آخرین خبر

باتلاق تولید ملی در مثلث برمودا

صدای حمایت از تولید ملی گوش فلک را کر می‌کند! در و دیوار پر است از نام گذاری سال حمایت از تولید و مانع زدایی‌ها و بسیار سمینار و نشست و سخنرانی و شعار در این ارتباط برگزار شده و می‌شود. اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، تداوم رویه‌های سنگ اندازی در مسیر تولید، ایجاد رانت برای شرکت‌ها و مراکز خاص و دلسرد‌کردن تولید‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوران است. دست کم در زمینه تجهیزات پزشکی که موضوع محوری مطالب ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی» است، براساس سخنان دردمندانه و پرگلایه فعالان این رشته- که بخش‌هایی از آن در گزارش این شماره مندرج است- می‌توان گفت که چرخ حمایت از تولید در باتلاق موانع نهادهای دولتی و نظارتی به گل نشسته است. براساس داده‌های این گزارش، باتلاق موانع تولید، مثلثی بین اداره تجهیزات پزشکی، وزارت صمت و گمرک است که دست کمی از مثلث برمودا برای نیروهای پرانگیزه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ندارد. جایی که همه استعدادها و شور و امیدها را در خود فرو می‌برد!
کافی است پس از کلی پژوهش و ایده پردازی و خلاقیت برای گرفتن مجوز صادرات یا واردات گذرتان به این مثلث بیفتد تا از زندگی سیر شوید و عطای خدمت به میهن را به لقای آن ببخشید. آنجا همه شعارهای پر طمطراق رنگ می‌بازد و سرانجام مثل شماری از آن‌ها که پای کار خود مانده‌اند، یا درصدد پیدا کردن کارمند و مسئولی آشنا بگردی یا به طریقی نه چندان موجه ولی معمول، دل آن‌ها را به دست آوری!
این روش‌ها نه در شان نظام و دولت متصف به دین و اخلاق است و نه برازنده شرکت‌ها و افراد خلاق و خدمتگزار، اما متاسفانه مثل بسیاری پدیده‌های مذموم دیگر، از واقعیت‌های جامعه ما به شمار می‌آیند.
کافی است روند و سرعت انجام کارها و صدور مجوزها ارزیابی شود تا عمق این باتلاق دانسته شود؛ باتلاقی که همه ارزش‌ها را همراه با استعدادها و خلاقیت‌ها به کام می‌کشد که در بهترین حالت، بی‌رمق و لجن مال شده، از آن بیرون می‌آیند.
نبود شفافیت، پیچیدگی فرآیند صدور مجوزها، باز بودن راه اعمال سلیقه و نظر شخصی برای مسئولان و کوتاه بودن دست خدمت گیرندگان از مطالبه حقوق شهروندی و بیم گره خوردن کار در پی اعتراض، بستر را برای سوء استفاده و فساد فراهم می‌‌کند.
اما چنین پدیده‌ای خاص حوزه مهندسی پزشکی و تجهیزات بیمارستانی نیست، اینجا گوشه‌ای از فضای عمومی تعامل شهروندان و حاکمیت است که متاسفانه بستری مناسب برای سوء استفاده از مقام و موقعیت کارکنان دستگاه بوروکراسی فراهم می‌‌کند.
کافی است به مرتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار توجه کنیم. ایران از این نظر در میان 190 کشور، در رتبه 127 جای گرفته است. برای مقایسه بد نیست یادآور شویم رتبه چند کشور دور و بر خودمان از نظر شاخص سهولت کسب و کار از این قرار است: امارات (16)، قزاقستان (25)، روسیه (28)، ترکیه (33) و عربستان (62).
آرزو می‌کردیم که این ارزیابی ها و گزارش ها، دروغ پردازی و سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی و ساخته و پرداخته دشمنان باشد، اما چه کنیم که صداهای واقعی از میان تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان، مصداق‌هایی عینی در تایید این رتبه بندی بیان می‌کنند و فغانشان به آسمان می‌رود. آیا گوش شنوایی برای شنیدن این گلایه‌ها و اراده‌ای برای حل این مشکلات وجود دارد؟
مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور