آخرین خبر

ايران هلث در دو کلمه همت توليدکنندگان، کوتاهي مسئولين

ميان اين همه خبر بدِ تحريم و رکود و تعديل و تعطيل شدن، برپايي نمايشگاه ايران هلث، رويدادي اميدبخش بود. بيشک اگر شرايط عاديتر بود، چه از نظر معرفي فناوري ها و چه داد و ستدها، اين نمايشگاه ظرفيت بالاتري ميداشت. اما در شرايط کنوني، همين که ايران هلث در حد نسبتا آبرومندي برگزار شده، رضايتبخش است. در غياب شرکت ها و برندهاي جهاني، رونق نسبي نمايشگاه به لطف همت توليدکنندگان داخلي تامين شد، توليدکنندگاني که حتي در سال رونق توليد از بسياري تسهيلات و حمايتها محروماند و در ازاي آن همه تلاش، پاسخي در خور نميگيرند.
در نمايشگاه ايران هلث آشکارا ميتوانستي تلاش و ابتکار و پايمردي توليدکنندگان را ببيني، اما بازديدکنندگان موثر و تصميمگير کمتر به چشم ميآمدند. ناهماهنگي و بيتناسبي بين تلاش و کوشش توليدکنندگان و برنامه ريزي هاي برگزارکننده نمايشگاه، چيزي بود که با يک گشت زدن در نمايشگاه تشخيص داده ميشد.
برگزارکنندگان نمايشگاههاي معتبر جهاني و منطقه اي معمولا از چندين ماه پيش از گشايش نمايشگاه، برنامهريزيهايي اساسي براي جلب بازديدکننده – به ويژه خريداران بالقوه – به اجرا ميگذارند، چرا که رونق و اعتبار يک نمايشگاه، تنها به فروش غرفه مربوط نميشود، بلکه مهمتر از آن جلب متقاضيان کالاها و خدماتي است که در آن غرفه ها ارائه ميشوند. نمايشگاه بايد يار و متحد شرکتکنندگان در جلب مشتريان مورد نظر آنها باشد.
ايران هلث 98 از اين نظر نمره چندان خوبي نگرفت در عوض از نظر ساماندهي و گردش کار امور اجرايي، کارنامهاي درخشان به ثبت رساند. البته دانشگاه ها و بيمارستانهاي دولتي که خريداران اصلي محصولات و خدمات غرفه داران به حساب ميآيند، شايد به دليل کمبود بودجه براي خريد تجهيزات، حضور چندان پررنگي نداشتند. در عوض انتظار ميرفت با اقدامات سنجيده بازاريابي، بازديدکنندگان خارجي از کشورهاي همسايه – که با توجه به کاهش ارزش پول ملي ميتوانند با دست و دلبازي خريد کنند – به اين نمايشگاه جذب شوند که اين انتظار چندان برآورده نشد.
توليدکنندگان که عليرغم مشکلات مالي و محدوديت هاي فراوان، با تلاش بسيار به سطح قابل قبولي از فناوري و کيفيت محصول دست يافته و توليدي مطلوب ارائه ميدهند، به حق انتظار دارند دولت در جلب بازارهاي خارجي آنها را حمايت کند؛ دستکم از برگزارکننده نمايشگاه که مبالغ قابل توجهي از آنها دريافت کرده است، انتظار دارند با اطلاعرساني و تبليغات بجا در کشورهاي هدف، بازديدکنندگان متخصص و مشتريان بالقوه را از آن کشورها به ايران  بکشاند و با تسهيل سفر و اقامت، آنها را براي بازديد از نمايشگاه تشويق کند.
در يک جمعبندي مختصر ميتوان گفت که توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، لوازم آزمايشگاهي و داروسازي، سنگ تمام گذاشتند و شرکتهاي بازرگاني هرچه توانستند به رونق نمايشگاه و تامين کالاي بخش سلامت کمک کردند، اما مسئولان، آنچنان که شايسته اين رويداد بزرگ بود، عمل نکردند. اميد که دولت در روزهاي پيش رو و برگزارکننده ايران هلث در نوبت بعدي، اين کاستيها را جبران کنند تا تلاش و همت توليدکنندگان بياجر نماند.
مدير مسئول
صائب ماکويي

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور