آخرین خبر

برگزاری ششمین کنگره تخصصی و سومین کنگره بین المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات

ششمين کنگره تخصصي و سومين کنگره بين المللي ساخت بيمارستان و مديريت منابع و تجهيزات نهم و دهم مهر ماه 98 در سالن همايش هاي بين المللي رازي برگزار شد. شعار اين کنگره «ايجاد عزم ملي براي هماهنگي نهادهاي ذيربط و افزايش مشارکت هاي مردمي در راستاي ساخت و تجهيز بيمارستان هاي ايمن و تاب آور و پاسخگو با طراحي هاي نوآورانه» بود.

در اين مراسم ابتدا دکتر «جليل کوهپايه زاده» رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران و رئيس کنگره تخصصي ساخت بيمارستان و مديريت منابع و تجهيزات با بيان اينکه دانشگاه علوم پزشکي ايران ميزبان دوره هاي گذشته اين کنگره بوده است، گفت: اميدواريم در طي برگزاري اين کنگره شرايطي را پياده و اجرا کنيم که مدنظر و جزو اهدف عالي است.
وي با بيان اينکه در اين شرايط سخت، پروژه هاي عمراني و به ويژه مديريت پروژه هاي بيمارستاني کار پيچيدهاي شده است، اظهار اميدواري کرد: اميدوارم بتوانيم راهکارهاي مناسبي را از پنل هاي تخصصي اين همايش به دست بياوريم و مورد استفاده قرار بدهيم و به نوعي اين کنگره اتاق فکر و محلي براي ايده هاي مناسب در اين زمينه باشد و دانشگاه ها، شرکت ها و موسسات هم بتوانند به کمک اين پيشنهادات، ساختارهاي موجود ارزشمند نظام سلامت را به ثمر برسانند.

۴۶ درصد بیمارستانهای کشور زیر ۱۰۰ تخت دارند
همچنين دکتر «قاسم جان بابايي» معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز با اظهار اينکه از دل همايش ها و تجربيات سال هاي گذشته بايد به مدل هاي قابل استفاده اي رسيد، گفت: بر اساس شرايط مختلف کشور و تراکم جمعيتي آن بايد بدانيم چه برنامه اي براي هر استان بايد داشته باشيم.

وي با اظهار تاسف از اينکه در برخي نقاط سرمايه گذاري ها در حوزه بيمارستاني مطلوب نبوده است، افزود: اکنون از يک هزار و دو بيمارستان موجود کشور، 624 بيمارستان دولتي هستند که حدود 62 درصد بيمارستان هاي کشور را شامل ميشوند.
دکتر جان بابايي با بيان اينکه حدود 46 درصد بيمارستانها زير 100 تختخواب دارند، افزود: همچنين حدود 80 بيمارستانِ کمتر از 60 تختخواب داريم.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بخش زيادي از عقب ماندگي ها ايران در حوزه سلامت را مربوط به ساخت بيمارستان هايي دانست که شايد بهتر بود به جاي آنها مرکز بهداشتي-درماني شبانه روزي يا بيمارستان هاي محلي که تجربه موفق بسياري از کشورهاي دنياست، ايجاد شود.

بیمارستانهای خصوصی سودآوری بیشتری دارند
وي ضريب اشغال تخت، ميزان پذيرش بيمار، گردش تخت يا بيمارپذيري بيمارستانها را از عوامل و شاخص هاي مهم در توزيع بيمارستاني اعلام کرد و افزود: اين موارد بايد همزمان با هم لحاظ شوند. اگرچه ضريب اشغال تخت بيمارستان هاي خصوصي کمتر از بيمارستان هاي دولتي است، اما گردش تخت و بيمارپذيري آنها بيشتر و متوسط اقامت بيماران پس از عمل کمتر است. در نتيجه بيمارستان ميتواند سودآوري بيشتري داشته باشد.
دکتر جان بابايي با اظهار اينکه در بيمارستان هاي دانشگاهي هرچه تعداد تختهاي بيمارستاني بيشتر ميشود ضريب اشغال تخت نيز افزايش مييابد، ادامه داد: همچنين در بيمارستان هاي دولتي بيمارپذيري و گردش تخت به ازاي هر بيمار نيز به همان اندازه کاهش دارد.
وي همچنين به شاخص بسيار مهم متوسط اقامت اشاره کرد و گفت: اختلاف بسيار جدي در بيمارستان هاي کوچکِ بخش خصوصي و دولتي وجود دارد؛ در بيمارستان هاي کوچک که ميزان ضريب اشغال تخت، گردش تخت و بيمارپذيري پايين است، متوسط اقامت در بخش دولتي نسبت به بخش خصوصي بسيار بيشتر است که در مجموع اين مورد باعث ضرردِه بودن بيمارستان هاي کوچک بخش دولتي و سودده بودن بخش خصوصي ميشود.
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هرچه تعداد تختها در بيمارستان هاي بخش خصوصي بيشتر ميشود، در عمل ضريب اشغال تخت تقريبا ثابت است.
دکتر جانبابايي با بيان اينکه بيشترين سرمايه گذاري بخش خصوصي در کشور به دليل سودآوري براي بيمارستان هاي کوچک بوده است، تصريح کرد: اکنون از يک هزار و دو بيمارستان کشور حدود 400 بيمارستان زير 100 تخت هستند که اين نشان ميدهد بخش خصوصي با بيمارستان هاي کوچک موفق بوده است. وي دليل موفقيت بخش خصوصي در حوزه بيمارستان هاي کوچک را داشتن حق انتخاب در نوع بيماران و تمرکز بر بيماران سرپايي با عملهاي سبک و ساده دانست.

ساخت بیمارستان محلی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر
دکتر جان بابايي با بيان اينکه بايد در کارگروه ها به يک مدل برسيم، اظهار داشت: در سند ابلاغي براي سطح بندي تخت هاي بيمارستاني که برگرفته از شاخص هاي بين المللي است براي شهرهاي زير 50 هزار نفر بيمارستان محلي در نظر گرفته شده است. با اين حال متاسفانه در برخي از اين شهرها دو بيمارستان داريم اما در مقابل در شهرهاي 100هزار نفره يک بيمارستان کوچک هم نداريم يا بيمارستاني که وجود دارد تخت هاي اندکي دارد که خدمات آن انتظارات مردم و ما را برآورده نميکند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد به سمت ايجاد بيمارستان هاي محلي برويم، توضيح داد: چين حدود 2هزار بيمارستان محلي دارد که خدمات اورژانس شبانه روزي و تخصصي سرپايي ارائه ميشود؛ بدين ترتيب شاهد بيشترين ميزان رضايت با کمترين هزينه هستيم.
دکتر جان بابايي با بيان اينکه در بيشتر موارد، 90 درصد مردم نيازمند خدمات سرپايي هستند و فقط 10 درصد شامل بستري ميشود، تاکيد کرد: حتي اگر در شهرهاي کوچک خدمات تخصصي را سرپايي مديريت کنيم، رضايتمندي مردم بيشتر ميشود. اين درحالي است که تصور ميشود اگر در شهرهاي کوچک بيمارستان بسازيم موجب افزايش رضايتمندي مردم خواهد شد.

در بیمارستانهای کوچک خدمات سرپایی تخصصی مردم مغفول میماند
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گاهي در بيمارستانهاي کوچک تنها يک يا دو تخصص را ايجاد ميکنيم و ساير خدمات سرپايي تخصصي مردم مغفول ميماند و آنها ناچارند متحمل هزينه هاي چندين برابري شوند و براي درمان به شهرهاي بزرگتر بروند.
دکتر جان بابايي بر اين باور است که با مديريتِ درستِ خدماتِ سرپايي تخصصي و بستري اورژانس، ميتوان نياز و رضايتمندي مردم را تامين کرد و از ميزان انتقال بيماران به شهرهاي بزرگ کاست. اما همه اينها نيازمند داشتن مدل بيمارستاني است؛ يعني بايد براي استان هاي مختلف با شاخص هاي جمعيتي، تراکم جمعيتي و پراکندگي شهرها و دسترسي به مراکز استاني، مدل هاي مختلفي داشته باشيم. اما اکنون مدل بيشتر بيمارستان هاي زيرِ 30 تختخوابي ساخته شده در کشور شبيه به هم است.

میزان سرمایه گذاری و بیمارپذیری دستگاه های هایتِک مطلوب نیست
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي درباره سرمايه گذاري تجهيزات هايتک نيز گفت: ميزان سرمايه گذاري و بيمارپذيري دستگاه هاي هايتکي همچون سيتياسکن، امآرآي، آنژيوگرافي و شتاب دهنده هاي خطي کشور متفاوت است و در برخي جاها هم مطلوب نيست. بايد مکانيزم هايي ايجاد کنيم که بر اساس شاخص ها سرمايه گذاري مطلوبي در مناطق نيازمندتر انجام شود.
وي با بيان اينکه در برخي از شهرها به ازاي هر نفر 5 ميليون تومان سرمايه گذاري در حوزه درمان کردهايم تا قسمت هايي از تهران که تقريبا 500 هزار تومان است، تاکيد کرد: ميزان سرمايه گذاري هاي ما در شهرهاي مختلف، کمي نياز به بازنگري دارد و مکلف هستيم در سرمايه گذاري هاي آينده نقاطي که به عنوان عقب ماندگي محسوب ميشود را اصلاح کنيم.

توزیع تخت بیمارستانی در کشور عادلانه نیست

دکتر «حسينعلي شهرياري» دبيرکل مجمع خيرين سلامت کشور نيز با بيان اينکه توزيع تخت بيمارستاني در کشور عادلانه نيست، گفت: در بسياري موارد، مسائلي که در کشور اتفاق افتاده است به جاي اينکه طبق منطق و بنيان اساسي باشد، بر اساس لابيگري ها، فشارهاي سياسي و روابط اتفاق افتاده است.

وي با بيان اينکه طرح تحول سلامت برخلاف دو، سه سال اول دچار چالش جدي شده است، اظهار داشت: بيمارستان هاي محله يا منطقه را در بسياري از استان ها شروع به ساخت کرده اند؛ اين بيمارستان هاي 32 تختخوابي با اين هدف احداث ميشوند که بتوانند خدمات اورژانس شبانه روزي را انجام بدهد.
با اين حال دکتر شهرياري به مشکل نبود نيروي متخصص در اين بيمارستان ها اشاره کرد و افزود: اگرچه براي ساخت بيمارستان هاي محلي و منطقه اي 32 تختخوابي در شهرهاي کوچک سرمايه گذاري شده است و برخي به اتمام رسيده و برخي نيز در حال ساخت هستند اما در عمل نتوانسته ايم تجهيزات کافي و متخصصان لازم براي خدمات اورژانس را تامين کنيم و در نتيجه مردم نيز از اين وضعيت راضي نيستند.
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بيان اين نکته که بخش خصوصي در اين زمينه موفق بوده است، توضيح داد: بخش خصوصي در ديکلينيک ها وارد شده اند و مجوز ارائه بسياري از خدمات از جمله انجام عملهاي کوچک و در برخي موارد عمل هاي بزرگ و بستري بيماران حداکثر تا شش ساعت بعد از عمل جراحي را دارند؛ بنابراين ديکلينيک ها توجيه اقتصادي دارند.
وي ادامه داد: دولت مجبور شده است به خاطر مشکلات مردم به خصوص در مناطق پراکنده مانند سيستان و بلوچستان بيمارستان هاي حاکميتي 30 تا 50 تختخوابي بسازد که توجيه اقتصادي ندارند و دولت بايد هزينه هاي آن را تامين کند. اين کار براي دولت بسيار دشوار است زيرا نه رضايتمندي مردم را ايجاد کرده است و نه توانسته تجهيزات، امکانات و متخصص را به اندازه کافي به آنها بدهند.

قانون عدالت آموزشی حل کننده مشکل کمبود متخصص در شهرهای کوچک
دکتر شهرياري با اشاره به تصويب عدالت آموزشي در سال 92، گفت: بر اين اساس توانستيم 30 درصد پذيرش رشته هاي دستياري و تخصصي را از مناطق محروم بگيريم تا هنگام فارغ التحصيلي براي ارائه خدمت به شهرهاي خود بازگردند.
وي با يادآوري اينکه سال گذشته نخستين گروه هاي فارغ التحصيل شروع به کار کرده اند، اظهار اميدواري کرد: دانشجويان بومي استانها که در رشته هاي مختلف دستياري پذيرش کرده ايم بايد در شهرهاي کوچک خود، خدمت کنند تا شش سال آينده شاهد رفع مشکلات کمبود متخصص باشيم؛ چراکه مدرک اين دانشجويان تا 3 برابر مدت تحصيلشان به آنها تحويل داده نميشود و حق جا به جايي، انتقال و تغيير رشته ندارند.
دبيرکل مجمع خيرين سلامت کشور همچنين با يادآوري اقدامات خوبي که خيران در يک دهه گذشته در حوزه درماني داشته اند، تاکيد کرد: با وجود مشکلات فراوان اقتصادي در دو سه سال گذشته، خيران سال گذشته يک هزار و 100 ميليارد تومان به حوزه درماني و بيمارستاني کمک کرده اند؛ بدين ترتيب در 10 سال گذشته خيران بيش از 7 هزار و 100 ميليارد تومان در ساخت بيمارستان ها، مراکز بهداشتي و درماني و پايگاه هاي بهداشتي در تمام نقاط کشور کمک کرده اند.

طول عمر بسیاری از بیمارستانها بیش از ۵۰ سال است
دکتر شهرياري با اشاره به اهميت ساخت بيمارستان هاي تابآور، گفت: در اين زمينه با مشکلاتي روبه رو هستيم زيرا طول عمر بسياري از بيمارستان ها بيش از 50 سال است و آسيبپذير هستند.
وي با اشاره به اينکه چند سال پيش تصويب شد که دولت منابعي را براي مقاوم سازي بيمارستان ها اختصاص دهد، افزود: به دلايل مختلف از جمله تامين نشدن منابع مالي اين امر محقق نشد حتي در بسياري از مناطق بيمارستان هاي جديد ساخته شده اند اما به دليل نبود نظارت و سوءاستفاده ها، مشکلاتي دارند و مقاوم نيستند.
دبيرکل مجمع خيرين سلامت کشور با تاکيد بر اينکه بيمارستان ها بايد مقاوم ساخته شوند، تصريح کرد: بيمارستان ها بايد پناهگاه مردم باشند و خدمات اورژانسي را در مواقع حادثه به آنها ارائه بدهند و نبايد با اولين زلزله خراب شوند. دکتر شهرياري با بيان اينکه از خيران خواسته ايم خودشان مستقيم با منابع و بودجه اي که دارند اقدام به ساخت مراکز درماني کنند، توضيح داد: البته مجمع خيرين پولي از خيران دريافت نميکند و براي جلوگيري از موازي کاري، خيران با نماينده دانشگاه هماهنگ ميشوند و نيازهاي دانشگاه را پوشش ميدهند. همچنين دفتر فني دانشگاه نيز بايد نظارت فني را بر عهده داشته باشد.
وي معتقد است زماني که خيران خودشان به صورت اماني اقدام به ساخت ميکنند، هزينه ها نسبت به زماني که کار ساخت را به پيمانکار واگذار ميکنند بسيار متفاوت و کمتر از نصف ميشود.
به گفته عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي همچنين وضعيت توزيع تجهيزات پزشکي را نيز مشابه بيمارستان ها دانست و اظهار داشت: هرجا لابيگري و فشار سياسي بيشتري داشته باشد از تجهيزات بيشتري برخوردار خواهد شد.

هر تخت بیمارستانی تا یک میلیارد تومان هزینه دربر دارد

در بخش ديگري از اين کنگره مهندس «محمدجعفر عليزاده» معاون وزير راه و شهرسازي نيز گفت: با توجه به آيتم هاي مختلف دخيل در ساخت بيمارستان ها و شرايط کنوني کشور، هر تخت بيمارستاني بين 800 تا يک ميليارد تومان هزينه دربر دارد.
وي با بيان اينکه تجهيز بيمارستان نيز هزينه سنگيني دارد، افزود: ساخت و تجهيز بيمارستان حدود يک و نيم ميليارد تومان هزينه و بار مالي بر دولت تحميل ميکند. البته در بخش هاي دولتي و خصوصي شايد مقداري با هم متفاوت باشند.
مديرعامل سازمان مجري ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي با يادآوري اينکه بيمارستان سازهاي حياتي است، تصريح کرد: بيمارستان ها تضمين کننده حيات جامعه بعد از حادثه هستند بنابراين بايد در برابر حوادث، تابآور ساخته شوند تا بتوانند بدون وقفه به مردم خدمات بدهند. 50 درصد بيمارستان هاي قديمي نيازمند به سازي و مقاوم سازي هستند.
مهندس عليزاده با اشاره به اينکه 50 درصد بيمارستان هاي قديمي نيازمند به سازي و مقاومسازي هستند، گفت: البته اين به معناي ايمن نبودن بيمارستان هاي کنوني نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تخريب بيمارستان هاي بم، کرمانشاه و ورزقان در زلزله هاي چند سال اخير، تصريح کرد: بنابراين با چالش ساخت مواجه هستيم و بايد علت آن را شناسايي کنيم.
وي با بيان اينکه در مبحث تابآوري، ساختمان بايد بتواند ارتباط معکوسي با آسيبپذيري برقرار کند و عملکرد خود را حفظ کند، تاکيد کرد: چالش هايي که با آن مواجه هستيم در حوزه هاي طراحي، ساخت و نظارت است؛ معماري بر سازه ارجحيت دارد و بسياري از مهندسان مشاور به دليل تامين فضاها از ساخت ديوارهاي مقاوم جانبي خودداري ميکنند که اين ميتواند بسيار آسيب پذير باشد.
مهندس عليزاده با بيان اينکه پس از زلزله ورزقان به شدت حاکميت را به سازه و ايمني سازه دادهايم، توضيح داد: اکنون يکي دو بيمارستان را در طراحي مکلف کرده ايم وارد فضاي مديريت اطلاعات شوند و بر اين اساس کار را ادامه دهند.

وي با تاکيد بر اينکه نيازمند تجديد نظر در آيين نامه هاي کشور هستيم که بتوانيم بيمارستان را بر اساس عملکرد طراحي کنيم، يادآور شد: بسياري از مسائلي که در آيين نامه مجاز هستند و نتايج آن را هم ديده ايم در جهان ممنوع شده اند. بنابراين چندين سال مطالعات انجام داديم و ضوابط جديد نيز به زودي ابلاغ خواهند شد که هدف، طراحي لحظه اي اجزاي سازه اي و غيرسازه اي است. به گفته معاون وزير راه و شهرسازي، ويرايش چهارم آيين نامه 2800 با عنوان طرح جامع ارتقاء ايمني لحظه اي بيمارستان ها به زودي چاپ و امضا شده تا به نتيجه برسد.

بسیاری از تجهیزات پزشکی بیمارستان ها تاب آور نیستند

دکتر «مهران ولايي» معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران با تاکيد بر اينکه بايد تجهيزات پزشکي تابآور داشته باشيم، گفت: بسياري از تجهيزات پزشکي بيمارستان ها تاب زلزله و حوادث را ندارند و ميتوانند به شدت آسيب ببينند. بنابراين در بيمارستان ها علاوه بر بحث مقاوم سازي بايد فکري براي تابآوري تجهيزات پزشکي نيز شود.

وي هچنين با بيان اينکه بايد تجهيزات پزشکي در دانشگاه ها به صورت يکنواخت مديريت شوند، اظهار داشت: اگر تجهيزات پزشکي بيمارستانها تحت يک مديريت و معاونت تمرکز بيابند، ميتوان به مرور امور را به راحتي مديريت کرد.
دکتر ولايي حوزه فعاليت بخش تجهيزات پزشکي را شامل سه مرحله طراحي و جانمايي تجهيزات در بيمارستان، تامين و تجهيز بيمارستان بر اساس تخصص ها و نگهداشت و راهبري تجهيزات عنوان کرد و گفت: از شروع تاسيس بيمارستان، مهندسان پزشک و همکاران تجهيزات پزشکي براي رعايت استانداردها بايد ورود يابند؛ مهندسان پزشک بايد زيرساخت هاي همه تجهيزات و لوازمي که بايد در بيمارستان تعبيه شود را پيش از ساخت بيمارستان تعيين کرده و به جانمايي تجهيزات پزشکي کمک کنند.
وي همچنين با بيان اينکه مهندسان پزشک بايد تعيين کنند که چه تجهيزاتي در چه بيمارستاني و در چه تخصصي استفاده شود، تصريح کرد: بسياري از مراکز درماني تجهيزاتي را استفاده ميکنند که شايد برايشان کارايي ندارد يا به بعضي از ماژول هاي تجهيزات نيازي نباشد؛ اين امر باعث تحميل هزينه هاي اضافه به بيمارستان ميشود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران با تاکيد بر اهميت مقوله نگهداشت تجهيزات پزشکي نيز توضيح داد: مهندسان پزشک بايد سر دستگاه ها حاضر باشند و کنترل و کاليبراسيون آنها را انجام بدهند؛ هر دستگاهي نگهداشت و ضمانت هايي دارد و نوع استفاده از اکسسوري هاي دستگاه به طول عمر و استفاده بهينه از آن کمک ميکند.
دکتر ولايي همچنين با اشاره به پياده سازي برنامه نرم افزاري موجوديت تجهيزات پزشکي در دانشگاه ايران گفت: هر بيمارستاني که نياز به تامين و نگهداشت دستگاهي دارد بايد از طريق اين برنامه درخواست خود را ثبت کنند که پس از بررسي، هزينه کرد اعمال ميشود.
وي با بيان اينکه از اين طريق شاهد صرفه جويي در هزينه ها بوده ايم، افزود: در شش ماهه نخست سال 96 بيش از 4 ميليارد تومان هزينه نگهداشت داشتيم که با اجراي اين برنامه تقريبا بيش از 50 درصد کاهش هزينه داشته ايم.

تامین اجتماعی ۱۰ درصد ظرفیت تخت کشور را داراست

دکتر «سيد مجيد صادقي راد» معاون برنامه ريزي و نظارت اداره کل درمان مستقيم سازمان تامين اجتماعي نيز با اشاره به 373 مرکز درماني اين سازمان گفت: سال 97 به حدود يک ميليون نفر در حوزه بستري و به 11 ميليون نفر در حوزه سرپايي خدمات داده ايم.

وي با اشاره به داشتن ظرفيت 10 درصدي تخت کشور و پاسخ به 20 درصدي به نياز بستري بيماران، تصريح کرد: همچنين 885 بيمارستان طرف قرارداد تامين اجتماعي که بيش از 90 درصد آنها بيمارستان هاي دانشگاهي هستند، به حدود 80 درصد نياز ما پاسخ داده اند؛ در حوزه سرپايي نيز 333 ميليون خدمت را خريد خدمت کرده ايم.
دکتر صادقي راد درباره دستاوردهاي سازمان تامين اجتماعي در استانداردسازي فضاي فيزيکي، تجهيزات و گردش کار مراکز درماني در دو سال اخير نيز اظهار داشت: استانداردسازي بخش اورژانس 22 بيمارستان، استانداردسازي بلوک زايمان LDR 15 بيمارستان، استانداردسازي Laundry در 11 بيمارستان، ارتقاي سلامت غذايي 12 بيمارستان، استانداردسازي بخش CSSD 12 بيمارستان، استانداردسازي 57 اتاق ايزوله در بخش هاي بيمارستان و ايمن سازي واحد MRI 15 بيمارستان و عملياتي کردن برنامه هتلينگ در 69 بيمارستان با پيشرفت 80 درصدي از جمله دستاوردهاي سازمان بوده اند.
معاون برنامه ريزي و نظارت اداره کل درمان مستقيم سازمان تامين اجتماعي درباره برنامه هاي در دست اجراي حوزه ايمني و بهداشت در بيمارستان هاي اين سازمان نيز توضيح داد: ارتقاء سلامت محيط کار کارکنان در 22 مرکز، پيشگيري از حريق در 15 بيمارستان، به سازي، اصلاح و استاندارسازي سيستم تهويه اتاق هاي عمل در 22 بيمارستان، بازيافت پساب در 21 بيمارستان و اتصال پساب به اگوي شهري در 24 بيمارستان از اقدامات در دست اجرا هستند. وي با اشاره به تدوين سندهاي استراتژيک و عملياتي سلامت الکترونيک سازمان تامين اجتماعي نيز گفت: بر اين اساس اهداف شفاف سازي شده، نقشه راه تدوين ميشود و فازهاي عملياتي در راستاي تحقق اهداف برنامه ريزي و تدوين خواهد شد.
گفتني است در پايان اين مراسم از خيران حوزه سلامت تجليل و تقدير شد. البته بيشتر خيران تمايلي به معرفي و بيان نامشان نداشتند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور