آخرین خبر

برگزاری مدارس تابستانه داده‌کاوی سلامت و تجهیزات پزشکی

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از برگزاری مدارس تابستانه داده‌کاوی سلامت و تجهیزات پزشکی خبر داد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محسن فاتح با بیان اینکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه، با رویکرد ترجمان دانش، سعی در کاربردی سازی علوم دارد،گفت: مرکز خدمات تخصصی انفورماتیک سلامت در زیرمجموعه معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در سه حوزه‌ آموزش، پژوهش و تولید و عرضه‌ سامانه‌های تصمیم یار بالینی تأسیس شده‌است. مرکز خدمات تخصصی انفورماتیک سلامت در حوزه‌ آموزش با برگزاری دو مدرسه تابستانه تحت عناوین مدرسه تابستانه داده‌کاوی سلامت و تجهیزات پزشکی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

نقش الگوریتم‌های داده‌کاوی در پیش‌بینی و تشخیص بیماری‌ها

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران هدف از داده کاوی را استخراج اطلاعات مفید از بانک‌های اطلاعاتی بزرگ یا انبارهای داده دانست و گفت: داده کاوی در جنبه‌های مختلف تجاری و علمی کاربرد دارد و می‌تواند به صورت خودکار الگوهای نهان در داده‌ها را کشف کند. الگوریتم‌های داده‌کاوی در صنعت بهداشت و درمان نقش مهمی در پیش‌بینی و تشخیص بیماری‌ها دارد و از آن‌ در صنایع داروسازی، مدیریت بیمارستان، بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری، مهندسی و آنالیز پزشکی، وب کاوی و سایر زمینه ها استفاده‌ می‌شود.

فاتح در توضیح سرفصل های دوره داده کاوی سلامت گفت: در این کارگاه مبانی داده کاوی سلامت، چشم اندازهای پزشکی نوین در عصر داده‌ها، مدیریت و چالش‌های ثبت صحیح داده‌ها در حوزه سلامت، کارگاه تحلیلی پردازش داده‌ها در SPSS و کارگاه داده‌کاوی سلامت در پایتون، در طول 36 ساعت به صورت مجازی ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران همچنین در توضیح اهداف برگزاری مدرسه تابستانی تجهیزات پزشکی گفت: در این مدرسه تابستانه‌، مروری بر تجهیزات پزشکی عمومی بیمارستانی و کلینیک‌های پزشکی، مروری بر دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی، مبانی لیزر و کاربردهای آن در مهندسی پزشکی و مدیریت، نگهداری و رفع عیوب تجهیزات پزشکی در طول 60 ساعت به طور مجازی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهشی نیز پژوهش های کاربردی در زمینه‌ داده‌کاوی با تمرکز بر ترمیم زخم، آسم و آلرژی، دیابت، دندان پزشکی، درمان در منزل و …  توسط این مرکز انجام خواهد شد و در نهایت خروجی فعالیت‌های پژوهشی مرکز در اپلیکیشن‌هایی تحت عنوان تصمیم یار بالینی پیاده سازی شده تا بتواند دستیار پزشکان و درمانگران در حوزه‌های تشخیصی و درمانی باشد.

حوزه انفورماتیک سلامت در حال ارائه دقیق ترین و ارزانترین ابزارهای درمانی است

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت حوزه انفورماتیک سلامت افزود: امروزه حوزه انفورماتیک سلامت و پزشکی با بهره گیری از هوش مصنوعی و اجزاء آن از جمله داده کاوی، یادگیری ماشینی ، یادگیری عمیق  و … درحال تولید و ارائه مجموعه ای از دقیق ترین، سریع ترین و ارزانترین ابزارهای تشخیصی، درمانی و پیشگیری از بیماری‌هاست؛ به طوریکه ظهور پارادیمی نوین در عرصه سلامت را نوید می‌دهد.

دکتر محسن فاتح در پایان گفت: در زمینه تشخیص و درمان پزشکی و همچنین اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، از سیگنال‌ها و تصاویر مختلفی از قسمت‌های مختلف بدن، همچنین اطلاعات مبتنی بر پرونده سلامت بیماران از جمله آزمایش‌ها و… استفاده می‌شود. بر این اساس امروزه حجم دادگان بزرگ ما را برآن می‌دارد تا ابزارهای مفیدی برای استخراج اطلاعات خلق کنیم تا بتوانیم بدون دخالت یا کمترین دخالت انسان به طبقه‌بندی و تحلیل اطلاعات سلامت بپردازیم. استفاده از روش‌های هوشمند در داده‌های پزشکی می‌تواند در تصمیم گیری بالینی به پزشکان و در سیاستگذاری به مدیران حوزه سلامت کمک کند.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور