آخرین خبر

با آرزوي سالي بدون کرونا به پيشواز نوروز برويم؛ جبران کاستي‌ها در مقابله با کرونا

همان هفته‌ای که بنا به اعلام رئیس جمهور، قرار بود از شنبه آن، کارها به روال عادی برگردد، تصاویری از مترو منتشر شد که نشان می‌داد در هر واگن مترو کرج – تهران بیش از ۵ مسافر نیست؛ پدیده‌ای دور از انتظار در این شب عید که نشانگر حساسیت و خود مراقبتی مردم علیرغم آسان گیری مسئولان و دولت در برابر گسترش ویروس کرونا بود.

آشکارا مردم در این امر از دولت جلو افتادند، بسیاری از شرکت‌ها به صورت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمدند یا دورکاری را در پیش گرفتند. به ویژه حرکت مدنی و همگانی مردم تهران در تعطیلی نسبی فعالیت‌ها و کاهش تردد و خانه‌نشینی و ضدعفونی کردن اشیا و شستشو دست‌ها و سایر اقدامات خود مراقبتی، به مهار نسبی این بیماری خطرناک کمک کرد. در صورتی که این مراقبت‌ها صورت نمی‌گرفت، در این کلان شهر ۱۳ میلیون نفری می‌بایست شاهد طغیان ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ باشیم که به سرعت به شهرهای دیگر نیز منتقل می‌شد. بررسی رفتار و پیام‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، علیرغم پاره‌ای اخبار و نظرات و توصیه های نادرست و نامعتبر، از توجه و مشارکت عموم مردم در اطلاع رسانی درباره چگونگی رویارویی با کرونا حکایت دارد. با این حال آن‌ها در تامین ماسک و مواد ضدعفونی دچار مشکل شدند، همچنین مراکز درمانی در مواردی فاقد امکانات و تجهیزات لازم برای تشخیص و درمان این بیماری بودند که به نگرانی‌ها دامن زد.

برای واردات کیت تشخیصی، تشویق کارخانجات دیگر به تغییر خط تولید آن‌ها جهت تولید مواد ضدعفونی کننده و تعیین شرایط توزیع ماسک از سوی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز تا حدی کمبودها را جبران کرد. ورود کمک‌های سازمان بهداشت جهانی و اهدای کیت‌های تشخیص کرونا و دستگاه‌های تنفسی از چین نیز خبر خوشی بود که با تصمیم صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با کرونا، تکمیل شد. اما این خبرهای خوش، با توجه به سابقه سوء استفاده‌هایی که در موارد مشابه قبلی رخ داده بود، نگرانی‌هایی را نیز برانگیخت که لزوم نظارت دقیق و مسئولانه به توزیع این کمک‌ها را خاطر نشان می‌‌کند.

در این میان شاهد اقداماتی نیز بودیم که می‌تواند به ارتقای دانش فنی در صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کمک کند؛ یکی نصب دوربین‌های حرارتی برای رصد دمای بدن افراد در مکان‌های پر تردد مانند مترو و فرودگاه‌ها توسط شرکتی دانش بنیان و دیگری فراخوان دعوت از تولیدکنندگان داخلی برای تولید کیت تشخیصی کرونا.

امیدوار باشیم که در هفته‌های آینده هم دولت، هم کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی و مهندسی پزشکی و هم افراد جامعه با هشیاری و آمادگی بهتر، این بیماری را مهار کنند و سال جدید، روی خوش خود را بنمایاند.

در مقدم بهار آرزو کنیم نوروز ۹۹، روزی نو و آغازی برای وداع با کرونا باشد.

                                                                                                                                                                       مدیر مسئول

                                                                                                                                                                      صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور