آخرین خبر

اجلاس

برگزاري اجلاس معاونين درمان دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي کشور

اجلاس دو روزه معاونين درمان دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي کشور در تاريخ سي ويكم خرداد و يكم تيرماه سال جاري در کتابخانه مرکزي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد.دراين اجلاس دانشگاه هاي علوم پزشکي سراسر کشور از دستاوردهاي اجراي طرح تحول سلامت گزارش دادند.

دکتر محمد حاجي آقاجاني معاون درمان وزير بهداشت در اجلاس معاونين دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي کشور با بيان اين که اين اولين اجلاس رسمي معاونين درمان  بعد از شروع طرح تحول نظام سلامت است، گفت: در طي دو روز برگزاري اين اجلاس موضوعات متنوعي با توجه به گستره وسيع حوزه کاري معاونان مطرح شد که هم طرح تحول نظام سلامت را در بر مي گرفت و هم در مورد ساير حيطه هاي فعاليت معاونين درمان بود.
وي خاطرنشان کرد: بحث منابع مالي طرح تحول نظام سلامت، پرداخت نيروهاي انساني و نحوه جذب پرستار و ماما در اين طرح، چرخه ارجاع آزمايشگاهي، تشکيل شبکه آزمايشگاهي و استفاده از ظرفيت متخصصين علوم آزمايشگاهي و پاتولوژي جهت گسترش خدمات در بيمارستان ها از ساير موضوعات اين اجلاس بود که به بحث و بررسي گذاشته شد.
به گفته دکتر آقاجاني تقريبا تمام دانشگاه ها از نحوه ارائه خدمات طرح تحول سلامت در بيمارستان هاي تحت پوشش اين طرح گزارش مکتوب ارائه داده اند. چند دانشگاه نيز تجارب موفق خود را با ساير معاونين در ميان گذاشتند و درمورد مشکلات و چالش ها بحث ها و نقدهايي ارائه دادند. در مورد سيستم اتوماسيون بيمارستان ها، کلينيک هاي متادون درماني و مشکلات مربوط به آن ها نيز مطالبي ارائه شد. همچنين راهکارهايي پيشنهاد گرديد تا بتوان از ظرفيت پزشکان عمومي در اين کلينيک ها استفاده کرد.
اورژانس پيش بيمارستاني، رفع کمبود آمبولانس ها و نيروي انساني اين بخش از ديگر عناويني بود که معاون درمان وزارت بهداشت گزارش هايي را در مورد آنها ارائه داد.
دکتر آقاجاني همچنين خاطرنشان کرد: رديف هاي مالي بودجه درمان بيماران، حوادث ترافيکي و رسيدگي به اسناد پزشکي مربوط به اين حوادث در اين اجلاس مورد بررسي قرار گرفت. همچنين در مورد بازنگري کتاب ارزش گذاري نسبي خدمات درماني با مشارکت سازمان نظام پزشکي و ساير انجمن ها بحث و بررسي صورت گرفت. علاوه بر اين اعتباربخشي دانشگاها و اصلاحات سيستم مربوط به آن از مباحث ديگر بود.
به گفته دکتر آقاجاني در مورد بحث ارتقاء کيفيت ويزيت در کلينيک هاي تحت پوشش وزارت بهداشت در اين اجلاس نظرسنجي صورت گرفت تا مشخص شود کداميک از پزشکان نيمه وقت يا تمام وقت بايد مشمول اين طرح شوند. ضمن اين که در مورد نحوه مقيم شدن پزشکان در بيمارستان هاي دولتي و همچنين ثبت و کنترل حضور آنها مباحثي مطرح شد.

دستاوردهاي اجراي طرح تحول نظام سلامت اعلام شد

محمد آقاجاني، دبير ستاد کشوري برنامه تحول نظام سلامت در افتتاحيه اجلاس معاونين درمان دانشگاههاي سراسر کشور عنوان کرد: طي 45 روز و با اجراي بسته هاي خدمتي اين برنامه دستاوردهاي متعددي همچون کاهش پرداخت مستقيم از جيب مردم، حفظ شان و کرامت بيماران در بيمارستان ها، دسترسي عادلانه مردم به خدمات درماني، افزايش نسبت زايمان طبيعي به سزارين را داشتهايم. تنظيم بازار لوازم پزشکي و تعديل قيمت هاي دارو و تجهيزات پزشکي منجر به کاهش يا حتي حذف خروج مردم از بيمارستان ها براي تهيه دارو و لوازم پاراکلينيک شده است. همچنين با اجراي برنامه مقيمي پزشکان در بيمارستانهاي وابسته به وزارت بهداشت، دسترسي در ساعات مختلف به آنها مهيا شده است.
وي با بيان اينکه اجراي برنامه تحول نظام سلامت و افزايش کارآمديها، منجر به فزوني درآمدهاي بيمارستاني شده است، ادامه داد: تکميل نيروي انساني در گروه پرستاري که از مشکلات عمده بود که با کمک معاونت توسعه وزارت بهداشت برطرف خواهد شد.

وعده حذف زيرميزي پزشکان تا پايان امسال
حذف زيرميزي پزشکان، وضعيت ماندگاري پزشکان در مناطق محروم، تعيين تکليف تعرفه K جراحي، تصميم گيري براي کلينيک هاي متادون درماني و توجه به جامعه پرستاري، از جمله موضوعاتي بود که وزير بهداشت در اجلاس معاونين درمان دانشگاه هاي علوم پزشکي سراسر کشور، به آنها اشاره کرد.
دکتر سيد حسن هاشمي در اجلاس معاونين درمان دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور گفت: تعرفه K جراحي که قرار بود اول تير تعيين تکليف شود، به زودي با بازنگري کتاب ارزش گذاري نسبي خدمات پزشکي تصميم گيري مي شود.
وي همچنين تاکيد کرد: ضروري است کارگروهي جهت بررسي مشکلات کمبود پرستار و جذب نيروي انساني تشکيل شود. در مورد نظام پرداخت نيز بايد تصميمات اساسي گرفته شود و در اين زمينه با دانشگاه ها همکاري صورت گيرد.
هاشمي با تاکيد بر اينکه در مورد کمبود نيروي انساني بايد نظراتمان را يکپارچه کنيم تا ببينيم چقدر نيرو نياز داريم، خاطرنشان کرد: اکنون در بسياري از بيمارستان هاي با ضريب اشغال زير 50 درصد تعداد نيروها استاندارد نيست.
وزير بهداشت در مورد کلينيک هاي متادون درماني نيز اظهارکرد: در مورد اين کلينيک ها بايد تصميمات اساسي گرفته شود و اگر قرار است جلوي صدور  پروانه جديد براي تاسيس اين کلينيک ها گرفته شود، بايد تصميمات را در اين زمينه پايدار کرد.
وي با اشاره به نياز اقدامات کارشناسي در مورد اورژانس و تجهيزات پزشکي، گفت: اعتباربخشي ها بايد حتما مورد تاييد بخش خصوصي هم باشد. البته نمي گوييم که بايد حاکميت را به بخش خصوصي بدهيم ولي نبايد اين بخش را مقابل خودمان ببينيم چون خيلي از مديران بخش خصوصي سبقه خوبي دارند و همراه ما هستند.
هاشمي خاطرنشان کرد: ماندگاري و مقيمي پزشکان در مناطق محروم  و بيمارستان هاي دولتي دو مسئوليت است که آنها را به دوش معاونين درماني مي گذاريم. مقيمي پزشکان حرکت خوبي است ولي در اين زمينه هيچ اجباري براي ترک مطب ها وجود ندارد. مقيمي پزشکان بايد به تدريج و همراه با سياست هاي تشويقي اتفاق بيفتد و بايد در اين زمينه به تفاهماتي رسيد.

جامعه پرستاري تفاوتي با جامعه پزشکي ندارد
هاشمي با بيان اينکه جامعه پرستاري هيچ تفاوتي با جامعه پزشکي ندارد، گفت: نبايد اين تصور در جامعه پرستاري ايجاد شود که وزارت بهداشت پزشک محور است. ضمن اينکه لازم است در ارتباط با پرستاران و مابقي گروه هاي پزشکي چند کانال ارتباطي از طريق معاونان درمان دانشگاه ها ايجاد شود. در مورد خدمات گران قيمت نيز بايد استانداردهاي درمان با نظرسنجي و مشارکت دانشگاه ها مشخص گردد.
وزير بهداشت گفت: در نظر داريم با ابزارهاي تشويقي در آينده اشتياق براي خدمت در مناطق محروم را افزايش دهيم. در حال حاضر با توجه به آغاز به کار طرح تحول سلامت و کاهش چشمگير ميزان پرداختي بيماران به ده درصد، تعداد مراجعان به بيمارستان هاي تحت پوشش طرح، افزايش چشمگيري داشته و بايدبه منظور ايجاد تسهيلاتي که بتواند پاسخگوي بيماران باشد راهکارهايي انديشيد.
او با اشاره به طرح اعزام نيروي انساني به مناطق محروم، خاطرنشان کرد: نحوه پرداخت به اين نيروها تا به حال موثر نبوده است. در نظر داريم در آينده مشوق هايي را در نظر بگيريم تا بتوانيم اشتياق براي خدمت در مناطق محروم را در آنها افزايش دهيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور