهيزات پزشکي به عنوان رگولاتور است؛ بنابراين سعي شده به محصولاتي پروانه توليد داده شود که از نظر کيفيت و استاندارد توان رقابت با رقباي خارجي را داشته باشند.
مهندس صفوي با بيان اينکه بيش از 20 شرکت تجهيزات پزشکي ايران داراي گواهي اتحاديه اروپا (CE) هستند، تصريح کرد: هماکنون 40 شرکت ديگر نيز در نوبت دريافت گواهي استاندارد اتحاديه اروپا قرار دارند، اما متاسفانه تحريم هاي ظالمانه مانع فعاليت برخي از کمپاني هاي صادرکننده اين گواهي ها در ايران شده است.

دريافت گواهي CE در شرايط کنوني جنبه تشويقي دارد
با اين حال وي با يادآوري اينکه در شرايط کنوني اداره کل تجهيزات پزشکي دريافت گواهي CE را تشويقي اعلام کرده است، گفت: اگر توليدکننده اي با وجود شرايط دشوار کنوني بتواند اين گواهي را دريافت کند، اداره کل تجهيزات پزشکي نيز تاييديه کالايش را حداکثر ظرف مدت يک هفته صادر کرده و اجازه فروش در بازار ايران را خواهد داد.
مديرکل تجهيزات پزشکي همچنين درباره حمايت از شرکت هاي دانشبنيان با کمک معاونت علمي رياست جمهوري نيز اشاره کرد و افزود: به تازگي شرکت هاي مشاور براي تسهيل امور شرکت هاي دانشبنيان به کار گرفته ميشوند تا کمک حال آنها در فرآيندهاي اداري دريافت تاييديه باشند.
مهندس صفوي همچنين به دستور وزير بهداشت مبني بر شفافيت فرآيندها در اداره کل تجهيزات پزشکي گريز زد و گفت: يکي از مشکلاتي که کارآفرينان حوزه تجهيزات پزشکي از ساليان گذشته تاکنون داشته اند، نبود آمار مدون و مشخص در زمينه توليدات و واردات تجهيزات و ملزومات پزشکي است.
وي با بيان اينکه در راستاي حل اين مشکل از شش ماه پيش تيمي تشکيل شده است، اظهارداشت: بناست تا پايان تابستان 98 نخستين آمارنامه تجهيزات و ملزومات پزشکي در حوزه توليد و واردات را در کشور منتشر کنند تا راهنمايي براي اين حوزه باشد.
همچنين مديرکل تجهيزات پزشکي خبر از رونمايي 23 قلم کالاي جديد در نمايشگاه ايران هلث امسال داد و تصريح کرد: اين کالاها واجد تائيديه وزارت بهداشت هستند و براي نخستين بار در کشور به عنوان توليدات داخلي عرضه ميشوند؛ البته توليدات محدود به اين تعداد نيست و بسياري از شرکت ها محصولات خود را ارتقاء داده اند.

لزوم حذف و تسهيل فرآيندها و قوانين غير ضروري
دکتر «مجيد روحي» رئيس هيئت مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي درباره مشکلات بخش توليد و تامين تجهيزات پزشکي کشور گفت: مسئله نقدينگي، وصول مطالبات از دولت، سودآوري مناسب براي بخش توليد و قيمت گذاري عادلانه از مشکلات بزرگ توليدکنندگان تجهيزات پزشکي به شمار ميرود.
وي در بخش واردات نيز يکي از مشکلات واردکنندگان را پروسه هاي بسيار سنگين واردات و تامين مواد اوليه و قطعات در کشور عنوان و تصريح کرد: همچنين هزينه هاي بانکي براي انجام واردات، بيش از 30 درصد است که از بدنه توليد و تامين گرفته ميشود.
رئيس هيئت مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي اين 30 درصد هزينه را شامل 6 تا 15 درصد هزينه هاي انتقال ارز، تامين، تخصيص، تشخيص و ارسال پول تا رسيدن به ذينفع اعلام کرد.
دکتر روحي راهکار برونرفت از اين مشکل را، حذف سيستم ها و فرآيندهاي طاقت فرسا در بحث تامين و تخصيص ارز دانست و تاکيد کرد: در شرايط کنوني فرآيندها و قوانين غير ضروري بايد در بدنه دولت و وزارت خانه هاي صمت و بهداشت تسهيل و حذف شوند تا در دوران جنگ اقتصادي، سختگيري ها بر توليدکنندگان تجهيزات پزشکي کمتر شود.

مديريت واحد نياز حوزه تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت
وي همچنين با تاکيد بر اينکه بخش تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيازمند مديريت متمرکز است، تصريح کرد: با توجه به ساختار سازمان غذا و دارو، بايد حوزه تجهيزات پزشکي در بدنه وزارت بهداشت، مديريت واحدتري داشته باشد و به اين حوزه نگاه ويژه اي شود.
رئيس هيئت مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي همکاري با هيئت امناي ارزي در بخش تامين خريدهاي متمرکز را ازجمله اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: تشکلها در خصوص خريدهاي متمرکز با هيئت امناي ارزي به توافق رسيده اند تا در راس آنها تشکل ها و انجمن توليدکنندگان باشند اما توليدکنندگان نيز بايد در حوزه قيمت ها و کيفيت، همه اصول را رعايت کنند تا بتوان سهم بازار را عادلانه بين شرکت ها، حتي شرکت هايي که نوپا هستند تقسيم کرد.
دکتر روحي با بيان اينکه بايد اين روند و رويه در خريدهاي غير متمرکز نيز وجود داشته، اظهار داشت: بدين ترتيب ميتوان قول داد که در شرايط سخت کنوني نيازهاي کشور را به موقع تامين کنيم؛ چه بسا در بسياري از بخش ها حدود 100 درصد نياز کشور را به خصوص در حوزه تجهيزات، ديوايس ها و مواد مصرفي تامين ميکنيم.
وي با اشاره به شعار نمايشگاه ايران هلث 98 مبني بر توليد صادرات محور، تصريح کرد: شرکتهاي توليدي ميتوانند صادرات تجهيزات پزشکي نيز داشته باشند.
رئيس هيئت مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي در عين حال از رشد 20 درصدي حضور توليدکنندگان داخلي در بيست و دومين نمايشگاه ايران هلث خبر داد و افزود: اگر به توليد به عنوان سرمايه ملي، نگاه ويژه مستمر و برنامهريزي شدهاي شود، شاهد رشد و شکوفايي خواهيم بود.
با اين حال وي بر اين باور است که بايد در بحث برگزاري نمايشگاه، همت بيشتري شود و حداقل شاهد حضور بازرگانان منطقه در اين رويداد مهم باشيم؛ همچنين بايد با برنامهريزيهاي مناسب بدنه دولت و تشکلها شاهد برگزاري نمايشگاه هاي آينده با کيفيت بيشتر و نگاه صادراتي بود.

حضور 82 شرکت دانشبنيان در نمايشگاه
دکتر «بهمن حسين زاده» مديرعامل نمايشگاه هاي بين المللي تهران نيز به عنوان سخنران ديگر اين مراسم گفت: بناست از امسال در همه نمايشگاه ها، محلي نيز به استارت آپ ها اختصاص يابد که در بيست و دومين نمايشگاه ايران هلث، اين امر محقق شده است.
وي همچنين با اعلام آمادگي مبني بر اختصاص سالني به ساخت ايران، همزمان با برگزاري نمايشگاه، افزود: بدين ترتيب در اين سالن، قطعات مورد نياز صنايع و تجهيزات پزشکي معرفي شده تا استارت آپ ها و شرکتهاي دانشبنيان از آن بازديد کرده و قطعات را در داخل کشور توليد کنند.
مديرعامل نمايشگاه هاي بين المللي تهران، حضور 82 شرکت دانشبنيان در نمايشگاه و رونمايي از محصولات برخي از اين شرکت ها را از ويژگي هاي ايران هلث امسال بيان و تصريح کرد: برگزاري کارگاه هاي آموزشي و تخصصي، بازديد هيئت هاي تجاري کشورهاي مختلف و حضور شش کشور ايتاليا، چين، هند، کره جنوبي، پاکستان و ترکيه در نمايشگاه از ويژگيهاي بيست و دومين نمايشگاه ايران هلث هستند.
حسينزاده همچنين در حاشيه برگزاري مراسم افتتاحيه، به حضور 486 شرکت داخلي و 21 شرکت خارجي از کشورهاي ايتاليا، چين، هند، کره جنوبي، پاکستان و ترکيه اشاره کرد و گفت: حضور شرکتهاي داخلي در اين نمايشگاه با رشد 20 درصدي همراه بوده است؛ همچنين با توجه به سياست هاي جديد نمايشگاه در حمايت از استارت آپ ها، در اين نمايشگاه 50 استارتآپ و 82 شرکت دانش بنيان نيز حضور دارند.

رونمايي از 23 محصول جديد با حضور وزير بهداشت
پس از پايان مراسم افتتاحيه بيست و دومين نمايشگاه بين المللي ايران هلث، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به بازديد از 23 محصول جديد حوزه تجهيزات پزشکي پرداخت و از آنها رونمايي کرد.
دکتر نمکي در حاشيه رونمايي از اين محصولات در جمع خبرنگاران گفت: در شرايط تحريم با تکيه بر توان توليد داخلي و با حمايت توليدکنندگان ميتوانيم نياز خود به خارج از مرزها را به حداقل و حتي صفر برسانيم.

وي با اظهار اينکه توليدکنندگان حدود 30 ميليون دلار صادرات تجهيزات پزشکي داشته اند، افزود: توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، محصولات توليدي خود را با کيفيتي بسيار مطلوب و استانداردهاي بين المللي براي بازارهاي داخلي و صادراتي تهيه ميکنند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي درباره بيست و دومين نمايشگاه ايران هلث نيز اظهار داشت: برخلاف سالهاي قبل، امسال توليدکنندگان بيشتر از واردکنندگان در نمايشگاه ايران هلث غرفه داشتند و رونمايي از 23 محصول جديد توليد داخل گوياي مرحله اي افتخارآميز براي مقابله با تحريم هاي ظالمانه دشمن است.

شروع صادرات تجهيزات پزشکي
به عراق از دو ماه آينده

دکتر نمکي درباره تفاهم نامه ايران با کشور عراق مبني بر صادرات تجهيزات پزشکي و دارو به اين کشور نيز توضيح داد: بر اساس اين تفاهم نامه از دو ماه ديگر، صادارت تجهيزات پزشکي و دارو به شکل انبوه از ايران به کشور عراق انجام خواهد شد.
وي همچنين در پاسخ به اين سئوال که چرا از شش انجمن مهندسي کشور تنها سه انجمن در شوراي تصميم گيري وزارت بهداشت نماينده دارند، گفت: براي اولين بار است که سازمان غذا و دارو با روش نظام شورايي اداره ميشود، اما امکان تشکيل نظام پارلماني کنسرسيوم با حضور همه آنها وجود ندارد.
دکتر نمکي ادامه داد: ساير انجمن ها ميتوانند نظرات و دغدغه هاي خود را به نمايندگان حاضر در شورا منتقل کنند.
گفتني است در بيست و دومين نمايشگاه بين المللي ايران هلث، 23 کارگاه آموزشي با حضور يک هزار و 400 نفر از مهندسان پزشکي تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي برگزار شد. همچنين بنابر اعلام پايگاه خبري شرکت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي ايران، 486 شرکت داخلي و 21 شرکت خارجي از کشورهاي ايتاليا، چين، هند، کره جنوبي، پاکستان و ترکيه در ايران هلث سال 98 حضور داشتند.
عليرغم اعمال تحريم هاي ظالمانه عليه ايران، 15 شرکت خارجي در اين دوره از نمايشگاه حضور دارند و 47 هيئت خارجي نيز از آن بازديد ميکنند.

رونمايي وزير بهداشت از 23 محصول جديد توليد ايران
ايران هلث 98 آبستن تحولي شگرف در عرصه توليد تجهيزات پزشکي بود

بيست و دومين نمايشگاه بين المللي ايران هلث از يک نظر پربار به شمار ميرود. شايد بتوان گفت نمايشگاه امسال به دليل حضور بسيار کمرنگ شرکتهاي خارجي، فرصتي براي بهتر ديده شدن توانمندي هاي شرکتهاي توليدي ايراني فراهم کرد. البته شرکت هاي ايراني توليدکننده نيز قويتر از سالهاي پيش حضور يافتند و دست پر در اين رويداد بزرگ شرکت کردند. به گونه اي که روز نخست برگزاري نمايشگاه ايران هلث، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از 23 محصول جديد توليد ايران رونمايي کرد. البته شرکت هاي ديگر نيز يا محصول جديد توليد کرده يا اقدام به ارتقاء محصولات خود با طراحي جديد کرده بودند، اما در مراسم رونمايي وزير حضور نداشتند.
در اين راستا با چند شرکت که توليداتشان توسط وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي رونمايي شد، درباره مشخصات محصول جديدي که توليد کردهاند و پروسه توليد تا عرضه آن در بازار گفتگو کرديم.

ايمان پورشريف؛ مدير برنامه ريزي
و جانشين مدير عامل
صنعت تجهيزات پزشکي صاايران

صنعت تجهيزات پزشکي صاايران که فعاليت خود را در زمينه طراحي و توليد تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي پيشرفته از سال 1380 آغاز کرده است، توليدکننده محصولاتي چون مانيتور علائم حياتي قلب، تله مانيتورينگ، تله مديسين، مانيتورينگ امواج مغزي، ساکشن هاي جراحي و ميکروسکوپ هاي بيولوژيکي پيشرفته، الکتروشوک، سامانه هاي هوشمند بيمارستاني، سامانه هاي آمبولانسي، انواع ايمپلنت هاي ستون فقرات و… است.
از چند سال پيش به طراحي و ساخت ايمپلنت هاي ارتوپدي و ستون فقرات روي آورديم که جنس آن تيتانيوم مديکال است و سازگاري بسيار زيادي با بدن دارد. اين جنس را براي اولين بار از اروپا و آمريکا وارد کرديم و سه سال پيش نيز مجوز آن را از وزارت بهداشت و صنعت، معدن و تجارت گرفتيم و توليد انبوه را شروع کرديم. محصولي نيز که توسط وزير رونمايي شد، ارتقاء کيج هاي بين مهرهاي و بين گردني از جنس «پليمر پيک» است که آنها را لايه گذاري کرديم و با هدف افزايش سطح زيستسازگاري آن در بدن بيمار، پوشش تيتانيوم روي سطحش کشيديم. اين فناوري را فقط آمريکا و سوئيس دارد و ما نيز تنها توليدکننده آن در ايران هستيم.
هزينه هاي طراحي از تحقيق و توسعه گرفته تا راهاندازي خط توليد انبوه، بسيار گزاف است. امروز اين محصول به ظرفيت اسمي حدود 20 هزار عمل جراحي در سال رسيده است. اين محصول قيمت هاي متفاوتي دارد زيرا شامل 35 محصول متنوع ميشود با اين حال قيمت آنها از محصولات خارجي کمتر است. در سال گذشته حدود 3.5 تا 5 ميليون دلار از اين محصول صادرات داشتيم و اکنون توانسته ايم گواهي صادارت به اروپا را نيز دريافت کنيم.

محمودرضا مرآتي؛ رئيس هيئت مديره
و قائم مقام مديرعامل در امور فني و تحقيقاتي
شرکت پويندگان راه سعادت

شرکت پويندگان راه سعادت در سال 1377 تاسيس شد و توليدکننده مانتيور علائم حياتي، سانترال، ماژول ارزيابي عملکرد مغزي BFA، الکتروکاديوگراف، سيستم آرياتي سي، ونتيلاتور و تجهيزات جانبي و تجهيزات پوششي با قابليت ثبت علائم حياتي بيماران و انتقال داده به مراکز درماني از طريق گوشي هاي هوشمند است.

امسال «الکتروکارديوگراف 12 کاناله»، «مانيتور هولتر ACG» و «هولتر مانيتور NIBC » و همچنين نمونه اوليه دستگاه «الکتروشوک AED» که هنوز در مسير دريافت مجوزهايشان هستند را به عنوان محصولات جديد در بازديد وزير رونمايي کرديم. تا پايان سال مجوزهاي آنها شامل پروانه هاي اداره کل تجهيزات پزشکي و استاندارد CE دريافت خواهد شد.
البته علاوه بر اين موارد، نمونه اوليه دو مدل ساکشن را نيز رونمايي کرديم که يک مدل توليد شرکت خودمان است و مدل دوم را با همکاري شرکتي ديگر توليد کردهايم. همچنين يکسري قابليتهاي نرمافزاري جديد نيز بر روي مانتيورهاي بِدسايد و سانترال اضافه مي شود که کاربري را آسانتر ميکند و شکيلتر است.
اين محصولات جديد در حد نمونه هاي پايلوت هستند و پس از دريافت مجوز وارد مرحله توليد انبوه خواهند شد که پيشبيني ميکنيم حداقل سه ماه و حداکثر تا پايان سال موفق به دريافت مجوزها و توليد انبوه شويم.
به طور ميانگين سالي حدود 4 تا 5 ميليارد تومان براي واحد R&D و تضمين کيفيت هزينه ميکنيم که روي محصولات مختلف سرشکن مي شود. در واقع حدود 10 درصد درآمد فروش خود (نه سود) را براي تحقيق، توسعه و استانداردسازي هزينه ميکنيم.

پيمان بخشنده نژاد
مديرعامل شرکت زيست تجهيز دانش پويا

شرکت زيست تجهيز دانش پويا (زيست تجهيز شريف سابق)استارتآپي سه نفره بود که سال 93 در دانشگاه شريف شکل گرفت و امروز به عنوان شرکت سهامي خاص با 32 نيرو در زمينه رسپيراتور تنفسي، محصول توليد ميکند.
در نمايشگاه امسال دستگاه هايتک «باي پپ» که دستگاه هوشمند فشار دو سطحي مثبت است و براي نخستين بار در منطقه توليد ميشود را رونمايي کرديم. از ويژگي هاي اين دستگاه امکان تغيير عملکرد بين حالت باي پپ و سي پپ با توجه به نياز بيمار، کنترل ميزان رطوبت هواي خروجي و مشاهده حجم تنفسي به صورت لحظه اي است.
نمونه خارجي اين دستگاه ارزبري زيادي دارد، اما هزينه توليد محصول ما با وجود استفاده از ارز اشخاص و بدون بهره گيري از ارز نيمايي و دولتي، نصف قيمت دستگاه هاي وارداتي تمام شده است.
اين دستگاه پس از 18 ماه سرانجام در دي ماه سال گذشته موفق به دريافت مجوز و ورود به بازار شد که اين تاخير به دليل عملکرد کند آزمايشگاه تاييدکننده بود. در واقع همزمان با ايران هلث سال گذشته، دستگاه به توليد انبوه رسيده بود، اما پروسه دريافت استاندارد آن زمان برد. دستگاه با ورود به بازار مورد اقبال پزشکان قرار گرفت و تاکنون 800 عدد آن به فروش رسيده است. رويکرد امسال شرکت نيز به سمت صادرات رفته است زيرا دستگاه در منطقه قيمت مناسبي دارد و ميتوانيم آن را به فروش برسانيم.
هزينه صفر تا صد ساخت دستگاه نيز حدود يک ميليارد و 200 ميليون تومان شد و اکنون با قيمتي حدود 10 ميليون تومان در بازار به فروش ميرسد.

مسعود اريسيان
مديرعامل شرکت درمانيار ايده گستر

در گروه تخصصي درمانيار با بيش از 14 سال سابقه در زمينه طراحي و توليد تجهيزات جراحي ارتوپدي براي نخستين بار در ايران موفق به توليد تجهيزات آرتروسکوپي شامل دستگاه شيور آرتروسکوپي، سيسيدي کمرا و منبع تغذيه نور سرد با نام تجاري ريتون شده ايم. اکنون نيز براي نخستين بار در کشور دستگاه کاملا ايراني «شيور آرتروسکپي ريتون پلاس» را توليد کرده ايم.
اين دستگاه در عمل هاي آرتروسکوپي به کار ميرود و وسيله اي براي تراشيدن قسمت هايي از بافت هاي آسيب ديده داخل مفصل است و آنها را توسط ساکشن به بيرون مفصل هدايت ميکند تا بافت جديد جايگزين شود. در واقع بيشترين استفاده اين دستگاه در ترميم رباط هاي صليبي و شانه است.
تحقيقات براي توليد اين دستگاه حدود دو سال زمان برد و از هشت ماه پيش نيز مجوز توليد آن را گرفتيم و وارد فاز توليد انبوه شديم و از حدود چهار ماه پيش نيز فروش دستگاه شروع شده است.
در مجموع حدود 2 ميليارد تومان براي تحقيق، توليد و دريافت مجوزهاي اين دستگاه هزينه کرديم. امروز نيز اين دستگاه در بازار با قيمت حدودي 60 ميليون تومان به فروش ميرسد و نمونه توليدي ايراني نيز ندارد و دستگاه هاي خارجي مشابه آن 250 ميليون تومان به بالا قيمت گذاري شدهاند.
تاکنون تعدادي از اين دستگاه را فروخته ايم، اما هنوز پولي بابت آنها دريافت نکرده ايم زيرا پرداخت هاي مراکز درماني و بيمارستانها نقدي نيست و مدتدار است.

الهه يزداني
مديرعامل شرکت مهندسي سازگان گستر

شرکت سازگان گستر 28 سال فعاليت توليدي در زمينه تجهيزات پزشکي دارد. عمده فعاليت ما روي مانتيتورينگ علائم حياتي بيمار است. مانيتورها را در سايزهاي مختلف 22، 17 و 12 اينچ، دستگاه پالس اکسيمتر در دو مدل 412 و 512 و دستگاه تله الکتروکارديوگرام را که قابليت نصب در آمبولانس را دارد عرضه کرده ايم.
محصولي که امسال وزير بهداشت رونمايي کرد، «پمپ تزريق» است که ميتواند دارو را در شرايط مختلف، بر اساس زمانبندي، وزن بيمار و… به بيمار تزريق کند.
اين دستگاه کلاس خطر بالايي دارد و دقت اندازه گيري براي آن بسيار مهم است. حدود 70 درصد اين پروژه را در شرکت خودمان انجام داده ايم و مقداري از قطعات مکانيکي را نيز از طريق ساپلايرها تهيه کرديم. توليد اين محصول حدود سه سال و نيم زمان برد که يکي از دلايلي طولاني شدن روند آن وابستگي زياد اين دستگاه به قطعات مکانيکي است. به دليل تحريم ها دسترسي ما به کيسينگ آن و ساپلايرهايي که تهيه ميکرديم، قطع شد بنابراين در ميان راه ناچار به تغيير ساپلاير شديم و تغييراتي در کيسينگ ايجاد کرديم که مشمول زمان شد. اگر اين مشکل پيش نمي آمد، ظرف 2 سال و نيم پروژه به اتمام ميرسيد.
براي اين محصول حدود يک ميليارد و نيم هزينه شده است و هيچ کمکي نيز دريافت نکردهايم. اين محصول هنوز در بازار به فروش نرفته است و قيمت گذاري نهايي نيز نکرده ايم، اما برآورد ميکنيم بتوانيم آن را حدود 9 تا 10 ميليون تومان عرضه کنيم. اين در حالي است که قيمت توليدات رقبا حدود 12 تا 15 ميليون تومان است و محصولات خارجي نيز گرانتر از اين ارقام هستند. اکنون نيز در حال انجام مراحل کار براي توليد انبوه و گرفتن پروانه هستيم و شايد تا 15روز آينده موفق به دريافت آن شويم.

عبدالرضا هوشمند؛ عضو هيئت مديره
و مدير اجرايي شرکت آوا تجهيز ايرانيان

شرکت آوا تجهيز ايرانيان که از اواسط سال 1396 تاسيس شده است، تا پايان سال 1397 موفق به توليد هشت محصول شد. پاراوان بيمارستاني در مدل هاي ديواري، پرتابل و نگاتوسکوپ، رول انتقال بيمار، تشکهاي بستري فوم سرد، تشکهاي مموري فوم و… از جمله محصولات شرکت ماست. حدود 95 درصد اين محصولات و حتي مواد اوليه آنها در داخل کشور توليد ميشوند.
شرکت آوا تجهيز ايرانيان چهار محصول را براي نخستين بار در ايران توليد کرده است که شامل «کاف فشارسنج» مورد مصرف در مانيتورينگ، فشارسنج ديجيتال و عقربه اي، «الکترودهاي چندبار مصرف الکتروکارديوگرافي» يا همان «دستبند پوآر» براي بزرگسالان و اطفال، «پوآر فشارسنج» و «کابل کمربندي دستگاه الکتروکارديوگرافي» هستند.
«کابل کمربندي» مشابه سازي نمونه خارجي است که آن را مهندسي معکوس کرده و در ايران با تغييراتي توليد کرديم. کابل کمربندي جايگزين بسيار مناسبي براي الکترودهاي سينه اي نوار قلب است که براي استفاده آن نيازي به شيو بدن، مصرف ژل و دستمال کاغذي نيست و در صورت نياز با کمي اسپري آب کارش را انجام ميدهد. همچنين به خاطر متريال استفاده شده در آن قابليت کشش و تنظيم اندازه را دارد. محصول ديگري که رونمايي شد، «پوآر فشارسنج» است که براي اولين بار صفر تا صد آن در ايران توليد شد.
هزينه توليد اين چهار محصول بدون احتساب ماشينآلات، حدود 500 ميليون تومان شده است. از آنجايي که توليد را به تازگي شروع کرديم، بازار کوچکي در ايران داريم و قادر به رقابت با شرکتهاي چيني نيستيم  که بازار بزرگي در دنيا دارند. مشکلي که داريم اين است که بسياري از مراکز درماني که قيمت تجهيزات برايشان اولويت دارد، به دنبال خريد جنس ارزانتر هستند در حالي که اختلاف قيمت ما با آنها 10 درصد است.
الان نزديک به سه ماه است که کاف و الکترودهاي چندبار مصرف به توليد انبوه رسيده اند و کابل کمربندي نيز از شش ماه پيش وارد مرحله توليد انبوه شده است. پوآر فشارسنج نيز هنوز به توليد انبوه نرسيده است.

مهراد پارنج؛ مدير فروش شرکت سهند بهامين طب
و آتا سنجش طب

فيلد کار شرکت سهند بهامين طب، تنفسي و بيهوشي است، اما يکسري هم محصولات جنرال توليدِ داخل مانند تشک بستري، رول برد و اکسيژنساز خانگي داريم. برخي محصولات نيز در فيلد دياليز هستند مانند کاتتر همودياليز که امسال به سبد کالاي ما اضافه شدهاند.
اولين توليدکننده واقعي دستگاه اکسيژنساز خانگي هستيم که امسال آن را در نمايشگاه رونمايي کرديم. تيم R&D حدود سه سال در حال تحقيق بر روي اکسيژنساز خانگي بود.
از حدود سه ماه پيش نيز همه مقدمات آماده شده است و نمايندگي ها بعد از نمايشگاه براي فروش اقدام ميکنند.
همچنين در حال اقدام براي دريافت گواهي CE هستيم تا بتوانيم سال ديگر صادرات نيز انجام بدهيم.


محمدرضا غفاري

 مدير فروش شرکت گوهر شفا

شرکت گوهر شفا فعاليت هاي توليدي خود را از سال 1374 آغاز کرده است و گستره وسيعي از محصولات تخصصي در شاخه هاي جراحي عمومي اورولوژي، آنکولوژي و کارديولوژي را توليد ميکند.
محصولات جديدي که توسط وزير از آنها رونمايي شد شامل سه محصول ليدر کت، کانال هاي کارديولوژي شرياني و روت کانال هاست که همه در عمل قلب باز استفاده ميشوند و به زودي وارد بازار خواهند شد.
دو کشور آمريکا و آلمان اين کالاها را توليد ميکنند و سعي کرده ايم نمونه آنها را در ايران توليد کنيم اما متاسفانه چون اولين توليدکننده در ايران هستيم، کارشناسان اداره تجهيزات پزشکي هيچ کمکي براي توليد نميکنند و مدام سنگ اندازي ميکنند. توليد اين محصولات برايمان هزينه بسياري داشت. اکنون منتظر تاييديه وزارت بهداشت و درمان هستيم تا توليد انبوه را انجام بدهيم. اين ديرکردها مشکلاتي براي خودشان به وجود ميآورد چون قيمت اين کالا يک سوم کالاي خارجي تمام ميشود، اما با اين حال همکاري نميکنند.  هر زمان وزارت بهداشت مجوز بدهد، يک هفته بعد محصول ما وارد بازار شده است.

عليرضا حسنعلي
مشاور استراتژي شرکت مخازن طبي آباديس

شرکت مخازن طبي آباديس توليدکننده کيسه ساکشن يکبار مصرف است. اين شرکت حدود 10 سال اين محصول را از ژاپن وارد ميکرد و از دو سال پيش نيز توليد را شروع کرده است. در اين مدت توانستيم بزرگترين و پرفروشترين فروشنده «کيسه ساکشن» در ايران شويم. اميدواريم با توجه به جشنواره فروشي که در نمايشگاه برگزار کرده بوديم، بتوانيم روند روبه رشد خود را ادامه بدهيم. امسال نيز از محصول و طرحي جديد رونمايي کرديم.
محصول جديدي که داشتيم «فيکسر لوله تراشه» است که براي اولين بار در ايران توليد ميشود. اين محصول به آسايش بيمار کمک ميکند و اجازه نميدهد لب و دهان بيمار زخم شود. محصولي است که بازخوردي فراتر از انتظارمان در نمايشگاه داشت.
از پروسه شروع کيسه ساکشن تا روانه بازار شدن محصول جديد، نزديک به يک ماه و نيم زمان برد تا به محصول نهايي رسيديم. رونمايي اين محصول در نمايشگاه موجب شد تا با اطلاعاتي که از بازار به دست آورديم، تا دو هفته آينده محصول را به صورت انبوه توليد و روانه بازار کنيم.
همچنين طرح صندوق سرمايه گذاري ايده هاي آباديس را براي نخبگان و دانشگاهيان ارائه کرديم. بر اين اساس بر روي ايده هاي افراد در حوزه تجهيزات پزشکي و بيمارستاني که ميخواهند محصولاشان به مرحله توليد برسد، سرمايه گذاري خواهيم کرد و حامي مالي و فکري آنها ميشويم. درحوزه فني نيز با توجه به کارخانه اي که داريم، ميتوانيم به آنها در زمينه مکان و دستگاه کمک کنيم.

خسرو افشار
مديرعامل شرکت ايرانيان تجهيز سينا

شرکت ايرانيان تجهيز سينا تنها توليدکننده اره و دريل هاي جراحي در ايران با 17 سال سابقه است.
قطعات و دستگاه ها کاملا قابل اتوکلاو و استريل شدن هستند و در عمل هاي جراحي ارتوپدي، اعصاب و قلب کارايي دارند. با محصول جديدي که ساخته ايم ميتوانيم با برندهاي اروپايي رقابت کنيم.
محصول جديد ما «سينا يک» است که قدرت بسيار زيادي دارد و ميتواند در عمل هاي قدرتي مورد استفاده قرار بگيرد.
روند توليد آن از شروع مطالعات تا نهايي شدن حدود يک سال زمان برد و 270 ميليون تومان براي يک محصول هزينه داشت و تا سه ماه ديگر نيز به توليد انبوه ميرسد و به بازار عرضه ميشود.

غرفه داران، بيست و دومين نمايشگاه ايران هلث را در ترازوي ارزيابي قرار دادند
بزرگترين رويداد حوزه تجهيزات پزشکي درحالي برگزار شد که 486 شرکت داخلي و 21 شرکت خارجي در ايران هلث حضور داشتند. اين آمار گوياي رشد 20 درصدي شرکت هاي داخلي حاضر در نمايشگاه بين المللي ايران هلث امسال است. نکته قابل توجه در اين دوره از نمايشگاه، حضور 50 استارتآپ و 82 شرکت دانشبنيان است که نويدي بر توجه بيشتر به عرصه توليد و قرارگيري قطار تجهيزات پزشکي داخلي بر روي ريل توسعه است. با اين حال نکاتي در بيست و دومين نمايشگاه بين المللي ايران هلث، دغدغه شرکت هاي غرفه داري شده بود که هدف اصليشان از اين گردهمايي، معرفي اصولي توليداتشان، بازاريابي بهتر و برقراري ارتباط پويا و موثر با مشتريان داخلي و خارجي بود. دغدغه هايي که ما را بر آن داشت تا در گفتگو با تعدادي از اين شرکتها، علاوه بر اينکه به معرفي محصولات عرضه شده آنها در نمايشگاه بپردازيم، نظرشان را درباره ايران هلث 98 جويا شويم. اينکه «نمايشگاه امسال چه دستاوردي براي شرکتها داشته است؟»، «ايران هلث امسال نسبت به سالهاي گذشته چه نقاط قوت و ضعفي دارد؟» و «ارائه پيشنهاداتي براي بهتر شدن برگزاري نمايشگاه و همچنين وضعيت صنعت تجهيزات پزشکي» سئوالاتي بود که غرفه داران در اين نظرسنجي به آن پاسخ دادند.

بهرام شريفي
رئيس هيئت مديره شرکت مديا طب تجهيز

شرکت مديا طب تجهيز را سال 1388 تاسيس و در سال 1394 کيسه هاي يکبار مصرف کنترل عفونت را به عنوان اولين توليدکننده اين محصول در کشور عرضه کرديم. البته شرکت هايي پيش از ما وارد اين مقوله شده بودند، اما توليدشان به مرحله نهايي نرسيد. از آنجايي که کيسه هاي يکبار مصرف کنترل عفونت، يکي از ملزومات دستگاه ساکشن جراحي است و بيشترين مصرف را در حوزه بيمارستاني دارد، تصميم به توليد اين دستگاه گرفتيم. امسال نيز از دستگاه ساکشن جراحي مدل مديسا با ظرفيت 55 ليتر که بهينه سازي شده مدل «مِدِلا»ي سوئيس است را با تغييراتي بيش از 40 درصد، در غرفه خود رونمايي کرديم. اين دستگاه به ملزوماتي همچون فيلتر نفوذ مايع يا محافظ سرريز مايع نياز دارد که به اين حوزه نيز وارد شدهايم. نمونه هاي فيلترهاي آنتي باکتريال مورد مصرف در دستگاه ساکشن و اتوکلاو را توليد کردهايم که در نمايشگاه عرضه شده است. همچنين بنا داريم در برنامه توسعه شرکت در خصوص فيلترهاي تنفسي فعاليت خود را گسترش دهيم.
درباره ايران هلث نيز بايد بگويم که از سال گذشته وضعيت روبه افولي را در نمايشگاه شاهد بودهايم و انگيزه ها بسيار کم شده است. نوسانات ارزي در داخل کشور و حمايت نکردن از توليدکننده و مانع تحريمها براي تامين مواد اوليه توليد، شرايط را روزبه روز سخت تر کرده است. اگر مطالبات شرکتها از مراکز درماني را نيز به اين مشکلات اضافه کنيم، پکيج نامناسبي ايجاد شده که همه توليدکنندگان را درگير کرده است. مهمترين نقطه ضعف نمايشگاه امسال نبود توجه کافي به توليدکنندگان است. کسي که با انگيزه زياد و با وجود فرآيندهاي دريافت مجوز، محصولي را توليد و در نمايشگاه عرضه ميکند، انتظار دارد مسئولان و مراکز ذيربط با خريد، توسعه و تبليغ محصول به اين موفقيت کمک کنند. ما هميشه فکر ميکنيم که بايد ايران هلث را تحليل کنيم در صورتي که بايد فراتر از آن را بنگريم چراکه موضوع ما رويدادي به نام ايران هلث نيست بلکه بررسي پشت صحنه آن است.
با اين حال نقطه قوت اين نمايشگاه حضور توليدکنندگان داخلي است؛ همين که توليدکننده احساس ميکند ميتواند در محيطي به صورت تخصصي محصولاتش را عرضه کند و جنبه رقابتي توليداتش را با محصولات خارجي نمايش بدهد، از نقاط قوت نمايشگاه است.

حسن اکبري
شرکت حامي نوزاد پارس

شرکت حامي نوزاد پارس را سال 86 تاسيس کرديم و اکنون بيش از 13 نوع محصول داريم و هر سال نيز در نمايشگاه ايران هلث شرکت ميکنيم. امسال نيز انواع وارمر، فتوتراپي، انکوباتور و تخت عمل نوزاد را در نمايشگاه عرضه کردهايم. محصول جديدمان نيز اِعمال تغييرات ظاهري در محصولات بوده است. به نظرم نمايشگاه ايران هلث در برقراري ارتباط با مشتريان جديد موثر بوده است به گونه اي که امسال نيز توانستيم از کشور عراق جذب مشتري داشته باشيم. البته نمايشگاه امسال نسبت به سال پيش نه تنها از نظر ماهيتي تغيير نداشته بلکه از نظر بازديدکنندگان نيز ضعيف شده است؛ زيرا بيمارستانها از نظر مالي مشکل دارند بنابراين با وجود نياز به تجهيزات جديد، رغبتي به بازديد از نمايشگاه ندارند.
با اين حال به نظر ميرسد که تعداد بازديدکنندگان از کشورهاي همسايه به ويژه عراق نسبت به پارسال بيشتر شده است که نقطه قوتي براي نمايشگاه به شمار ميرود. همچنين پارکينگ رايگان و اطلاعرساني بسيار خوب از ديگر نقاط قوت نمايشگاه امسال محسوب ميشود.
پيشنهادم هم اين است که مسئولان با توجه به کاهش ارزش ريال نسبت به دلار، براي صادرات به عراق با اين کشور رايزني کنند. در 10 سال گذشته هيچ حمايتي از توليدکننده داخلي نديده ايم و آنقدر به توليدکنندگان سخت ميگيرند که قيد دريافت وام را نيز ميزنند. با برآيندي که از شرايط ميشود اگر سال بعد قيمت دلار ارزانتر شود، دوباره واردات به توليد ارجحيت خواهد يافت و شرکتها باز به اين سمت گرايش خواهند يافت. بدين ترتيب دوباره اجناس چيني با قيمت بسيار ارزانتر بر توليدات داخلي غلبه خواهند کرد.

سميرا کريمي
مدير فروش شرکت موج پرداز تصوير

شرکت موج پرداز تصوير تنها شرکت توليدکننده دستگاههاي تست و کاليبراسيون در خاورميانه است. در دنيا فقط پنج کمپاني اين دستگاه را توليد ميکنند که يکي از آنها، شرکت ماست که تنها توليدکننده در خاورميانه است. محصولات ما نيز تستر الکتروشوک، سيمولاتور ECG، تستر NIB و تستر فشار خون و… است و در اين نمايشگاه به صورت تخصصي روي فيلد تسترها کار کرده ايم. همچنين دو محصول خاص ليزر و شاک ويو تراپي نيز در حال انجام مراحل براي دريافت مجوزهاي اداره کل تجهيزات پزشکي است.
محصولات ما ابزار مهندسي پزشکي است، اما مهندسان پزشک به آن بي توجه هستند و بسياري از آنها براي نپذيرفتن مسئوليت تست تجهيزات پزشکي، به سمت استفاده از اين ابزار نمي آيند. درحالي که اين ابزار بسيار مهم است و جلوي بسياري از مرگوميرها و خريدهاي اضافه بيمارستان را ميگيرد. متاسفانه اينکه اداره کل، مهندسان پزشک را به تهيه اين ابزار ملزم نميکند، موجب شده است که از تهيه آنها فراري باشند. البته بسياري هم به دليل نداشتن بودجه توان خريد اين ابزار را ندارند. ايران هلث نيز از اين بُعد که بسياري از مهندسان پزشک از شهرهاي مختلف براي بازديد به نمايشگاه ميآيند و وجود چنين محصولاتي به آنها يادآوري ميشود، نکته بسيار مثبتي است؛ زيرا هنوز خيلي ها باورشان نميشود يکسري محصولات خاص اين چنيني در کشور توليد ميشود.
با اين حال نمايشگاه امسال نسبت به سال هاي گذشته بسيار خلوت بود و بسياري از مهندسان پزشک که سال گذشته درخواست پيش فاکتور داشتند، امسال از نداشتن بودجه گلايه دارند. به نظرم اطلاع رساني نه چندان قوي، بينظمي، نبود هماهنگي و خدماترساني و رسيدگي ضعيف به مشکلات و مسائل غرفه داران و جابه جايي سالن شرکتها از نقاط ضعف نمايشگاه امسال به شمار ميرود. در واقع وقتي پول اجاره غرفه را ميگيرند، ديگر بقيه مسائل را از سر خود باز ميکنند و اهميت نميدهند. البته نکته مثبتي که نمايشگاه امسال براي ما داشت اين بود که سرانجام توانستيم با رايزني هاي فراوان پس از پنج سال دوباره به سالن اصلي خودمان باز گرديم. سال هاي گذشته بنده که توليدکننده هستم و بايد در سالن توليد غرفه داشته باشم، در سالني غيرمرتبط جانمايي شدم.
پيشنهادم اين است که سالن ها و غرفه ها را بر اساس صنف ها، مرتب و جانمايي کنند اينگونه مشتري بلاتکليف نيست و ميداند براي بازديد از هر محصول به کدام سالن بايد برود.

مهندس بابک غلامين
رئيس هيئت مديره شرکت توسن تجهيز

توليدات ما در شرکت توسن تجهيز در زمينه تجهيزات حوزه کنترل عفونت شامل دستگاه هاي شستشو، ضد عفوني و استريل تجهيزات پزشکي است. در نمايشگاه، تجهيزات حوزه کنترل عفونت مانند دستگاه ابزارشوي اتاق عمل، آندوسکوپ شوي و… را عرضه کرده ايم. امسال نيز دستگاه ابزارشوي روميزي را براي مطب هاي دندانپزشکي، زنان و زايمان و پوست و مو توليد کرديم، اما جزو شرکت هايي نبوديم که وزير از محصولاتشان رونمايي کرد. زيرا غرفه ها را از سالن 40 جابه جا کردند و اين مسئله مانع شد تا براي اين اقدام برنامه ريزي کنيم.
از آنجايي که نمايشگاه ايران هلث مهمترين و معتبرترين رويداد تجهيزات پزشکي است، اميدواريم با برنامه ريزي بهتر به خصوص در بحث صادرات و دعوت از کشورهاي همسايه، اين نمايشگاه پربارتر شود. با اين وجود مجري نمايشگاه امسال نسبت به سال هاي پيش بسيار بهتر عمل کرده است.
در مجموع با توجه به مشکلات مالي مراکز درماني، به نظرم استقبال بازديدکنندگان از نمايشگاه امسال کمتر بود. هرچند که بسياري از دانشگاه ها و مراکز درماني براي بازديد حضور داشتند اما وقتي بيمارستان بودجه و کار توسعه اي ندارد، برايش حضور در نمايشگاه دشوار است.
پيشنهادي هم که براي برگزاري نمايشگاه سال آينده دارم اين است که جانمايي شرکتها بر اساس محصولات توليدي آن انجام شود. بدين ترتيب همه شرکت هايي که در يک حوزه تخصصي کار ميکنند در يک سالن قرار ميگيرند. اکنون پراکندگي شرکتها دشواري هايي را براي بازديدکنندگان به همراه دارد و مانع برنامه ريزي مناسب از سوي آنها براي بازديد از غرفه ها و محصولات مورد نظرش ميشود. بايد اپليکيشن ها و سايت هايي طراحي شود که امکان دسترسي بازديدکنندگان به غرفه هاي مورد نظرشان را آسانتر فراهم کند.

محمد امين
مديرعامل شرکت اسطوره تجهيز درمان

توليدات ما در شرکت اسطوره تجهيز درمان، در حوزه زنان و زايمان است. ما نخستين سونيکيد صادراتي ايران را توليد کرده ايم و به بيش از 12 کشور همسايه مانند آذربايجان، ارمنستان و افغانستان صادرات داريم. همچنين چند محصول يکبار مصرف به نام اسپکلوم را نيز توليد ميکنيم که همه اين محصولات را در نمايشگاه نيز عرضه کرده ايم. علاوه بر اين  دو، سه محصول جديدمان نيز در مرحله R&D و دريافت پروانه توليد قرار دارند و پيشبيني ميکنيم تا دو ماه ديگر وارد بازار شوند.
برآوردي هم که از نمايشگاه امسال دارم اين است که نمايشگاه امسال نسبت به سالهاي پيش دستاوردي برايمان نداشته است. عمده دليل آن نيز اين است که هر سال در سالن 40 غرفه داشتيم اما امسال بدون اطلاع قبلي آن سالن را از ما گرفتند که اين امر موجب شد بسياري از مشترياني که دعوت کرده بوديم يا نتوانند ما را پيدا کنند يا در نمايشگاه سرگردان شوند. اين در حالي است که از آبان سال گذشته براي گرفتن غرفه اقدام کرديم و جانمايي شديم و هزينه آن را نيز پرداخت کرديم و وارد فاز تبليغات و توليد انيميشن و تيزر و… شديم، اما بسيار راحت سالن را از ما گرفتند.
به طورکلي نمايشگاه امسال برنامه ريزي کوتاه مدت و بلندمدت خوبي نداشت، پاسخگويي اصلا برايشان بي معني بود، کانال خبريشان به روز نبود و ستاد خبري نيز بسيار ضعيف عمل کرد. البته استقبال بازديدکنندگان خوب بود، اما بازار هدف ما گم شد و برخي از بازديدکنندگان هرساله ما براي يافتنمان در نمايشگاه خيلي زود خسته شدند و نيامدند که اين براي ما گران تمام شد.
نکته ديگر اينکه کارخانجات بزرگ و بسياري از جامعه هدف که توزيع کنندگان عمده بودند در نمايشگاه شرکت نکردند که اين امر موجب دور شدن ايران هلث امسال از هدفش شد. درمجموع پيشنهاد ميکنم نمايشگاه برنامه بلندمدتتر و مدونتري داشته باشد.

دکتر مهدي قنادنيا
رئيس هيئت مديره هلدينگ رسپينا راد

از اسفند سال 1397 به دليل تغيير شرايط اقتصادي کشور، تغيير استراتژي داديم و هلدينگ رسپينا را که قبلا با نام راد طب نقش جهان به فعاليت بازرگاني ميپرداخت، تاسيس کرديم. امسال با توجه به شرايط اقتصادي کشور محصولات خود را در گريدهاي مختلف به بازار عرضه کرديم تا بتوانيم محصول را با تنوع قيمت ارائه کنيم. البته اين تنوع قيمت موجب کاهش کيفيت محصولات نشده است بلکه در طراحي محصولات تغييراتي ايجاد کردهايم و محصولات اقتصادي تري را به سبد خود افزوده ايم و در نمايشگاه به نمايش گذاشتهايم. 126 قلم کالا داريم که تاکنون 75 قلم از کالاهاي خود را دوباره طراحي کرده ايم. نمونه اکونومي محصولات هم توليد شده است.
درباره نمايشگاه امسال ميتوانم بگويم که تعداد بازديدکنندگان خارجي نسبت به سالهاي گذشته بيشتر بود. کشورهاي پاکستان، ليبي، عراق، اسپانيا و اتريش از غرفه ما بازديد کردند، حتي از کشور چين بازديدکننده و درخواست همکاري داشتيم. اين امر نشان ميدهد اگر شرکتهاي توليدي به سمت استانداردسازي و گريدهاي بين المللي گام بردارند و محصولات باکيفيتي توليد کنند، بازار صادراتي با توجه به شرايط موجود ميتواند براي توليدکننده داخلي بسيار جذابتر باشد.
نکته ديگر اينکه شرکت هايي که در زمينه دعوت از هيئت هاي خارجي براي بازديد از نمايشگاه فعاليت ميکنند، امسال نسبت سال هاي گذشته بسيار بهتر عمل کرده بودند. از سوي ديگر نميتوان گفت نقاط ضعف قابل مشاهده به نمايشگاه باز ميگردد بلکه مشکل اين است که در ايران فعلا پول نيست و تعداد زيادي از مشترياني که ساليان سال با آنها کار کرده ايم و اکنون پروژه هاي در حال توسعه يا پروسه هاي ايجاد را در دستور کار دارند، به دليل نداشتن پول توانايي خريد ندارند.
هيچ بنگاه اقتصادي نميتواند پويا بماند مگر اينکه به لحاظ اقتصادي بتواند تعهدات خود را پاسخ دهد بنابراين مسئولان بايد بستري فراهم کنند تا شرکت هاي توليدکننده بتوانند خود را در بازارهاي بينالمللي جا بيندازند و سهم بيشتري از بازار را از آن خود کنند.

وحيد شجاعي
سوپروايزر مجموعه شرکت توسعه صنايع پزشکي ماد

ما در شرکت توسعه صنايع پزشکي ماد، محصولات يکبار مصرف بيمارستاني شامل دستکش جراحي، ميکروست، سه راهي آنژيوکت، صفربند آنژويکت، لوله ساکشن، ست خون، چست باتل و… را توليد ميکنيم که در بخش بستري و اتاق عمل استفاده ميشوند. در نمايشگاه ايران هلث، محصولاتي را که در يکي دو ماه آينده به توليد انبوه خواهيم رساند، رونمايي کرده ايم که شامل آنژيوکت، انواع چسب ها، چسب ضد حساسيت و لوکوپلاست ميشوند که برند توليدي خودمان است و ميتوانيم تا يک ماه آينده آنها را عرضه کنيم.
حضور ما در نمايشگاه ايران هلث نيز از اين بابت که ميتوانيم با جامعه هدف مصرفکننده محصولاتمان که پيش از اين بنا به دلايلي فرصت ملاقاتشان را نيافته بوديم، ارتباط بگيريم تا با محصولات جديدمان آشنا شوند. البته به نظرم دست اندرکاران برگزاري نمايشگاه امسال سنجيده تر عمل کردند و کارها، برنامهريزي شدهتر بود. تهويه سالن، نظافت، نظم، پارکينگ رايگان و فضاي سالن خوب بود. با اين حال فکر ميکنم بايد تدبيري انديشيده شود تا بازديدکنندگان که تعداد زيادي از آنها از شهرستان ها ميآيند، براي ورود در ترافيک ورودي نمايشگاه يک ساعت انتظار نکشند.
«مهدي زاهد»کارشناس فروش شرکت توسعه صنايع پزشکي ماد: يکي ديگر از مشکلات نمايشگاه، پراکندگي غرفه هاست. براي نمونه سالهاي پيش محصولات توليد داخل و تجهيزات مصرفي در يک مجموعه قرار داشتند، اما امسال پراکنده بودند. اين مسئله موجب شد که بسياري از بازديدکنندگان به دليل زياد بودن فاصله سالن ها و گرماي هوا، قيد بازديد از بسياري غرفه ها را بزنند. در صورتي که اگر سالن ها فيلدبندي شوند و هر صنفي جاي مشخصي داشته باشد، بازديدکننده مستقيم به سالن مورد نظرش ميرود.

امين کشاورز
مديرعامل و رئيس هيئت مديره شرکت آرمان آترين

شرکت آرمان آترين جزوي از مجموعه بزرگ «آرمان تندرست» محسوب ميشود و  از حدود 47 سال پيش تاکنون نمايندگي کمپاني ها و برندهاي معروف اروپايي و آلماني هستيم. برخي محصولات را نيز توليد ميکنيم که در اين نمايشگاه ديوارهاي ماژولار آنتي باکتريال را عرضه کرديم. شرکت ما نخستين توليدکننده ديوراهاي ماژولار آنتي باکتريال در کشور است و حدود 20 پروژه را در نقاط مختلف کشور در بخشهاي مختلف بيمارستاني اجرا کردهايم. همچنين تجهيزاتي که در اين ديوارها کار ميشوند را طراحي و توليد ميکنيم و همه مراحل کار توليد داخل بوده و به صورت مترکز در شرکت خودمان اجرا ميشود. لامينار فلو محصول توليدي ديگرمان است که هواي استريل را به محيط جراحي جاري ميکند.
درباره کيفيت نمايشگاه هم ميتوانم بگويم امسال بازديدکنندگان مقداري حرف هايتر و هدفمندتر در غرفه ها حاضر ميشدند در حالي که سال هاي گذشته به صورت پراکنده بازديد ميکردند. باوجود کمترشدن تعداد بازديدکنندگان امسال، بازديدها کاربرديتر بود و ميدانستند که دنبال چه چيزي هستند. همچنين با همه هجمه هاي موجود، مسائل ارزي و سياسي که موجب شده بود بسياري از شرکت هاي خارجي برخلاف ميل باطني و تمرکزي که بر بازار ايران دارند، نتوانند وارد کشور شوند، اما نمايشگاه بازتاب داشت. ما نيز در حال مذاکره با چند شرکت خارجي براي صادرات هستيم. البته ما و بسياري از شرکت ها فقط توليد داخل را عرضه کرديم و طيف توليداتمان نمود يافت و پس از هشت سال که در نمايشگاه شرکت کرديم، نسل جديد کارهايمان ديده شد.

بابک اسماعيلي
مديرعامل و رئيس هيت مديره شرکت تهران الکتريک

شرکت تهران الکتريک وابسته به سازمان اقتصادي کوثر از قديميترين شرکتهاي تجهيزات پزشکي با بيش از 50 سال فعاليت است. رسالت اصلي شرکت ما، تجهيز مراکز درماني بيمارستاني و مشاوره ساخت بيمارستان بوده است. در سال جديد نيز فعاليت توليدي را در حوزه صنايع هايتک از جمله نخ بخيه و ويلچر، شروع و کارخانه اي را در منطقه صنعتي اشتهارد راه اندازي کرده ايم، اما هنوز به مرحله توليد نرسيده ايم.
نمايشگاه امسال نيز موجب شد که قرادادهاي خوبي را با دانشگاه علوم پزشکي، مراکز دولتي و بخش هاي خصوصي داشته باشيم. همچنين با توجه به ورود شرکت به حوزه توليد، بسياري از شرکتهاي دانشبنيان نيز براي مشارکت و سرمايه گذاري به ما مراجعه کرده اند.
با اين حال با توجه به کمبود و کسري بودجه دانشگاه هاي علوم پزشکي و کاهش خريدهاي آنها، شاهد افت نمايشگاه امسال به واسطه حضور کمرنگ آنها بوديم. افزايش ميزان بدهي آنها به شرکتها نيز عامل تشديدکننده اين مسئله بوده است. اين موضوع فرآيند شرکت ها را دچار اختلال کرده که در نمايشگاه ملموس است. در مقابل، بيشتر مراکز خصوصي از نمايشگاه استقبال کردند. البته بخش بين الملل نسبت به سال گذشته رشد بيشتري داشته است به خصوص حضور مراجعه کنندگان عرب، آفريقايي و اروپايي بسيار بيشتر بود.
با اين اوصاف، گرد هم آمدن تمام شرکتهاي تجهيزات پزشکي با توجه به اينکه نسبت به سال قبل رشد کيفي زيادي در عرضه محصولات جديد داشته اند، از نقاط مثبت اين نمايشگاه بود.
پيشنهادم اين است که در آينده با ارزيابي روال هميشگي، فرآيند جديدي را در پيش گرفت که براي اين منظور ميتوان از نمايشگاه هاي مشابه الگوبرداري کرد.

آيدا بوبرده
مسئول فني شرکت پياوار

ما در شرکت پياوار، تجهيزات هتلينگ، تخت هاي بستري، برانکار، تخت هاي آي سي يو، سي سي يو و پيآيسييو توليد ميکنيم. امسال نيز مدلهاي جديدتري از اين محصولات را طراحي کرده و ساخته ايم که در نمايشگاه به معرض نمايش گذاشتيم.
حضور در نمايشگاه برايمان مثبت بود زيرا بازديدکنندگان بيشتر بودند و توانستيم مذاکراتي داشته باشيم. نمايشگاه ايران هلث هر سال مزاياي خاص خود را دارد اما به نظرم امسال با توجه به شرايط موجود، نسبت به سال پيش بهتر بود. نقطه قوت آن نيز بيشتر شدن توليدکنندگان داخلي در زمينه هاي مختلف و حرکت بيشتر به سمت خودکفايي بود. در واقع امسال شاهد بوديم که شرکت هايي که محصولاتي را وارد ميکردند اکنون به سمت توليد آن رفته اند.
اما انتقادي که به نمايشگاه وارد است، نداشتن فيلتر براي بازديدکنندگان و حفظ نشدن کلاس آن بود. بنابراين پيشنهاد ميکنم فيلتري براي بازديدکنندگان لحاظ شود؛ آزاد بودن بازديد براي عموم خوب است اما نبايد هرکسي بتواند وارد شود. براي نمونه حضور کودکان و برخي افرادي که ارتباطي با نمايشگاه ندارند و فقط براي دريافت اشانتيون آمده اند، جلوه خوبي براي نمايشگاه ندارد.

جلال وکيليان
مدير فروش شرکت سها طب ابزار

ما فعاليت خود را در شرکت سها طب ابزار از سال 1379 شروع کردهايم و توليدکننده تخت‌هاي اتاق عمل، آي‌سي‌يو، سي‌سي‌يو و اتاق عمل هستيم. در اين نمايشگاه نيز انواع تخت‌هاي اتاق عمل، تختهاي جنرال اتاق عمل و تخت هاي ارتوپدي، تخت ارتوپدي تراکشن هوايي با قابليت تصويربرداري و تخت تصويربرداري 3D را عرضه کرده ايم. تخت تصويربرداري 3D، تخت جديدي است که امسال توليد کرديم و شرکت ما اولين توليدکننده اين محصول است. انتقادي که داريم اين است که از رونمايي وزير از محصولات جديد بيخبر بوديم و بنابراين در اين مراسم شرکت نداشتيم.
متاسفانه سال به سال به جاي پيشرفت، يکسري مشکلات جديد پيش ميآيد؛ امسال مهمترين مشکل تغيير غرفه در سال هاي 40 و 44  بود که ما حدود 12 سال آنجا مستقر بوديم. بدون اطلاع قبلي سالن را از غرفه داران گرفتند و گفتند بايد به سالن 5 و 6 برويد اما چون در فيلد کاري ما نبود، نپذيرفتيم و در نهايت در سالن 35 مستقر شديم. مشکل ديگر حضور بسيار کم شرکت هاي خارجي در نمايشگاه به دليل تحريم هاست به گونه اي که تنها چند غرفه خارجي در نمايشگاه به چشم ميخورد که نسبت به سال هاي پيش بسيار خلوتتر بود. نقطه قوتي هم در اين نمايشگاه نديدم و پيشنهاد ميکنم از ابتدا برنامه ريزي داشته باشند تا شرکت کنندگان با مشکلاتي همچون تغيير سالن مواجه نشوند زيرا براي غرفه دار بسيار مهم است که در جاي ثابت هميشگي مستقر باشد.

عليرضا بيگدلي
قايم مقام شرکت مهرپويان بهداشت

شرکت مهرپويان بهداشت در زمينه توليد و طراحي تجهيزات پزشکي، هتلينگ پزشکي و بيمارستاني فعاليت ميکند. ما توليدکننده برانکار، ترالي و تختهاي بستري سيسييو، آيسييو و استيلجات هستيم و ميتوانيم همه نيازهاي درماني هتلينگ را با 100 درصد توليد داخل برطرف کنيم.
نمايشگاه ايران هلث امسال باعث شد شرکت ما بتواند محصولاتي را نمايش بدهد که صفر تا صد آن در داخل توليد شده است. اين محصولات شامل ترالي هاي ABS تمام تزريقي که به تازگي توليد کردهايم و موتورها و بخش بورد و الکترونيک تختهاي بستري ميشود که در نمايشگاه عرضه کرديم. البته کمدهاي کنار تخت «لاکر» به عنوان محصولات تزريقي ABS جديد، نيز از جمله محصولات جديد شرکت است. در واقع همه محصولاتي که در نمايشگاه رونمايي ميکنيم، جديد هستند. با وجود اينکه محصول توليدي جديد داشتيم اما جزو شرکتهايي نبوديم که وزير محصولشان را رونمايي کرد. حتي وزير بهداشت و هيچ مسئول ديگري نيز براي بازديد به سالن ما نيامدند در حالي که همه انتظار بازديد داشتيم.
گذشته از اين مسائل، نمايشگاه ايران هلث براي شرکت ما بسيار مفيد و موثر است و هر سال ياريگر ما براي معرفي محصولات جديدمان بوده. البته نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته کمرنگتر بود و مشکل بزرگ آن نيز اين بود که شرکت هاي دانشبنيان را در کنار بقيه قرار دادند. همچنين چيدمان سالنها ضعيف بود. البته اين مشکل را سال هاي گذشته نيز داشتيم و هر سال محل سالن و غرفه مان را تغيير ميدهند و هر سال بايد اطلاعرساني جديدي براي محل استقرارمان داشته باشيم. مهمترين نکته اي که بايد لحاظ کنند اين است که جاي ثابتي را براي شرکت ها در نظر بگيرند زيرا آنها هزينه ميکنند و ميخواهند ثمره آن را از نمايشگاه دريافت کنند، اما مسئولان نمايشگاه به اين مسئله چندان اهميت نميدهند.

محسن ابراهيم خاني
مديرعامل شرکت نبض

ما در شرکت نويدبخش ضربان (نبض) در زمينه هاي مشاوره و مشارکت در تجهيز مراکز درماني، تامين تجهيزات پزشکي مصرفي، نيمه مصرفي و سرمايهاي، ايجاد زيرساخت هاي توليد تجهيزات خاص پزشکي و تامين اقلام مرتبط با مديريت بحران فعاليت ميکنيم. در واقع هنگام وقوع بحران، پيشنياز اسکان و امدادرساني به آسيبديدگان، طراحي و توليد بيمارستانهاي صحرايي سيار، کمپ هاي اسکان و ساير خدمات مرتبط است. ما در شرکت نبض، گام برداشتن در مسير توليد سازه هاي سيار و ارائه تجهيزات مقابله با بحران را رسالت اصلي خود قرار دادهايم. در نمايشگاه ايران هلث نيز با برپايي مدرنترين واحدهاي بيمارستاني سيار شامل سامانه هاي سيار دو باکسه و چهار باکسه متوسط کنسرسيوم شرکت خصوصي و صنايع دفاع توانستيم توانمندي خود را به عنوان يکي از معدود کشورهاي داراي تکنولوژي توليد اينگونه سازه ها به نمايش بگذاريم. واحدهاي سيار تريلري که با کيفيتي بالا و قيمتي حدود يک ششم قيمت مشابه اروپايي به طور کامل توليد داخل هستند. اين واحدها هماکنون به بسياري از کشورهاي منطقه صادر شده اند.
شرکت نبض علاوه بر اين ارائه دهنده انواع هود و فيلتر هپا و مجري اتاق تميز در کشور است و در اين راستا توانسته نمايندگي مجتمع صنعتي بعثت را نيز دريافت کند.
برآوردم از نمايشگاه امسال اين است که با توجه به رکود اقتصادي و ادغام آن با نمايشگاه فناوري، نسبت به سال هاي گذشته استقبال کمتري از آن شد. هرچند نمايشگاه امسال دچار ضعف شده بود، اما بازديد هيئت هاي خارجي قوت گرفته بود که اميدواريم در سال پيشِ رو وضعيت صادرات بهتر شود. از نقاط ضعف نمايشگاه امسال ميتوان به ادغام شدن اين نمايشگاه با نمايشگاه هاي ديگر، تغيير و واگذاري چند سالن نمايشگاه و اختصاص ندادن زمان مناسب براي نمايشگاه اشاره کرد که نمايانگر ضعف در مديريت اجرايي نمايشگاه است. به نظرم مديريت اجرايي نمايشگاه بايد با برگزاري نشست و تشکيل جلسات همفکري با چند شرکت مطرح، از نقطه نظرات آنها نيز بهره ببرد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور