آخرین خبر

ایران هلث

ايران هلث هفدهم با 25 درصد افزايش غرفه ها برگزار شد

نویسنده: افسانه غفاري

هفدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث در حوزه تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي،

آزمايشگاهي و دارويي با هدف ارايه آخرين دستاورد ها به عنوان يک نمايشگاه بين المللي در حوزه توانمندي هاي خارجي و توليدات داخلي از طريق عرضه محصولات مختلف اين حوزه، در روزهاي 25 تا 28 ارديبهشت ماه 93 و با همکاري انجمن توليد کنندگان تجهيزات پزشکي، انجمن صنفي مهندسي پزشکي و انجمن متخصصين مهندسي پزشکي و همچنين با همکاري اداره کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي و نيز اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي، در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد. در اين نمايشگاه بزرگ ترين توليدکنندگان داخلي و خارجي تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، آزمايشگاهي و دارويي گردهم آمدند ومحصولات جديدي در عرصه مهندسي پزشکي عرضه شد. همچنين جشنواره فناوري سلامت که در نمايشگاه شانزدهم به عنوان يک حرکت آغاز شد در نمايشگاه امسال نيز تداوم داشت.

حضور 15 کشور در نمايشگاه بين المللي ايران هلث

در هفدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث، 15 کشور شامل سوئد، سوييس، فرانسه، آلمان، اتريش، پرتغال، ژاپن، تايوان، چين، کره جنوبي، دانمارک، امارات متحده عربي، هند، هنگ کنگ و بلژيک شرکت حضور پيدا کردند. امسال 20 هزار مترمربع فضاي موجود براي برپايي اين دوره از نمايشگاه در نظر گرفته شد، بطوريکه سال گذشته فقط 13 هزار مترمربع به نمايشگاه ايران هلث اختصاص يافت.

افزايش صددرصدي فروش در نمايشگاه ايران هلث
افزايش 25 درصدي شرکت کنندگان در نمايشگاه هفدهم ايران هلث از ديگر تفاوت هاي اين نمايشگاه در سال جاري نسبت به سال گذشته بوده است و اين نشان مي دهد که شرکت هاي داخلي و خارجي استقبال خوبي از اين نمايشگاه داشته اند.

برگزاري 14 همايش و سمينار تخصصي در نمايشگاه
در جريان برگزاري اين نمايشگاه، 14 سمينار و همايش تخصصي برگزار شد و کنفرانس هايي در زمينه هاي مهندسي پزشکي و سلامت الکترونيکي و توانبخشي همزمان با اين نمايشگاه برگزار شد.

حضور هيات تجاري سوريه در نمايشگاه
هيات 14 نفره از حوزه بهداشت و سلامت کشور سوريه شامل مشاوران ارشد وزارت بهداشت اين کشور نيز در نمايشگاه حضور داشتندوتبادل اطلاعات و تکنولوژي در ساخت دارو با توليدکنندگان دارو در ايران به عنوان هدف اصلي اين هيات بود.

100 شرکت تجهيزات پزشکي ايراني قابليت صادرات دارند

به گفته سيد مجتبي معظمي رئيس اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي دريافت گواهينامه‌هاي ايزو و CE طي سال‌هاي اخير از سوي شرکت‌هاي ايراني از رشد مناسبي برخوردار بوده است وي خاطرنشان ساخت:«حدود 400 کارخانه توليد تجهيزات پزشکي با تأييديه اداره کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت در کشور وجودد دارند  که 20 درصد آنها بالفعل توان صادراتي دارند. باتوجه به اينکه صدور کالاها در بخش سلامت مانند دارو، تجهيزات پزشکي مستلزم داشتن تاييديه‌هاي بين المللي از قبيل ايزوCE وFDA  سپس ثبت در کشور مورد نظر است  مهم‌ترين چالش صدور کالاهاي حوزه سلامت نخست ثبت در ديگر کشورها، شناخت بازارهاي هدف، رقابتي بودن کالا در بازار و سپس اطمينان از خدمات است. از آنجا که طي سال‌هاي اخير صدور تجهيزات پزشکي و ديگر کالاهاي حوزه سلامت عمدتاً به کشورهاي منطقه صورت مي‌گرفته براي توسعه اين بازارها و ديگر بازارها نيازمند معرفي هر چه بيشتر توانمندي‌هاي صادراتي خود در حوزه تجهيزات پزشکي به ديگر کشورها هستيم.»

وي گفت: «برپايي ايران هلث از دو بعد داخلي و خارجي مهم است. در بخش داخلي فرصت مناسبي را براي متخصصان حوزه سلامت پديد مي آورد تا ضمن ملاقات و مذاکره تجاري با توليدکنندگان اين حوزه با توانمندي‌هاي آنان آشنا شوند. در حوزه بين‌المللي نيز با دعوت از کشورهاي آسيا مرکزي، کشورهاي همسايه و ديگر کشورهاي منطقه فرصت مناسبي را در جهت معرفي توانمندي‌هاي توليدکنندگان داخلي پديد مي آورد.»

معظمي همچنين افزود:« اميدواريم با رفع تحريم‌هاي موجود، فرايند ثبت کالاهاي پزشکي ايران در ديگر کشورها به ويژه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا تسريع يابد و ايران قادر به دريافت امتياز تاسيس آزمايشگاه مرجع استاندارد تجهيزات پزشکي در کشور شود، البته انتظار مي‌رود با توجه به گسترش روابط سياسي ميان ايران و ديگر کشورها و بهبود فضا در حوزه روابط بين الملل، زمينه براي گسترش حضور ديگر کشورها در نمايشگاه ايران هلث از يک سو و از سوي ديگر توسعه کيفي توليد تجهيزات پزشکي بر مبناي استانداردهاي جهاني، فراهم شود، که باتوجه به فضاي مساعد در حوزه اقتصاد و روابط بين‌الملل، انتظار مي‌رود، حضور شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي در هفدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث زمينه توسعه بيشتر صادرات تجهيزات پزشکي را فراهم آورد.»

بسته حمايت از توليدات داخلي تجهيزات پزشکي در آينده نزديک رونمايي مي شود
مدير کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي برپايي نمايشگاه ايران هلث را بزرگترين رويداد در حوزه تجهيزات پزشکي برشمردواظهار داشت: «در اين نمايشگاه با ارائه توانمندي‌هاي توليدکنندگان داخلي به صورت عملي، زمينه‌اي ايجاد مي شود که شرکت‌کنندگان خارجي در اين نمايشگاه بتوانند، نيازهاي خود را از بازار ايران تهيه کنند.
صفوي گفت:« هر قدر اين نمايشگاه با قوت بيشتري برگزار شود به سيستم‌هاي درماني کشور و توليدکنندگان کمک موثرتري خواهد کرد تا آنان بتوانند با شناخت توانمندي‌هاي خود در زمينه توليدات، فعاليت خود را هر چه بيشتر توسعه دهند.»

مديرکل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته، سرمايه‌گذاري عظيمي در زمينه توليدات تجهيزات پزشکي داخلي صورت گرفته است، گفت: «نتيجه اين سرمايه‌گذاري، پيشرفت توليدات داخلي و دريافت استانداردهاي بين‌المللي اروپايي از سوي برخي از توليدکنندگان و صادرات محصولات آنان به ديگر کشورها بوده است. طبق آمار گمرک در سال 91 ميزان صادرات تجهيزات پزشکي 8 ميليون دلار بوده که بر اساس آمار وزارت بهداشت، اين ميزان در سال 92 به 15 ميليون دلار رسيده و عمده اين صادرات به کشورهاي منطقه، اروپا و آفريقا بوده است.
مدير کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت با ابراز خرسندي از تغيير فضاي  ين‌المللي به نفع ايران گفت:« بازار ايران براي سرمايه‌گذاران خارجي جذاب است که به کمک استعدادهاي داخلي مي‌توان شرايطي را ايجاد کرد تا کالاهايي که از تکنولوژي بالايي برخوردارند با سرمايه‌گذاري خارجي در کشور توليد شوند.»

مهندس صفوي همچنين گفت: «بسته حمايت از توليدات داخلي تجهيزات پزشکي با هدف حمايت از توليد کنندگان اين تجهيزات، نيز به زودي و با نظر وزارت صنايع رونمايي خواهد شد.»
وي افزود:« در سال 93 سياست‌هاي اداره کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت همسو با سياست‌هاي اين وزارتخانه، حمايت از توليدات و توليد کنندگان داخلي است که رونمايي از بسته حمايتي فوق نيز در راستاي اين سياست هاست. »
صفوي با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته، سرمايه گذاري عظيمي در زمينه توليدات تجهيزات پزشکي داخلي صورت گرفته است، خاطر نشان ساخت:« نتيجه اين سرمايه گذاري، پيشرفت توليدات داخلي و دريافت استانداردهاي بين المللي اروپايي از سوي برخي از توليد کنندگان و صادرات محصولات آنان به ديگر کشور‌ها بوده است.»

درآمدزايي يک ميليارد دلاري ايران در گردشگري سلامت
به گفته آب خضر رييس ستاد برگزاري نمايشگاه هفدهم ايران هلث برپايي اين نمايشگاه با حضور شرکت ها، دانشگاه ها و شرکت هاي دانش بنيان، گامي در جهت خودکفايي هرچه بيشتر توليدات داخلي بود.
وي با بيان  افزايش حداقل 25 درصدي شرکت کنندگان در نمايشگاه هفدهم ايران هلث گفت:« 550 شرکت داخلي و خارجي از 13 کشور در اين نمايشگاه حضور داشتند و نسبت به سال گذشته 45 درصد فضاي نمايشگاه افزايش يافت.همچنين در دو حوزه سلامت الکترونيک (E- Health) و توريسم درماني براي اولين بار شرکت هايي حضور داشتند. دو کنفرانس در زمينه هاي مهندسي پزشکي و سلامت الکترونيک و توانبخشي همزمان با برپايي اين نمايشگاه برگزار شد.»
وي با اشاره به اينکه در بخش کالاهاي مصرفي و عمومي مي توانيم، بيش از 60 درصد نياز کشور را برطرف مي‌کنيم، اما در حوزه کالاهاي تخصصي ضعيف هستيم، تصريح کرد:
«هر چند در بحث هتلينگ و پذيرايي به خودکفايي رسيده‌ايم، اما در اقلام نيمه‌مصرفي مانند ارتوپدي نيز به دليل نياز بالا، هنوز نمي‌توانيم اعلام خودکفايي کنيم.»

گردشگري سلامت در ايران هلث
امسال براي نخستين بار، شرکت هايي با موضوع سلامت الکترونيک و توريسم درماني در اين نمايشگاه حضور يافتندو از بخش گردشگري سلامت و سلامت الکترونيک نيز رونمايي شدو در اين راستا با همکاري سازمان نظام پزشکي کشور موضوع گردشگري سلامت نيز در نمايشگاه مطرح شد و بيمارستان هايي که بحث توريسم درماني داشتند، نيز به همين خاطر در نمايشگاه شرکت کردند.

تا زماني که بخش خصوصي وجود دارد؛

توليد توسط بخش دولتي بي معناست

مراسم اختتاميه هفدهمين نمايشگاه تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهي (ايران هلث) با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و نيز برخي از معاونان وي در سالن اداري شماره 1نمايشگاه بين‌المللي برگزار شد.
در ابتداي مراسم چند تن از مسئولان بخش خصوصي درباره تجهيزات پزشکي، مشکلات اين حوزه و نيازشان به حمايت‌ دولت صحبت کردندو در ادامه قانعي دبير شوراي فناوري سلامت و رئيس انستيتو پاستور درباره بسته حمايتي دولت از تجهيزات پزشکي و ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو درباه طرح تحول نظام سلامت سخنراني کردند.

تعدد نمايشگاه هاي منطقه، ايران هلث را کمرنگ‌ کرده است..
عباس مه رئيس انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در مراسم اختتاميه ايران هلث 93 با بيان اينکه بيش از 40 درصد از گردش مالي بازار توليدات پزشکي به توليدات داخل کشور اختصاص دارد، گفت:«‌هزار قلم تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهي در ايران توليد مي‌شود که حدود 70 درصد آنها، اقلام مصرفي و 30 درصد تجهيزات مورد نياز کشور هستند. بيشتر توليدات نيز، راهبردي و با پشتوانه امنيت سلامت جامعه توليد مي‌شود که داراي گواهينامه معتبر داخلي و بين المللي هستند و به کشورهاي ديگر نيز صادر مي‌شوند.»
دکتر مه گفت: «زماني نمايشگاه ايران هلث بزرگ‌ترين نمايشگاه در منطقه بود ولي به دليل تورم و برگزاري نمايشگاه‌ها و کنگره‌هاي متعدد اين نمايشگاه هر سال در منطقه کمرنگ‌تر شده و عرب هلث رونق يافته است.»
وي تاکيد کرد: «با توجه به شعار سال و تاکيد بر اقتصاد مقاومتي انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي وظيفه خود مي‌داند تا در رسيدن به اين هدف کوشا باشد. به همين دليل با وزارت بهداشت و صنعت تعامل داشته‌ايم. چراکه انجمن مي‌تواند به عنوان بازوي مشاور و اجرايي نقش مهمي در رسيدن به اين اهداف داشته باشد.»

اهميت تجهيزات پزشکي کمتر از دارو نيست
رئيس انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي به مشکلات توليدکنندگان تجهيزات پزشکي اشاره کرد و گفت:«يکي از مشکلات عمده در اين عرصه قيمت گذاري نامناسب است که هيچ‌گاه به صورت علمي و واقعي توسط مراجع ذي صلاح صورت نگرفته است. همچنين عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت ها خسارات سنگيني به توليد وارد کرده است.»

بسته حمايت از توليدات داخلي تجهيزات پزشكي
طبق آمار گمرك در سال91 ميزان صادرات تجهيزات پزشكي 8ميليون دلار بوده كه بر اساس آمار وزارت بهداشت، اين ميزان در سال92 به 15ميليون دلار رسيده و عمده اين صادرات به كشورهاي منطقه، اروپا و آفريقا بوده است.
امسال نيز قرار بود که بسته حمايت از توليدات داخلي تجهيزات پزشكي با هدف حمايت از توليدكنندگان اين تجهيزات پايان ارديبهشت همزمان با برپايي هفدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث رونمايي شود. که بعدا به دلايلي تصميم بر اين شد که با نظر وزارت صنايع مواردي به مفاد اين بسته افزوده شده و در آينده نزديک رونمايي شود.
در حقيقت در سال93 سياست هاي اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت همسو با سياستهاي اين وزارتخانه، حمايت از توليدات و توليدكنندگان داخلي است كه رونمايي از بسته حمايتي فوق نيز در راستاي اين سياست هاست. كه اين امر، سرمايه گذاري در حوزه تجهيزات پزشكي را افزايش خواهد داد.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي در مراسم اختتاميه ايران هلث هفدهم در اين باره اظهار داشت:«خوشبختانه امروز بسته حمايتي با زحمات دست اندرکاران حوزه تجهيزات پزشکي علي الخصوص مهندس صفوي مدير کل تجهيزات پزشکي به صورت  جامع و کامل تدوين شده و کليه  مشکلاتي که توليدکنندگان با آن درگير هستند، به  خوبي در اين بسته گنجانده شده است »
وي ادامه داد: «اين بسته داراي چندين زير شاخه است. مورد اول در خصوص تعرفه هاست و قرار بر اين است که تدوين تعرفه هاي تجهيزات پزشکي از اين پس به صورت فرموليزه باشد، چرا که گاهي مشاهده مي شد که تغيير تعرفه ها بدون مشورت با صاحبان اصلي محصولات و توليدکنندگان صورت مي گرفت، البته طرح تدوين تعرفه ها به صورت فرموليزه از زمان مدير کلي آقاي دکتر مسائلي مطرح شده و به دلايلي ابترباقي مانده بود که در دوره جديد در حال پيگيري است»
علاوه بر تعرفه، مورد ديگري که در اين بسته حايز اهميت است، بحث توليد و ساخت داخل است. يکي از اشکالاتي که در سيستم کشور ما وجود دارد اين است که اندک حمايتي که از توليد داخل وجود دارد، گاهي شامل محصولاتي مي شود که فقط اسم توليد داخل را يدک مي کشند، ولي در اصل محصولاتي چيني يا خارجي هستند که فقط شکل ظاهري و رنگ و لعاب آنها تغيير يافته است. خوشبختانه در اين بسته تعريف ساخت ايران به خوبي گنجانده شده است و براساس آن واژه ساخت ايران به فرايندي اطلاق مي شود  که دانش فني طراحي سيستم و حداقل 50% ارزش کالا شامل قطعات، مواد، نرم افزار، سخت افزار وهمچنين  فرايند ساخت در داخل کشور توليد شده باشد  وبا  ايجاد دانش فني مربوطه، حداقل 25% ارزبري محقق شده باشد، در حقيقت از اين به بعد ديگر نمي توان محصول خارجي را با تغيير رنگ  و ظاهر ساخت ايران نام نهاد.
مورد ديگر بحث شرکت هاي دولتي و خصوصي است. براساس اين بسته قرار شده کالاهايي که شرکتهاي خصوصي توان توليد آن را ندارند،  از شرکت هاي دولتي درخواست شود که توليد کنند و محصولاتي را که توليد آن در توان بخش خصوصي است،  در اختيار بخش خصوصي باقي بماند.در نهايت بحث حمايت مالي از طرح هاي جديد از موارد ديگري بود که در اين بسته  گنجانده شده و قرار شد اين طرح ها به صندوق  نوآوري شکوفايي معرفي شوند .»
يعقوب زاده ادامه داد:«صادرات رسمي تجهيزات پزشکي ما از مرز 13 ميليون دلار گذشته است ولي متأسفانه به دليل اينکه در دو سال گذشته جايزه صادراتي حذف شد و حتي ماليات صادراتي هم به آن اضافه شد لذا بسياري از صادرکنندگان ما علاقه اي به ابرازکردن رقم صادرات خود نداشتند در نتيجه بخشي از آمار رسمي صادرات تجهيزات پزشکي ايران حذف شده است. نکته ديگر اينکه به خاطر حمايت‌هايي که ساير کشورها از توليدکنندگان و صادرکنندگان خود به عمل مي‌آورند بسياري از شرکت هاي توليدکننده ايراني براي جذب اين حمايت ها در کشورهايي چون چک، بلاروس، آلمان ، مالزي، ترکيه و… خط توليد  راه‌اندازي کردند و بسياري از صادرات تجهيزات پزشکي ايران به نام کشورهاي ديگر ثبت مي‌شود که اگر اين ارقام را  برروي هم جمع کنيم ميزان صادرات آن از پنجاه ميليون دلار قطعاً تجاوز مي‌کند». وي افزود:«از ديگر موفقيت‌هاي صادراتي ايران در حوزه تجهيزات پزشکي مي توان به  موارد ديگري از جمله  انتقال خط توليد و تکنولوژي به کشورهايي چون آلمان، بلاروس، ترکيه و حتي کانادا اشاره کرد. من فکر نمي‌کنم در هيچ صنعت ديگري سراغ داشته باشيد که مهندسان آلماني براي آموزش دوره‌هاي سرويس دستگاه‌هاي ايراني به کشور ما بيايندو آموزش ببينند». رئيس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي در ادامه افزود: «تقريباً اکثر اعضاي اتحاديه داراي نشان CE هستند  و بيش از 50 محصول از20 شرکت داريم که با نشان CE صادر مي‌شود. لذا من فکر مي‌کنم توليد و صادرات تجهيزات پزشکي در ايران نسبت به صادرات ساير محصولات ايراني شاخص تراست  ما در سال گذشته 3/5 ميليون دلار صادرات تجهيزات پزشکي به کشور عراق را داشتيم و امسال نيز پيش بيني 6 ميليون دلار صادرات را به اين کشور در برنامه‌هاي خود داريم.»
وي درادامه افزود:«تعرفه ورود محصولات مشابه صادراتي ترين کالاهاي ايراني  چيزي بين شش تا 15 در صد است چيزي شبيه فاجعه. تازه همين 10% هم در مواردي با کم اظهاري وارد کنندگان محترم کم‌رنگ‌تر مي‌شود .به‌عنوان مثال تعرفه ورود انکوباتور نوزاد با بيش از 20 سال سابقه توليد در ايران چيزي در حدود شش در صد است من اميدوارم که بازبيني و اصلاح تعرفه‌ها با سرعت بيشتري انجام شود .»
رئيس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي در ادامه گفت :«با وجود تأکيد مقام معظم رهبري در اجراي اصل 44  قانون اساسي و تأکيد تمامي مسئولان، همچنان شاهد سرمايه‌گذاري بخش دولتي در بخش‌هاي توليدي هستيم که توسط شرکت‌هاي دولتي توليد شده و حتي صادر شده و همچنان نه تنها سرمايه‌گذاري‌هاي گذشته واگذار نشده،  بلکه همچنان شاهد سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي هستيم .در چند سال گذشته به همت مسئولان وام صفر در صد بهره‌اي به شرکت‌هاي تحقيقاتي و توليدي داده شد که من در همين‌جا ازطرف کساني که اين وام را دريافت کردند از مسئولان وزارت بهداشت تشکر مي‌کنم و اميدوارم که ادامه دار باشد .در نهايت آقاي وزير حمايت بدون هزينه معنا ندارد. من اميدوارم که در اين بسته حمايت از توليدکننده هزينه‌هاي لازم نيز در نظر گرفته شود و اميدوارم که به اين هزينه‌ها به چشم سرمايه‌گذاري در راستاي گسترش توليد و تجهيزات پزشکي کشور نگاه شود .»

وزير بهداشت از بسته‌هاي جديد سلامت خبر مي دهد..

در ادامه مراسم وزير بهداشت به سخنراني پرداخت و گفت: «اين قول را به شما مي دهيم که نمايشگاه هجدهم ايران هلث به ويژه به لحاظ محتوا و نيز حضور نمايندگان کشورهاي خارجي کاملا متفاوت برگزار شود.»
وي با بيان اينکه در حال گذراندن روزهاي خوبي در حوزه سلامت هستيم گفت:« هميشه سلامت اولويت دهم يا يازدهم دولت‌ها بوده اما امروز جزو سه اولويت اول دولت است وما خوشحاليم بعد از روي کار آمدن دولت جديد هم اکنون درباره دارو و تجهيزات پزشکي مردم در رنج نيستند، اگرچه در تامين مالي آن در رنج هستند.امسال نيز دولت حدود 10 هزار ميليارد تومان بودجه براي سلامت اختصاص داده است که بخشي بايد صرف بهداشت و بخشي نيز در حوزه درمان صرف ارتقاء خدمات و بيمه‌ها شود.»
وزير بهداشت درباره طرح تحول نظام سلامت با بيان اينکه تاکنون دو بسته اين طرح به اجرا درآمده است و از اين پس نيز هر 15 روز يا هر يکماه يک بسته ديگر رونمايي مي‌شود گفت: «من به عنوان يک شهروند از دولت تشکر مي‌کنم زيرا در کمتر از يک‌ماه سه ميليون نفر را بيمه سلامت کرده است.»
دکتر هاشمي در ادامه با انتقاد از بحث قاچاق دارو و تجهيزات پزشکي از مسئولان امنيتي، انتظامي و نظامي خواست جلوي قاچاق را بگيرند.
وزير بهداشت با اشاره به ارائه بسته‌هاي تحول سلامت گفت: «هر 15 تا يک ماه بسته جديدي براساس سيستم نظام سلامت ارائه خواهد شد تا رضايتمندي مردم، نمايندگان مجلس، دولت و مسئولان نظام فراهم شود. براين اساس بنده نه تنها به عنوان يک وزير بلکه يک شهروند از رئيس جمهور در اين راستا تشکر ويژه مي‌کنم. همچنين ارائه بسته‌هاي جديد سلامت به سمتي پيش خواهد رفت تا بتوانيم به يک بيمه پايه مناسب برسيم، اين نکته را هم اضافه کنم که  در هيچ دولتي در مدت يک ماه 3 ميليون نفر بيمه نشده اند. »وي ادامه داد:« هموطنان ما  نبايد براي بيماري دچار زحمت شوند. بنابراين دولت 10 هزار ميليارد تومان به موضوع سلامت اختصاص داد که در گام نخست بايد براي حوزه بهداشت هزينه شود زيرا پيشگيري اولويت دارد و هزينه‌هاي ديگر نيز در حوزه درمان صورت خواهد پذيرفت تا خدمات بيمارستان ها و حمايت بيمه‌ها نيز از بيماران و مردم ارتقاء يابد. »

وزير بهداشت:
تا زماني که بخش خصوصي وجوددارد حضور بخش دولتي بي معناست.

وزير بهداشت همچنين گفت :«در حوزه دارو قدم‌هاي بيشتري برداشته شده است که بخشي از آن به برکت حضور ارگان‌هايي مانند تأمين اجتماعي، هلال‌احمر، بانک ملي و غيره بوده است. اگر اين ارگان‌ها در حوزه تجهيزات پزشکي هم سرمايه‌گذاري کنند ما شاهد موفقيت‌هاي بي‌شماري در اين حوزه خواهيم بود. البته لازم به ذکر است اين ارگان ها صرفا بايد در حوزه‌هايي که بخش خصوصي حاضر نيست مي‌توانند سرمايه گذاري کنند و انصاف نيست در حوزه‌هايي که بخش خصوصي و خود مردم حاضر هستند بخش دولتي حضور پيدا کند. اگر هم در حال حاضر چنين مواردي از دخالت بخش دولتي در اين حوزه‌ها وجود دارد اميدواريم در اين دوره از  سياست‌گذاري‌ها که زمان مناسبي است و دولت اقتدار  لازم را دارد بتواند مانع شود.»
وزير بهداشت در ادامه با وعده حمايت بيشتر از توليد کنندگان تجهيزات پزشکي گفت: «در حال حاضر صادرات شما 10 يا 15 ميليون دلار است و حتي اگر به 50 ميليون دلار هم برسد باز در برابر يک ميليارد دلار واردات ناچيز است.»
وزير بهداشت با اشاره به اينکه توليدکنندگان تجهيزات پزشکي کشور بايد از توليدات مونتاژ به سمت توليدات واقعي روي آورند از ارائه بسته‌هاي سلامت در مدت زماني 15 تا 30 روز خبر دادو خطاب به توليدکنندگان تجهيزات پزشکي گفت: «اگر بتوانيد مجوز اف.دي.اي را بگيريد امکان ندارد بگذاريم محصول مشابه شما وارد بازار شود. به هر حال تحريم‌هاي ظالمانه پيش روي ماست و جرم ما اين است که مي‌خواهيم به خودمان متکي باشيم. ولي تحريم‌ها با وجود زحمت‌هايي که به وجود آورده است براي توليدکنندگان داخلي يک فرصت است و دولت با وجود تورم و رکود نسبي اقتصادي به حوزه سلامت توجه ويژه‌اي کرده است. ولي هنوز کارهاي زيادي را پيش‌رو داريم. »
وزير بهداشت عنوان کرد:« شما توليد کنندگان مي‌دانيد که بنده براي صادرکنندگان اهميت ويژه‌اي قائل هستم زيرا غيرت و سربلندي ملت ما و غرور‌آفريني آنان با توجه به تاريخ کهني که داريم در بستر توليد داخلي نهادينه شده است. اي کاش مي‌توانستيم با وجود جوانان ارزنده‌اي که داريم تعامل و ارتباطات بهتري با دنيا پيدا مي‌کرديم، شما توليدکنندگان بايد بدانيد فرصت مغتنمي براي شما فراهم شده است، زيرا امروز دولت خود يک خريدار واحد است و براي کاهش واردات از توليد داخلي حمايت مي‌کند. البته توليد‌کنندگان نيز بايد کيفيت کالاي خود را ارتقاء دهند تا رضايت مردم و جامعه پزشکي را فراهم کنند تا آنها اغنا شوند. »
وزير بهداشت  با ابراز تاسف از وجود محصولات بي‌کيفيت خارجي در بازار گفت: «آرزوي دولت موفقيت توليدکنندگان و حمايت از آنهاست  ولي امروز در بازار مشاهده مي‌کنيم يک جنس زنگ زده هندي که توليد آن دانش فني بالايي نيز نمي‌خواهد بازار کشورمان را در اختيار گرفته است. »
وي بر ضرورت حمايت از توليدکنندگان توسط صنعت، هلدينگ‌هاي اقتصادي و بانک ها تاکيد کرد و گفت: «براي مبارزه با قاچاق نهادهاي امنيتي و نظارتي بايد اقدام کنند. احقاق اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد کننده داخلي بايد با مبارزه با قاچاق صورت پذيرد.»
وزير بهداشت با اشاره به تاسيس شوراي فناوري سلامت، گفت:« بايد براي توليد تجهيزات پزشکي و دارو افق نگاه‌ها وسيع‌تر شود. مثلا مادر رشته خودمان (چشم‌پزشکي) با عرصه‌هاي بين‌المللي رقابت مي‌کنيم و به رقباي داخل و منطقه نگاه نمي‌کنيم. بنابراين همه چيز فراهم است تا بازار بين‌المللي را در حوزه تجهيزات پزشکي از آن خود کنيم و شما توليد کنندگان نبايد به کم قانع شويد.  وزارت بهداشت نيز در حد توان خود از توليدکنندگان حمايت مي‌کند شايد قبلا حرف‌هايي روي کاغذ عنوان شده بود ولي امروز سعي بر عمل آن داريم. لذا قول مي‌دهم بخش تجهيزات پزشکي تقويت شود و پرداخت‌ها نيز به هنگام شودزيرا يکي از بخش‌هاي موفقيت طرح تحول سلامت مربوط به همين موضوع مهم است. »
هاشمي با اشاره به کارهاي بزرگ در حوزه دارو که به دليل همکاري سازمان هايي مانند تامين اجتماعي، هلال احمر و بانک ها صورت پذيرفته است، خواستار ورود اين سازمان‌ها به عرصه توليد تجهيزات پزشکي شد و گفت: «تراز واردات و صادرات تجهيزات پزشکي کشور بايد مثبت شود. براين اساس صندوق نوآوري و شکوفايي، توسعه ملي و دفتر حمايت از طرح‌هاي کلان آمادگي هرگونه حمايت از توليدکنندگان را دارد. بنابراين ما نيز در خدمت شما توليدکنندگان هستيم و شما نيز به کارهاي کوچک فکر نکنيد. زيرا کارهايي مانند مونتاژ معني توليد واقعي نيست. براين اساس به سمت توليدات باارزش رو آوريد تا توليدات شما بازارهاي خوبي در دنيا پيدا کند.»
به گفته وزير بهداشت حامي اصلي توليدکنندگان، مردم هستند و بايد در جهت ارتقاء کالا و افزايش سطح رضايتمندي مردم گام برداريم تا کالاهاي توليد داخل بسيار با کيفيت‌تر و ارزشمندتر از مشابه خارجي باشند.

رييس سازمان غذا و دارو: بايد ميزان صادرات در چهار سال آينده 10 برابر شود
دکتر ديناروندرئيس سازمان غذا و دارو نيز در مراسم اختتاميه هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي ايران هلث گفت: «در حال حاضر، صادرات حوزه تجهيزات پزشکي حدود 15 ميليون دلار است و در عرصه دارو بيش از 10 برابر است، ولي بايد در چهار سال آينده ميزان صادرات 10 برابر افزايش يابد.»
اوهمچنين اظهار داشت:« قرار است قيمت‌هاي واقعي خدمات تدوين شود. وقتي قرار است هزينه از جيب مردم کمتر شود، سخت‌گيري‌ها در قيمت‌گذاري بيشتر خواهد شد و دلال‌ها نيز حذف خواهند شد.»
ديناروند با انتقاد از مصرف کالاهاي قاچاق در بيمارستان هاي دولتي که بزودي جلو آن گرفته مي‌شود از تکميل آمار و اطلاعات دقيق توليد، صادرات و قاچاق تجهيزات پزشکي در سال 94 خبر داد واظهار داشت:« يکي از چالش‌هاي حوزه تجهيزات پزشکي ضعف ما در داشتن آمار و اطلاعات دقيق است. تقريبا کليه  آمارها تقريبي است. براين اساس سعي مي‌کنيم اين مشکل را در سال 93 برطرف کنيم وآمار دقيقي در حوزه توليد و صادرات تجهيزات پزشکي داشته باشيم. به خصوص آمارهاي قاچاق زيرا متاسفانه با وجود آنکه در اين دولت هيچ مجوزي براي برخي کالاها نداديم ولي اين کالاها حتي در بيمارستان هاي دولتي مصرف مي‌شوند.»
ديناروند خاطرنشان کرد: «بايد توليدات تجهيزات پزشکي داخلي توان رقابت با توليدات خارجي را داشته باشند تا صادرات اين حوزه ارتقاء يابد. » او با اشاره به شروع طرح تحول نظام سلامت گفت: «به دليل آنکه دولت بايد هزينه‌هاي اين طرح را بپردازد ما بايد ساماندهي مناسبي براي اين هزينه‌کردها داشته باشيم و اگر اين نظارت و کنترل به خوبي صورت پذيرد دولت نيز در ارائه خدمت مناسب به مردم موفق خواهد شد. همچنين بايد توليد داخل در اولويت خريد بخش‌هاي دولتي باشد. البته در گذشته اينطور نبود. ما وظيفه داريم بازار داخلي را محافظت کنيم. البته نمي‌توانيم درهاي نياز داخل را به کالاهاي خارجي ببنديم ولي مي‌توانيم بازار کشورهاي ديگر را به دست آوريم. براين اساس اگر يک کالاي ايراني در کشورهاي ديگر مصرف شود رغبت براي مصرف اين کالاي ايراني در داخل کشور افزايش مي‌يابد.»

دبير شوراي فناوري سلامت: به زودي بسته حمايتي از توليدات تجهيزات پزشکي به امضا مي رسد
مصطفي قانعي رئيس انستيتو پاستور ايران و همچنين دبير شوراي فناوري سلامت در سخنراني اختتاميه هفدهمين نمايشگاه ايران هلث اظهار داشت: «در وزارت بهداشت شورايي با عنوان شوراي فناوري سلامت به رياست وزير بهداشت تشکيل شده است که من  مسئوليت دبيري اين شورا را برعهده دارم و در اين شورا دست‌اندرکاران و توليدکنندگان و تجهيزات پزشکي حضور و مشارکت دارند. در اين شورا براي تحقيق، توسعه، صادرات و تعرفه‌هاي تجهيزات پزشکي اقدام مي‌شود. بنابراين حمايت‌هاي اين شورا نيز در راستاي توليد داخلي است، نهايتاً پس از بررسي‌هاي لازم کارگروه‌هايي با حضور نمايندگان توليدکنندگان تشکيل مي‌شود تا تصميمات اين شورا اجرايي شود. او همچنين به آخرين اقدام شوراي فناوري سلامت وزارت بهداشت که به تهيه بسته حمايتي از توليدات تجهيزات پزشکي منجر شده است اشاره کرد و گفت: «اميدواريم تا قبل از امضاي وزراي صنعت، معدن، تجارت و وزارت بهداشت براي اين بسته حمايتي توليدکنندگان نظرات خودشان را جهت ارتقاي اين بسته حمايتي ارائه دهند.»
قانعي در ادامه به آغاز مطالعه و تست براي ساخت تيوب‌هاي دستگاه‌هاي راديولوژي و سي‌تي‌اسکن اشاره کرد و گفت: «جهت توليد تيوب راديولوژي که 100 ميليارد تومان هزينه واردات آن مي‌شود تست‌هاي ساخت ايراني اين تيوب‌ها انجام شده است و مطالعه براي ساخت تيوب‌هاي دستگاه‌هاي سي‌تي‌اسکن نيز آغاز شده است و اميدواريم بتوانيم تا 2 سال آينده ساخت تيوب اين دستگاه‌ها را در کشور محقق کنيم.»
وي با اشاره به برنامه‌ريزي براي توليد 27 قلم تجهيزات پزشکي ازجمله گازهاي پزشکي وشتاب‌دهنده‌هاي خطي گفت:« براي توليد دستگاه‌هاي ام‌ آر‌ آي، سونوگرافي و همچنين تجهيزات پزشکي قلبي و دياليز اقداماتي صورت پذيرفته است به طوري که با تلاش توليد کنندگان درصدديم تا واردات اين اقلامي که عنوان کردم به نصف کاهش دهيم. »
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت از کاهش 25 درصدي اعتبارات اين معاونت در سال جاري خبر داد و گفت:« علت فاصله ما با ايده‌آل‌هاي موجود در حوزه توسعه فناوري، همين کمبود بودجه و اعتبارات است.»
او همچنين عنوان کرد:« امروز دانش‌هاي مختلفي در توليد تجهيزات پزشکي دخالت دارند. به عنوان مثال متالورژي و پليمر از جمله دانش‌هايي هستند که به پيشبرد توليد تجهيزات پزشکي از جمله دستگاه شتاب‌دهنده خطي کمک مي‌کند.»

توليد 9 قلم داروي جديد از شهريور
دکتر قانعي درادامه از رونمايي 9 قلم دارو خبر داد و گفت: «چهار قلم دارو مختص داروهاي ضد سرطان است که تاييديه آن را از سازمان غذا و دارو دريافت کرده‌ايم، اما براي توليد نيازمند افتتاح خط توليد جديد است که اميدواريم آن هم به زودي محقق شود.»
او از آغاز توليد چند قلم تجهيزات پزشکي از جمله لامپ هاي راديولوژي، دستگاه توليد اکسيژن و ملزوماتي براي درمان بيماران سرطاني و رفع زخم بستر از خرداد ماه سال جاري خبر داد.
قانعي با بيان اينکه در حال حاضر نياز کشور به تخت هاي بيمارستاني و دستگاه هاي بيهوشي تامين شده است، اظهارداشت:« براي تامين دستگاه هاي ارزبر نيز تمهيداتي در نظر گرفته شده است و تلاش مي کنيم همه آنها را يا وارد کشور کنيم و يا در داخل به توليد برسانيم.»
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به ضعف بيمارستان ها براي خريد تجهيزات پزشکي، گفت: « مراکز درماني و بيمارستان هاي کشور قدرت خريد ملزومات مورد نياز خود را ندارند. اگر چرخه اقتصادي بيمارستان ها راه بيفتد، شرکت هاي تجهيزات پزشکي هم به سرعت رشد خواهند کرد. اين در حالي است که در حال حاضر بيمارستان ها به شرکت ها بدهکارند و قدرت خريد مجدد دستگاه ها را ندارند.»
*****
هفدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث يکشنبه 28 ارديبهشت به کار خود پايان داد و دکتر هاشمي وزير بهداشت، درمان وآموزش پزشکي نيز پس از مراسم  اختتاميه نمايشگاه از غرفه هاي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي بازديد کرد.
بازديد دکتر هاشمي سريع بود، بگونه اي که حتي نتوانست از برخي غرفه هاي توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي ديدن کند. متاسفانه اطراف وزير بهداشت  را عکاسان و خبرنگاران احاطه کردند و گاهي مانع از حضور و بازديد وي از غرفه هاي توليدکنندگان و صادرکنندگان زحمتکش تجهيزات پزشکي و دندانپزشکي نمايشگاه شدند که اين موضوع اعتراضات بسياري از غرفه داران را به دنبال داشت. چرا که عنوان شد گويا تمام زمان بازديد وزير به خبرنگاران اختصاص يافت. که به نظر مي رسد اين موضوع به ضعف روابط عمومي وزارت بهداشت مربوط است که بايد بازديد وزير بهداشت را مديريت صحيحي مي کرد.

ايران هلث دروازه اي براي ورود به بازارهاي جهاني…
در هفدهمين نمايشگاه ايران هلث شاهد افزايش 25 درصدي تعداد غرفه داران بوديم.علاوه بر اين 13 هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي در سال قبل به بيست هزار متر مربع در سال 93  ارتقا پيدا کرده بود.سري به غرفه داران زديم ودر جمع پرشور توليدکنندگان ايراني و واردکنندگان، به صورت اتفاقي ودر حد مقدور با تني چند از اعضاي غرفه ها به گفتگو نشستيم:


ارسان درمان انديش:

در حوزه نخ جراحي قيمت هاي ما رقابتي است
شرکت تجهيزات پزشکي ارسان درمان انديش  واردکننده چسب هاي پزشکي از شرکت کنندگان ايران هلث هفدهم بود. رجب زاده رئيس هيات مديره ارسان درمان انديش در گفتگو با خبرنگار ماهنامه با اشاره به مجموعه فعاليت هاي اين شرکت اظهارداشت: «ارسان درمان انديش در حوزه واردات تجهيزات مصرفي فعاليت دارد. سابقه تاسيس اين شرکت به سال 84 بازمي گردد  ولي به طور خاص از سال 89 فعاليت در زمينه واردات تجهيزات مصرفي را آغاز کرده است.چسب هاي جراحي، نخ جراحي، آنژيو کت و سه راهي آنژيوکت از جمله محصولات ماست.»

وي خاطرنشان ساخت:«هم اکنون در حوزه واردات چسب ها و مواد پانسماني بيش از 2 الي 3 رقيب براي ما در کشور وجود ندارد.چرا که اکثريت محصولات مشابه ما وارداتي بوده و عمدتا از کشورهاي آسياي جنوب شرقي وارد کشور مي شوند.آن گروه از محصولاتي هم که ادعا مي شود در اروپا توليد مي شود در حقيقت در کشورهاي آسياي جنوب شرقي توليد و وارد کشور مي شود.در صورتيکه محصولات ما به طور کامل در کشور ترکيه توليد و وارد مي شود.» وي افزود:«با توجه به اينکه ما با ارز آزاد کار مي کنيم نمي توانيم آنگونه که بايد در زمينه قيمت رقابتي کار کنيم با اين حال در حوزه نخ جراحي قيمت هاي ما قابل رقابت با ساير محصولات مشابه وارداتي است. در زمينه واردات آنژيوکت هم تنها شرکتي هستيم که آنژيوکت هايمان در اروپاي غربي و ايتاليا توليد مي شود.»
رجب زاده در پايان با نامناسب ارزيابي کردن زمان برگزاري نمايشگاه اظهارداشت:«مابين دو تعطيلي زمان مناسبي براي برگزاري نمايشگاه نيست چرا که اکثر بازديدکنندگان ما معمولا در سفر هستند و بدين ترتيب مهلت بازديد از نمايشگاه را ازدست مي دهند.»
تيم ارسان درمان به خاطر اشتباهي که در ترتيب صفحات آگهي اين شرکت درشماره قبل ماهنامه پيش آمده بود از اعضاي ماهنامه دلگير بودندالبته حق هم داشتند ولي رسم مشتري مداري حکم مي کرد که ما نيزتا حد امکان در رفع اين کدورت بکوشيم.

صنعت تجهيزات پزشکي صاايران: به 42 کشور جهان صادرات داشته ايم

شرکت صاايران 40 سال پيش به عرصه صنعت الکترونيک و مانيتورينگ وارد شد و به مرور زمان توانسته به فن آوري هاي بسيار پيشرفته در حوزه هاي الکترونيک، مخابرات، کامپيوتر، رادار وIT دست يابد. صاايران تا کنون به 42 کشور جهان صادرات داشته است. صاايران افتخار دارد که 5 سال متوالي به عنوان صادرکننده نمونه در کشور انتخاب شده است.
محسن ابراهيم خاني، مدير توسعه بازار و صادرات صنعت تجهيزات پزشکي صاايران در گفتگو با ماهنامه در باره اهداف شرکت نيز گفت: “در راستاي توسعه محصول به مرور زمان سبد دستگاه ساکشن پزشکي شامل انواع ساکشن هاي نوزاد، آمبولانسي، مطبي، اتاق عمل جراحي و ليپوساکشن و همچنين سبد دستگاه مانيتور قلب علاوه بر کليه علائم حياتي بيمار، ماژول هاي اندازه گيري تنفس و سطح هوشياري بيمار و نيز دستگاه تله متري قلبي کامل شده که اين مهم به خوبي تحقق يافته است. در راستاي توسعه بازار نيز اين شرکت توانسته به بازارهاي جديد شامل بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه هاي علوم پزشکي، سازمان تأمين اجتماعي، خيريه، خصوصي و غيره ورود نمايد که اين هدف گذاري نيز از پيشرفت قابل قبولي برخوردار است.

تا پايان سال 92 سهم بازار دستگاه ساکشن صاايران بيش از 90% و سهم بازار دستگاه مانيتور علائم حياتي بيمار بيش از 30% بوده که مطابق با برنامه ريزي ها و استراتژي هاي اتخاذ شده قرار است تا پايان سال جاري سهم بازار مربوط به دستگاه ساکشن به 95% ودستگاه مانيتورينگ قلب به 42% افزايش يابد.
بيش از 95% قطعات دستگاه ساکشن داخل کشور تأمين مي شود و کيفيت و کارايي دستگاه مذکور معادل 90% کيفيت نمونه مشابه اروپايي خودبوده که هم اکنون برند برتر روز اروپا است.”
وي افزود: “در خصوص برنامه هاي مهم شرکت مي توان به پروژه هاي جاري صنعت تجهيزات پزشکي صاايران شامل پروژه سما (سامانه مانيتورنيگ آمبولانسي)، تله مديسين، سانترال تحت وب (Web service)، معاينه، درمان و کنترل پزشکي بيمار از راه دور اشاره کرد.”
صنعت تجهيزات پزشکي صاايران در اين نمايشگاه علاوه بر محصولات قبلي خود از جديدترين نسل مانيتورهاي علائم حياتي قلب خود با نام ARAD  با دارا بودن تمامي آيتم هاي مانيتورهاي پيشرفته دنيا  و سانترال تحت وب (Web service) با قابليت دسترسي به تمامي مانيتورهاي قلب صاايران در سراسر دنيا با IP مختص هر بيمارستان و ايمپلنت هاي ارتوپدي نظير ايمپلنت تثبيت ستون فقرات و ساکشن هاي چندمنظوره medica flex  و ساکشن c33 و همچنين پزشک خانواده رونمايي کرد.
ابراهيم خاني در باره ايران هلث گفت: “اين نمايشگاه مهم ترين رويداد در عرصه تجهيزات پزشکي و سلامت  کشور و مناسب ترين فرصت براي ارائه توانمندي هاي داخلي است و نسبت به سال گذشته رونق بيشتري به چشم مي خورد ولي همانند هر سال در اجرا، ناهماهنگي هايي وجود دارد که اميدوارم اين مشکلات در سال هاي آينده رفع شود.”

بهيار صنعت سپاهان:
نمونه تکميلي چراغ جراحي عرضه شد

خشايار الياسي مدير فروش شرکت بهيار صنعت سپاهان در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه گفت:” زمينه فعاليت ما تخت‌هاي بيمارستاني چراغ جراحي  و کلا هتلينگ بيمارستاني است.شرکت داراي سابقه 15 ساله است”.بهيار صنعت سپاهان از حدود سه سال پيش بخش R&D خود را توسعه داده است امسال براي اولين بار نمونه تکميلي چراغ جراحي توسط اين شرکت در نمايشگاه عرضه شد اين محصول براي اولين بارست که در کشور توليد مي‌شود 95% از اين محصول در داخل و توسط شرکت بهيار صنعت سپاهان توليد مي‌شود. الياسي افزود “در زمينه صادرات تخت فعاليت‌هاي محدودي داشته ايم  ولي در زمينه چراغ جراحي هنوز صادراتي نداشتيم .ولي با توجه به پتانسيل منطقه انتظار داريم اين محصول بازار صادراتي خوبي در منطقه داشته باشد.” وي در خصوص برنامه‌هاي شرکت جهت حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گفت:” در سال‌هاي گذشته شرکت مادر تخصصي دارويي و تجهيزات پزشکي حمايت‌هايي را از شرکت‌ها جهت حضور در بازارهاي بين‌المللي به عمل مي‌آورد متأسفانه يکي دو سال است که اين حمايت‌ها قطع شده است الياسي عملکرد ستاد برگزاري نمايشگاه ايران هلث را نسبتاً خوب ارزيابي کرده و گفت تنها مورد تغيير تاريخ‌هاي برگزاري نمايشگاه است مثلاتاريخ برگزاري نمايشگاه مديکا  ثابت است. ولي در مورد نمايشگاه ايران هلث تاريخ و نام اين نمايشگاه مدام دستخوش تغيير است که از نظر من به وجهه بين‌المللي نمايشگاه آسيب وارد مي کند و باعث مي‌شود که در ذهن بازديدکنندگان نقش نبندد هنوز هم فکر مي‌کنم که جاي دارد نمايشگاه منظم‌تر و با نظم بالاتر از اين هم برگزار شود.”

کاسپين البرز:
مسوولان نمايشگاه فقط به فکر درآمدزايي از ايران هلث نباشند

حبيب‌الله صالحي مديرعامل شرکت کاسپين البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه گفت:” بنده 42 سال است که در صنعت تجهيزات پزشکي فعاليت دارم”.وي افزود “شرکت کاسپين البرز در حدود 12 سال پيش در شهرک صنعتي کاسپين و با فضاي 4000 متر فضاي توليدو 12000 متر فضاي کارخانه و حدود 2ميليارد تومان ماشين‌آلات صنعتي تأسيس شد.” اين شرکت در سال حدود 100 عدد دستگاه بي خطرساز زباله توليد مي کند و به جرئت مي توان گفت که ظرفيت بازار داخلي را در حداقل زمان مي تواند اشباع کند.
به گفته صالحي محصولات اين شرکت عبارتست: از دستگاه هيدروکلاو که جزوپيشرفته ترين اتوکلاو هاي دنياست  روش کار اين دستگاه بدين صورت است که زباله ابتدا در داخل دستگاه خورد مي شود سپس استريل و خشک مي شود و پس از کاهش 40 تا 70% حجم زباله از دستگاه خارج مي شود و مي توان آن را در لندفيل هاي معمولي شهرداري دفع کرد به هيچ گونه شيرابه اي ندارد. علاوه براين دستگاه پرتابل محصولي بود که شرکت کاسپين البرز امسال براي اولين بار در ايران هلث 93 عرضه کرد و استقبال گسترده اي از آن به عمل آمد اين محصول براي درمانگاه ها و کلينيک هايي که فضا و بودجه کافي براي خريد محصولات گران تر را ندارند بسيار مناسب است اين محصول تاکنون توانسته است استاندارد 13485 تجهيزات پزشکي را کسب کند صالحي در پايان گفت:” ما اميدواريم برگزارکنندگان نمايشگاه پيش از اينکه به فکر درآمدزايي از نمايشگاه باشند در جهت معرفي صنعتي کشور تلاش کنند من شنيده ام که قرار است از امسال براي 10 سال آينده غرفه هاي نمايشگاه پيش فروش شود اين موضوع به شدت انتقاد پذير است که بنده امسال 20% هزينه را پرداخت کنيم براي نمايشگاهي که در سال آينده برگزار مي شود و هنوز مشخص نيست که آيا من خواهم توانست در نمايشگاه سال آينده شرکت کنم يا نه اين موضوع به شدت انتقاد پذير است و من در فرصت مناسب اين مسئله را هم به وزارت بهداشت و هم به سازمان توسعه تجارت منتقل خواهم کرد چرا که اين مسئله برخلاف تمام مقررات بين المللي نمايشگاهي است.”

پويندگان راه سعادت:
خط توليد ما در  آلمان نيز راه اندازي شد

آخرين اخبار موفقيت شرکت پويندگان راه سعادت به غير از رشد و گسترش صادرات به  کشور عراق ، رشد صادرات آن به کشور آلمان بوده است. اين شرکت سال 92 را با صادرات 450 دستگاه  به کشور آلمان به پايان رساند وبه  اين ترتيب آلمان در رتبه دوم کشورهاي هدف صادراتي اين شرکت قرار گرفت . شرکت حاير  که تاکنون نماينده شرکت پويندگان براي محصولات صادراتي پويندگان به کشور  آلمان محسوب مي‌شد و محصولات اين شرکت به نام شرکت حاير صادر مي‌شد، در حال حاضر  شريک تجاري قوي براي شرکت پويندگان راه سعادت محسوب مي‌شود.پويندگان همچنين   امسال  در اقدامي غرورآفرين،  مجوز راه اندازي خط توليد محصولات خود را در کشور آلمان کسب کرده است و به زودي خط توليد محصولات پويندگان راه سعادت در  کشور آلمان راه‌اندازي خواهد شد .
مهندس يعقوب زاده مديرعامل شرکت پويندگان راه سعادت در گفت‌وگو با ماهنامه اظهار داشت:« ما در حال حاضر در کشورهاي مالزي، بلاروس، ترکيه و آلمان داراي خط توليد محصول هستيم، همچنين در کشور کانادا نيز به زودي خط توليد خود را راه‌اندازي خواهيم کرد، علاوه بر اين جديدا با دو شرکت  انگليسي و روسي در حال مذاکره هستيم که صادرات محصولات خود را به اين کشور آغاز کنيم.»
صادرات شرکت پويندگان راه سعادت در سال 91 بالغ بر سه و نيم ميليون دلار بود که اين رقم در سال 92 يه شش و نيم ميليون دلار رسيد .به گفته يعقوب زاده آهنگ رشد صادرات پويندگان راه سعادت  در سال 93 تا به امروز از سال قبل بالاتر بوده است. وي گفت:« اميدواريم اين آهنگ رشد همچنان تا پايان سال ادامه يابد .»
ماژول اندازه‌گيري عمق بيهوشي جديدترين محصولي است که شرکت پويندگان راه سعادت در نمايشگاه ايران هلث 93 براي حاضران و بازديدکنندگان نمايشگاه عرضه کرد .اين ماژول در سال قبل رونمايي شده بود و امسال به طور کامل برروي خط توليد قرار گرفت .تاکنون صد نمونه از اين ماژول توليد شده است و پانصد نمونه‌ ي ديگر نيز در دست توليد است. در اهميت اين ماژول همين بس که در حال حاضر در کليه بيمارستان‌هاي آمريکا و کانادا ، هيچ  بيماري بدون  اندازه‌گيري عمق بيهوشي، بيهوش نمي‌شود. اين ماژول عمق بيهوشي بيمار را از طريق سيگنال‌هاي مغزي و با يک عدد در روي صفحه براي پزشک نشان مي‌دهد و پزشک براساس آن مي‌تواند ميزان  داروي بيهوشي بيمار را کنترل کند .مديرعامل شرکت پويندگان راه سعادت در ادامه اظهار داشت:« قيمت وارداتي دستگاه اندازه گيري عمق بيهوشي در حدود بيست ميليون تومان است. در حالي که  ماژول پويندگان راه سعادت، با قيمت بسيار نازلتر و قابل نصب بر روي  کليه محصولات ماست .اين محصول تأييديه دفتر تجهيزات پزشکي را داراست و در حال حاضر در مراحل اخذ استاندارد CE براي آن هستيم. قابليت نصب اين ماژول برروي کليه مانيتورهاي ما،  اين نکته وپيام را براي مشتريان ما مي رساند که در انتخاب مانيتور چه دستگاهي را بايد انتخاب کنند در حال حاضر محصولات توليدي پويندگان با محصولات بزرگترين توليدکنندگان دنيا قابل رقابت است. اين شرکت در توليد قطعات محصولاتش تا جايي پيشرفته است که در حال حاضر حتي کانکتورهاي ECG مانيتورهايش را نيز در داخل کشور توليد مي کند.! »

 فرادرمان آسيا:
آمريکايي ها هم بودند!

فرادرمان آسيا نماينده يک شرکت امريکايي از ديگر حاضران ايران هلث 93 بود. نصراللهي مديرعامل شرکت فرادرمان آسيادر گفت‌وگو با ماهنامه گفت:” بنده  به واسطه تحصيلاتم از ابتدا با ابزار و وسايل جراحي  سروکار داشتم در نتيجه احساسي بين من و ابزار به‌وجودآمد و به اين سمت تمايل پيداکردم  که بهترين نوع  اين وسيله ها را براي درمان بيماران تهيه کنم. چرا که مشاهده مي‌کردم زماني که چاقوي جراحي نمي‌برد يا نخ  بخيه در حين کار پاره مي شود چه حالي به جراح دست مي‌دهد. هميشه به دنبال اين بودم که محصولي را معرفي کنم که کيفيت بسيار قابل قبولي براي پزشکان داشته باشد و پس از سال‌ها تحقيق و مکاتبه با شرکت‌هاي مختلف با يک برندآمريکايي آشنا شدم.  در حال حاضر ارتباطات و مکاتباتي انجام شده تا ما بتوانيم اين برند را وارد ايران کنيم.
ولي به‌طور کلي وارد ات محصول از کشور امريکا داراي پروسه بسيار سختي است  با اين حال باز هم به نسبت اينکه وسيله پزشکي است سخت‌گيري‌هاي زيادي به نسبت ساير کالاها در اين خصوص انجام نشده است. موضوع بعدي قيمت کالاست و سعي ما اين است که قيمتي را در بازار ارائه دهيم که قابل رقابت با ساير محصولات مشابه باشد. هدف بعدي ما اين است که روزي در آينده قادر باشيم نظير همين محصول  را با همين کيفيت در داخل کشور توليد کنيم.چرا که ما  در داخل کشور داراي امکاناتي از قبيل مواد اوليه بکرو پتروشيمي هستيم در صورتي که بسياري از کشورهاي توليدکننده  اين محصولات مواد اوليه را در داخل کشور ندارند و از کشورهاي ديگر وارد مي کنند در صورتي که ما منابع  اوليه را دارا هستيم بنابراين يک گام جلوتر هستيم اين کار فقط  برنامه‌ريزي و کمک‌هاي مالي و حمايت‌هاي دولتي نياز دارد و يک توليد کننده به‌تنهايي نمي‌تواند تمام اين کارها را تقبل کند» مديرعامل شرکت فرا درمان آسيا در ادامه با اشاره به ميزان استقبال از نمايشگاه ايران هلث اظهار داشت نمايشگاه امسال بسيار خوب و ميزان استقبال بازديدکنندگان نيز رضايت‌بخش بود.

مبناکارت آريا :
دو غرفه در يک نمايشگاه..

مدير عامل مبناکارت آريا با عنوان اينکه در هفدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث حضوري پررنگ و متفاوت نسبت به سالهاي قبل داشته گفت :«با هدف عرضه و معرفي بيشتر به صنعت بيمارستاني و پزشکي کشور در هفدهمين نمايشگاه ايران هلث در کنار ديگر همکاران و مشتريان جديد و قديم توانستيم حضوري بسيار پررنگ و چشمگيرتر داشته باشيم.»
حيدرپور اظهارداشت :« مبنا کارت آريا با تبليغات گسترده در نمايشگاه ايران هلث با برپايي دو غرفه در دو نقطه بسيار مناسب و به نمايش گذاشتن بنرهاي تبليغاتي بسيار وسيع در 4 نقطه از محيط و 5 ماشين ون سيار حامل بازديدکنندگان از غرفه ها معرفي تاثيرگذارتري نسبت به 3 سال گذشته توانست ايجاد کند.»
وي در ادامه تصريح کرد: «مبناکارت آريا به عنوان بزرگ ترين و اولين ارايه دهنده مچ بندهاي شناسايي بيمارستاني با پوشش سهمي بالغ بر 500بيمارستان از کل سيستم پزشکي و بيمارستاني، کلينيک ها و زايشگاه هاي کشور توانسته نقش به سزايي در ارايه خدمات الکترونيک همراه با فناروي روز دنيا داشته باشد.»
مديرعامل مبناکارت آريا با معرفي ويژگي دستگاه هاي مچ بند بيمارستاني گفت :«چاپگر مچ بند مدل HC100 قادر است تا با گرفتن اطلاعات فرد از سيستم به صورت عکس يا بارکد و … به صورت ليزري بر روي مچ بند با طراحي دلخواه چاپ کند. همچنين شايان ذکر است که اين اطلاعات تحت هيچ شرايطي قابل مخدوش کردن نيست و با آب و مداد ضد عفوني کننده از بين نمي رود و آنتي باکتريال است.»
وي در ادامه تاکيد کرد:«بيمارستان ها و مراکز درماني با بهره گيري از اين مچ بند مي توانند سرعت و کيفيت خدمات خود را در مراحل پذيرش و شناسايي بيماران افزايش دهند و از نظر امنيتي هنگامي که روي مچ بسته مي شود امکان بازکردن و استفاده مجدد را ندارد.»
حيدرپور تصريح کرد:« از مشخصات فني دستگاه چاپ مچ بند مبناکارت آريا مي توان به سرعت چاپ 20مچ بند در دقيقه، وضوح تصاوير 300DPI، ظرفيت حافظه داخلي 8MB، قابل اتصال به USB، SERIAL، LAN، WIRELESS است که در سه سايز نوزاد و کودک و بزرگسال قابل ارايه است .»
وي در ادامه در خصوص دستگاه صدور کارت اظهارداشت:« شرکت ارايه دهنده خدمات چاپ بر روي انواع کارت پي وي سي جهت استفاده پرسنل بيمارستان و کارت عضويت بيماران است که قابليت چاپ دو روي کارت به صورت همزمان تمام رنگي يا به صورت رو تمام رنگ و پشت تک رنگ را دارد.»
مديرعامل شرکت در خاتمه افزود:همچنين از مشخصات ديگر اين دستگاه سرعت بالا،کدگزاري کارت هاي مگنت، اسمارت بدون تماس به صورت اختياري  و تکنولوژي چاپ مستقيم است. »

گوهر شفا:

در حوزه اورولوژي و قلب هم فعال هستيم
شرکت گوهر شفا در سال 74 با انگيزه توليد داخلي در جهت رفع وابستگي از واردات شروع به فعاليت کرد و تا به امروز توانسته است علاوه بر توليد محصولاتي که جنبه مصارف عمومي دارد رو به سمت توليد محصولات تخصصي و فوق تخصصي بياورد .احمد ساکي مديرعامل گوهر شفا در گفت‌وگو با خبرنگار ما  با اشاره به محصولات اين شرکت اظهار داشت” ما در ابتدا ست‌هاي تزريق سرم توليد مي‌کرديم کم‌کم با افزايش دانش فني شرکت توانستيم در بخش‌هاي اورولوژي و قلب هم فعاليت‌هايي داشته باشيم که اين فعاليت‌ها منجر به توليد محصولاتي شد که تابحال در ايران توليد نشده است .وي افزود با توجه به اينکه هدف ما هدف جهاني است ما همواره به دنبال اخذ تأييديه هاي بين‌المللي بوده ايم و چهار سال پيش توانستيم استاندارد ايزو 13485 و استاندارد 9001 را کسب کنيم.”

اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي:
برنامه اتحاديه گسترش صادرات و حضور منسجم تر در نمايشگاه هاي خارجي است

رئيس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي در خصوص تاريخچه تأسيس  اتحاديه گفت:«   اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي  از حدود سه سال پيش، در راستاي انتقال تجربيات شرکتهاي صادر کننده، در زمينه صادرات و تلاش در جهت افزايش ميزان  صادرات اعضاي اتحاديه تشکيل شد. در حال حاضر جو صميمي و دوستانه اي که در بين اعضاي اتحاديه وجود دارد باعث شده که اعضاي اتحاديه، بدون هيچ اصطکاکي و صرفاً در جهت تقويت و حمايت از همديگر در تلاش باشند. خوشبختانه تلاشهاي اتحاديه نتيجه داده و نمايشگاه کردستان عراق با بيش از ا ميليون دلار صادرات  از دستاوردهاي اين تلاش هاست. علاوه بر اين محصولات  اتحاديه در کردستان عراق نيز  بازار فروش بسيار خوبي پيدا کرده است، اتحاديه همچنين با پيگيري نمايشگاه لبنان موفق به اخذ نمايندگي دراين کشور شده   و زمينه صادرات خوبي را در آن کشور فراهم کرده است.»
وي افزود:«علاوه بر صادرات 2- 5 ميليارد دلار مانيتوربه عراق ، حدود پانصد هزار دلار صادرات تخت، يک ميليون دلار صادرات انکوباتور، و همچنين يک ميليون دلار مناقصه مانيتور و کارديوگراف  ازديگر دستاوردهاي اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي است.»
مهندس يعقوب زاده در ادامه درخصوص فعاليت هاي نمايشگاهي اتحاديه اظهارداشت:«برنامة ما حضور منسجم در نمايشگاه هاي خارجي است که منتها در مورد مديکا امکان حضور همه جانبه براي تمام شرکت ها وجود ندارد. در خصوص نمايشگاه عرب هلث نيز ما اميدواريم مشکلات مربوط به تحريم ايرانيان از حضور در اين نمايشگاه، در آينده اي نزديک حل شود و ما دوباره شاهد حضور همه جانبه محصولات ايراني در اين بازار بين المللي باشيم.»

هورتاب:
اتوکلاو مکعبي هم عرضه شد

فعاليت اين شرکت در زمينه توليد انواع اتوکلاو هاي  آزمايشگاهي بيمارستاني دندان‌پزشکي دارويي و سيستم‌هاي بي‌ خطرسازي پسماندهاي  عفوني در سايزها و مکانيسم‌هاي مختلف است.اتوکلاو مکعبي با درب خورشيدي محصول جديدي بود که اين شرکت براي اولين بار در ايران هلث عرضه کرد و با استقبال گسترده‌اي روبه‌رو شد.
رضايي از شرکت صنايع پزشکي هورتاب در گفت‌وگو با ماهنامه با اشاره به ويژگي‌هاي محصولات اين شرکت گفت :«ويژگي عمده محصولات ما تنوع، کيفيت بالا و استفاده از مواد اوليه باکيفيت است.علاوه بر اين ما هيچ گونه محدوديتي به لحاظ ظرفيت و مکانيزم توليد  نداريم و اين بزرگ‌ترين فاکتور مثبت شرکت ماست. علاوه‌بر اين خدمات پس از فروش شرکت‌ما بسيار وسيع بوده و تا 15 سال ادامه دارد .همچنين گارانتي  جديدي را  امسال برروي محصولات خودمان اضافه کرديم که براساس آن سيلندرها را تا پنج سال براي مصرف‌کننده گارانتي مي‌کنيم ظرفيت. کلاس‌هاي ما 18 ليتر تا  23 ليتر 250 ليتر وهمين طور تا 7000 ليتر را نيز داراست.» وي در خصوص سيستم اتوکلاو هاي هورتاب اظهار داشت سيستم‌هاي ما به دو روش خوردکن و بدون خردکن عمل مي‌کنندعلاوه بر اين اتوکلاو هاي  ما داراي امتياز کاهش حجم زباله تا 80 در صد هستند.با اين حال همان‌گونه که گفتم بزرگ‌ترين مزيت دستگاه‌هاي ما سيستم خورد کن آنست که تا به حال درب هيچ کدام از محصولات فروخته شده هنوز باز نشده و نياز به سرويس پيدا نکرده است. درواقع  فولادهاي استفاده شده در محصول اين تفاوت را در کار براي مصرف کننده ايجاد کرده است رضايي خاطر نشان ساخت: محصول ما شيرابه ندارد  و وزارت بهداشت نيز آن را تأييد کرده است. در واقع زباله اي که در نهايت از دستگاه خارج مي‌شود صددر صد استريل است و مي‌توان آن را به طريق زباله‌هاي شهري دفع کرد .اين نکته را هم اضافه کنم که ما تقريبا کليه  استانداردهاي لازم را براي محصولاتمان کسب کرده ايم و به زودي گواهي CE را نيزدريافت خواهيم کرد.»
شرکت صنايع پزشکي هورتاب تاکنون به کشورهاي عراق و افغانستان صادرات محدودي داشته است ولي توسعه صادرات آن منوط به زماني است  که استاندارد CE را کسب کند.
رضايي در خصوص نمايشگاه ايران هلث اظهار نظر کرد و گفت:« متأسفانه فرمت نمايشگاه‌هاي ما بدين صورت است که ما همه ساله شاهد افت کيفي نمايشگاه ها هستيم و کيفيت نمايشگاه‌هاي ما برخلاف همه جاي دنيا پيوسته تنزل دارد به نظر مي‌رسد عدم برنامه‌ريزي صحيح و مديريت اصولي و هدف‌گذاري درست در اين امر دخيل باشد سال‌هاي قبل ما نمايشگاه‌هاي بسيار پربارتر و با تعداد مراجعه‌کنندگان بيشتري را شاهد بوديم وشرکت‌هاي خارجي نيز تمايل زيادي به حضور در بازار ايران داشتند ولي امروزه اين تمايل از بين رفته  و نمايشگاه ايران هلث به نوعي دورهمي شرکت‌ها و همکاران حوزه تبديل شده است.»

 بازديدکنندگان:
حضور خارجي ها کم است

دکتر عباسپور از بازديدکنندگان نمايشگاه ايران هلث 93د در گفت‌وگو با ماهنامه اظهار داشت”نمايشگاه امسال بسيار کم رونق و حضور شرکت‌هاي  خارجي بسيار کم است، البته شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي تلاش خود را براي حضور گسترده انجام داده‌اند ولي گويا تبليغات نمايشگاهي بسيار ضعيف عمل کرده است، و گويا اطلاع‌رساني درستي براي مخاطبان نمايشگاه انجام نشده است و بسياري از همکاران پزشک از اين قضيه بي‌اطلاع هستند.” وي در خصوص محصولات و تکنولوژي‌هاي عرضه شده در نمايشگاه امسال گفت:” محصولات نسبتاً خوبي در غرفه هاي شرکت‌هاي ايراني عرضه شده است. با اين‌حال نمايشگاه ايران هلث در مقايسه با ساير نمايشگاه‌هاي خارجي هر روز کوچک‌تر و محدودتر مي‌شود.”

تنوع محصولات جديد پايين است
دکتر ترانه قدس متخصص زنان نيزبراي دومين بار بود که از نمايشگاه ايران هلث بازديد به‌عمل مي‌آوردوي اظهار داشت “کيفيت نمايشگاه افت داشته است. محصول جديدي حداقل در حوزه کاري ما به آن صورت در نمايشگاه امسال عرضه نشده است. حتي محصولاتي که در غرفه هاي شرکت‌هاي خارجي عرضه شده است از تنوع  پاييني برخوردار بود.”

فيدبکي از نمايشگاه هاي قبلي نداريم
دکتر ياشار نراقي ديگر بازديدکننده ايران هلث امسال بود او اظهار داشت” نمايشگاه  مانند سال‌هاي گذشته همچنان برگزار مي‌شود با اين حال هيچ گاه کنترلي در خصوص اين که نمايشگاه‌ها چه نتيجه و بازخوردي دارند صورت نمي گيرد. از نظر بنده که در حوزه ارتوپدي کار مي‌کنم نمايشگاه امسال اصلاً خوب نبود بخصوص حضور توليدکنندگان حوزه ارتوپدي در نمايشگاه امسال بسيار کم‌رنگ بود حتي در مواردي کساني که با عنوان توليد کننده ايراني  وارد نمايشگاه  شده بودند بعضي شرکت‌هايي بودند که در وزارتخانه با عنوان توليدکنندگان متقلب شناخته شده بودند وما توقع داشتيم که وزارت بهداشت با اين‌ها برخورد کند اما چنين اتفاقي نيفتاد حتي انتظار داشتيم کنسرسيوم اقلام ارتوپدي به‌عنوان نماينده اين حوزه در نمايشگاه  حداقل داراي پانلي ‌باشد که متأسفانه آن هم عملي نشد.”

ايرانيان تجهيز سينا:
کليه محصولات ما قابليت اتوکلاو  نيزدارند

اره و دريل هاي ميني شرکت ايرانيان تجهيز سينا امسال براي اولين بار در ايران هلث عرضه شد.  افشار مديرعامل اين شرکت در گفت‌وگو با ماهنامه مهندسي پزشکي گفت: « توليد کننده اره و درل هاي جراحي هستيم که کليه محصولات ما قابليت شارژ بوسيله باتري را دارا هستند، همچنين کليه محصولات ما قابليت اتوکلاو نيزدارند.»
وي افزود: «در مجموع محصولات ما شامل سه گروه اره هاي جراحي ارتوپدي، دريل جراحي مغز و اعصاب براي جناغ سينه، اره هاي مغزي و اره هاي ميني براي جراحي دست هستند که همگي داراي استاندارد ايزو 13485 هستند و به زودي  استاندارد CE را نيز براي محصولات خود کسب خواهيم کرد.» وي خاطرنشان ساخت ويژگي عمده محصول جديد ما يعني ميني اره و ميني دريل نسبت به محصولات مشابه، کيفيت بالا و قيمت  نسبتاً پايين آن  است.» افشار در ادامه با اشاره به وضعيت برگزاري نمايشگاه امسال خاطرنشان ساخت عليرغم اطلاع‌رساني تقريباً ناقص استقبال خوب و راضي‌کننده بود ولي بيشتر مراکز تا روزهاي آخر نمايشگاه از برگزاري نمايشگاه بي‌ اطلاع بودند. براي ما که همواره محصول جديدي را در نمايشگاه هر سال عرضه مي‌کنيم، راضي‌کننده بود. ما همچنين براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي برنامه‌هاي مفصلي را در نظر داريم چرا که کشورهاي اطراف از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و سوريه بازارهاي بسيار مناسبي براي محصولات ما هستند و همان‌گونه که سال گذشته در نمايشگاه افغانستان شرکت کرديم،  امسال نيز با قدرت بيشتري در اين نمايشگاه حاضر خواهيم شد.»

توسن تجهيز:

امسال برنامه هايي براي صادرات داريم
علي ناصري مسئول خدمات پس فروش شرکت توسان تجهيز در گفت‌وگو با ماهنامه با اشاره به فعاليت‌هاي اين شرکت گفت عمده فعاليت شرکت ما انواع شوينده بيمارستاني و مبحث کنترل عفونت است دستگاه‌هاي ما نيز شامل دستگاه هاي ابزار شوي در مدل‌هاو حجم‌هاي مختلف هستندما همچنين دستگاه آندوسکوپ شوي را براي ضدعفوني کردن دستگاه‌هاي آندوسکوپي  توليد مي‌کنيم. علاوه بر اين لگن خردکن، لگن شوي و دستگاه امحاي زباله نيز از جمله محصولات توليدي ماست. ما در حال حاضر مجوزهاي اداره کل تجهيزات پزشکي را براي کليه تجهيزات خودمان دارا هستيم و در خصوص دستگاه امحاي زباله نيز مجوز محيط زيست را کسب کرده‌ايم.
به گفته ناصري صادرات جزو برنامه‌هاي  امسال شرکت توسن تجهيز است، البته اين شرکت تاکنون به‌صورت موردي صادراتي به کشورهاي آلمان، سوئد، عراق و ارمنستان  داشته است، ولي به صورت جدي از امسال صادرات را پيگيري خواهد کرد.

رمز آسا:

امسال شرکت هاي خارجي بيشتري حضور دارند.
رمزآسا از حدود22 سال پيش فعاليت خود را در زمينه تجهيزات اورژانس، راديولوژي، بيمارستاني،  آزمايشگاهي و توليد آمبولانس آغاز کرده است. نبوي مدير بازرگاني شرکت در خصوص ويژگي‌هاي نمايشگاه امسال اظهار داشت:« به نظر مي‌رسد  امسال زمينه حضور شرکت‌هاي خارجي بيشتري در نمايشگاه فراهم شده است، تنوع محصولات شرکت‌هاي ايراني نيز بيشتر شده است. در همين راستا مانيز سعي کرده‌ايم تا جديدترين محصولات خود را در نمايشگاه امسال عرضه کنيم، از جمله اتوبوس آمبولانس و آمبولانس دو ديفرانسيل را  امسال عرضه کرديم. به‌طور کلي اطلاع‌رساني ستاد برگزاري نمايشگاه از طريق روزنامه‌ها و بيلبوردها، درحد قابل قبولي بود، ولي با توجه به اينکه  اين نمايشگاه، نمايشگاهي  تخصصي محسوب مي‌شود، بيشتر مخاطبان ما نيز تخصصي  هستند.»

اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي:

عمده مشکل شرکت ها مطالبات معوقه است
با دکتر پرديس از پيشکسوتان عرصه تجهيزات پزشکي  و از اعضاي اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي نيز گفتگويي کوتاه انجام داديم. دکتر پرديس در خصوص فعاليت هاي اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي اظهارداشت: «اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي داراي هيئت مديره اي است که مهندس معظمي رياست آن را به عهده دارد و در واقع  خط‌مشي کلي اتحاديه سوا از اساسنامه، توسط اين هيئت مديره تعيين مي‌شود. در طول مدت فعاليت اتحاديه ما به دنبال اهداف متوالي در حوزه تجهيزات پزشکي بود ايم، ولي به دليل موانع و کاستي‌هايي که در کل بدنه وزارت بهداشت و درمان با آن روبه‌رو بوديم، سعي‌مان بر اين بود ه که ابتدا جايگاه خود را در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي تثبيت کنيم، لذا  امروز به دليل همکاري بسيار نزديکي که با اداره کل تجهيزات پزشکي داريم، قادر هستيم بسياري‌ از دغدغه‌هاي شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي را برطرف کنيم. از سوي ديگر با توجه به تصميم‌گيري‌هاي ارزشمندي که هم‌اکنون در وزارت بهداشت انجام مي گيرد، ما اميدواريم که  بخش عمده‌اي از دغدغه‌هاي شرکت‌هايي تجهيزات پزشکي را از اين طريق برطرف کنيم.»
وي در خصوص عمده‌ترين دغدغه هاي شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي خاطرنشان ساخت:« عمده‌ترين اين مشکلات مطالبات معوقه شرکت هاست که رقم قابل ملاحظه‌اي است، براساس وعده‌هاي مساعدي که از سوي اداره کل تجهيزات پزشکي به ما داده شده، اميدواريم در اسرع وقت ممکن  جامه عمل به خود بگيرد. مسئله بعدي به  تحريم و مشکلات سيستم بانکي و انتقال پول بازمي‌گردد،  هرچند که راه حل منطقي براي آن وجود ندارد، با اين حال خوشبختانه شرکت‌ها توانسته اند، با رايزني‌هاي مختلف در حد ممکن اين مشکلات را دور بزنند. سعي ما نيز اين است که در حد ممکن راه‌حل‌هاي منطقي‌تر ي براي اين قضيه پيدا کنيم. اين اميد در حال حاضربه مرحله جديدي مي‌رسد و ما با چند ارگان که  امکانات ارزي در خارج از کشور دارند در حال رايزني هستيم، تا بتوانيم از منابع آنان در جهت کمک‌رساني به شرکت‌ها استفاده کنيم .»

رامشين شيمي:
قطب مطرح در زمينه کنترل عفونت هستيم

رامشين شيمي در مدت 6 سال فعاليت خود در زمينه کنترل عفونت بيمارستاني و با بهره گيري از نوآوري هاي متنوع توانسته خود را به يک قطب مطرح در اين صنف بدل سازد. مديرعامل اين شرکت حسن رامشين، ضمن مطالب فوق جزئيات بيشتري از فعاليت اين شرکت عنوان کرد و اظهارداشت:«محصولات شرکت ما شامل انواع ديس منسر و انواع ظروف بسته بندي است که هر دو فروش گسترده اي در داخل کشور دارد.محصول جديد شرکت ما نيز دکوباکس است که توليد آن عليرغم سختي کار در داخل کشور انجام شده است. همچنين ديس منسرهاي الکترونيک محصول جديد ديگري است که در خرداد ماه روانه بازار خواهد شد و کشور  را بطور کامل از واردات آن بي نياز مي کند. همچنين محصولات توليدي ما توانسته اند استانداردهاي تجهيزات پزشکي و همچنين برخي گواهي ها را از کشورهاي خارجي کسب کند.»
وي افزود:« ما در بخش بازار داخلي خوشبختانه بااستقبال فراواني روبرو هستيم که اين نشان دهنده منحصر به فرد بودن محصولات ماست. همچنين قريب به 35% محصولات ما صادر مي شود که بيشتر اين صادرات در حوزه کشورهاي خاورميانه است. مشابه هاي خارجي فراواني وجود دارد اما به دليل قيمت بالاي اين محصولات با وجود کيفيت مشابه محصولات ما از واردات آن ها جلوگيري به عمل آمده است.»
وي در پايان گفت:«بنظر من افزايش حمايت از توليدکنندگان داخلي از لحاظ مالي و ديگر جهات مي تواند به بالا رفتن سطح نمايشگاه کمک شاياني کند.»

جهان قلب:

در حال صدور محصولاتمان به کشورهاي غربي هستيم
جهان قلب در سال 1376 فعاليت خود را در زمينه مهندسي پزشکي آغاز کرد. اين شرکت با گسترش خدمات خود از بخش واردات به توليد دستگاه الکتروشوک روي آورد در آينده اي نزديک طرح توليد محصولات ديگر را نيز در دستور کار دارد. اطلاعات بيشتر در مورد اين مجموعه را از مهندس سميه نادعليزاده، کارمند فروش و کنترل کيفيت اين شرکت جويا شديم:
وي در خصوص دستگاه مذکور و تفاوت هاي آن با نسخه مشابه گفت:«شرکت جهان قلب به عنوان اولين توليدکننده اين دستگاه در ايران، مشغول به فعاليت است. شرکت ما در آينده برنامه ويژه اي براي بومي سازي دستگاه به خصوص در قسمت بردهاي مورد نياز آن دارد. دستگاه الکتروشوک توليدي شرکت ما به عنوان دستگاه شوک ايراني توانسته بازار مناسبي را به خود اختصاص دهد. اين محصول داراي گواهي نامه CE ايزو 13485 و همچنين پروانه ساخت از اداره کل تجهيزات پزشکي و وزارت بهداشت است.»
نادعلي در خصوص تعداد دستگاه هاي توليدي اسن شرکت نيزاظهارداشت:«توليد 100نمونه از اين دستگاه در مدت زمان 2 ماه به عنوان اولين سري از آن ها در دستور کار شرکت قرار داشته است که در آينده بيش از اين مقدار خواهد بود.ماهمچنين در بخش صادرات با کشور شمالي ايران همکاري داشته ايم و هم اکنون در حال صدور محصولاتمان به کشورهاي غربي هستيم. علاوه براين واردات شرکت جهان قلب شامل دستگاه هاي پالس اکسي متر، اسپيرومتر، الکتروکارديوگراف و همچنين مانيتور است.»
وي درپايان گفت:« امسال هشتمين دوره از حضور ما در اين نمايشگاه است خوشبختانه بااستقبال خوبي مواجه شده ايم و توانسته ايم قراردادهاي خوبي را نيز منعقد نماييم. من فکر مي کنم بهبود نحوه اطلاع رساني و در صورت امکان استفاده از تبليغات تلوزيوني مي تواند به جذب مخاطبين بيشتر براي نمايشگاه کمک شاياني کند.»

مسمر:

اولين شرکت فعال در زمينه مواد ضد عفوني کننده هستيم
شرکت مسمر با حدود 50 سال سابقه اولين شرکتي است که فعاليت در زمينه مواد ضدعفوني کننده را آغاز کرده و با توليد مواد ضدعفوني کننده و در بخش تجهيزات بيمارستاني و حتي دام وطيور به نام آشنا در اين صنعت بدل گشته است. رحيمي کارمند شرکت مسمر در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطلب گفت:«محصولات توليدي شرکت ما براي تمامي مصارف بيمارستاني مانند سطوح بيمارستاني، رخت شورخانه ها، اتاق عمل، ضدعفوني کردن تجهيزات پزشکي و حتي ضدعفوني ميوه و سبزي براي آشپزخانه هاي بيمارستاني کاربرد دارد. نکته اي که محصولات ما را منحصربه فرد مي سازد غلظت بالاي آن است که در نتيجه بايد با مقدار فراواني آب رقيق شود که اين نکته موجب صرفه جويي اقتصادي مي شود.»
وي افزود:«در حوزه فعاليتي شرکت مسمر نهادهاي ناظر از جمله سرم سازي رازي و انستيتوپاستور هردو محصولات شرکت ما را مورد تاييد قرار داده اند و خود هم از مشتريان ما هستند. همچنين درحال حاضر بسياري از بيمارستان ها نظير بيمارستان ميلاد، پارس،گلسار در رشت و بسياري ديگر از مشتريان ثايت ما هستند.»
وي در ادامه در خصوص بازخورد ايران هلث امسال خاطرنشان ساخت: «ميزان بازديد از نمايشگاه امسال به طور کلي مناسب بود اما به نظر مي رسد به دليل عدم جايگذاري مناسب غرفه ها ميزان بازيد برخي سالن ها نسبت به برخي ديگر کمتر بوده است. به نظر من قرار دادن شرکت هاي هم صنف در يک سالن و يا يک بخش مشخص و يکسان مي تواند به بالا بردن سطح نمايشگاه کمک کند.»

پيشگامان راه طب:

ترالي ها و مدل جديد برانکاردمان را عرضه کرديم
15 سال سابقه فعاليت گسسترده در زمينه مهندسي پزشکي و تجهيزات بيمارستاني از افتخارات شرکت  پيشگامان راه طب است. توليد انواع تخت هاي بيمارستاني،  برانکاردها و بخصوص ترالي هاي بيمارستاني از فعاليت هاي شرکت پيشگامان را طب است. محمدعلي مسايلي، مديرعامل اين شرکت در نمايشگاه ايران هلث در گفتگو با ماهنامه ضمن بيان اين مطالب، در مورد استانداردهاي محصولات شرکت پيشگامان راه طب گفت:«اين استانداردها شامل استاندارهاي لازم براي تجهيزات بيمارستاني از قبيل ايزو CE و استانداردهايي است که به وسيله اداره کل تجهيزات پزشکي الزام شده است. ما همچنين در زمينه صادرات با کشورهايي نظير عراق، افغانستان،آذربايجان و همچنين از طريق هلال احمر با کشور عربستان در حال فعاليت هستيم.»
وي خاطرنشان ساخت: «امسال پنجمين حضورمان را در اين نمايشگاه تجربه مي کنيم و به نظر من نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته از کيفيت بالاتري برخوردار است که هر ساله به تعداد مراجعه کنندگان خاص اين نمايشگاه افزوده مي شود. به نظر من در صورتي که نهادهاي ذي ربط  براي بيمارستان ها و نهادهاي خدماتي مرتبط الزامي جهت شرکت در اين نمايشگاه تعيين کنند در آينده شاهد کيفيت بهتري حتي بيش از اين  مقدار خواهيم بود. امسال همچنين  بخشي از ترالي ها و يک مدل برانکارد جديد توليدي شرکت براي اولين بار در نمايشگاه عرضه شده است. همچنين ترالي اورژانسي اي بي اس يا تمام پلاستيک ما به  عنوان جديدترين محصول شرکت معرفي شده است.»
وي در خصوص ويژگي هاي خاص محصولات خود گفت: «در حوزه ترالي، کار فراواني انجام شده است به طوري که مي توان گفت محصولات ما از مرغوبترين ترالي هاي توليدي داخل است. همچنين ترالي اي بي اس يا تمام پلاستيک ما براي اولين بار در ايران توليد شده است و مشابه داخلي ندارد.علاوه براين در حوزه ترالي هاي پلاستيکي و کمدهاي کنار تخت پلاستيکي برنامه گسترده اي براي آينده داريم.»

طب و پليمر:
CE شماره دار و گواهي نشان سلامت را دارا هستيم

توليد آمبوبگ هاي سيليکوني تنها بخشي از فعاليت هاي شرکت طب و پليمر در سال 1376 بود. اين شرکت پس از مدتي حوزه عملکرد خود را به کنترل عفوني بيمارستاني گسترش داد و در حال حاضر قسمت عمده از محصولات خود را به پک هاي جراحي و تخصصي اختصاص داده است. محسن نيکوکار مدير فروش اين شرکت در مورد محصولات توليدي شرکت طب و پليمر گفت: «شرکت طب و پليمر در بخش البسه يکبار مصرف بيمارستاني و دو نوع استريل و غيراستريل مشغول به فعاليت است و زمينه تخصصي شرکت نيز پک هاي جراحي است. انواع پک هاي جراحي شامل سزارين، زايمان و مغز و اعصاب و انواع پک هاي تخصصي مانند آرتروز زانو و شانه، پک هاي قلبي و پک هاي مغز و اعصاب که تمامي کارهاي طراحي و توليد آن در کارخانه شرکت طب و پليمر انجام شده است. علاوه براين  شرکت ما داراي تمامي مجوزهاي مورد نياز اين صنف بوده و همچنين تنها شرکتي است که CE شماره دار و گواهي نشان سلامت را دريافت کرده است.»
نيکوکار خاطرنشان ساخت:« ما در بخش داخلي مشتريان فراواني از تمامي نقاط کشور داريم و خوشبختانه محصولات ما در تمامي بيمارستان ها به معيار کيفيت شهره است. در بخش صادرات نيز پک هاي استريل ما علاوه بر کشورهاي حوزه خليج فارس و قبرس، به واسطه CE شماره دار به کشورهايي نظير روسيه، يونان و آلمان در حال صادر شدن است.»
وي درباره ظرفيت توليد شرکت طب و پليمر نيز اظهارداشت:«در تاريخ 19 بهمن 1392 با اضافه شدن خط توليد جديد و تمام اتوماتيک که در خاورميانه بي نظير بوده و حتي کشور بزرگ توليد کننده در بخش پارچه همچون ترکيه از آن بي بهره هستند، توانسته ايم به ظرفيت قابل توجهي دست پيدا کنيم.با اين وجود  متاسفانه بازخورد نمايشگاه امسال به دليل زمان نامناسب برگزاري و قرار گرفتن در يک بازه زماني از روزهاي تعطيل چندان رضايت بخش نبوده است. عدم حضور بازديدکنندگان شهرستاني و خارجي در نمايشگاه امسال بسيار مشهود بود. »

مهرازمد:
فعال در حوزه هتلينگ

از توليدکنندگان در حوزه هتلينگ تجهيزات پزشکي، شرکت مهرازمد است. اين شرکت چند سالي است که به عرصه واردات تجهيزات پزشکي نيز رو کرده است و تاکنون در بازارهاي داخلي و خارجي توانسته به موفقيت هاي ويژه اي نايل شود. نوع جديد برانکارد شرکت مهراز مد در نمايشگاه اين دوره عرضه شد که 90 درصد فرآيند توليد آن توسط متخصصين داخلي انجام شده است و تنها در بخش موتور اين وسيله مجبور به استفاده از دانش خارجي شده است. اين محصول درحال حاضر به توليد انبوه رسيده است و حتي به طور آزمايشي در اختيار چند سازمان قرار گرفته که با رضايت آن ها مواجه شده است.
مديرعامل شرکت مهرازمد دکتر عليرضا کريمي ضمن بيان مطالب فوق، با اشاره به جزييات بيشتر فعاليت اين شرکت اظهارداشت: «شرکت مهرازمد در زمينه هتلينگ به ويژه حوزه تخت هاي عمل و بستري توليدات دارد. دو مدل اي سي و دي سي در بخش تخت هاي جنرال و يک مدل با موتورهاي اي سي بخشي از توليدات شرکت ما است.» وي در مورد استانداردهاي اين تخت ها نيز خاطرنشان ساخت: «اين استانداردها تمامي گواهي هاي درخواستي وزارت بهداشت و همچنين استانداردهاي لازم براي تخت هاي جراحي مانند تست دي الکتريک را شامل مي شود. علاوه بر اين گواهي ايزو 13485 و QC و CE فروش رانيز در اختيار داريم. همچنين مادر حوزه صادرات، پيش تر با اربيل و در حال حاضر با سوريه و چند کشور ديگر درحال همکاري هستيم. در حوزه واردات نيز علاوه بر همکاري با شرکت هيل فورس که يک شرکت چيني با هويت انگليسي است به دنبال کسب مجوز براي واردات هستيم.»
وي در پايان گفت:« عليرغم کيفيت نسبتا خوب نمايشگاه امسال، ميزان خدمات رساني به غرفه داران با افت روبرو شده است که اميدواريم در سال هاي آينده بهبود پيدا کند و از طرفي به نظر من ستاد با تبليغات بيشتر و مناسب تر مي تواند مخاطبين بيشتري را به سطح نمايشگاه جذب نمايد که مي تواند در دستور کار ستاد براي سال پيش رو قرار گيرد.»

شيما:
40% بازار داخل را در اختيار داريم

شرکت شيما در طول 30 سال سابقه در حوزه توليد و ساخت تجهيزات ثابت آزمايشگاهي توانسته است با توليد انواع ميزها و شيرآلات آزمايشگاهي و همچنين هوودهاي گوناگون بنيان هاي خود را در بازار داخلي محکم کند. داريوش محمودکلايه، مديرعامل شرکت شيما  در مورد محصولات شرکت و استانداردهاي آن اظهارداشت: «محصولات توليدي شرکت ما شامل ميزهاي آزمايشگاهي يک طرفه، دو طرفه، هودهاي شيميايي، هودهاي ميکروبيولوژي، شيرآلات آزمايشگاهي و کمدهاي مخصوص است. اين محصولات تا کنون توانسته اند گواهي ايزو 13485 و 9001 و همچنين گواهي CE اروپا را دريافت کنند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا محصولات شيما نسبت به محصولات داخلي مشابه ويژگي خاصي دارد؟ يا نه گفت: «در مورد وسايل آزمايشگاهي مسئله بسيار مهم برخورداري اين تجهيزات از صفحات ضدخورندگي اسيد و باز است و در مورد هود ها هم براي هر دو نوع شيميايي و ميکروبيولوژي فيلتر و فن هاي مناسب است تا کاربر را از آلودگي مصون بدارد. در مورد محصولات ما تمامي اين فاکتورها رعايت شده است. بااين وجود شرکت شيما در حال حاضر به دليل ضعف خريداران با يک پنجم ظرفيت خود درحال فعاليت است و عليرغم اين مسائل حداقل 40% بازار داخل را توانسته در اختيار بگيرد.»
کلايه در پايان بااشاره به روند برگزاري ايران هلث و مقايسه آن نسبت به دوره هاي قبل اظهارداشت: «ايران هلث در گذشته از کيفيت بالاتري برخوردار بود زيرا شرکت ها تنها براي به نمايش گذاشتن محصولات خود در آن شرکت مي کردند اما امسال صرفا حضور پررنگ در غرفه هاي مجلل در اولويت برخي شرکت ها قرار گرفته است که اين از کيفيت نمايشگاه کاسته است. همچنين بايد اشاره کنم فعاليت ستاد در حوزه تبليغات و امکانات جهت رفاه حال غرفه داران با ضعف همراه  بود که اميدوارم در سال آينده بهبود پيدا کند.»

راد طب:
درحال تلاش براي کسب  گواهي CEشماره دار از اتحاديه اروپا هستيم

شرکت راد طب در سال 1386 با تغيير کاربري از يک کارگاه متولد شد و فعاليت خود را در زمينه هتلينگ بيمارستاني و تجهيزات استيل آغاز کرد. اين شرکت با پيشرفت روزافزون توانسته علاوه بر بازارهاي داخلي، در بخش صادرات نيز به دستاوردهاي بزرگي دست پيدا کند. مديرعامل مهندس قناديان در مورد شرکت و فعاليت هاي آن به خبرنگار ماهنامه گفت:«شرکت راد طب در سال 1386 فعاليت سازمان يافته خود را در اصفهان آغاز کرد. پس از مدتي تلاش کرديم با دانش روز به کشف بازارهاي فرا استاني بپردازيم و درحال حاضر تقريبا علاوه بر تمامي استان هاي کشور در حوزه صادرات با کشورهايي همچون عراق داد و ستد اقتصادي داشته ايم. همچنين در راستاي گسترش صادرات خود با کشورهاي عمان و ترکيه در حال رايزني هستيم. بايد عرض کنم و صادرات به چنين کشورهايي را از افتخارات رادطب مي دانيم. ما در حال حاضر توانسته ايم گواهي هاي مديريت کيفيت و ايزو 13485 را براي محصولات شرکت کسب کنيم. همچنين درحال تلاش براي دريافت گواهي CE شماره دار از اتحاديه اروپا هستيم که به محض دريافت آن برنامه صادرات ما به کشور ترکيه و ديگر کشورهاي اروپايي دنبال خواهد شد.»
وي افزود: «امسال نمونه اي از دستگاه شستشوي ابزار جراحي که با تلاش تيم R&D  شرکت را د طب توليد شده است براي اولين بار در اين نمايشگاه عرضه کرده ايم. مزيت اين دستگاه نسبت به ساير دستگاه هاي شستشوي ابزار نيمه اتوماتيک يا دستي قابليت شستشوي متناوب آن است به طوري که تمام مرحله تميزسازي اوليه، غوطه ور سازي در ماده ضد عفوني و شستشوي نهايي را به طور هم زمان انجام داده و مرحله غوطه ور سازي آن از خاصيت التراسانيک برخوردار است. اين دستگاه در حال حاضر تنها در شرکت اوزام چي ترکيه و شرکت رادطب درحال توليد است که قيمت نمونه خارجي تفاوت عمده اي با نمونه داخلي دارد. علاوه براين در حال حاضر در تلاش براي آماده سازي نمونه تخت هاي جراحي خود هستيم که اميدوارم عرضه آن در نمايشگاه اصفهان و همچنين نمايشگاه تجهيزات پزشکي عمان ميسر شود.»
وي در خصوص بازخورد ايران هلث و عملکرد ستاد در نمايشگاه امسال نيز خاطرنشان ساخت:«امسال نمايشگاه نسبت به چند سال گذشته به طور  بهتري برگزار شد. نمايشگاه زماني قدرت مي گيرد که هم شرکت هاي داخلي و هم شرکت هاي خارجي متعدد با توان و محصولات بيشتري در آن شرکت کنند و همچنين مخاطبين بيشتري را به خود جذب نمايد که خوشبختانه در ايران هلث امسال نشانه هر دوي اين موارد بود. شرکت رادطب نيز در راستاي اين پيشرفت توانست نتايج خوبي را در اين نمايشگاه شاهد باشد. من در همين جابه عنوان يک توليدکننده داخلي از تمامي دست اندر کاران و نه تنها مسوولان ايران هلث انتظار دارم ميزان حمايت از توليدکنندگان نسبت به واردکنندگان به مراتب بيشتر باشدو به اعتقاد من توليد داخلي و صدور آن به ديگر کشورها است که مي تواند براي هر شرکتي افتخارآفرين باشد و ما بايد به دنبال افتخارات باشيم.»
مهندس قناديان در اين گفتگو بااشاره به معضل قديمي مطالبه شرکت ها اظهارداشت:«بايد بگويم که حجم اين مطالبات بسيار زياد است و حتي برخي از آن ها مربوط به سال 91 است. پيرو قول هايي که جناب صفوي داده اند منتظر مساعدت ها هستيم. بايد توجه داشت که عدم وصول مطالبات از بيمارستان در بازه هاي زماني طولاني براي صنعت داخلي بسيار مضر است و حتي مي تواند به نابودي برخي شرکت هاي توليدکننده بينجامد.»

مبتکران دنياي فردا:
مجوز وزارت صنايع و اداره کل را براي توليد دريافت کرديم

واردات تجهيزرات پوست و مو و زيبايي و لاغري و نيز تجهيزات فيزيوتراپي زمينه هاي اصلي فعاليت هاي شرکت مبتکران دنياي فردا را تشکيل دهيد. اين شرکت به تازگي فعاليت هايي را نيز در زمينه توليد آغاز کرده است. فريبرز رياضي مديرفروش شرکت مبتکران دنياي فردا در خصوص ويژگي هاي خاص محصولات وارداتي شرکت و استانداردهاي آن گفت: «محصولات شرکت ما در زمينه زيبايي شامل سيستم هاي موبري لايه برداري و از بين بردن زايدات است. در حوزه لاغري و در بخش لاغري هاي غيرتهاجمي شامل دستگاه هاي آر اف کويتيشن، کرايو و الکتروتراپي و در بخش لاغري هاي تهاجمي شامل ليزر دايود است. در حوزه تجهيزات فيزيوتراپي، محصولا ما از تجهيزات يواس، تنس و الکتروتراپي، و مگنت را شامل مي شود که تقريبا سبد کامل اين تجهيزات است. در بخش استانداردها نيز، محصولات ما داراي گواهي CE است که البته برخي محصولات علاوه بر اين گواهي FDA نيز دارند. همچنين شرکت ما در زمينه توليدات به تازگي شروع به کار کرده است و در حال حاضر مجوز وزارت صنايع و اداره کل را براي توليد آر اف کويتشين، آي پي ال و اولتراسيون براي فيزيوتراپي را دريافت کرده ايم. کارخانه شرکت نيز تاسيس شده است و در ماه جاري يا آينده به توليد خواهد کرد.»
امسال شرکت هاي کره اي استقبال گسترده اي در ايران هلث از خود نشان دادند. رياضي در خصوص علت اين امر گفت: «شرکت هاي کره اي هرساله فعال هستند و علت آن حمايت دولت کره از آن ها است. اين حمايت نه تنها شرکت هاي کره اي را دربرمي گيرد شرکت خارجي طرف قرارداد با اين شرکت هاي کره اي را نيز شامل مي شود، به طوري که هرساله از تمامي شرکت هاي خارجي همکار با شرکت هاي کره اي جهت شرکت در نمايشگاه داخل کره دعوت به عمل ميآيد و حتي محل اسکان اين شرکت ها نيز توسط دولت کره تامين مي شود. اين خود هم باعث جذب بازرگانان به سمت بازار و تکنولوژي کره شده و هم توليدکنندگان کره اي را تشويق به فعاليت مي کند». وي افزود:«ما نيز به عنوان شرکتي که به تازگي در عرصه توليد گام نهاده است انتظاراتي از دولت داريم. به هنگام دريافت مجوز حدود سه سال درگير بوديم با اينکه شرکت ما شايد اولين و تنها توليدکننده ليزر در داخل کشور است هنوز هيچ حمايتي از جانب دولت دريافت نکرده ايم. با اين وجود و همچنين مشکلات ديگر به دليل مسايل ارزي توانسته ايم حضور موفقي در نمايشگاه هاي اربيل و عرب هلث داشته و فروش خوبي نيز کسب کنيم.»
وي در پايان در باره نمايشگاه ايران هلث و دستاوردهاي آن  براي شرکت مبتکران دنياي فردا گفت:«با توجه به اينکه شرکت ما حدود 2 سال است که به صورت جدي در ايران هلث حضور پيدا مي کند در طول اين دوره فروش و تقاضاي خوبي را شاهد بوديم. فکر مي کنم نگرش ايرانيان نسبت به ايران هلث در حال مثبت شدن است و همچنين با توجه به بالا رفتن قيمت دلار خريداران به ايران هلث به عنوان يک فرصت مغتنم تري نسبت به عرب هلث مي نگرند. در اين چند ساله حضور خريداران و متخصصين گوناگون و حتي شهرستاني پررنگ تر شده است و از طرفي اين حضور مراجعين و قرار گرفتن ما در کنار کشورهاي کره اي مبدا خودمان موجب اطمينان خاطر مشتريان ما نسبت به اصل بودن اجناس شده است.»

سمينار تخصصي شرکت اوزان در زمينه تجهيزات پزشکي برگزار شد:
تازه هاي تجهيزات، دورنما و سياست گذاري تجهيزات پزشکي

سمينار تخصصي تازه هاي تجهيزات، دورنما و سياست گذاري تجهيزات پزشکي با حضور مدير کل تجهيزات پزشکي و جمعي از مديران و کارشناسان حوزه تجهيزات پزشکي کشور ونمايندگاني از دانشگاه هاي علو پزشکي در روز دوم نمايشگاه ايران‌ هلث 93 درآمفي تئاتر سالن شماره‌  35 توسط شرکت اوزان برگزار شد.

پانل اول اين سمينار با حضوردکتر مه رئيس انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، مهندس يعقوب زاده رييس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي و مهندس مهدوي معاون اداره کل بين الملل سازمان غذا و دارو شروع شد. دکتر مه در سخنراني خود در اين سمينار، با اشاره به اينکه در دهه اخيرروند کلي صادرات رو به کاهش گذاشته و در برخي از کشورها اين رقم به صفر رسيده است، اظهار داشت: «اصلي‌ترين دليل اين کاهش حضور چيني‌ها در بازارهاي جهاني است، چرا که چيني‌ها در توليد اقلام مصرفي يد طولايي دارند و عمده کالاهايي که توليد مي‌کنند، کالاهايي با کيفيت  پايين و قيمت ارزان است بسياري از مصرف‌کنندگان آسيايي و کشورهاي عربي کمتر به کيفيت کالا اهميت مي دهند و قيمت پايين محصول برايشان در درجه اول اولويت قرار دارد. از سوي ديگر چيني‌ها براي صادرات خود از دولت سوبسيد نمايشگاهي دريافت مي‌کنند و لذا داراي قدرت بالايي در صادرات هستند. در چنين شرايطي تحريم‌ها عليه ايران راه را براي حضور چيني‌ها در بازارهاي ايران و جهان هموارتر کرده است و صادرکنندگان ايراني را محدود به بازارهاي منطقه چون عراق و افغانستان و خاورميانه کرده است، با اين حال در شرايطي که تحريم‌ها و مشکلات بانکي همچنان وجود دارد، صادرکنندگان ايراني همچنان کالاهاي خود را صادر مي‌کنند.» وي در ادامه  با اشاره به اهميت  حمايت دولت از تجهيزات  پزشکي گفت: «ايجاد انجمن‌ها و اتحاديه هاي مختلف هر چند که مي تواند در احقاق حقوق صنفي توليدکنندگان موثر باشد، با اين حال باز هم به اندازه خود توليدکننده نمي‌تواند در صادرات کالا مؤثر باشد. در حال حاضر مشکل اصلي توليدکنندگان‌ما عدم حمايت دولت است. متأسفانه صادرات تجهيزات پزشکي را با صادرات محصولاتي مانند پسته مقايسه مي‌کنند و انتظار دارند که مثلاً 80 ميلياردصادرات در حوزه پسته را در حوزه تجهيزات پزشکي نيزشاهد باشيم. لذا خواسته ما از مسئولان اين است که چنين مقايسه‌ها يي را در حوزه تجهيزات پزشکي انجام ندهند، چرا که دستيابي به اين ارقام در حوزه تجهيزات پزشکي حداقل تا چند سال آينده نا مقدور است.» رئيس انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در پايان افزود: «از آنجا که از اهداف دولت کنوني افزايش ميزان صادرات است،  لذا از مسئولان تقاضا مي‌شود، نگرش آنان به مقوله تجهيزات پزشکي عوض شود تا صادرکنندگان ما به اهدافشان که باعث افزايش اقتدار ايران در بازارهاي بين‌المللي مي‌شود برسند، لذا لازم است که مسئولان به مقوله صادرات تجهيزات پزشکي با هر ميزان و رقمي بها بدهند، چرا که لازمه صادرات توليد با کيفيت است و توليد بي کيفيت  نمي‌تواند صادرات داشته باشد و اگر هم داشته باشد کوتاه مدت خواهد بود.»

مهندس مسلمي دبير انجمن متخصصان تجهيزات پزشکي از ديگر سخنرانان اين سمينار بود. وي در اين سمينار اظهار داشت: «انجمن متخصصان تجهيزات پزشکي بيشتر از350 عضو دارد و ويژگي خاص آن اينست که کليه دست اندرکاران حوزه تجهيزات پزشکي اعم از شخصيت‌هاي حقيقي و متخصصان تجهيزات پزشکي، هيئت‌ علمي دانشگاه‌ها، شرکت هاي دولتي، خصوصي و مسئولان تجهيزات پزشکي عضو آن هستند.» وي افزود :«هدف اصلي از تشکيل اين انجمن درواقع تشکيل سازمان نظام مهندسي پزشکي در کشور است و به صورت جدي اين هدف را دنبال مي‌کنيم .»
وي ادامه داد:« در حال حاضر خواسته ها واهداف انجمن دو محور اصلي دارد، در درجه اول بايد مسئولان فني براي مراکز درماني در بيمارستان تعريف شود، البته وزارت  بهداشت نيز هم‌اکنون به اين نتيجه رسيده است که وجود مسئولان فني لازم و ضروري است. موضوع بعدي اصلاح چرخه توزيع تجهيزات پزشکي در کشور است  که در حال حاضر متأسفانه اين چرخه سر از دارو  خانه‌ها درآورده است. موضوع ديگر تشکيل ساختار تجهيزات پزشکي  در دانشگاه ها است که چارچوب آن، هم‌اکنون در سازمان غذا و دارو تشکيل وابلاغ شده که بايد پس از  بررسي، اجرا شود.»
در ادامه اين سمينار مهندس يعقوب زاده رئيس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي ضمن معرفي تاريخچه مختصري از فعاليت‌هاي اين اتحاديه  اظهار داشت: «اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي زير نظر اتاق بازرگاني و متشکل از 20 شرکت توليدکننده تجهيزات پزشکي است که نزديک به 80% صادرات تجهيزات پزشکي کشور را انجام مي دهد.»

وي افزود: «همان‌گونه که مي‌دانيد سال 92 بدترين سال ايران از نظر سياسي و تحريم‌ها بود، در چنين  شرايطي ما شاهد ميليون ها دلار صادرات به اروپا بوديم. البته اينکه در حال حاضر نگاه دولتمردان و سازمان توسعه تجارت به صادرات تجهيزات پزشکي  ايران معطوف شده است، رقم 13 ميليون دلار صادرات تجهيزات پزشکي نيست، بلکه به دليل اتفاقات خوبي است که در حوزه تجهيزات پزشکي کشور روي داده است.» وي همچنين خاطرنشان ساخت: «ما در سال گذشته يک و نيم ميليون دلار صادرات تجهيزات پزشکي به کردستان عراق انجام داديم،  همچنين 900 هزار دلار صادرات نيز به کشور لبنان داشتيم. 3/5 ميليون دلار نيز به خودکشور عراق صادرات داشتيم و در واقع بزرگ‌ترين بيمارستان قلب بغداد با استفاده از توليدات تجهيزات پزشکي ايراني، توسط وزير بهداشت عراق افتتاح شد که اين‌ موارد در واقع گوشه‌اي از فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي اتحاديه است، چرا که همان‌گونه که مي‌دانيد بازار عراق بازار کوچک و بي‌اهميتي نيست و دستيابي به اين بازار نيز آسان نيست، چرا که يکي از شرايط حضور در بازارعراق  اين است که  کالاي  چيني و يا کالايي که قطعات آن چيني باشد، اساساً دراين  بازار خريداري ندارد.»
رئيس اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي در ادامه با اشاره به نقش دولت در گسترش صادرات تجهيزات پزشکي گفت: « از نظر من شرکت‌هاي عضو اتحاديه کار خود را بلدند و نيازي نيست که دولت  نگران  نظارت و بررسي روند توليد اعضاي آن باشد، چرا که تمام محصولات توليدشده توسط اعضاي اتحاديه، همگي محصولاتي باکيفيت ومطابق با استاندارد هاي بين المللي است .»
وي خاطرنشان ساخت:«ما در سال گذشته حدود 2 ميليون دلار صادرات به آلمان و اروپا انجام داديم، لذا روشن است که محروميت‌ها و تحريم‌هاي سياسي تأثير چنداني در تجارت ندارد. حتي اين موضوع که جديداً نمايشگاه عرب هلث، ايرانيان را از حضور در اين نمايشگاه تحريم کرده است، اين نکته را مي‌رساند که اگر تلاش‌هاي شرکت‌هاي خصوصي نبودکه امروزه قادرند با برندي خارجي در نمايشگاه‌هاي جهاني حضور يابند، در حال حاضر کليه توليدکنندگان ما از حضور در بازارهاي جهاني محروم بودند.»
يعقوب زاده در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي يک توليدکننده خوب اظهار داشت:« شرکتي که بتواند بيش از 20% توليدات خود را صادر کند، از شرکت‌هاي صادراتي خوب محسوب مي‌شود، ولي اين که بخواهيم براي نجات اقتصادي يک توليدکننده که فروش داخلي چنداني ندارد، محصولات وي را صادر کنيم، کار چندان اصولي و صحيح نيست، چرا که صادرات در واقع بلوغ يک توليد کننده است و توليدکننده تا زماني که در بازارهاي داخلي موفق نباشد، نبايد به صادرات دست بزند.»
*********
در ادامه اين سمينار پانلي با حضور مهندس صفوي مدير کل تجهيزات پزشکي، دکتر نوکار مديرعامل

IMG_6125.jpg

شرکت مادر تخصصي دارويي و تجهيزات پزشکي، دکتر رحمدارمديرعامل شرکت اوزان، دکتر اصلاني مديرعامل شرکت سهاکيش هلال‌احمر و دکتر دهلقي مسئول تجهيزات پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه تشکيل شد. مهندس صفوي در اين پانل با اشاره به اينکه امسال سالي ويژه براي حوزه سلامت کشور محسوب مي‌شود، اظهار داشت: «امسال نظام سلامت کشور دچار تحولات اساسي شده و درواقع طرح تحول سلامت در حال اجراست. ما نيز اميدواريم بتوانيم در حوزه تجهيزات پزشکي کارهايي پايدار انجام دهيم که اثرات آن تا سال‌ها بعد باقي بماند.»
صفوي افزود: «قيمت‌گذاري تجهيزات پزشکي، اصلاح سيستم توزيع تجهيزات پزشکي و حمايت از  توليدکننده گام‌هايي است که در اين مسير برداشته شده است وبه زودي شاهد تغييرات اساسي در اين حوزه‌ها خواهيم بود. در واقع طرح حمايت از توليد کننده به پيشنهاد وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي در حال پيگيري است که قبلاً در حوزه دارو نيز انجام شده بود و تصميم گرفته شد که به حوزه تجهيزات پزشکي نيز تعميم يابد.»
دکتر رحمدار مديرعامل شرکت اوزان نيز در اين پانل ضمن خيرمقدم گويي به حاضران اظهار داشت :«پس از 3 دهه اتفاقاتي در حوزه سلامت کشور روي داده و درواقع کل مجموعه اعضاي سلامت کشور براي اولين بار با همديگر همگن شده اند و تفاوت‌هاي ديدگاهي وعملياتي بين آن‌ها به کمترين حد ممکن رسيده است، در واقع مي‌توان گفت انقلابي در حوزه سلامت کشور روي داده است. در اين ميان وظيفه سياست‌گذاران اين است که سياست‌گذاري‌هاي صحيحي را در اين حوزه انجام دهند. خوشبختانه ما هم‌اکنون داراي وزيري صاحب انديشه و کمالات هستيم که ايده پردازي ها  و استراتژي‌هاي خوبي دارد. با اين حال هميشه و در هر کاري همواره کاستي‌هايي وجود دارد که با هماهنگي و حمايت همه گروه‌ها از وزارت بهداشت قابل رفع است. ما نيز همراه وزارت بهداشت و پشتيبان ايده‌هاي دولت و وزارت بهداشت و وزارت رفاه هستيم، چرا که در طول تاريخ ايران تا پيش از اين هيچ گاه سلامت به عنوان آيتم اول دولت لحاظ نشده بود اين اتفاق براي اولين بار است که در کشورروي داده است، لذا بايد دست به دست هم داده و در اين مسير متحد و پشتيبان هم باشيم.»
سخنران بعدي اين پانل دکتر دهلقي مدير گروه فيزيک و مهندسي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه بود. وي گفت: «سربازان انقلاب و تحول در حوزه تجهيزات پزشکي، کارشناسان، مديران و متخصصاني هستند که در جاي‌جاي کشور در حوزه تجهيزات پزشکي در حال فعاليت هستند.» وي افزود :«موضوع  فراموش شده در اين بين، شرکت‌هاي خصوصي هستند که تأمين‌کنندگان اصلي  تجهيزات پزشکي کشورند و جاي نماينده آن‌ها نيز در اين پانل خالي است.» او خاطرنشان ساخت:« دولت تدبير و اميد سياست‌هاي کلاني را در حوزه بهداشت و درمان ابلاغ کرده که 24 بند آن مربوط به غذا و دارو و تجهيزات پزشکي است که از اين 24 بند فقط يک‌بند به بخش تجهيزات پزشکي اختصاص پيدا کرده است و اين امر نشانگر اينست که کساني که اين قانون را وضع کرده‌اند، متأسفانه به قدر کافي شناخت از تجهيزات پزشکي ندارند، لذا امروز نيز در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي جايگاه دفاتر تجهيزات پزشکي هم به اندازه همان يک بند ديده شده است، در صورتي که جايگاهي  کمتر از دارو براي تجهيزات پزشکي متصور نيستيم.»
در ادامه دکتر نوکارمديرعامل شرکت مادر تخصصي دارويي و تجهيزات پزشکي نيزبا اشاره به تغيير و تحولات اخير اين شرکت اظهار داشت:« شرکت مادر تخصصي در حال حاضر در شرايط ويژه‌اي به سر مي‌برد و لازم است که شرايط ساختاري آن تغيير يابد و در سازمان غذا و دارو به شکل تشکيلات دولتي نمود پيدا کند، البته اين که وظايف شرکت مادر تخصصي به چه شکل در سازمان غذا و دارو تعريف مي‌شود، نيازمند کار کارشناسي است. لذا امسال سال سختي را براي اين شرکت در پيش رو داريم چرا که وضعيت اين شرکت بايد تا پايان سال 93 کاملاً  مشخص شود.»
دکتر اصلاني مديرعامل شرکت سها کيش نيز در سخناني کوتاه در اين پانل  اظهار داشت:« اين که تجهيزات پزشکي کشور امروز با رويکرد جديدي در نظام سلامت نمود پيدا کرده است، در واقع انقلابي است که مشابه آن را در حوزه دارو در اوايل انقلاب شاهد بوديم و روشن است که اين شفافيت در حوزه تجهيزات پزشکي در آينده باعث خير و ثمرات زيادي در اين حوزه خواهد شد که بايد اين را به فال نيک گرفت و در اين حال بايد سعه صدر داشت، تا اين تغيير و تحولات به سمت بهينه سازي و شفافيت بيشتر در اين حوزه منجر شود.»
اين سمينار در ادامه با جلسه پرسش و پاسخ حاضران و اهداي يادبود به حاضران سمينار پايان يافت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور