آخرین خبر

به حقوق مسئولين فنی حوزه تجهيزات پزشکی رسيدگی کنيد

از آنجايي که تحصيل در رشته مهندسی پزشکی و پذيرش در اين رشته به هيچ عنوان با دهه گذشته قابل مقايسه نيست، اين رشته در حال اشباع شدن است. موضوع افزايش شمار دانشجويان ورودی اين رشته از يک سو و نامشخص بودن جايگاه شغلي آن از سوي ديگر بسياری از دانش آموختگان و فعالان اين حوزه را نااميد کرده است. اهميت وجود رشته مهندسی پزشکی در عرصه درمان و تأمين اقلام و تجهيزات پزشکی بر کسی پوشيده نيست ولي در حقيقت بسيار جای تعجب است که چرا حرفه‌ای که تا اين ميزان حياتی، مؤثر و کاربردی است هنوز در هيچ چهارچوبی، قوانينی تعريف شده و مشخص ندارد و اگر هم دارد آن قوانين اصولا رعايت نمی‌شوند. عده‌ای شاکی از بلاتکليفی ثبت نام طرح  نيروی انسانی هستند و عده‌ای هم دغدغه تعريف نشدن گرايش خود در آزمون‌های استخدامی مانند گرايش توانبخشی را دارند. فاجعه بارترين بخش اين داستان، نبود زيرساخت و شرايطی دست کم قابل قبول در دانشگاه‌ها برای دانشجويان اين رشته است البته بماند که مانند بسياری رشته‌های ديگر، کارآموزی اين رشته نيز پيچ وخم‌های خودش را دارد.

در اين ميان يک جايگاه شغلي به اصطلاح تعريف شده از سمت اداره کل تجهيزات پزشکی وجود دارد که حقوق و شرايط آن به واقع برای يک دانش آموخته مهندسی پزشکی تأسف بار است و نه تنها همين حق و حقوق نيزبه درستی پرداخت نمی‌شود بلکه مسئول فنی بايد اين نگراني را نيز داشته باشد که متهم به عدم رعايت قوانين توسط شرکت نشده و در نهايت هر خطا و تخلفی بر گردن او انداخته نشود.
به طور خلاصه وظايف مسئولين فنی به شرح زير است:

کارشناس مهندسی پزشکی به عنوان مسئول فنی در واحد توليد کننده:

 – پل ارتباطی بين اداره کل و توليد کننده و انتقال به روزترين اطلاعات و آموزش‌ها به واحد مربوطه

– موظف است ضمن رعايت کليه قوانين، مقررات و دستورالعمل‌های اداره کل تجهيزات پزشکی، بر صفر تا صد تمامی مراحل توليد نظارت داشته و گزارش تهيه کند.
– بازديدهای دوره‌ای کارشناسان را به واحدهای مربوطه اطلاع رسانی کند و ناظر اجرايی باشد و اگر خلاف مقررات و ابلاغيه‌ها، آيين نامه‌ها موردی مشاهده شد، تمامی موارد را  به اداره کل تجهيزات پزشکی گزارش دهد.

کارشناسان مهندسی پزشکی به عنوان مسئول فنی در واحد وارد کننده:

– پل ارتباطی بين اداره کل تجهيزات پزشکی و وارد‌کننده و انتقال به روز ترين اطلاعات و آموزش‌ها به واحد مورد نظر
– ناظر اجرايي در جهت تحقق ابلاغيه‌های صادر شده با در نظر گرفتن تمام جوانب واردات از جمله انبارداری، نگهداشت و درنهايت توزيع وهمچنين تأييد تمام مستندات مربوط به ورود و خروج از انبار

 – تکميل، تأييد و ارائه کليه مدارک و تأييديه‌های تجهيزات پزشکی حيطه فعاليت، جهت ارائه به اداره کل و نگهداری آن‌ها

– مستند سازی کامل جزئيات محصولات از جمله شماره سريال، سری ساخت، مدت نگهداری آن‌ها، انجام مکاتبات اداره کل و در نهايت نظارت بر پياده سازی سيستم مديريت کيفيت، اعلام  فراخوان‌های اداره کل، پاسخگويی به کارشناسان و بازرسان اداره کل، و انجام خدمات پس از فروش

– کارشناسان مهندسی پزشکی به عنوان مسئول فنی در واحد توزيع کننده:

– پل ارتباطی بين اداره کل و توزيع کننده و انتقال به روزترين اطلاعات و آموزش‌ها به واحد مربوطه

– ناظر اجرايی دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل در تمامي موارد انبارش تا توزيع، خدمات، فاکتورها، مستند‌سازی و پياده سازی سيستم مديريت کيفيت و فراخوان‌ها

– پاسخگويی به کارشناسان و بازرسان اداره کل و …

قطعاً همه شما تمامی وظايف بالا را مي‌دانيد و اشراف کاملی به موارد مطروحه داريد و حالا اصل سخن:

در کنار کوهی از وظايف و مسئوليت‌های گوناگون چرا نبايد بندی اضافه مي‌شد جهت احقاق حقوق مسئولين فنی؟ مگر جز اين است که ما به عنوان «نمايندگان اداره کل» در شرکت‌ها و واحدهاي مربوطه حضور داريم؟ فکر می‌کنيد يک مسئول فنی آنقدر امنيت شغلي دارد که به راحتي بتواند در نقش يک بازرس باشد و اشتباهات را در صورت رفع نشدن گزارش دهد و همچنان مسئول فنی بماند؟ ميانگين حقوق دريافتي مسئول فني در شرايط مطلوب در بيشتر شرکت‌ها  تنها ششصد هزار تومان است! آيا اداره کل نمی‌داند که اکثر مسئول فنی‌ها غير حضوری هستند و در مواردی حادتر مسئول فنی در بيمارستان يا شرکتی ديگر شاغل است؟

از دوستانی که در قالب انجمن و دادخواه، به نفع ما و در جهت حمايت از صنف مهندسی پزشکی نظامی تشکيل داده‌اند نيز خواهش می‌کنم پيش از هر چيز، همين جايگاه به اصطلاح مسئول فنيی را درست کنند.

همه مي‌دانيم مسئول فني در حال حاضر تنها يک اسم و اجاره مدرک با حقوق‌ بسيار اندک است. کجاي دنيا عنوانی نظارتی، اين چنين به شوخي گرفته شده است؟ ما اگر ناظر و بازرس هستيم بايد امنيت شغلي داشته باشيم و از طريق اداره کل حقوق دريافت کنيم. تکليف اين جايگاه مهم شغلی بايد در چهارچوب قوانين اصولي تعريف شود و اگر نمي‌توان جايگاه واقعي اين عنوان را درست تعريف کرد لطفا آن را حذف کنيد تا به بقيه نداشته‌هايمان در اين حوزه اضافه شود و دست کم تکليفمان روشن شود.

در نهايت آنچه در جهت احقاق حقوق مسئولين فنی مورد نظر است به شرح زير است:

1- حقوق مسئول فني و حق بيمه آن‌ها توسط شرکت به اداره کل واريز شود و مسئول فنی حقوق و مزايای خود را از اداره کل دريافت کند.

2- حضور مسئول فني تمام وقت باشد و نظارت جدی بر اين امر صورت گيرد.

3- سامانه ثبت گزارشات مسئول فنی، ما بين مسئول فنی و اداره کل «محرمانه» باشد.

4- مسئول فنی موظف به گذراندن دوره‌هاي باز آموزی و اخذ مجوز در حوزه تخصصی شرکتی باشد که قرار است ناظر اجرايی آن باشد.

5- سامانه‌ای پيش‌بينی شود تا مسئولين فني در خواست کار خود را اعلام کنند و مسئول فنی توسط اداره کل به شرکت معرفی شود تا بتواند در نقش و جايگاه اصلی خود در حوزه نظارت و بازرسی ايفای نقش کند.

2.7/5 (3 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور