آخرین خبر

بنیان‌گذار بازدیدهای رایگان و نوین نمایشگاه‌های مهندسی پزشکی در گفت‌وگو با ماهنامه: برگزاری بازدیدها به‌صورت رسمی دامنه و کیفیت آموزش‌ها را بیشتر می‌کند

یکی از اتفاقاتی که در نمایشگاه ایران هلث امسال بیشتر از گذشته به چشم آمد، بازدیدهای گروهی دانشجویان از غرفه‌ها بود. هرچند پیشتر هم جسته و گریخته شاهد چنین بازدیدهایی بودیم، اما این‌بار داستان متفاوت‌تر بود. گروهی از دانشجویان مهندسی پزشکی، تحت مدیریت تیمی چند نفره، این فرصت را یافتند که به کمک توضیحات مهندسان و مدیران شرکت‌های مختلف با دستگاه‌ها از نزدیک آشنا شوند. این حضور گسترده به این شکل، اقدامی نوین در عرصه مهندسی پزشکی به‌شمار می‌رود؛ رامین حسنی، مدیر گروه آموزشی مهندس حسنی، بازدیدهای نوین نمایشگاهی مهندسی پزشکی را بنیان گذاشت. تا از این طریق رشته و صنعت مهندسی پزشکی و فیلدهای مختلف آن را به دانشجویان سردرگم و دور مانده از صنعت معرفی کند. با وی درباره چگونگی شکل‌گیری این برنامه‌ها، اهداف، چالش‌ها و چشم‌اندازهای آن به گفت‌وگو نشستیم.

ایده برگزاری بازدیدهای نوین نمایشگاهی مهندسی پزشکی از کجا شکل گرفت؟
سردرگم بودن بسیاری از دانشجویان، دانش‌آموختگان و فعالان حوزه مهندسی پزشکی از معضلات موجود است. در واقع دانشجویان و دانش‌آموختگان مهندسی پزشکی جایگاه خود را در بازار کار، آینده شغلی و حرفه‌ای نمی‌دانند. بنابراین گروه آموزشی ما به دنبال یافتن جایگاه درست دانشجویان و دانش‌آموختگان مهندسی پزشکی در ارتباط با صنعتی است که به آن‌ها نیاز دارد. در این راستا سعی داریم دانشجویان را متوجه آینده و اقداماتی کنیم که باید برای رسیدن به حوزه مورد نظر خود انجام دهند. بر مبنای این هدف، عمده فعالیت گروه آموزشی ما معرفی صنعت و فیلدهای مختلف به دانشجویان سردرگم و دور مانده از صنعت است. علاوه‌ بر این موضوع، در صورت نیاز دانشجویان به شرکت‌هایی که در ارتباط با گروه هستند، معرفی می‌‌شوند که این فرایندها کاملاً رایگان توسط مجموعه انجام می‌شود.

در واقع کاری که دانشگاه باید انجام دهد و کم‌کاری می‌کند را شما انجام می‌دهید.
دانشگاه‌ها در دنیا محل انتقال دانش هستند. دانشگاه‌های ایران نیز آنچه که باید به دانشجویان گفته شود را منتقل می‌کنند. منتها یک جایگاه کوچک ۱۰ درصدی را کم دارند که همان پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است. یعنی دانشگاه وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهد، اما نیاز است که کمی فراتر از آن اقدام کند. به‌ویژه در ایران که هنوز رشته مهندسی پزشکی آنگونه که باید برای متقاضیان تحصیل، دانشجویان و دانش‌آموختگان جا نیفتاده است. بنابراین همه دانشگاه‌ها باید بخشی را برای شفاف‌سازی مسیر پیش‌روی دانشجویان و دانش‌آموختگان اضافه کنند.
این که در ابتدای راه و پس از سال دوم دانشگاه به دانشجویان دید کلی نسبت به بازار کار داده شود می‌تواند ایده‌ال باشد تا با آمادگی بیشتری وارد بازار کار شوند.
البته شاهد شکل‌گیری و شروع یکسری اقدامات و تحولات در دانشگاه‌ها هستیم. برای نمونه، اکنون در دانشگاه امیرکبیر درسی سه واحدی به‌نام کارآفرینی به رشته مهندسی پزشکی اضافه شده است. در این درس به‌طور کامل فضای کاری مهندسی پزشکی معرفی می‌شود.
با همه این تفاسیر، گروه ما نیز سعی در پر کردن شکاف موجود میان دانشگاه با صنعت و بازار کار دارد.

برنامه بازدیدهای گروهی از نمایشگاه‌ها هم در راستای این هدف راه‌اندازی شده؟
در نمایشگاه‌ها زمینه آموزشی بسیار زیادی فراهم است که بسیاری از دانشجویان از آن بی‌خبر هستند. ما نیز سعی کردیم از این ظرفیت برای افزایش آگاهی و دانش دانشجویان این رشته استفاده کنیم. به‌ویژه اینکه دانشجویان در برقراری ارتباط با شرکت‌های دارای غرفه و طرح پرسش‌هایشان از آن‌ها دچار مشکل بودند. در این راستا، بازدیدهای نوین نمایشگاهی مهندسی پزشکی را برنامه ریزی کردیم که نخستین آن بازدید نمایشگاه هاسپیتکس و تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت بود که با حضور ۷۰ دانشجو و همراهی مهندس رحمانی و دکتر عابدی برگزار کردیم.
البته پیش از ما بازدیدهای گروهی به شکل محدود و اجمالی برگزار می‌شد. درواقع این بازدیدهای گروهی مختص جامعه مهندسی پزشکی است که گروه آموزشی ما استارت آن را زد. با این تفاوت که سبک نوینی در بازدیدها را طراحی کرده‌ایم؛ بدین‌ترتیب که دانشجویان به‌صورت هدفمند برای حضور در بازدید، تعیین و انتخاب می‌‌شوند. همچنین از پیش، با شرکت‌های دارای غرفه برای بازدید هماهنگ می‌شود. بر اساس روند تعریف شده، سراغ غرفه‌های مشخصی می‌رویم و با دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های آن غرفه‌ها بر اساس توضیحات مهندسان شرکت‌ها آشنا می‌شویم.

انجام بازدیدهای گروهی از نمایشگاه‌ها چه مزایایی برای دانشجویان خواهد داشت؟
هدف، آشنایی دانشجویان با فضاهای نمایشگاهی است؛ بنابراین آن‌ها با امکانات آموزشی و کاری متنوع و فراوان موجود در نمایشگاه‌ها آشنا می‌شوند. اینگونه دیدگاه بهتری نسبت به رشته و فرصت‌های شغلی آن پیدا می‌کنند.

مدت زمان بازدید چقدر است و چند نفر در این بازدیدها حاضر هستند؟
شرکت‌های منتخب، شاخص هستند و با وجود مشغله فراوان درحین نمایشگاه وقتی را برای ارائه توضیحات کامل و همه‌جانبه دستگاه‌ها به دانشجویان گروه اختصاص می‌دهند. این برنامه تقریباً در هر غرفه حدود نیم ساعت زمان می‌برد؛ بنابراین بیشتر از یک‌بار نمی‌توانیم وقت آن‌ها را بگیریم. در هر برنامه‌ای نیز برای استفاده بهتر فقط یک‌بار و آن هم از هشت تا ۱۰ غرفه در فیلدهای مختلف با دستگاه‌های های‌تک بازدید می‌کنیم. هر بازدیدی نیز با ۵۰ تا ۸۰ نفر انجام می‌شود تا همه بتوانند به‌خوبی از مباحث بهره ببرند. برای نمونه در نمایشگاه ایران هلث گروهی ۸۰ نفری را برای انجام بازدیدهای رایگان مدیریت کردیم. البته در این راه، عزیزانی نیز همراهی‌ می‌کنند؛ برای نمونه در بازدید ایران هلث، مهندس مهدی عربیه و دکتر خلیلی در کنار ما بودند. هرچند تمایل داشتیم از حضور دیگر عزیزان نیز بهره‌مند شویم اما دعوت ما را رد کردند که البته نظرشان بسیار محترم است.

دانشجویان علاقمند شهرستانی هم در گروه شما حضور دارند؟
جامعه هدف ما جمعیتی ۴ هزار نفری متشکل از مهندسان پزشک کل کشور است. از طریق صفحه اینستاگرام به‌صورت سراسری اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در بازدید نمایشگاه ایران هلث نیز از ۸۰ نفر دانشجوی حاضر در گروه بازدیدکننده، حدود ۴۵ نفر از شهرستان آمده بودند.

برنامه‌ای برای برگزاری بازدیدهای گروهی مشترک با دیگر گروه‌ها دارید؟
باوجود تلاش‌هایی که برای یکی شدن گروه‌های آموزشی و انجام بازدیدهای جامع داشتیم، هیچ‌کس استقبال نکرد. در واقع متاسفانه این اتحاد وجود ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم بازدیدها را خودمان انجام دهیم. هرچند که همیشه آغوش مجموعه ما به روی همه باز است و تمایل داریم در این جامعه بزرگ همه با هم متحد باشیم.

باتوجه ‌به وقت، انرژی و هزینه‌های صرف شده، چرا بازدیدها را رایگان برگزار می‌کنید؟
درست است. برای انجام بازدیدها دو نوع هزینه مالی و زمان و انرژی به ما تحمیل می‌شود. درواقع برگزاری بازدیدهای گروهی، زمان و انرژی بسیار زیادی می‌برد؛ به‌گونه‌ای که برای یک بازدید گروهی نمایشگاهی، حدود یک ماه برنامه‌ریزی، نامه‌نگاری و پیگیری می‌کنیم.
مجموعه ما تنها گروه آموزشی است که با مجوز کتبی رسمی از آوای موفقیت ایرانیان و حفاظت فیزیکی نمایشگاه، بازدیدها را برگزار می‌کند. نکته قابل اهمیت در پروسه برگزاری بازدیدهای گروهی این است که بحث مجوزها را رعایت کنیم.
بحث مالی نیز مقوله دوم است که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. هرچند بازدید از نمایشگاه برای دانشجویان رایگان است، اما برای مستند کردن آن‌ها تیم فیلم‌برداری حرفه‌ای همراه خود می‌بریم تا همه‌چیز را مستند کنیم. انجام این کار هزینه‌بر است. بااین ‌وجود به‌دلیل داشتن اهداف معنوی، همه برنامه‌ها و امکاناتی که در اختیار دانشجویان می‌گذاریم، رایگان هستند. البته ما هم طبیعتاً منافعی داریم، اما دیدگاه‌مان کسب درآمد از دانشجویان نیست. به اعتبار خودمان و هدف شناساندن رشته مهندسی پزشکی بسیار اهمیت می‌دهیم؛ بنابراین هدف مالی برای این گروه آموزشی مطرح نیست و از هرچیزی که در این مسیر به ما کمک کند استفاده می‌کنیم. هدفمان افزایش اعتبار گروه در بین دانشجویان است. زمانی که دانشجوی مهندسی پزشکی نسبت به رشته و مسیر پیش‌روی خود آگاه شود، انرژی آن به شکل‌های دیگر به سیستم ما باز می‌گردد. نمایشگاه برای دانشجویان رایگان است پس چرا باید هزینه‌ای دریافت کنیم؟ واقعیت این است که همه این کارها را می‌کنیم که با همدیگر رشد کنیم و برای همین هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. حالا اگر فرد یا مجموعه‌ دیگری هزینه‌ای می‌گیرد باید از خودش پرسید. شاید هزینه‌ها و برنامه‌های خاص‌تری دارند و امکاناتی ارائه می‌دهند که ما نمی‌دهیم.

در پایان نکته‌ای هست که مایل به مطرح کردن آن باشید؟
عزیزانی که در این زمینه فعال هستند به ما کمک کنند. ما یک گروه آموزشی شخصی هستیم که ۱۰۰ درصد هزینه‌ها و انرژی‌ها را خودمان متقبل می‌شویم. ما تمام قد هستیم و هیچ دید مالی نداریم و انرژی خود را می‌گذاریم. از همه می‌خواهیم بحث مالی را کنار بگذارند و فقط کنار هم باشند تا این کار را جلو ببریم. چقدر خوب است که نمایشگاه آوای موفقیت ایرانیان، ماهنامه مهندسی پزشکی و هرکسی که دستش می‌رسد کمک کند.
وظیفه ما این است که با کمک دانش و اعتبار اساتید و حمایت متولیان بتوانیم این بازدیدها را سال‌های آینده به‌صورت رسمی داشته باشیم؛ بدین‌ترتیب که خود نمایشگاه برگزاری این بازدیدها را اعلام کند، ظرفیت بیشتر و امکانات صوتی بدهد. برای نمونه نمایشگاه ایران هلث اجازه آوردن باند برای رسیدن بهتر صدا به جمعیت و انجام مستندسازی را نمی‌دهد. درحالی که مستندسازی این بازدیدها و تهیه فیلم‌های رایگان، برای آن‌هایی که در بازدید حضور نداشتند بسیار مفید خواهد بود. این دست از حمایت‌ها معنوی است و هزینه‌ای ندارد، اما ارزش آن ده‌ها برابر بیشتر از حمایت‌های مادی است. اگر این اتفاق‌ها محقق شوند، سال آینده بازدیدها را درخشان‌تر انجام خواهیم داد.
ما به‌عنوان گروهی که برای اولین‌بار بازدیدهای نوین نمایشگاهی را ایجاد کرده‌ایم، قصد نداریم کارمان را ناتمام رها کنیم. حال که بازدیدهای گروهی را بنیان گذاشته‌ایم باید عالی پیش برویم و هر روز قوی‌تر عمل کنیم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور