آخرین خبر

مصاحبه

بدترين توليدات تجهيزات پزشکي ايراني، از بهترين کالاهاي چيني بهتر است

نویسنده: افسانه غفاري

 

در سلسله گزارش هاي مربوط به مصاحبه با پيشكسوتان عرصه تجهيزات پزشكي كشور، اين بار به سراغ دكتر عباس مه مدير عامل شركت توليدي باندهاي پزشكي ايران ورييس هيات مديره انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي رفتيم:

شرکت توليدي باندهاي پزشکي ايران B.P.I سهامي عام در سال 1362 با هدف توليد و عرضه محصولات مصرفي بيمارستاني، (جراحي، ارتوپدي) و بهداشتي تاسيس شد. اولين محصول توليدي شرکت «باند گچي ارتوپدي» ((Plaster of Paris Bandage بود که مصرف بيمارستاني (ارتوپدي) داشت و براي اولين بار در ايران انجام مي شد. در حال حاضر حدود 70% از نياز کشور توسط اين واحد تأمين مي شود. درمرحله بعد، شرکت توليد باند زيرگچ ارتوپدي (Under Cast Padding Bandage) را که آنهم مصرف بيمارستاني (ارتوپدي) دارد و به عنوان لايه محافظ و پوششي زير باند گچي استفاده ميشد شروع كرد و درحال حاضر حدود 95% نياز کشور توسط اين واحد تامين مي شود. توليد اين محصول بيمارستاني نيز براي اولين بار در ايران انجام مي شد.
درمراحل بعدي، توليدات شرکت شامل باند کشي ارتوپدي (Elastic Bandage)، باند پانسمان کنار بافته (Woven Edge Bandage)، گاز طبي جراحي (Absorbent Gauze)، پنبه هيدروفيل زيگزاگ (Zigzag Cotton)، پنبه توپک سفيد و رنگي (White & Coloured Cotton Balls)، گاز استريل جراحي (Sterile Gauze Pad)، فتيله
پنبه اي (Cotton Sliver)، نخ پنبه اي (Cotton Yarn) و باند فايبر گلاس (Fiber Glass) هستند.
توليد پنبه هاي توپک سفيد و رنگي نيز براي اولين بار در ايران انجام مي شد.
به گفته دكتر مه اين شرکت علاوه بر پوشش و تأمين نياز داخلي، صادرات به کشورهاي ديگر را در دستور کار خود قرار داده و توانسته است به کشورهاي مصر، سودان، کويت، عمان، هنگکنگ، فيليپين، تايوان، مالزي، انگليس، ارمنستان، آذربايجان، امارات متحده عربي و … کالاهاي مختلفي از توليدات خود را صادر كند. شرکت در سال 1377 به عنوان اولين صادر کننده نمونه تجهيزات پزشکي در ايران شناخته شد و از رئيس جمهور وقت ايران لوح افتخار دريافت كرد که اولين و تنها صادرکننده نمونه تجهيزات پزشکي (ارتوپدي) است.
علاوه بر شرکت در نمايشگاه هاي تجهيزات پزشکي داخلي از جمله ايران هلث که در تهران برگزار مي شود، B.P.I از سال 1992 درنمايشگاه تجهيزات پزشکي آلمان (MEDICA) که بزرگترين نمايشگاه تجهيزات پزشکي در دنيا است، شرکت كرده است.
ماهيت حقوقي شرکت در اسفند سال 1382 از سهامي خاص به سهامي عام با سرمايه بيست ميليارد ريال (دو ميليارد تومان) تغيير يافت.
محل کارخانه B.P.I حدود 240 کيلومتري شمال غرب تهران درجاده کمربندي تاکستان (کنارشهر تاکستان) واقع شده است که تمام مسير از (تهران، کرج ، قزوين) تا درب کارخانه اتوبان است.
شرکت در سال 1387 با تجهيز آزمايشگاه هاي پيشرفته، موفق به اخذ گواهي آزمايشگاه همکار (اکروديته) از اداره استاندارد شد. همچنين در سال 1388 موفق به اخذ گواهينامه هاي ISO 9001 (مديريت کيفيت) و ISO 13485 (مديريت توليد تجهيزات پزشکي) از سازمان IMQ شد. کليه محصولات توليدي اين شرکت داراي نشان (CE) از انگلستان براي صادرات به اروپا است. شرکت باندهاي پزشکي ايران عضو انجمن اروپايي مديريت کيفيت EFQM است. انواع محصولات گاز طبي استريل، گاز طبي غير استريل و پنبه هيدروفيل داراي نشان استاندارد ملي ايران است. اين شرکت به عنوان واحد نمونه کارآمد صنايع و تجهيزات پزشکي، 2 سال متوالي 1387 و 1388 معرفي شده است و دارنده نشان استاندارد باند گچي ارتوپدي در ايران است.

مصاحبه ما را با دکتر مه رئيس هيات مديره شرکت باندهاي پزشکي ايران که چند صباحي است که در سوگ پدر گرانقدر خود هم نشسته است مي خوانيد:

 آقاي دكتر ضمن تشكر از اين که وقت خود را در اختيار ماهنامه قرار داديد، براي خوانندگان ما توضيح دهيد چطور شد که وارد حوزه تجهيزات پزشکي شديد و اين حوزه را انتخاب کرديد؟

من بعد از فارغ التحصيلي و ورود به ايران در يک شرکت دارويي شروع به کار کردم. بعد از مدتي، کار را به صورت مستقل و در زمينه واردات تجهيزات پزشکي ادامه دادم و سپس به توليد روي آوردم. از همان ابتداي شروع كار به شدت علاقمند به اين حوزه شدم و ادامه کار تا جايي بود که امروزه شاهد آن هستيد.

 عوامل موفقيت و ماندگاري خود را در اين حوزه، رعايت چه مواردي مي دانيد؟
قبل از هر چيزي لطف الهي و پشتيباني همسرم و علاوه بر آن عشق و علاقه وافر به اين کار، پشتکار، صداقت در کاري که انجام مي دهم و اميد به آينده از اصلي ترين مواردي بود که مرا در حصول به هدفم ياري کرده است. يکي ديگر از عوامل مهم، ايجاد اشتغال براي برادران و خواهران است.

 شما به عنوان يکي از پيشکسوتان حوزه تجهيزات پزشکي کشور، تا چه زماني قصد داريد در اين حوزه فعال بمانيد؟

تا زماني که بتوانم کار مي کنم. من براي خودم تاريخ بازنشستگي تعيين نکرده ام. تاريخ بازنشستگي مرا خداوند مي داند. يعني تا نفس دارم کار مي کنم.

 اگر زمان دوباره به عقب برگردد آيا باز در همين حوزه تجهيزات پزشکي فعاليت مي کنيد؟
مسلماً همين کار را انجام مي دهم.

 لطفاً در مورد زندگي شخصي خودتان هم براي خوانندگان ما صحبت کنيد.
من داراي همسر و دو فرزند دختر هستم. همسرم خانه دار (قبلاً دبير) و ليسانس علوم غذايي است و دو دخترم يکي دندانپزشک و متاهل، داراي دو فرزند و ديگري پزشک است و سال دوم تخصص اطفال را مي گذراند.

 از خاطرات تلخ و شيريني که در طول سال هاي فعاليت خود در حوزه تجهيزات پزشکي به ياد داريد براي ما بگوييد؟

اگرچه توليد کالاهاي پزشکي در کل امري تلخ است، چرا که مورد مصرف آن درهنگام بيماري افراد است، اما زماني كه احساس مي کنم اين کالاي توليد شده، توانسته به بهبودي بيماري هموطنانم کمک کند خوشحال مي شوم. ارزش و اعتبار توليد به خصوص توليد تجهيزات پزشکي در جامعه بسيار خوبست و اينها به من قوت مي دهند لذا در يک جمله، تک تک لحظات زندگي حرفه اي من مملو از موارد تلخ و شيرين است.

 آيا شما به مافياي تجهيزات پزشکي اعتقاد داريد؟ به نظر شما چنين مافيايي در حوزه تجهيزات پزشکي وجود دارد؟

من اعتقاد ندارم مافياي تجهيزات پزشکي وجود داشته باشد. شايد بعضي بي برنامگي ها و کم تجربگي ها، شائبه ي وجود مافيا را به وجود آورده باشد. در اينجا لازم مي دانم به واردات کم کنترل کالاهاي خارجي (عمدتاً چيني) که مشابه آن در داخل کشور و با زحمت زياد توليد مي شود، اشاره کنم يا بهتر است به طور عام به عدم حمايت و کنترل بعد از حمايت همه جانبه از توليدکنندگان تجهيزات پزشکي اشاره كنم که در حال حاضر مهم ترين معضل توليدکنندگان است. باور کنيد، بدترين توليدات تجهيزات پزشکي ايراني از بهترين کالاهاي چيني بهتر است.

 در طول سال هاي فعاليت خود چه تغييراتي را در حوزه تجهيزات پزشکي از سطح مديريتي تا تکنولوژي توليد و صادرات تجهيزات پزشکي مشاهده کرده ايد؟
خوشبختانه در طي بيش از سي سال تجربه در حوزه توليد تجهيزات پزشکي، عليرغم تمامي مشکلاتي که بر سر راه توليدکنندگان تجهيزات پزشکي وجود داشته و دارد، صنعت توليد تجهيزات پزشکي رو به پيشرفت بوده و تقريباً تمامي توليدکنندگان بر اساس آخرين تکنولوژي روز دنيا توليد مي كنند حتي اگر توليدي امروز دانش بنيان نيست، به هر حال روزي بوده است ولي متاسفانه در امر صادرات کالا، ما به لحاظ هجوم کالاهاي بي کيفيت وارزان قيمت چيني در بازارهاي هدف، در ساليان گذشته نه تنها پيشرفتي در امر صادرات نداشتيم، بلکه از موقعيتي که در دهه 70 و 80 داشتيم نيز عقب تر رفتيم که دليل اصلي آن جداي از مساله تحريم، عدم حمايت دولت از توليدکنندگان به منظور ارتقاي سطح صادرات است. بزرگترين موانع در حقيقت تغيير در استراتژي حمايتي، موازي کاري و کار تکراري و از همه مهم تر عدم باور NGO ها و انجمن هاي مرتبط در اين زمينه است. بايستي انجمن ها را باور کرد و عملاً کار را به آنها واگذار کرد و دولت نيز در اين زمينه کنترل هاي لازم را اعمال کند. متاسفانه دولت ما هيچگاه مجري خوبي در اين زمينه نبوده است. درحال حاضر توليد کننده ها طلب بيش از دوساله از مراکز درماني دارند. چرا بايستي توليدکننده اي مواد اوليه را نقد بخرد، نقد وارد کند و سربارها را نقد بدهد ولي پول کالاي توليدي که به مراکز درماني داده، دو سال بعد بگيرد؟!!! به اين وضعيت مي گويند عدم حمايت از توليد داخلي!

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور