آخرین خبر

با حمايت کريدور صادرات محصولات دانش بنيان؛ حضور متفاوت ايران در مديکا 2016

نویسنده: مهندس فاطمه رضوي

 

مديکا بزرگترين نمايشگاه تجهيزات پزشکي جهان همزمان با کمپامد (نمايشگاه قطعات پزشکي) 14 تا 27 آبان ماه در شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد.
در اين نمايشگاه بيش از 5000 شرکت آخرين محصولات خود را براي بيش از 127800 بازديدکننده به نمايش گذاشتند.
مديکاي امسال نيز  در 19 سالن که به طور کامل تکميل شده بود، برگزار شد در حالي که چند سالي است شرکت هاي متقاضي جديد، در ليست انتظار به سر مي برند. در اين نمايشگاه شرکت هاي ايراني هم به صورت حضور جمعي در پاويون ايران  و هم به صورت غرفه هاي مستقل، حضور پررنگ و شايسته اي داشتند و محصولات توليد کشورمان را در معرض بازديد جهاني قرار دادند.
شرکت هاي دارويي بهبان شيمي، کيفيت توليدتکاپو (کيتوتک)، پويندگان راه سعادت، داهيان پزشکي پيشرو، اوسينا، توسان، سينا حمد آريا، احيادرمان پيشرفته، کاونديش سيستم، مايا اسليم آريا (مد آريا)، نواتيس طب، جراحي هوشمند پارسه (پارسيس)، پارسيان طب پژوهش، پويندگان پزشکي پرديس، سازگان گستر، نيامش، پيشتاز طب زمان، فرافن، رئوف، کريدور صادرات محصولات دانش بنيان (مديريت پاويون ايران) و تجارت هوشمند هيراد (مجري پاويون ايران) شرکت هاي ايراني حاضر در مديکاي امسال بودند.
خبرنگار اعزامي ماهنامه مهندسي پزشکي با هورست گيزن رييس مديکا و نمايشگاه هاي پزشکي دوسلدورف و مارتين کخ مسوول رسانه و روابط بين الملل نمايشگاه به گفتگو نشست تا آخرين اطلاعات را از اين نمايشگاه بزرگ برايتان بازگو کند.
همچنين در ادامه، با تني چند از غرفه داران و نيز مدير برگزار کننده پاويون ايران که به همت و با حمايت درخور توجه کريدور صادرات محصولات دانش بنيان و معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري شرکت ها را در پاويون ايران گرد هم آورده بود، گفتگوهايي انجام شده است.

مديکا به پنجاهمين سال برگزاري نزديک شده است
هورست گيزن، مدير نمايشگاه هاي پزشکي دوسلدورف و مارتين کخ، مدير امور بين المللي و رسانه اي مديکا پذيراي ما در دفتر خود در نمايشگاه مديکاي امسال بودند. در اين جلسه نيلوفر پنکار، مدير عامل شرکت فوژان راهبران آتي که نمايندگي انحصاري نمايشگاه مديکا و تمام نمايشگاه هاي دوسلدورف را در ايران عهده دار است نيز حضور داشت. گفتگويي را در محيط صميمانه در کنار نمايشگاه پر ازدحام مديکا با آنان داشتيم که مي خوانيد:

 لطفا تاريخچه ي کوتاهي از نمايشگاه مديکا بگوييد.
مديکا در سال 1969 تاسيس شد. اولين بارمديکا به صورت يک کنگره محدود بود که توسط 4 دکتر متخصص درعلوم آزمايشگاهي پزشکي برگزار شد. آن زمان مديکا يک نمايشگاه خيلي کوچک متشکل از 100 شرکت بود. بعد به تدريج رشد کرد و الآن حدود 50 سال است که مديکا برگزار مي شود و حدود 20 ، 25 سال است که بزرگترين نمايشگاه تجهيزات پزشکي جهان است.

 چه امکاناتي ايجاد کرده ايد تا شرکت کنندگان بيشتري جذب کنيد؟ و چه برنامه هايي داريد؟
ما با به کارگيري امکانات نمايشگاهي و اطلاع رساني جهاني خود و تمهيدات مختلف خوشبختانه توانسته ايم به اين جايگاه برسيم و بايد بگويم که الآن در موقعيتي هستيم که نياز به جذب غرفه دار بيشتر نداريم. ما 19 سالن نمايشگاهي داريم و هر 19 سالن کاملا پر شده است. پس نه تنها فضاي خالي ديگري نداريم بلکه يک ليست انتظار بلند بالا هم داريم.

 چه رويدادهاي جديدي در نمايشگاه امسال به وقوع پيوست؟
اتفاق جالب و جديدي که امسال ارائه شده ديجيتالي کردن سيستم هاي پزشکي است. همچنين افزايش و ظهور نرم افزاري ها در تجهيزات پزشکي. هيچ تجهيزات پزشکي و آي تي وجود ندارد که در آن اينترفيسي به کار نرفته باشد. اين به اين معني است که الآن تجهيزات پزشکي آنقدر پيشرفت کرده اند که خودشان به سيستم کامپيوتري تبديل شده اند. پيش از اين متخصصان در اين فکر بودند که چگونه نتايج دستگاه هاي پزشکي را ترجمه کنند و آنها را به سيستم هاي کامپيوتري بدهند. ولي امروزه اين ها ترکيب شده اند و همه چيز درون دستگاه پزشکي فراهم شده است. امروزه تجهيزات پزشکي خودش کامپيوتر شده است و روند درمان را بسيار راحت تر کرده است. نتايج اين پيشرفت ها آسودگي را هم براي پزشک هم براي بيمار فراهم کرده است. اين موارد در نمايشگاه امسال به طور شاخص ارائه شده است.

 چه برنامه هاي ديگري کنار نمايشگاه داشتيد؟ مانند سمينار و کنفرانس و…؟
ما حدود 800 جلسه، کنفرانس و کارگاه هاي مهارتي و سخنراني در طول اين نمايشگاه داشتيم. ما 4 کنگره ي بزرگ در مرکز همايش هاي اصلي داريم. آموزش براي پزشکان، کنگره ي بين المللي ديستروفي، آموزش براي فيزيو تراپيست ها و کنگره ي پزشکي ورزشي موضوعات اين چهار کنگره اصلي بود. ما يک تعداد محل هاي همايش در داخل سالن هاي نمايشگاهي هم داريم. در آنها هم سخنراني هايي با موضوعات خاص مربوط به تکنولوژي هاي مختلف پزشکي ارائه مي شود. همچنين نوآوري هايي که توسط غرفه داران بزرگ عرضه شده است آنجا به صورت تئوري و عملي ارائه مي شود. اين سالن هاي همايش بهترين مکان هستند که شما در يک طرف دستگاه ها را ببينيد و در طرف ديگر با نحوه ي کار اين دستگاه ها آشنا شويد. مي توان گفت که مديکا رنج کاملي از مراقبت هاي بيمار را از قبيل آزمايشگاه، فن آوري هاي پزشکي، تشخيصي و تصوير برداري ، آي تي و هر چيزي را که نياز مراکز درماني است پوشش مي دهد.

 تعداد بازديدکننگان چطور بوده؟
نزديک به 130 هزار نفر بازديدکننده ي متخصص از نمايشگاه امسال بازديد کردند.

 از نظر شما کشورها براي حمايت از شرکت هايشان براي حضور در بازارهاي جهاني، چه کارهايي مي توانند انجام دهند؟
کشورهاي زيادي هستند که در مديکا به صورت پاويون حضور دارند و به طرق مختلف از شرکت هايشان حمايت مي کنند. شامل حمايت هاي مالي و….. . ما 120 پاويون کشوري در مديکا داريم . البته بعضي از کشورها چندين پاويون دارند. مثلا آمريکا و چين هر کدام 5، 6 پاويون دارند، به دليل اينکه در سالن هاي مختلف که تخصص هاي مختلف داريم آن کشورها در همه ي اين تخصص ها پاويون کشوري دارند. ايران هم خوشبختانه دو سال است که پاويون دارد. از يک سو اين يک نمايشگاه تجاري بين المللي است و از سوي ديگر نمايشگاه علمي تخصصي براي تخصص هاي مختلف پزشکي است. لذا پاويون هاي کشورها تمرکزشان فقط روي بازار آلمان نيست بلکه اين يک عرصه ي بين المللي است براي افرادي که از کشورهاي مختلف آمده اند و مي خواهند محصولاتشان را به کشورهاي ديگر عرضه کنند. مثلا برزيل به آفريقا، امريکا به اروپا و آسيا، ايران به بازارهاي هدف خود و …

 شما شرکت هاي ايراني را در اين نمايشگاه چطور ديديد؟
من از غرفه شرکت هاي ايراني بازديد کرده و با آنها صحبت کردم، بعضي از آنها محصولاتشان را به طور کامل در ايران توليد مي کنند، اين که تمام پروسه ي توليد را خودشان انجام مي دهند و ديدن اين محصولات براي من جالب بود. محصولاتي که نمايش دادند محصولات واقعا خوبي است و در مقايسه با محصولات ساير کشورها از کيفيت خوبي برخوردار هستند.

 درباره ماهنامه مهندسي پزشکي چه نظري داريد؟
ما اميدواريم اين نمايشگاه براي ماهنامه ي شما هم که معروف ترين مجله تجهيزات پزشکي در ايران است جالب بوده باشد. اميدواريم اين موضوعات، تخصص ها و نوآوري ها و چيزهاي جالبي که در اين نمايشگاه است نيز در کنار مطالب علمي و تجاري که در مجله تان چاپ مي شود براي مخاطبانتان ارائه شود.
ما روابط بسيار عميق و طولاني را بين ايران و آلمان داريم که حتي در زمينه پزشکي هم مشهود است. مثلا در دوران دانشجويي خودم، از سال ها پيش، ما دانشجويان زيادي داشتيم که از ايران آمده بودند مخصوصا در زمينه هاي پزشکي و تکنولوژي پزشکي تحصيل مي کنند و به کشور خودشان برمي گردند و اين ارتباط آموزشي و دانشگاهي بين ايران و آلمان از سابقه زيادي برخوردار است و در زمينه تجارت تجهيزات پزشکي هم مي تواند گسترش يابد.

هدف كريدور صادرات، توانمندکردن شرکت هاي دانش بنيان براي صادرات است
دکتر حامد افشاري مدير عامل موسسه خدمات فن آوري تا بازار ايرانيان درخصوص فعاليت هاي کريدور به خبرنگارماهنامه گفت: موسسه خدمات فن آوري تا بازار ايرانيان که با عنوان کريدور خدمات فن آوري شناخته مي شود، شامل 4 بخش است كه يکي از آن ها کريدور صادرات است. بخش ديگر خدمات تجاري سازي است، يک بخش هم بحث هاي پتنت بوده که اين بخش مربوط به مالکيت فکري است. يک قسمت از آن هم ارزيابي محصولات دانش بنيان است.
وي افزود: شرکت هاي دانش بنيان نمي توانند خودشان را به بازار داخل محدود کنند، لذا براي اينکه اقتصاد پويايي داشته باشند و اقتصاد کشور را از اقتصاد متکي بر نفت به يک اقتصاد دانش بنيان برسانند، نمي توانند فقط به بازار داخلي بسنده کنند. به همين دليل ما بايد شرکت هايمان را توانمند کنيم تا وارد بازارهاي بين المللي شوند و بازارهاي مختلفي را برايشان شناسايي کنيم.
افشاري ادامه داد: کار بخش کريدور صادرات، توانمند کردن شرکت هاي دانش بنيان براي صادرات است. ما يک ارزيابي از بلوغ صادراتي شرکت هاي دانش بنيان به عمل آورده ايم، بر اساس بلوغ صادراتي شرکت ها به 4 دسته تقسيم مي شوند. يک سري شرکت هاي بسيار کوچکي هستند که ما خدمات ديگري به آنها مي دهيم و شامل بحث کريدور صادرات نمي شوند. يک سري ديگر از شرکت ها پتانسيل صادراتي دارند. يک سري هم توانمند صادراتي هستند و يک سري هم جزو شركت هاي برتر صادراتي هستند.
در واقع شرکت هايي که برتر صادراتي هستند، شرکت هاي دانش بنياني هستند که خودشان هم اكنون صادرات دارند. ما براي اين گروه از شركت ها آئين نامه هايي داريم که بتوانند صادراتشان را به کشورهايي که هنوز ورود نکرده اند، گسترش دهند. شركت هاي توانمند نيز شرکت هايي هستند که همه ي زيرساخت ها برايشان فراهم است اما هنوز نتوانسته اند وارد بازار شوند كه ما براي آنها هم يک سري برنامه ها داريم. همچنين شرکت هايي که پتانسيل صادرات دارند، در بحث منابع انساني، رصد بازار، اقلام تبليغاتي، گرفتن مجوزها و استانداردها و هر شاخصه اي که در آن ضعف دارند، مورد حمايت ما قرار مي گيرند تا بتوانند محدوديت ها و موانعشان را رفع کنند.
بر همين اساس، ما با حمايت معاونت علمي فن آوري رياست جمهوري 15 آئين نامه تدوين کرده ايم و بخشي از خدماتي را که به منظور توانمند سازي شرکت ها در نظر گرفته ايم، از طرف معاونت سوبسيد ارائه مي کنيم تا شرکت ها بتوانند اين خدمات را دريافت كنند.
وي افزود: يکي از خدماتي که ما براي شرکت ها داريم، بيشتر شرکت هاي برتر صادراتي را شامل مي شود، حضورشان در نمايشگاه هاي بين المللي است. شرکت هايي که پتانسيل صادراتي دارند، به دليل اينکه هنوز زيرساخت هايي مثل مجوزهاي کافي براي ورود به بازارها ندارند، هنوز به نمايشگاه ها راه نيافته اند، ولي براي شرکت هايي که توانمند و برتر صادراتي هستند، يکي از برنامه ها حضور در نمايشگاه هاي مطرح دنياست. نمايشگاه مديکا يکي از بزرگترين نمايشگاه هاي تجهيزات پزشکي است و ما براي دومين سال است که شركت هاي برتري را شناسايي کرده وحمايت کرديم که در قالب پاويون ايران حضور پيدا کنند. با اينکه نمايشگاه در آلمان برگزار مي شود، اما هدف فقط بازار آلمان نيست. چون تقريبا تمام فعالان حوزه مهندسي پزشکي دنيا در اينجا جمع هستند و با هم در تعاملند. بنا بر اين حضورمان در نمايشگاه مديکاي آلمان به اين دليل است که اينجا يک اتفاق بين المللي در حال وقوع است و علاوه بر اينکه شرکت هاي ما مي توانند با بقيه کشور ها تعامل کنند ياد مي گيرند که در تعاملات بين المللي چگونه حضور پيدا کنند، محصولات رقيبشان را رصد کنند و ضعف هاي محصول خودشان را اصلاح کنند. بنابراين حضور در نمايشگاه هاي بين المللي يکي از حمايت هايي ست که ما انجام مي دهيم و 70 درصد از هزينه هاي غرفه و غرفه سازي اين شرکت ها را نيز تامين مي کنيم. البته برنامه هاي حمايتي ما فقط در مورد نمايشگاه نخواهد بود، 15 آئين نامه داريم که يکي از آنها نمايشگاه است. حمايت هاي ديگري نظير گرفتن مجوزها بين المللي، حمايت از ثبت پتنت، اقلام تبليغاتي و رصد بازارهاي بين المللي از جمله برنامه هاي ديگر ما است. حتي شركت ها اگر بخواهند محصولاتشان را در کشورهاي مختلف در قالب شو روم هايي به نمايش بگذارند. يک سري شرکت هايي را به عنوان اي.ام.سي ها حاضر کرده ايم تا بتوانند در مناطق جغرافيايي خاص و بر اساس محصولات حوزه هاي خاص در کشورهايي حضور داشته باشند و به طور حرفه اي بحث صادرات را پيگيري کنند.
افشاري در ادامه در خصوص ملاک انتخاب شرکت ها براي حمايت و ارائه ي تسهيلات اظهارداشت: شركت ها معمولا بر اساس سطح بلوغ صادراتي شان دسته بندي مي شوند و بسته به طبقه اي که داخلش هستند، يک سري خدماتي رادريافت مي كنند. اينگونه مي توان گفت که شرکت هاي کوچک تر يا آنهايي که در ميانه ي راه هستند، بهره ي بيشتري از خدمات دريافت مي كنند، همچنين ما براي برگزاري هر نمايشگاهي يک کارگزار داريم که اين تبليغات را انجام مي دهد. فکر مي کنم حدودا بيش از 7000 ايميل براي دعوت به پاويون ايران ارسال کرده اند و تقريبا بيشتر افراد حوزه تجهيزات پزشکي را دعوت کرده اند.
وي همچنين در خصوص نحوه ي حضور صادرکنندگان ايراني و محصولات عرضه شده در پاويون ايران را در مقايسه با محصولات ساير کشورها خاطرنشان ساخت: شايد به نظر برسد حضور ما دراينجا بيشتر براي يادگيري است، ولي حضورايران هم در سطح بهينه اي بوده است. البته ما دوره هاي آموزشي جهت چگونگي حضور شرکت ها هم برگزار مي کنيم. به نظر من درست است که اين دومين سال حضور ما در مديکا است ولي اين حضور در سطح قابل قبولي است.
وي همچنين درخصوص حمايت بيشتر از توليدكنندگان جهت حضور هرچه بيشتر در بازارهاي جهاني گفت: يک سري آئين نامه هايي را در اين خصوص طراحي کرديم و شايد در برخي موارد مشکلي داشته باشند، ما آن مشکلات را با کمک فيدبکي که از شرکت ها مي گيريم برطرف خواهيم کرد و از شرکت ها مي خواهيم به ما بگويند کجا احساس ضعف مي کنند و آيا نيازهاي ديگري را خودشان احساس مي کنند که با کمک ما مسيرشان هموارتر شود؟ بنابراين بيشتر بر اساس فيدبکي است که شرکت ها به ما مي دهند. بر اساس نياز سنجي که ما از شرکت ها به عمل مي آوريم، برنامه هاي حمايتي را پيش مي بريم.
لازم به ذكر است كه ما در مورد عرب هلث به صورت انفرادي حمايت خواهيم کرد، يعني اگر شرکت ها خودشان غرفه بگيرند، ما حمايتشان مي کنيم، نه مثل مديکا که به صورت پاويون حاضر شديم. در مورد آفريقا هلث هم انفرادي خواهد بود. نظر ما بر اين است که در هر حوزه اي در هر سال در يک نمايشگاه مطرح يک پاويون خوب داشته باشيم، در نهايت انتظار و آرزوي ما اين است که اين برنامه ها و حمايت ها مثمر ثمر واقع شود و شاهد روزي باشيم که ما از بحث فن آوري هاي نو از جمله همين تجهيزات پزشکي، به صادراتي دست پيدا کنيم که مايه ي غرور و افتخار ما باشد.

پارسيان طب پژوهش؛
تنها خواسته ما از دولت اين است که بدهي هايمان را پرداخت کند

شرکت پارسيان طب يک شرکت با محصولات دانش بنيان است که در سال 1383 تاسيس شده است. مجيد شيرکوند مدير عامل شرکت پارسيان طب در گفتگو با ماهنامه گفت: ما در سال 1380 با طراحي 2 محصول شروع به کار کرديم و هم اکنون 4 محصول طراحي شده در زمينه تجهيزات پزشکي داريم. همچنين غير از تجهيزات پزشکي در فيلد صنعتي هم مشغول به کار هستيم.
وي افزود: امسال دومين دوره ي حضور ما در نمايشگاه مديکا است. محصول جديد ما دستگاه وايتال کپ است که يک دستگاه کپنوگراف است که مانيتور اي.تي.سي.اُ.تو را انجام مي دهد. اي.تي.سي.اُ.تو يکي از پارامترهايي ست که در مانيتور کردن بيماران، به خصوص بيماراني که عمل قلب داشته اند، بسيار مفيد است.
شيرکوند همچنين در خصوص ميزان استقبال بازديدکنندگان مديکا از غرفه اين شرکت افزود: استقبال از ما خيلي خوب بود، ما تعداد زيادي مراجعه کننده به خصوص از کشورهاي اطرافمان مثل ترکيه و از کشورهاي آفريقايي داشتيم.
وي درباره رمز موفقيت يک شرکت براي ماندن در بازار جهاني خاطرنشان ساخت: از نظر من تجهيزات پزشکي بحث پيچيده اي است، چون محصولي که ما ارائه مي کنيم محصول تخصصي است و بازارش هم تخصصي است. رمز موفقيت يک شرکت فقط پارامتر قيمت و کيفيت نيست. شما براي اينکه بتوانيد يک محصول باکيفيت و با قيمت خوب را جايي معرفي کنيد، نياز به اهرم هاي تبليغاتي مثبت داريد، تا فردي که محصول ما را استفاده مي کند بتواند اعتماد کند که اين دستگاه پزشکي را به يک بيمار در حال مرگ وصل کند. البته اين اعتماد، حتي اگر بهترين کيفيت محصول را داشته باشيم، به راحتي قابل اخذ نيست. ما واقعا نياز داريم که جايي مثل کريدور صادراتي، محصولات را داخل يک سبد حمايت قرار دهد. من به عنوان توليد کننده ي 4 محصول پزشکي به تنهايي نمي توانم فضاي نمايشي براي محصولم در کشور ديگري تهيه کنم و هزينه هاي رفت و آمدش را تامين کنم. کشورهايي مانند چين هم هستند که کيفيت محصول خوبي هم ندارند، اين کشورها زنجيره ي فروش محصولات دارند. يک سري شرکت هاي خصوصي با حمايت هاي دولتي تشکيل شده اند و همه ي محصولات پزشکي يک مجموعه را جمع آوري کرده و در سايت خود شروع به معرفي آن محصولات مي کنند. اين روش براي ما هم نياز است.
در اين سال ها براي حمايت از توليدکنندگان تلاش هاي زيادي انجام شده اما اين تلاش ها هدفمند نبوده است. به عنوان مثال دولت تا کنون قسمتي از هزينه ي شرکت در نمايشگاه ها را تامين مي کرد، اما شايد اينها کارهاي قديمي و شليک هاي بي هدف باشد. به نظر من کارهايي که کريدور انجام داده و هدف گذاري هايي که کرده خوب بوده است و اينکه شرکت هايي با توان مالي و تنوع محصول کمتر، توانسته اند در يک سبد کنار همديگر قرار گيرند و اسم ايران و محصول ايراني را عرضه کنند، بسيار خوب است. مطمئن باشيد بسياري از پاويون هايي که اينجا مي بينيد، دولت هايشان مي دانند که اين محصولات قابليت عرضه ي جهاني را ندارد اما از آنها حمايت مي کنند. به اين دليل که اگر مثلا توليدکننده ژاپن بداند ما اين محصول را در ايران توليد کرده و وارد بازار مي کنيم، در توليد محصول خودش دقت بيشتري مي کند. وظيفه ما به عنوان توليد کننده فقط فراهم کردن نياز داخلي نيست، بلکه بايد وجهه اي از کشورمان براي ساير شرکت هاي توليد کننده و فروشنده ي دنيا بسازيم تا هر زمان که مي خواهند وارد بازار ايران شوند به اين فکر کنند که با يک رقيب قوي روبرو هستند. اين باعث مي شود که محصولات با قيمت مناسب تر و کيفيت بهتري وارد بازار ايران شود. دولت ها و کشورهاي ديگر اين موضوع را درک کرده اند و حمايتشان فقط در راستاي افزايش عدد صادراتي نيست. وي افزود: اميد ما اين است که از سال بعد دو برابر اين فضا را براي کريدور ايران داشته باشيم.
شيرکوند در پايان اظهارداشت: من درد دل کوچکي دارم که در حوزه ي صادرات نيست، بلکه در حوزه ي توليد است. اولين بازار هدف يک شرکت ايراني، کشور خودش است. هر توليدکننده اي از کشور خودش رشد را آغاز مي کند. شرکتي که در کشور خودش امکان رشد نداشته، نمي تواند در بازار صادراتي قد علم کند. متاسفانه در سال هاي اخير به دلايل متعدد، مشکلات بيمه ها، وضعيت تحريم ها و وضعيت هاي مربوط به نحوه ي پرداخت هاي وزارت بهداشت، شرکت هاي تجهيزات پزشکي از بخش دولتي به شدت طلبکار هستند و اين وضعيت عملا توان مالي آنها را تحت تاثير قرار مي دهد. هر چقدر هم که بگوييم حمايت هاي دولتي وجوددارد، ولي ميزان طلب دولت که توسط وزير محترم اعلام شده حدود 3000 ميليارد تومان است که قسمتي از آن هم مربوط به شرکت هاي توليد کننده است. ما نمي گوييم دولت براي حمايت از ما هزينه اي فراتر پرداخت کند، بلکه خواسته ما اين است که همان بدهي هايش را پرداخت کند!

اوسينا؛
لازمه حضور دربازارجهاني، توليد جهاني است

امسال دومين سالي بود که بعد از حدود 20 سال، پاويون ايران در نمايشگاه مديکا برگزار شد و فرصت خوبي بود براي اينکه توانمندي هاي داخلي شرکت هاي ايراني در عرصه هاي جهاني به نمايش گذاشته شود.
خانم مهندس قاسمي مديرعامل شركت اوسينا و دبير انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي به خبرنگار ماهنامه در مديکا گفت: ميزان استقبال از غرفه هاي ايراني، مهر تاييدي براي حضور ما در سال آينده است، اميدواريم براي سال هاي متمادي و متوالي بتوانيم اين فرايند را داشته باشيم.
وي افزود: ما توليد کننده ي دستگاه هاي تست ورزش قلبي، سيستم بازتواني قلبي و دستگاه هاي الکتروکارديو گراف هستيم و امسال نيزدومين سال حضورمان در مديکا است.
وي اضافه كرد: امسال ما سعي کرديم بر روي کيفيت توليداتمان کار کنيم و کيفيتشان را در بعضي موارد ارتقا دهيم. بر روي صادراتي کردن محصول کار کرديم و استانداردهاي لازم را تهيه و تدارک ديديم. البته برنامه هاي ديگري از همين الآن براي سال آينده داريم . ازطرف ديگر استقبال خوبي هم داشتيم.
قاسمي در ادامه در خصوص روش هاي افزايش ميزان صادرات اظهارداشت: اگر درباره ي بازار جهاني صحبت مي کنيم بايد توليد جهاني هم داشته باشيم. يعني اينکه نبايد اول دستگاهي را توليد کنيم، بعد بخواهيم آنرا مطابق استانداردهاي جهاني کنيم. اگر هدف ما صادرات است بايد از همان اول توليد و صادرات را با هم ببينيم. لذا توليد بايد صادر محور داشته باشيم. با اين حال يک سري مشکلات هم بر سر راه ما وجود دارد، يکي از آنها قيمت تمام شده ي شرکت هاي توليد کننده ي داخلي است. شما مي دانيد که امروزه چين و خيلي ديگر از کشورها با قيمت هاي بسيار پايين کالاهايشان را صادر مي کنند. ما بايد به فکر راهي باشيم که کيفيت را در کنار قيمت تمام شده مناسب داشته باشيم تا بتوانيم صادرات خوبي داشته باشيم. حضور در اين نمايشگاه ها و ارائه محصولات، همه خوب است، ولي در عين حال قيمت تمام شده يکي از مهم ترين و بزرگترين فاکتورهايي است که شما مي توانيد از طريق آن به بازار صادرات وارد شويد و باقي بمانيد.
وي خاطرنشان كرد: دولت و معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري در حال حاضر حمايت هاي خوبي مي کنند. همين پاويوني که ما داريم و يا خدماتي که از کريدور صادرات مي گيريم، وابسته به حمايت هاي معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري است. درعين حال اگر خود توليدکنندگان هم توليدات قابلي داشته باشند شرايط خوبي جهت صادرات فراهم است. اگر كمك هاي مالي هم باشد چه بهتر، اما توليد کننده اي که قصد صادرات دارد، خودش بودجه بندي کرده است و اين کار را جزو برنامه اش ديده است. ولي کمک به حضور در اين نمايشگاه ها يکي از اقدامات خوبي است که کريدور صادرات با پشتوانه ي معاونت انجام مي دهد و ما از اين بابت بسيار راضي هستيم.

پارسيس؛
رمز موفقيت براي دوام در بازارجهاني، شناخت صحيح از بازار است

شرکت پارسيس فعاليتش را از سال 1388 آغاز کرده است. از سال 1390 محصول شرکت به عنوان سيستم راهبري جراحي در حوزه ي مغز و اعصاب و جراحي اي.ان.تي وارد بيمارستان ها شد. بعد از گذراندن مراحل تست هاي پري کلينيکال و تست هاي کلينيکال امروز در حدود 30 بيمارستان در کشور نصب شده و مورد استفاده ي جراحان قرار گرفته است. طي سال 90 تا 95 بالغ بر 2500 عمل جراحي توسط دستگاه هاي اين شرکت در کشور انجام شده است.
دکتر عليرضا احمديان مدير عامل پارسيس به خبرنگار ماهنامه گفت: اين دومين دوره حضور ما در مديکا است. هدف ما از حضور در اين نمايشگاه، ارائه ي دستاوردها و تکنولوژي هاي يک شرکت دانش بنيان ايراني است. در کنار آن آشنا شدن با شرکت هايي که مي توانيم با آن ها انتقال تکنولوژي و همکاري داشته باشيم و طبيعتا يک بخشي هم فروش محصولاتمان در کشورهاي مختلف است.
وي اضافه کرد: استقبال از کالاي ايراني خيلي خوب است و ما سال گذشته هم تجربه خوبي از تعداد مراجعان داشتيم. حتي بسياري از بازديدکنندگان باورشان نمي شد ما با اين سطح تکنولوژي در کشورمان کار کرده باشيم. علاوه بر اين ما يک امکان جديد براي محصول قبلي ايجاد کرده ايم که براي کاشت ايمپلنت با استفاده از نويگيشن با راهبري الکترومغناطيس است. در حال کامل کردن قسمت هاي کلينيکي آن هستيم و اميدواريم تا پايان سال بتوانيم اين محصول را وارد بازار کنيم.
احمديان خاطرنشان کرد: موفقيت يک شرکت براي دوام در بازار جهاني به عوامل زيادي بستگي دارد، اما مهم ترين نکته اين است که آن شرکت شناخت صحيحي از بازار و جايگاه خودش داشته باشد. طبيعتا در اين قضيه بايد يک سري ارگان ها در کشور توليدکنندگان را کمک کنند، که خوشبختانه تا حدي اين اتفاق افتاده است. مورد دوم اين است که شما بتوانيد شرکت هايي را که مي توانند با شما همکاري کنند پيدا کنيد. اين همکاري مي تواند در قالب يک پروداکت مشترک يا در قالب مارکت کردن محصول باشد. هم اکنون خيلي از شرکت هاي خارجي هستند که براي بخش تحقيق و توسعه شان ترجيح مي دهند با شرکت هاي ايراني کار کنند. چون در کشور خودشان هزينه ها بالاتر است و دوست دارند از دانش فني که در اين شرکت ها شکل گرفته است استفاده کنند. نکته ي بعدي رعايت استانداردهاي لازم است که محصول بايد حداقل CE را داشته باشد.
وي در خصوص حمايت هاي دولتي از توليدکنندگان ايراني اضافه کرد: خوشبختانه فعاليت هاي خوبي از طرف دولت انجام شده و معاونت علمي رياست جمهور و دفتر کريدور صادرات به ما کمک هاي خوبي کرده اند. همين پاويون حرکت خوبي است، ولي اين حمايت ها بايد مستمر باشد. نکته ي بعدي اين است که براي پيدا کردن شرکاي تجاري بايد از طريق خود دولت اقدام کرد. به عنوان مثال در خصوص آلمان، پکيج هاي حمايتي زيادي وجود دارند که در حال کار با بعضي کشورها هستند، ايران هم کشوري با پتانسيل بالاست و مي تواند حمايت دولت خودمان و دولت آلمان را در قالب پروپوزال هاي مشترک داشته باشد. اين براي هر دو طرف ايراني و خارجي برد_برد خواهد بود.
ما اميدواريم زمينه هايي که در حوزه مهندسي پزشکي ايجاد شده است با حمايت هاي بيشتر دولت رو به موفقيت هاي بيشتر پيش برود. همچنين لازم است که در زمينه واردات مواد اوليه ي به شرکت هاي دانش بنيان کمک شود و مسيرها بايد برايشان هموار شود تا بتوانند بدون دغدغه کارشان را انجام دهند.

محصولات پويندگان راه سعادت در مديکا، همزمان در غرفه آلمان و ايتاليا هم عرضه شد
شركت پويندگان راه سعادت در سال 1377 تاسيس شد و درسال1379 اقدام به اخذ استانداردCE كرد. اين شرکت درسال 1381 موفق به كسب استاندارد اروپا شد و در واقع اولين شرکت ايراني بود که استاندارد اروپا را اخذ كرده و از همان سال مسير صادرات را آغاز کرد. مهندس يعقوب زاده مدير عامل شركت دانش بنيان پويندگان راه سعادت به خبرنگارماهنامه در مديکا گفت: البته ما قبل از پويندگان، تجربه ي توليد مانيتور را داشتيم، آن تجربه به ما کمک کرد تا خيلي بهتر اين مسير را طي كنيم. ما سال 1384 صادرات خود را به ايتاليا آغاز کرديم، درسال 1385 به آلمان، سال 1386 به بلاروس و سال 1387 صادرات محصولات ما به ترکيه انجام شد، تاجايي كه امروز ما به بيش از 50 کشور صادرات مستقيم داريم. يک سري کشورها هم از طريق همين محصولاتي که ازآلمان و ايتاليا گرفته اند و به اسم خودشان صادر کرده اند، باما همكاري دارند. وي خاطرنشان ساخت: ما بيش از 10 رپرتاژ در ماهنامه مهندسي پزشکي داشته ايم که اتفاقاتي که در شرکت افتاده را در آنجا ثبت کرده ايم. هم اكنون نيز درحال تهيه کتاب تاريخچه ي شرکت و رمزهاي موفقيت آن هستيم و در واقع يکي از منابعي که به آن استناد مي کنيم، همين رپرتاژهاي ماهنامه مهندسي پزشكي است. هرکسي بخواهد تاريخچه ي شرکت ما را بداند مي گوييم اول آن رپرتاژهاي ماهنامه را بخوانيد.
وي افزود: ما امسال نهمين بار بود که در کشور به عنوان صادر کننده ي نمونه انتخاب شديم. همچنين براي سومين بار بود که صادر کننده ي ممتاز شديم و جزو 3 شركت برترايراني هستيم که مدال صادرات را از دست رئيس جمهور اخذ كرديم. از اين مدال 2 عدد پارسال و 3 عدد هم امسال اعطا شد كه به شرکت هاي کاله، شيرين عسل، کِيسون و زر ماکارون تعلق گرفت كه به تجهيزات پزشکي و به صنعت ما ربطي نداشتند وکلا 5توليدكننده برترايراني مدال صادرات را ازدست رئيس جمهور گرفته اند، که يکي از آنها پويندگان است. علت اصلي اين اتفاق هم اين است که کار ما با بقيه متقاوت است، يعني کسي تا به حال در ايران نتوانسته است محصول الکترونيکي تکنولوژي را آن هم از پايه توليد کند و صادرات آن از مرزهاي اروپا نيز بگذرد، چه برسد به انتقال تکنولوژي به اروپا، چه برسد به اينکه خط توليد در اروپا راه اندازي كند و از اروپا به بقيه جاهاي دنيا صادر کند. آن هم 10 سال به طور مستمر!
دارنده مدال افتخار توليدكننده سال 95 اضافه كرد: در سه سال گذشته بيشترين ميزان صادرات محصولات ما به کشور آلمان بوده است. کشوري که نه تنها خودش ليدر صنعت اروپاست، بلکه يک حس ناسيوناليستي هم دارد که به راحتي صنعتي را از جاي ديگري نمي گيرد. چرا كه اصولا صنعت كشور آلمان عادت کرده است كه خودش به بقيه کشورها صنعت و تكنولوژي ارائه دهد. لذا اين اتفاق کوچکي نيست. و رويدادي بزرگ ست که مورد توجه همه بوده و در اين راه پر فراز و نشيب به ما دلگرمي مي دهد.
يعقوب زاده در ادامه اظهاركرد: بيش از 10 سال است که دستگاه هاي ما در غرفه ي Heyer آلمان وSiare ايتاليا خودنمايي مي كند، دستگاهي که طراحي و تکنولوژي آن متعلق به ايران است و به آنجا صادر شده است. ولي متاسفانه شاهد هستيم كه دستگاه هايي با تکنولوژي چين يا جاي ديگر هستند که به نام توليد ايران ارائه مي شوند! به نظر من شما شايد بتوانيد يک محصول چيني را به ايران بياوريد و اسمش را عوض کنيد، اما ديگر نمي توانيد آنرا صادر کنيد، چون خودش صادر مي کند و منطقي نيست ما از ايران محصول او را به نام خود صادر کنيم، زيرا همه دنيا اين محصول را به نام آن شرکت چيني مي شناسند. درصورتي كه ما براي اخذ هر بازاري مجبور شده ايم، يک سري قابليت هاي جديد به دستگاه هايمان اضافه کنيم، چون خودمان صاحب تکنولوژي بوديم و دستگاه تکنولوژي ايران در غرفه هاي بزرگترين شرکت هاي اروپايي خودنمايي كرد. وي خاطرنشان ساخت: ما اين اعتراض را به وزارت بهداشت هم ابرازكرديم، پاسخ آنها اينست كه اين قبيل شركت ها هم به نحوي توليد کننده هستند و بالاخره يک تکه اش را مي سازند. ولي در واقع به بيان واقعي بايد گفت که محصول قوي ترين رقيب چيني من با حمايت دولت ايران در مقابل محصولات ما و در رقابت با ما است.
يعقوب زاده در ادامه صحبت هايش گفت: پويندگان راه سعادت در حدود چهارسال است که طراحي ونتيلاتور را از ابتدا تا انتها انجام مي دهد. ما حتي مي خواهيم تکنولوژي توليد اين محصولمان را به آلماني ها نيز بدهيم، يعني خط توليد در ايران و آلمان هم زمان راه اندازي مي شود، تست ها را آنها انجام مي دهند ، ولي تمام پروسه قطعه سازي و طراحي متعلق به پويندگان راه سعادت است. حالا براي اين ونتيلاتور ما همين داستان دارد تکرار مي شود.
البته کريدور صادرات فن آوري و محصولات دانش بنيان قول داده است که از سال بعد اين قضيه را تصحيح کند، اميدواريم که اين طور شود.

پيشتاز طب زمان؛
حمايت از توليدکننده در ايران فقط در حد شعار است

پيشتاز طب زمان نزديک به 20 سال فعاليت در زمينه توليد فراورده هاي تشخيص طبي و کيت هاي آزمايشگاهي را دارد و بزرگترين توليد کننده کيت هاي الايزا در کشور است که سهم قابل توجهي از درخواست آزمايشگاه هاي کشور را تامين مي کند.
امسال نيز چهارمين سال حضور پيشتاز طب زمان در مديکا بود. بهروز حاجيان تهراني مدير عامل اين توليدکننده ايراني حاضر در مديکا در گفتگوي خبري با ماهنامه گفت: ما امسال نيز با هدف پيدا کردن مشتريان جديد و ملاقات مشتريان قديمي در اين نمايشگاه حضور پيدا کرديم. لازم به ذکر است با توجه به صادرات اين شرکت به بيش از 20 کشور دنيا و مشتريان خارجيِ متعدد، زمينه آشنايي با آنها از طريق نمايشگاه صورت گرفته و ما در اينجا با آنها ملاقات مي کنيم و قرارهاي جديد مي گذاريم.
شرکت پيشتاز طب زمان امسال چند محصول جديد با همان تکنولوژي هاي قبلي ارائه کرده است. به گفته مهندس حاجيان تهراني شرکت در سال هاي آينده، طبق برنامه و زمان بندي خود محصولات را با متد جديد ارائه خواهد کرد. وي افزود: با اين حال امسال چند کيت جديد که با روش الايزا کار مي کنند، ارائه کرديم که براي نمونه کيت ويتامين دي از جمله آنهاست. همچنين ميزان استقبال از کالاي ايراني همان مقداري است که از محصولات شرکت هاي خارجي استقبال مي شود.
به گفته وي رمز موفقيت يک توليد کننده براي ماندن و رقابت در بازارهاي جهاني کيفيت بالا و تلاش مستمر براي معرفي شرکت به بازارهاي خارجي است.
وي خاطرنشان کرد: معمولا دولت ها با يک ساز و کار مشخص از توليد کننده ها حمايت مي کنند که متاسفانه در ايران فقط در حد شعار بوده و هيچ گونه حمايتي نه از نظر تسهيلات مالي و نه ساير تسهيلات صورت نگرفته است. در صورتي که وقتي قوانين و ضوابط جديدي براي يک محصول تدوين مي شود، دولت بايد در بحث توليد و توليد کننده با نگاهي مهربان تر وارد عمل شود. حداقل کاري که دولت مي تواند انجام دهد اين است که از توليد کننده ها درخواست کند که در طول مدت زمان مشخصي به استاندارد لازم برسند. به نظر مي رسد در ايران نگاه چندان حمايتي وجود ندارد و دولت انتظار دارد که همان قوانين و ضوابطي را که يک شرکت بزرگ و مقتدر خارجي اجرا مي کند در آن واحد در يک شرکت ايراني به اجرا در بياورند. اين مسئله به ارگان هاي نظارتي وزارت بهداشت مربوط مي شود که از نظر من بايد در اين مسئله تجديد نظر صورت گيرد تا شاهد حمايت هاي بهتري از سوي دولت باشيم. با اين اوصاف ما درخواست خاصي از وزارت بهداشت يا دولت نداريم به جز اينکه سنگ اندازي از طرف آنها صورت نگيرد و ما بتوانيم به فعاليت توليدي خود ادامه دهيم.

توسان؛
محصولات چيني را با نام توليد ملي عرضه نکنيم

شرکت توسان در سال 1361 با ساختن انکوباتور نوزاد افتتاح شد. هم اکنون با گذشت 35 سال از فعاليت اين شرکت، نسل ششم انکوباتور در حال توليد است. رضايي مدير عامل توسان به خبرنگار اعزامي ماهنامه به مديکا گفت: ما هم اکنون حدود 24000 دستگاه در سطح ايران داريم و انکوباتور، تخت احيا، انواع فتوتراپي، انواع کات، انواع وارمر و هد هولدر را توليد مي کنيم و محصولاتمان را به 15 کشور جهان از جمله روسيه، ترکيه، مراکش، عراق، اندونزي، لبنان، دبي و عربستان صادر مي کنيم. 70 پرسنل داريم و کارخانه ي ما حدود 4000 متر واقع در شهر صنعتي هشتگرد است. وي افزود: سعي بر اين است که هر سال يک توليد جديد هم روي خط توليد بياوريم. توليد امسالمان هم انکوباتور پورتابل است.
رضايي ادامه داد: امسال دهمين دوره ي حضور ما در مديکا است و مي توانم اذعان کنم که استقبال از مدل جديد انکوباتور خيلي خوب بوده است. با توجه به اينکه بقيه ي محصولاتمان را مي شناسند، محصول جديد بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي اضافه کرد: به نظر من رمز موفقيت يک شرکت براي ماندن در بازارهاي جهاني؛ بالا بردن کيفيت دستگاه ها، شرکت در نمايشگاه هاي مختلف و پيگيري هاي منظم است. از سوي ديگر دولت نيز جهت افزايش صادرات کارهاي زيادي مي تواند انجام دهد؛ به طور مثال کمک به کساني که در نمايشگاه ها شرکت مي کنند، دوم اينکه امتيازي براي صادرات در نظر بگيرد، مثلا قبلا حدود 3 تا 8 درصد به ما تعلق مي گرفت که ظاهرا آن هم قطع شده است.
وي در پايان اظهارداشت: درد دل کوچکي دارم و آن اينکه به بعضي از شرکت ها اجازه مي دهند دستگاه هاي خارجي به خصوص چيني را با خود به مديکا بياورند و اسمش را عوض کنند و با عنوان توليد ايراني عرضه کنند، اين به توليد ملي ما صدمه مي زند. به دليل اينکه وارد کردن دستگاه از چين بسيار راحت است و باعث مي شود خيلي ها ديگر به دنبال توليد نروند. حتي مي گويند چين اسم خودشان را روي دستگاه ها بزند و دستگاه با اسم شرکت ايراني وارد شود. اين کار بسيار به توليد ما صدمه مي زند، به دليل اينکه ما اگر بخواهيم فرضا 100 عدد انکوباتور توليد کنيم ممکن است 3 ماه زمان ببرد، اما شرکت وارد کننده ممکن است با يک تماس در عرض 15 تا 30 روز، 100 عدد انکوباتور را وارد کند. همين سرعت باعث مي شود خريدار به دنبال خريد خارجي برود. البته اين مشکل را وزارت بهداشت ظاهرا حل کرده است و سالهاست که به بعضي از شرکت ها اجازه ي توليد اس.کي.دي يا سي.کي.دي داده است، در صورتي که بايد زماني به اين قبيل توليدکننده ها مجوز داده شود که ظرف مدت خاصي، حتما بايد درصدي از دستگاه را خودشان توليد کنند. اما برخي شرکت ها اين کار را انجام نداده اند. به طور مثال شرکت هايي هستند که 10 سال است که به نام اس.کي.دي دستگاه را وارد کشور مي کنند و فقط اسمش را عوض مي کنند و بيمارستان ها هم به عنوان توليد داخلي آن را مي خرند. اينها دقيقا جزو مواردي ست که به توليد داخلي صدمه مي زند.

کاونديش سيستم؛
دوام آوردن در حوزه صادرات سخت تر از دوام در بازار داخل است

کاوانديش سيستم درسال 1374 تاسيس شد. زمينه ي فعاليت اين شرکت، توليد دستگاه هاي جراحي فرکانس بالا است که در اتاق عمل کاربرد دارد و براي برش و انعقاد استفاده مي شود. ايده ي اين محصول از تز فوق ليسانس مدير عامل شرکت شروع شده است. کاوياني مدير عامل کاونديش سيستم در گفتگو با ماهنامه در اين باره اظهارداشت: چند تز فوق ليسانس ديگر روي آن تعريف کرديم و در 20 سال گذشته آنرا ارتقا داديم و سعي کرديم کيفيت و قابليت دستگاهمان را تا مرز مدل هاي فرست کلاس آمريکايي و اروپايي نگهداريم.
اين دهمين دوره ي حضور کاونديش سيستم در مديکا بود. کاوياني افزود: زمينه ي کار ما الکتروسرجري است و هر سال آخرين مدل و آخرين قابليت ها را معرفي مي کنيم. آخرين قابليتي که امسال معرفي مي کنيم، قابليت هاي خاص اِندوسکوپي است و يک سري قابليت هاي خاص باي پولار تي.يو.آر است که در اورولوژي و زنان کاربرد دارد. اين مودهايي است که با قابليت هاي جديد به دستگاه هاي قبلي مان اضافه کرديم.
وي ادامه داد: بيشترين هدف ما از حضور در نمايشگاه اين است که بتوانيم مشتري هاي قبلي مان را دلگرم نگهداريم و هم اينکه بتوانيم مشتري جديد پيدا کنيم که متاسفانه در چند سال اخير اين اتفاق نيفتاده است. خصوصا در مديکا شانس ما کمتر بوده زيرا وضعيت در اينجا خيلي رقابتي تر است و کشورهاي خاصي از کالاي ايراني استقبال مي کنند.
وي در پاسخ به سوال ماهنامه مبني بر رمز موفقيت يک شرکت براي ماندن در بازارهاي جهاني خاطرنشان ساخت: از نظر من دوام آوردن در حوزه ي صادرات بسيار سخت تر و متفاوت تر از دوام در بازار داخل است، چراکه محصول در وهله اول بايد در بازار داخل کاملا جا افتاده و خوش نام باشد، سپس در بازار جهاني حضور پيدا کند. در غير اين صورت نه تنها خودش، بلکه ايران را بدنام مي کند. ثانيا يک سري پشتوانه هاي علمي، مالي، بازرگاني و … نياز دارد. از نظر مالي بايد توان سرمايه گذاري داشته باشد، چرا که صادرات ديربازده است. از نظر علمي نيز، صادرات يک سري سرتيفيکيت هاي بين المللي نظير ISO و CE نياز دارد تا بتواند روابطي با مشتريان خارجي برقرار کند و اعتماد آنها را جلب کند.
وي در پايان گفت: برپايي پاويون توسط کريدور صدرات محصولات دانش بنيان در مديکا حرکت خوبي است، زيرا باري را از دوش شرکت هاي کوچک برمي دارد و انگيزه اي مي شود براي حضور هرچه بيشتر اين شرکت ها. در مورد گمرک نيز، وقتي ما از يک محصول صادرات داريم و داخل کشور چند توليد کننده هم داريم، بحث تعرفه ي گمرکي خيلي به ما کمک مي کند، تا کسي که مي خواهد محصول مشابهي را وارد کند حداقل مجبور شود تعرفه ي قابل توجهي بپردازد. تعرفه هاي واردات تجهيزات پزشکي خيلي بالا نيست، در حال حاضر تعرفه ي کسي که مي خواهد مشابه دستگاه ما را وارد کند 20 درصد است، در صورتي که از نظر توليد کننده در مقايسه با تعرفه ي محصولاتي مانند خودرو که 90 درصد است، تعرفه بالايي نيست. وي خاطرنشان کرد: مفاهيمي مثل ساخت ايران بسيار مهم است، بايد ديد کسي که ادعا مي کند محصولش ساخت داخل است يا دانش بنيان است واقعا چند درصدش ساخت ايران است؟ و اينکه تعريف دقيق ساخت داخل چيست؟

فرافن، اولين شرکت ايراني که در مديکا غرفه داشته است
فرافن از جمله شرکت هايي است که سابقه حضور طولاني و موفق در نمايشگاه مديکا دارد. اين شرکت امسال نيز در غرفه اي مستقل محصولات خود را به نمايش گذاشت.
مهندس نبوي رئيس هيئت مديره شرکت در فرصت کوتاهي که در ميان سوالات بازديدکنندگان بين المللي از غرفه اش پيش آمد به خبرنگار ماهنامه گفت: محصولات ما عبارتند از تخت عمل، چراق اتاق عمل، پمپ هاي تزريق کوچک پرتابل براي استفاده ي شخصي براي داروهاي مختلف، سيستم رهياب جراحي مغز و اعصاب و اسپيرومتر که براي تست هاي تنفس است. اين محصولات را ما در طي 30 سال گذشته توليد کرده ايم.
ما از سال 1998 د ر مديکا حضور داشتيم. زماني که ما به مديکا آمديم تنها شرکت ايراني حاضر در مديکا بوديم و مجبور شدند پرچم ايران را فقط به خاطر شرکت ما بالا ببرند.
رمز موفقيت يک توليدکننده براي دوام در بازار جهاني؛ اول اينکه کيفيت محصولش بايد خوب باشد، سپس بايد قيمت خيلي مناسبي نسبت به رقبا داشته باشد و همچنين بايد بازار را خوب بشناسد.

نواتيس طب؛
حداقل کار دولت اين است که در مناقصات از محصولات داخلي حمايت کند

امسال اولين دوره حضور نواتيس در مديکا بود. شرکت نواتيس طب از مجموعه شرکت هاي کنسرسيوم دياليز ايران است که به صورت اختصاصي در زمينه ي تجهيزات دياليز کار مي کند. علي رضايي مدير عامل نواتيس طب به خبرنگار ماهنامه گفت: ما در شرکتمان با بهره گيري از مهندسان مجرب در زمينه ي ماشين آلات و تجهيزات دياليز کار مي کنيم. محصولات ما شامل دستگاه تصفيه آب دياليز در دو نوع سنترال و پرتابل، صندلي دياليز و ماشين همودياليز است که هم اکنون تعدادي از آنها به توليد انبوه رسيده و در مراکز درماني نصب شده است. علاوه بر اين تعدادي هم در مرحله ي بومي سازي تکنولوژي هستند که تا سال آينده انجام خواهد شد. ضمن اينکه ما ماشين آلات توليد ساير محصولات مصرفي دياليز، مانند فيلتر دياليز، کيسه ها و لوله هاي دياليز و محلول هاي دياليز را هم توليد مي کنيم و ماشين آلاتي که براي خط توليد ساخته ايم، به مرحله توليد رسانده ايم.
وي افزود: تکنولوژي جديد ما دستگاه تصفيه آب پرتابل است، که براي اولين بار در ايران ساخته شده است و نسبت به نمونه ي خارجي خودش هم حداقل دو مزيت دارد. در نمونه هاي خارجي شما در کنار اين دستگاه بايد سيستم پيش تصفيه هم نصب کنيد، در صورتي که سيستم پيش تصفيه داخل خود اين دستگاه ديده شده است، ضمن اينکه از نمونه ي خارجي ارزان تر است و قيمتش در حدود 60 درصد نمونه ي خارجي است. از نظر کاربري هم بهتر است و هزينه ي نگهداري اش هم بسيار پايين تر است.
رضايي ادامه داد: امسال ميزان استقبال از کالاي ايراني بد نبوده، اما مديکا خيلي گسترده است و شما براي اينکه بتوانيد به چشم بياييد، بايد واقعا کار خاصي انجام داده باشيد. من فکر مي کنم شرکت هايي که سال هاي چندم حضورشان است، شرايط بهتري دارند و باقي شرکت ها هم بايد بيشتر تلاش کنند تا به سطحي برسند که براي بازديد کنندگان جذابيت ايجاد کنند. درهر صورت رمز موفقيت يک شرکت در بازار جهاني اول از همه کيفيت است. اگر کيفيت خوبي داشته باشيم با توجه به اينکه قيمت تمام شده داخل ايران قابل رقابت است، مي توانيم با شرکت هاي خارجي رقابت کنيم، ضمن اينکه استاندارد سازي و داشتن استانداردهاي بين المللي هم لازمه ي اين است که شرکت بتواند در بازار جهاني دوام بياورد.
در اين بين حداقل کاري که دولت مي تواند انجام دهد اين است که جلوي واردات محصولات مشابه توليدات داخل را بگيرد و در مناقصات خود از محصولات داخلي حمايت کند و مانع واردات محصولات مشابه شود.

رئوف؛
در توليد دستگاه امحاي زباله خودکفا شده ايم

مهندس مرتضي سادات ازشركت توليدي رئوف هم از حاضران نمايشگاه مديكاي امسال بود. اوبه خبرنگارماهنامه گفت: ما در سه سال اول فقط در زمينه ي لوازم مصرفي درمانگاه فعاليت داشتيم، از سال 1380 در زمينه ي دستگاه هاي پزشکي هم شروع به کار کرديم. تا سال 1384 وارد کننده بوديم ولي از 1384 به بعد شروع به مونتاژ و توليد مستقل در زمينه ي دستگاه هاي اکسيژن ساز و راديولوژي و… كرديم تا به توليد دستگاه هاي امحا زباله و… رسيديم. در حال حاضر شرکت رئوف به شکل يک هولدينگ عمل مي کند و يک سري زير مجموعه هم دارد. اين زير مجموعه ها هر کدام در فيلدهاي مختلف کار مي کنند و همه ي ما زير مجموعه ي همان موسسه ي خيريه رئوف هستيم. رئوف در زمينه ي دستگاه هاي امحاي زباله داراي ثبت اختراع در ايران است. اين دستگاه ما داراي يو.اس پتنت هم هست. يو.اس پتنت را به کمک کريدور صادرات محصولات دانش بنيان اخذ کرديم. دستگاه ديگري هم توليد کرديم که اولين دستگاه کانتينيوس امحاي زباله است. لازم به ذكر است كه ما در زمينه ي دستگاه هاي اکسيژن ساز توليدمان 100درصد داخلي است. در فيلد تامين گازهاي طبي هم اختراعي داريم که اين دستگاه هم يو.اس پتنت دارد و در دنيا اولين دستگاهي است که هم زمان خلوص، فشار و دماي گاز را اندازه گيري مي کند و اکسيژن را مديريت مي کند.
وي افزود: امسال اولين دوره ي حضور ما در مديکا است. به واقع بايد گفت رمز موفقيت يک توليد توليد کننده براي ماندن در بازار جهاني اين است که جنس با کيفيت توليد کند. لذا انتظار ما از دولت اين است که گردش هاي مالي را درست کند. شرکت ها ي زيادي هستند كه توانايي حضور در مديكا را دارند، خيلي ها حتي نياز به کمک هم ندارند، اما مهم اين است که هر کس اينجا مي آيد بتواند اِل.سي باز بکند و يا کار بانکي انجام بدهد. ما حمايت خاصي نياز نداريم، فقط انتظار داريم كه شرايط بهينه شود، دولت شرايط را استيبل کند. مانع تراشي هم نکند.
مهندس مرتضي سادات همچنين خاطرنشان ساخت: الان ديگر کسي در ايران دستگاه امحاي زباله خارجي استفاده نمي کند. همه از توليد داخل استفاده مي کنند. الآن 7،8 سالي است که واردات دستگاه امحاي زباله نداشته ايم و مي توان گفت كه به خودکفايي رسيديم. اين نکته ي خيلي مثبتي است و بايد از اين زاويه نگاه کرد که 8 سال است هيچ وارد کننده اي نتوانسته اين قبيل از دستگاه ها را وارد كشورکند، البته قبلا يکي از وارد کنندگانش خود ما بوديم. لذا بايد در ساير زمينه ها هم همين طور حمايت جدي صورت گيرد. متاسفانه همه فقط راجع به مشکلات صحبت مي کنند. كسي نمي گويند ما در توليد دستگاه امحاي زباله در حالي خودکفا شديم که هنوز تعرفه ي واردات اين دستگاه 4 درصد است! يعني کيفيت کار ما به حدي رسيده است و قيمت ما طوري رقابتي شده که هيچ شرکتي علاقه مند نشده که اين محصول وارد کند!

مد آريا؛
انقلابي در سيستم مديکال در درمان سوختگي بوجود آورده ايم

شرکت مد آريا توليد کننده دستگاه هاي تناسب اندام، زيبايي، فيزيوتراپي، تريتمنت هاي مختلف راديو فرکانسي در زمينه هاي مختلف و همينطور سيستم هاي اُلتراستونيک است. اين شركت علاوه بر اين داراي پتنت با راديو فرکانس در زمينه هاي مختلف پزشکي و درماني نيز است.
مد آريا همچنين گواهي هايي از قبيل iso 13485 و iso 90001 و ايزوي مديريتي از BRS کاليفرنيا را دريافت کرده است.
خانم نگار قائمي كه در غرفه اين شركت حاضر بود، به خبرنگارماهنامه گفت: سيستم هاي زيبايي شرکت منطبق با آخرين تکنولوژي هاي روز دنياست. مانند سيستم هايي که مربوط به ليفت و جوان سازي صورت است، سيستم راديو فرکانس و همينطور سيستم هاي هوشمند موجود روي دستگاه هاي شرکت مد آريا نيز نسبت سيستم هاي مشابه اروپايي برتري دارد و از کيفيت بهتري برخوردار است. همچنين در زمينه قيمت نيز محصولات اين شرکت با توجه به کيفيت مشابه و حتي بالاتر در مقايسه با محصولات خارجي و اروپايي قيمت بسيار مناسب تري دارند.
به گفته نگار قائمي يکي از دستگاه هاي شرکت که در زمينه سرما درماني است، در سيستم مديکال از سيستم کولينگ و کرايو براي درمان هاي سوختگي استفاده مي شود، در بيمارستان شهيد بهشتي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد و نزديك به 70 درصد بر روي سوختگي هاي شديد و گرفتگي و جمع شدگي عضله جواب داده و انقلابي در سيستم مديکال با سيستم کرايو روي سوختگي بوجود آورده است.
وي افزود: مد آريا در کريدور صادرات محصولات دانش بنيان داراي تاييديه لازم در بخش هاي مختلف بوده و طبق برنامه، شرکت ما محصولات خود را در منطقه و اروپا عرضه خواهد كرد. همچنين اين شرکت محصولات خود را به بازار آمريکا نيز ارائه مي کند.
وي خاطرنشان كرد: تلاش اين شرکت سرافراز کردن نام ايران در زمينه محصولات پزشکي با استفاده از تکنولژي نوين به کار گرفته شده است. در واقع اين اولين دوره حضور شرکت ما در مديکا بود اما در سال هاي قبل در نمايشگاه ترکيه و همچنين به عنوان نماينده پارک علم و فناوري مازندران در نمايشگاه ژاپن حضور داشتيم.
لازم به ذكر است كه مد آريا تکنولوژي جديدي ارائه کرده که در زمينه استفاده از سيستم راديو فرکانس براي درمان هاي خاص مربوط به زنان کاربرد دارد. اين تکنولوژي در اروپا وجود ندارد و تنها کشور دارنده اين تکنولوژي آمريکا است.
وي در ادامه در خصوص وضعيت استقبال از غرفه هاي ايراني حاضر در مديكا اظهار كرد: ميزان استقبال از کالاي ايراني در دو روز اول نمايشگاه به نظر من رضايت بخش نبود. وي افزود: مهمترين نکاتي که مي تواند موفقيت يک شرکت را در بازار هاي جهاني تضمين کند، در درجه اول کيفيت و پس از آن کسب استانداردهاي جهاني و تلاش براي شناساندن و معرفي شرکت به بازارهاي جهاني است. همچنين با توجه به تاثير به سزاي حمايت دولت از شرکت هاي دانش بنيان و توليد کننده ها اميدواريم اين حمايت ها افزايش پيدا کند تا حضور پر افتخار شرکت هاي ايراني در بازارهاي جهاني تضمين شود. در واقع از جمله کمک هايي که در حال حاضر توسط دولت صورت مي گيرد، معرفي شرکت توسط B to B و سايت هاي مختلف جهاني است.

سينا حمد آريا اولين حضورش را در مديکا تجربه کرد؛
جهت توسعه صادرات، دولت بايد بر روي روابط چند جانبه با ساير كشورها کار کند

سينا حمد آريا در سال 1350تاسيس شد. اين شركت در زمينه ي توليد تجهيزات هتلينگ بيمارستاني کار مي کند و اخيرا در خريدهاي وزارت بهداشت که به صورت متمرکز انجام مي شوند، توانسته است سهم خوبي را به خود اختصاص دهد. دکتر غضنفري در اين باره گفت: ما در کنار سينا، شرکت جديدي به نام رُها راه اندازي کرديم كه کار توليد وسايل يکبار مصرف آزمايشگاهي را انجام مي دهد. همچنين براي اينکه سبد محصولمان را کامل کنيم شرکت جديد ديگري با نام «ثمر حمد آريا» راه انداختيم که آن هم تجهيزات استيل و تخت اتاق عمل را توليد مي كند. بحث توسعه صادراتمان داشت پا مي گرفت كه متاسفانه تحريم ها خبر خوش آيندي براي ما نبود. ولي اينك که مبحث تحريم ها برداشته شده، اين بار از طريق نمايشگاه مديکا شروع کرديم و اين اولين تجربه ي حضورما در مديکا است.
وي افزود: محصول جديد ما که در مديکا به نمايش درآمده با فيدبک هايي که از نمايشگاه ايران هلث گرفته بوديم آن را توليد کرديم و به مديکا آورديم. در کنار آن «محصول آتريا» است که سال 1393 رونمايي شد. همچنين اِسترا برانکاردي است که جزو بهترين برانکاردهاي دنيا است.
غضنفري ادامه داد: در مورد رمز موفقيت يک شرکت در بازار جهاني، اگر از دولتي ها بپرسيد مي گويند شرکت ها بايد کيفيتشان را بالا ببرند، قيمت هايشان را متعادل کنند و … اما واقعيت اين است که ما در توليد کننده هاي داخلي در تجهيزات پزشکي و بيمارستاني توليد کنندگان خيلي خوب داريم، منتها اين دولت است که بايد زمينه را فراهم کند. مسئله اصلي اين است که قبل از اينکه توليدكننده در دنيا موفق باشد، بايد برند و پرچم ايران در بازار و صنعت خوش نام باشد، ولي متاسفانه تاکنون زمينه چندان مناسبي در اين نداشته است.
متاسفانه دولت تعاريفي براي دانش بنيان تعيين كرده است كه از نظر من تعريف درستي نيست. به طور مثال شرکتي كه منابع مالي قوي ندارد و اصولا برند سازي را کار نکرده است، دولت به عنوان حمايت هزينه مي کند تا او در نمايشگاه شرکت کند، من فکر نمي کنم صرفا حمايت مالي جواب بدهد، درصورتي كه اگر دولت ما روي برند سازي ايراني کمک کند شرکت ها خودشان بقيه راه را مي روند.
از طرف ديگر ما از دنيا جدا هستيم! کشورها وقتي با هم مراوده ي اقتصادي مي کنند از تعرفه هاي گمرکي صفر درصد برخوردارند، در صورتي كه ما اگر بخواهيم کالا به کشوري صادر کنيم دولت آن کشور 40 درصد عوارض گمرکي مي گيرد. پس لازم است كه دولت بر روي روابط دوجانبه و چند جانبه با كشورها کار کند و خيلي روي قيمت و کيفيت فشار نياورد. ما شرکت هاي بسيار خوبي در زمينه مهندسي پزشکي داريم، حمايت دولت بايد در جهت برند سازي و ايجاد روابط اقتصادي چند جانبه باشد. به جز آن نمي شود صادر کرد. من فکر مي کنم تعريف فعلي دانش بنيان بودن، صادرات ايران را عقب خواهد انداخت.

نيامش، تنها شرکت ايراني حاضر در کمپامد؛
حمايت هاي کريدور از شرکت هاي صادرکننده ايراني خوب است و بهتر است گسترش يابد

شرکت نيامش در زمينه ي ساخت کارخانه هاي تجهيزات پزشکي فعال است. محمد جعفر حسيني شيرازي مدير عامل نيامش در اين باره گفت: شغل اصلي ما ايجاد کسب و کار و ساخت کارخانه است. ما در زمينه ي ساخت کارخانه هاي تجهيزات پزشکي وسايل يکبار مصرف فعال هستيم. در واقع ما سرمايه گذاران مختلف را جذب مي کنيم که به صنعت تجهيزات پزشکي وارد شوند.
وي ادامه داد: امسال دومين سال حضور ما در سالن کمپامد است. 2 سالن نمايشگاه مختص کمپامد است. قبلا کمپامد يک نمايشگاه مستقل بود، ولي الآن حدود 4 سال است که کمپامد در کنار مديکا برگزار مي شود. کمپامد نمايشگاهي است که دانش و تکنولوژي و مواد اوليه در آن مطرح است و تفاوت اين نمايشگاه با مديکا در اين است که براي ورود به کمپامد شرکت ها حتما بايد از نظر علمي گزينش شوند. سال گذشته ما موفق شديم براي اولين بار در تاريخ کمپامد، به عنوان يک شرکت ايراني، حضور پيدا کنيم. اين اتفاق به صورت خبر در سايت کمپامد هم قرارگرفت و در قالب يک خبر به وزارت بهداشت ايران هم اعلام شد.
وي افزود: ما خطوط توليد را از ابتدا تا انتها کار مي کنيم، يعني طراحي کارخانه، فضاي کيلين روم، ماشين آلات، ارائه ي دانش فني و دريافت استانداردهاي مختلف. کارهايي که سال هاي اخير انجام داده ايم بيشتر در مورد محصولاتي بوده است که در ايران ساخته نمي شوند و به عنوان يک کالاي جديد مي تواند در سبد کالا و محصولات جديد در ايران قرار گيرد. وي ادامه داد: کالاي ايراني در سطح جهان جايگاه خاصي دارد. علي رغم اينکه در کشور خودمان گاهي خيلي کالاي ايراني را قبول نداريم، در کشورهاي مختلف کالاي ايراني کيفيت خوبي را دارد. مثلا در کشورهاي آسياي ميانه هرگز يک کالاي ايراني را با يک کالاي چيني مقايسه نمي کنند. البته آنرا در سطح يک کالاي اروپايي هم نمي دانند، اما سطح تعريف خاصي را برايش قائل هستند. با توجه به سطح کيفي کالاهاي ايراني که خيلي بالاتر از کالاهاي چيني است، ما فکر مي کنيم که مي توانيم بازار خيلي خوبي را در جهان داشته باشيم.
از نظر من رمز موفقيت توليد کننده؛ اول تفکر مديريت است، چراکه مديريت يک مجموعه بايد دانش اداره ي يک سازمان را داشته باشد. من فکر مي کنم ابتدا خود مدير بايد دوره هاي آموزشي را پشت سر بگذارد و مديريت مدرن را آموزش ببيند. بعد آنرا براي سازمان خودش بومي سازي کند. دوم اينکه مديريت اين آموزش را به کارکنان خودش بسط دهد و هر شخصي در هر پستي بايد بداند دقيقا چه کاري انجام مي دهد. مثلا اپراتوري که دو محصول را با هم مونتاژ مي کند، واقف باشد که اگر کارش را درست انجام ندهد، مي تواند جان يک انسان را به خطر بيندازد. مطلب سوم اين است که سطح کيفي کالاي خودش را حفظ کند که اين مورد تا حدي بستگي به تامين مواد اوليه دارد، بخشي نيز وابسته به تفکر و روش اجرايي در سازمان است که در بخش کنترل کيفي وجود دارد. مطلب چهارم بازاريابي فروش است. اصولا شرکت هاي ايراني در بازاريابي فروش بسيار ضعيف عمل مي کنند و دنبال يک بازاريابي فروش زودبازده هستند که عملا غير ممکن است. به همين دليل است که ما در ايران نه فقط در مورد کالاي تجهيزات پزشکي، بلکه در مورد همه ي کالاها ، کمتر برند داريم. البته در زمينه ي ارتقاي کالاي ايراني يک نمايشگاه و همايشي در زمينه ي بروکر اکسپو داريم که اولين نمايشگاه و همايش کارگزاران تجاري است که به سفارش وزارت صنايع در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار خواهد شد. همچنين در زمينه ي ارتقاي کار تجهيزات پزشکي يک نمايشگاه و همايش در مرکز همايش هاي صدا و سيما با عنوان “سرمايه گذاري سالم” برگزار خواهيم کرد.
وي درخصوص ميزان حمايت هاي دولتي از شرکت هاي صادرکننده ايراني اظهارداشت: دولت در سال هاي اخير کارهاي خوبي انجام داده است، از جمله فعاليت هاي کريدور صادرات. ما سال گذشته تحت حمايت کريدور صادرات بوديم امسال هم تحت حمايت کريدور هستيم. منتها اگر دولت بتواند سقف حمايتش را بالا ببرد خيلي عالي است. ما در طول سال در نمايشگاه هاي بين المللي زيادي شرکت مي کنيم، ولي هزينه هايي که کريدور به ما اختصاص مي دهد، در حد يک نمايشگاه است. مثلا ما نمايشگاه آذربايجان را داشتيم، تا آخر سال نمايشگاه مسکو و عرب هلث را خواهيم داشت که هزينه هاي زيادي خواهد داشت، کريدور فقط تا سقف 20 ميليون تومان پرداخت مي کند که همين 70 درصد نمايشگاه کمپامد مي شود و عملا جواب گوي هزينه هاي ديگر نيست.
کلام آخراينکه شرکت هاي داخلي بايد به کيفيت بيشتر فکر کنند. کالاي ايراني بايد از نظر کيفي از سطحي که دارد بالاتر رود، با اينکه من وضعيت فعلي را در جهان خيلي خوب مي بينم اما باز هم فکر مي کنم ما مي توانيم کيفيت را بالاتر ببريم. همچنين کساني که مي خواهند در ايران کار سرمايه گذاري انجام دهند، بايد بيشتر سعي کنند برروي کالاهاي جديد کار کنند. ازطرف ديگرانجمن ها و اتحاديه هايي که در اين صنف وجود دارند سعي کنند بيشتر با هم منسجم و متحد شوند و به خرد جمعي فکر کنند و کمتر در فکر تک روي باشند. اگر ما در کنار هم جمع را ببينيم مطمئنا فرد هم مي تواند پيشرفت کند. ما اخيرا نيز مجموعه اي را با اسم “پارس آفريقا” راه اندازي کرده ايم و قصدداريم تجهيزات پزشکي را به کشورهاي آفريقايي معرفي کنيم، امکانات خوبي هم در اين زمينه داريم. در اين زمينه دفتري هم در اوگاندا فعال داريم، فکر مي کنم اگر يک همت جمعي در اين زمينه هم صورت بگيرد بتوانيم صادرات خوبي داشته باشيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور