آخرین خبر

مصاحبه

براي پيشرفت کشور در اين رشته، نياز به حمايت از توليد کنندگان داخلي داريم

نویسنده: سيده مينا مجابي

 

در قسمت چهره به چهره اين شماره از ماهنامه با مهندس الناز سلطاني شيرازي  به گفتگو نشستيم. اين مهندس جوان که متولد سال 1368 است در حال حاضر در شرکت داهيان پزشکي به عنوان مسئول کنترل کيفيت مشغول به کار است. براي ديدار او به خيابان افريقا رفتم و  گفت و گوي صميمي وخودماني با اين نخبه جوان مهندسي پزشکي دنبال شد که در ادامه مي خوانيد.

در چه سالي به دانشگاه وارد شديد و در چه گرايشي؟ 
من در سال 1387 در گرايش پرتوپزشکي رشته مهندسي هسته اي در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات شروع به تحصيل کردم. در آن زمان پرتو پزشکي شامل مهندسي پزشکي در مقطع کارشناسي پيوسته نبود و به تعبيري مهندسي هسته اي محسوب مي شد که هم اکنون گرايش پرتو پزشکي در مقطع کارشناسي ارشد  در بعضي از دانشگاه ها  از جمله دانشگاه امير کبير جزو  گرايش هاي مهندسي پزشکي حساب مي شود.

 دوران تحصيل و در مقطع کارشناسي را چگونه گذرانديد ؟
من از همان ترم هاي اوليه شروع به کار و کسب تجربه کردم البته نه به صورت کاملا تخصصي بلکه کم کم با محيط و بازار کار رشته مهندسي پزشکي آشنا شدم و در سال 1392 فارغ التحصيل شدم.

نظر شما در مورد رشته مهندسي پزشکي و گرايش هاي آن چيست ؟
در انتخاب رشته بايد هميشه به اين نکته توجه داشت که علاقه به رشته مهم ترين فاکتور در تعيين رشته است. در واقع تمايل به رشته مورد علاقه باعث پيشرفت روز افزون و موفقيت در آن رشته مي شود. به نظر من مهندسي پزشکي يکي از بهترين رشته ها محسوب مي شود. در خصوص گرايش ها بايد گفت زمينه و محل فعاليت گرايش هاي مختلف مهندسي پزشکي متفاوت است. مثلا گرايش هاي باليني و پرتو پزشکي بيشتر در بيمارستان ها و گرايش بيو الکتريک و بيومکانيک بيشتر در شرکت ها مشغول به کار مي شوند.

  شما با چه هدفي رشته مهندسي پزشکي را انتخاب کرديد؟
واقعيت اين است که من از دوران دبيرستان علاقمند به اين رشته بودم و اطلاعاتي در مورد گرايش هاي مختلف اين رشته داشتم، انتخاب من به دليل علاقه به توليد و کشف روش هاي جديد بود. پرتوپزشکي انتخاب من بود چون به بررسي فيزيک و ماهيت فتون ها و اشعه ها مي پردازد و در نتيجه محيط کار اصلي اين رشته بيمارستان ها است. به نظر من ارتباط با بيمار و کمک به بيماران هرجند هم اندک، بسيار دلنشين و ارزشمند است. در نتيجه علاقه من به کمک و ارتباط با همنوع هايم يکي ديگر از دلايل انتخاب اين رشته بود.

در مورد اساس  رشته پرتو پزشکي کمي توضيح دهيد
پرتوپزشکي شاخهاي از پزشکي است که در آن تشعشع خواص هستهاي نوکليدهاي راديواکتيو و نوکليدهاي پايدار، هم براي تشخيص و هم براي درمان امراض به کار ميروند. اين امر ميتواند يا با پرتودهي مستقيم بيمار با يک چشمه تشعشع خارجي يا با تزريق داروهاي نشاندار با راديواکتيويته به بيمار تحقق يابد. مهندسي پرتو پزشکي يکي از زيرمجموعههاي مهندسي هستهاي است.
رشته مهندسي پرتوپزشکي را مي توان به سه حوزه زير تقسيم کرد:
Bionuclear Instrument
در اين حوزه كلية ابزارها و دستگاه هاي تشخيصي (تصويربرداري) و درماني (پرتودرماني) از لحاظ ساختار، فيزيک دستگاه و نحوة عملكرد مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرند. شتاب دهنده ها و حفاظ هاي پرتويي نيز در اين حوزه قرار دارند. به طوركلي مي توان اين حوزه را سخت افزار رشتة پرتوپزشكي ناميد.
Bionuclear Modeling or Processing
اين حوزه شامل مطالعات و برنامه نويسي نرم افزاري در زمينة مدل كردن پديده هاي هسته اي، راديولوژيكي و راديوبيولوژيكي است. همچنين نرم افزارهاي پردازشي مربوط به بهبود و فشرده سازي سيگنال هاي تصاوير پزشكي و استخراج ويژگي هاي آنها به منظور طبقه بندي و تشخيص بيماري ها و يا ارزيابي نحوة درمان در اين حوزه قرار مي گيرند.
Radio Pharmaceutical or Biological اين حوزه شامل فيزيک و نحوة توليد راديو داروها و راديوايزوتوپ ها و چگونگي تأثير پرتوهاي مختلف بر بافت هاي زنده و بيولوژيكي است.

لطفا کمي هم درباره وضعيت کاري و سوابق خود بيان کنيد
من در ابتداي کار در بخش فروش تجهيزات پزشکي مشغول به کار شدم و در حدود 1 سال و 7 ماه است که در بخش کنترل کيفيت دستگاه نوار قلب مشغول به کار هستم. دستگاه نوار قلب شامل 10 ليد که 6 تاي آن به سينه بيمار و 4 تاي ديگر به دست ها و پاهاي بيمار متصل مي شود در واقع من در بخش کنترل کيفيت دستگاه نوار قلب بر اساس استانداردهاي جهاني دستگاه الکتروکارديوگراف را بررسي مي کنم که اين بررسي در قسمت هاي مختلف اعم از طراحي تا توليد انجام مي شود. تست ها براي بررسي مطابق استاندارد بودن و کيفيت عملکرد دستگاه ها انجام مي شود.

وضعيت بازار کاري اين رشته از ديدگاه شما چگونه است؟
به عنوان يک مهندسي پزشکي، به نظر من وجود بازار کار در حالت کلي کاملا به شخص بستگي دارد. اگر ما بتوانيم توانايي هاي خود را به درستي نشان دهيم به راحتي مي توانيم از پتانسيل کاري اين رشته بهره ببريم، در غير اين صورت رشته هاي ديگر نظير الکترونيک –  مکانيک- راديولوژي – فيزيک پزشکي جاي ما را در اين عرصه مي گيرند  که هم اکنون متاسفانه در خيلي از کار ها و پست هايي که نياز به يک مهندسي پزشکي هست افرادي با رشته هاي ذکر شده مشغول به فعاليت هستند. براي رسيدن به هدف هاو جايگاه هاي دلخواه بايد کسب تجربه کرد و تجربه جز در بازار کار و رو به رو شدن با مسائل مختلف حاصل نمي شود.

شما چه توصيه اي براي پيشرفت دانشجويان اين رشته داريد؟
من پس از شروع به کار به اين نتيجه رسيدم که در دوران دانشجويي بسيار خوب است که دانشجويان نرم افزار هاي مختلف مانند: متلب، ويژال استوديو و… را کاملا ياد بگيرند و اطلاعاتي در مورد دستگاه ها و شناخت اوليه آنها پيدا کنند. چون در قسمت برنامه نويسي و ساخت يک دستگاه نياز به اين توانايي ها کاملا احساس مي شود. در ضمن من توصيه مي کنم که دانشجويان مهارت هاي الکترونيکي خود را تقويت کنند و يکي ديگر از نکات مهم در پيشرفت در مهندسي پزشکي دانستن زبان انگليسي است.

ارتباط علم و صنعت را در اين رشته چگونه ارزيابي مي کنيد؟
متاسفانه اين ارتباط در حال حاضر بسيار ضعيف است و به نظر من بايد تلاش هاي بيشتري در اين رشته صورت گيرد. به ويژه از آن جهت که در حال حاضر تعداد توليدکنندگان بسيار کم تر از وارد کنندگان است و بيشتر فعاليت هاي مهندسي پزشکي، در زمينه فروش و وارد کردن تجهيزات پزشکي از کشور هاي خارجي است. در اين رشته نياز به حمايت دولت از توليد کنندگان بسيار احساس مي شود. چون به نظر من پتانسيل هاي خوبي در حال حاضر در کشور وجود دارد در نتيجه با توجه بيشتر به نيرو هاي داخلي کشور نتايج خوبي حاصل مي شود.

شما خودتان علاقه مند به ادامه تحصيل هستيد؟ در چه رشته و گرايشي؟
در حال حاضر علاقه به ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد ندارم ولي زماني که تصميم به ادامه تحصيل بگيرم رشته مهندسي پزشکي گرايش بيوالکتريک  را انتخاب مي کنم چون به نظرم کاربردي ترين گرايش، بيوالکتريک است.

سخن پاياني براي خوانندگان عزيز
توجه کنيد که  1-علاقه شخصي در هر کاري مهم ترين عامل براي پيشرفت در آن کار است  در نتيجه هميشه به دنبال علايق هوشمندانه خود برويد البته با درنظر گرفتن استعدادهايتان.
2-در اين رشته مهارت هاي الکترونيکي و برنامه نويسي خود را تقويت کنيد زيرا بسيار مفيد است به خصوص براي فعاليت در زمينه طراحي و توليد تجهيزات پزشکي.
3- شناخت کامل آناتومي بدن بسيار مهم است.
4- ما بايد با حمايت از توليدات تجهيزات مهندسي پزشکي داخلي، به پيشرفت اين رشته کمک کنيم.
5- شنا خت نرم افزار هاي برنامه نويسي بسيار مهم است.
در پايان ضمن تشکر از خانم مهندس سلطاني، براي او و همکارانش  وهمه ي خوانندگان ماهنامه آرزوي موفقيت روز افزون داريم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور