آخرین خبر

اولين نمايشگاه سال 99 جهش توليد و دستاوردهاي مقابله با کرونا

نمايشگاه جهش توليد و دستاوردهاي مقابله با کرونا با حضور 100 شرکت فناور و 50 شرکت دانش‌بنيان در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد.

مدتي است دنيا با ويروس کرونا دست و پنجه نرم مي‌کند اين ويروس از طريق تنفس و تماس منتقل مي‌شود و همين امر کنترل آن را دشوارتر کرده ‌است. امروزه با در نظر گرفتن بازار داغ محصولات ضد کرونايي، سرمايه‌گذاري‌هاي کلاني براي  افزايش توليد در اين بخش انجام  شده‌اند. در حالي که تنها 4 ماه از زمان شروع شيوع ويروس کرونا مي‌گذرد انبوهي از دستاوردهاي فناورانه و توانمندي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در نخستين نمايشگاه سال 99 با عنوان «جهش توليد و دستاوردهاي  مقابله با کرونا»  عرضه و در معرض ديد عموم قرار گرفت. هر چند اين نمايشگاه در شرايطي که هنوز پاندمي کرونا در کشور مهار نشده و آمارهاي مرگ و مير رو به افزايش است، مي‌توانست به شکل مجازي برگزار شود، ولي گفته شد بازديد از نمايشگاه تنها محدود به متخصصين و با رعايت تمام پروتکل‌هاي بهداشتي انجام شده است.  شايان ذکر است عدم اطلاع‌رساني مناسب در خصوص برگزاري اين نمايشگاه مانع از آن شد که بسياري از شرکت‌هاي فعال در اين رويداد حضور داشته باشند.

حضور شرکت‌هاي فعال در عرصه پيشگيري از کوويد 19

اين نمايشگاه با رعايت کامل پروتکل‌هاي ابلاغ شده وزارت بهداشت از 24 تا 26 خرداد ماه در فضايي بالغ بر چهار هزار متر مربع در دو گروه کالايي مواد شوينده، بهداشتي و سلولزي، ماشين آلات وابسته، همچنين گروه کالايي تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، آزمايشگاهي و دارويي در حوزه مبارزه با ويروس کرونا با حمايت صندوق نوآوري و شکوفايي و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برپا شد.

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي درباره ضرورت تشکيل اين نمايشگاه در ايام کرونا با توجه به اين‌که بازديد عمومي نداشته است، گفت: شرکت‌هاي بزرگ ايراني و فناور از ابتداي شروع کرونا براي توليد محصولات مقابله با کرونا بسيار کوشيده‌اند.

سياوش ملکي‌فر افزود: بيش از 70 شرکت با اعطاي 350 ميليارد تومان از محل صندوق نوآوري شکوفايي مورد حمايت قرار گرفتند و 50 شرکت دانش‌بنيان از مجموع شرکت‌ها در قالب دو پاويون در نمايشگاه جهش توليد، محصولات خود را به نمايش گذاشتند.

وي درباره مهم‌ترين شاخص استاندارد محصولات فناورانه گفت: کليه محصولات در حوزه سلامت بايد تأييديه‌هاي مرتبط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را داشته باشند که دريافت تسهيلات نيز مستلزم دريافت اين تأييديه‌ها است. همه اين محصولات مجوزهاي لازم را اخذ کرده‌اند و اقلامي که روانه بازارهاي صادراتي شده‌اند نيز مجوزها را دريافت کرده‌اند.

معرفي گروه‌هاي کالايي

ونتيلاتور مراقبت‌هاي ويژه EDP‌-TS، مانيتور علائم حياتي، الکتروکارديوگراف، ربات پزشکي کيوان لايف بات، دستگاه ماشين بيهوشي مدل ونتوکسين، اکسيژن‌ساز خانگي، دستگاه راديوگرافي موبايل ديجيتال، اکسيژن‌ساز خانگي، طيف‌سنج نانودراپ، سامانه هوشمند تشخيص گروهي دما تحت عنوان شکارچي تب 100، پالس اکسيمتر انگشتي مپوا، تب‌سنج ديجيتالي غيرتماسي و تب سنج مادون قرمز پوستي در حوزه تجهيزات پزشکي بودند.

همچنين در حوزه کيت و تجهيزات تشخيصي نيز، کيت تشخيص آنتي بادي کرونا و کيت مولکولي تشخيص کرونا، کيت استخراج اسيد نوکلئيک از ويروس، کيت‌هاي تشخيص کرونا، کيت تشخيص ويروس، کيت استخراج RNJia Virus و رپيدتست سرولوژيک تشخيص کوويد‌19 از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفتند.

شرکت‌هاي فعال در حوزه تجهيزات و مواد اوليه توليد ماسک و محصولات حفاظت فردي نيز بخشي از حاضران در اين پاويون بودند که شامل ماسک‌هاي تنفسي نانو و دستگاه صنعتي الکتروريسي توليد مدياي ماسک  N95 دستگاه توليد ماسک و دستگاه کش‌باف، دستگاه الکتروريسي نانوالياف، سوپرکربن فعال (کربن فعال با سطح ويژه بالا)، ماسک تنفسي فيلتردار داخلي شش لايه گرين لايف، ماسک‌هاي پنج لايه و هفت لايه N95 و KN95، ماســک پنــج لايه سوپاپ‌دار، ماسک بي‌بافت اليافي، دستکش معاينه و جراحي و شيلد محافظ صورت است.

شرکت‌هاي دانش‌بنيان حاضر در پاويون نمايشگاه جهش توليد و دستاوردهاي مقابله با کرونا در حوزه ضدعفوني کننده‌ها (مواد مصرفي و تجهيزات) نيز شامل دستگاه ضدعفوني کننده هواي پلاسمايي، دستگاه استريل کننده هوا و سطوح با ازن، دستگاه تصفيه و ضدعفوني کننده هوا و سطوح با فناوري پلاسماي سرد غيرحرارتي، دستگاه‌هاي ضدعفوني کننده محيط و دست، دستگاه ضدعفوني الکترواپتيکي هوشمند (ويرونات)، دستگاه ضدعفوني کننده دست‌ها ويژه ادارات، ضدعفوني کننده‌هاي سطوح و هوا و  دستگاه ضدعفوني کننده فرابنفش بودند.

تلاش براي صادرات محصولات مقابله با کرونا

بهمن حسين زاده، مدير عامل شرکت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گفت: اين نمايشگاه مي‌تواند نقش تأثيرگذاري در توسعه صادرات و بازارهاي داخلي داشته باشد. بنابراين سعي شده با برگزاري اين نمايشگاه دستاوردهاي همه شرکت‌ها و سپاه و ارتش به نمايش گذاشته شود.

مهندس سيد آصف مهدوي اردکاني، دبير شوراي سياستگذاري صادرات سازمان غذا و دارو، گفت: اکنون ايران به يکي از صادرکنندگان اقلامي چون ماسک N95، کيت‌هاي تشخيصي سرولوژي، لباس‌هاي کاورال، گان، شيلد، مانيتور، ونتيلاتور و مواد ضدعفوني به کشورهاي اروپايي، آسياي جنوب شرقي و همسايه تبديل شده ‌است.

گفتگو با برخي شرکت کنندگان

توليد و صادرات ونتيلاتور

يکي از شرکت‌هاي توليدکننده ونتيلاتور که مجوز ورود به بازارهاي صادراتي را نيز دريافت کرده‌ است شرکت دانش‌بنيان احيا درمان پيشرفته است. مدير عامل اين شرکت، نمايشگاه جهش توليد را جشنواره‌اي با افتخار ملي عنوان کرد که با هماهنگي شرکت‌هاي دانش‌بنيان برپا شده‌ است و درباره توليد ونتيلاتور گفت: ونتيلاتور 10 سال است در کشور توليد مي‌شود اما در زمان کرونا با همکاري معاونت علمي فناوري رياست جمهوري و تأمين سرمايه درگردش توانستيم نياز کشور را با قدرت و با کيفيت بالا پوشش دهيم.

بهفر مقدم افزود: 1200 دستگاه ونتيلاتور در 45 روز توليد و به بيمارستان‌ها تحويل داده شد و توانستيم نياز کشور را مرتفع کنيم.

بهفر مقدم در ادامه درباره فاکتورهاي تقويتي صادرات محصولات پزشکي گفت: هيچ کشوري ونتيلاتور به ما نداد و با اعتماد به توانمندي خودمان به توليد رسيديم.

صادرات سهم شرکت‌هايي است که در کرونا توليد خوبي داشته‌اند و به خودباوري رسيدند بنابراين اگر حمايت‌ها ادامه داشته باشند مي‌توانيم وارد فاز ارزآوري شويم؛ مي‌توانيم با اين پشتوانه علمي کشور، توليد ثروت کنيم.

ماسک سه لايه جراحي پزشکي آويکو

توليدکننده اتوکلاوهاي روميزي و ايستاده فوق سريع AVICO که تنها در 6 دقيقه عمل استريل را انجام مي‌دهد، دانش ساخت دستگاه بدنه زن تمام اتوماتيک که سه لايه رول را تبديل به بدنه ماسک جراحي مي‌کند به دست آورده ‌است. اين محصول داراي کد رهگيري از وزات بهداشت است. وحيد محموديان، مديرعامل شرکت ايفا فراز آوينا در گفتگو با خبرنگار ماهنامه مهندسي پزشکي گفت: ما خط توليد ماسک و کش را در يک فضاي جداگانه چهارهزارمتري راه‌اندازي کرديم و در آينده نزديک ظرفيت توليد ماسک جراحي آويکو به يک ميليون در روز خواهد رسيد.

وي درباره محتکران ماسک نيز گفت: با راه‌اندازي خط توليد ماسک توانسته‌ايم براي 400 نفر اشتغال زايي کنيم و هنوز هم با وجود توليدات بالاي ماسک، پديده رانت وجود دارد ولي محتکران نسبت به قبل کمتر شده‌اند.

پيشتاز در توليد کيت

شرکت دانش‌بنيان پيشتاز طب زمان، کيت‌هاي مولکولي و سرولوژي کرونا را در معرض ديد متخصصان و بازديدکنندگان گذاشت. يک سال از آغاز فعاليت شتاب‌دهنده سيناپس (نخستين شتاب‌دهنده محصولات IVD در ايران) مي‌گذرد و مهم‌ترين دستاورد آن کيت‌هاي مولکولي و الايزاي کرونا است. کيت‌هايي که  وجود آنتي بادي عليه ويروس کرونا را در بدن نشان مي‌داد. مديرعامل شرکت پيشتاز طب زمان و سرمايه‌گذار راه‌اندازي شتاب‌دهنده سيناپس گفت:  اين کيت ايراني، اولين کيت تشخيص ويروس کروناي جديد بود که روانه آزمايشگاه‌هاي تشخيصي کشور شد. مخلوط واکنش به صورت ليوفيليزه، روش تک مرحله‌اي تنها در يک تيوب واکنش، تشخيص قطعي ويروس بر اساس سنجش دو ناحيه ژني N وRdRp، قابليت استفاده در دستگاه Real Time PCR و مجوز اداره کل تجهيزات پزشکي از مزاياي اين کيت تشخيصي است.

کيت‌هاي استخراج ويروس کرونا

شرکت توليدي ژيوان زيست فناوري و شرکت پايش ژن راستي از ديگر شرکت‌هاي حاضر در نمايشگاه در حوزه کيت‌هاي استخراج ويروسي بودند. محسن شيخي مسئول فروش ژيوان زيست فناوري خاطرنشان کرد استخراج ژنوم ويروس اولين مرحله در تشخيص مولکولي ويروس کرونا است. در اين روش ابتدا با استفاده از کيت استخراج ژنوم، ويروس کرونا از نمونه خلط يا ساير ترشحات فرد مشکوک RNA به کرونا، استخراج و خالص‌سازي مي‌شود و به ‌منظور انجام تشخيص مولکولي Covid‌19 براي آزمون‌هاي PCR و Real Time PCR به‌کار برده مي‌شود.

وي تصريح کرد: کيت استخراج ژنوم ويروس کرونا با نام تجاري RNJia Virus Kit به توليد انبوه رسيده و اين شرکت با تمام شرکت‌هايي که توليدکننده کيت تشخيصي هستند، همکاري مي‌کند.

شرکت پايش ژن راستي نيز در زمينه توليد کيت‌هاي
Real Time (HPV , HIV) فعاليت مي‌کند و اکنون به توليد کيت‌هاي استخراج ويروس کرونا مشغول است. سعيد بيگي، مدير فروش اين شرکت گفت: کيت استخراج ويروسRNA ، به راحتي قابليت استخراج اسيدنوکلپيک از نمونه‌هاي سرم و پلاسما و بزاق براساسSpin Column را داراست. در اين روش خاص از مواد خطرناکي مثل فنل و کلروفرم استفاده نمي‌شود و RNA ويروس به ستون سيليکاني متصل مي‌شود، درحاليکه آلودگي از آن عبور مي‌کنند. مهارکننده‌هاي PCR به صورت کامل طي دو مرحله شست‌و‌شو داده مي‌شوند و چيزي که باقي مي‌ماند RNA خالص است که به وسيله آب يا بافر موجود در کيت از ستون خارج مي‌شود.

بيگي افزود:RNA  استخراج شده قابليت استفاده در واکنش‌هاي PT‌PCR و پروس‌هاي بلاتينگ را دارند. شايان ذکر است يک RNA  ويروس تک رشته‌اي عامل بيماري Covid‌19  است.

پکيج‌هاي اکسيژن ساز هوايار براي مبارزه با کرونا

سيستم‌هاي اکسيژن ساز، هواي مديکال و پکيج‌هاي پمپ وکيوم سانترال بيمارستاني يکي از صنايع مهم پزشکي در حوزه گازهاي طبي است. ساره نوروزي، سرپرست تجهيزات پزشکي شرکت دانش بنيان هوايار گفت: حدود 12 سال است که با اين شرکت همکاري مي‌کنم. واحد تجهيزات پزشکي اين شرکت از سال 1386 کار خود را با فروش هواي مديکال به مراکز درماني شروع کرد و بعد از گذشت زماني اندک موفق به کسب پروانه ساخت پزشکي براي هواي مديکال، اکسيژن ساز بيمارستاني و کمپرسور از اداره کل تجهيزات پزشکي شد.

وي درباره صادرات محصولات هوايار گفت: اين دپارتمان تعداد 6 دستگاه اکسيژن‌ساز و 6 دستگاه توزيع گاز طبي به سوريه و يک مخزن اکسيژن مايع به عراق و برخي تجهيزات گازهاي طبي را به افغانستان صادر کرده‌ است.

نوروزي گفت: اکنون به علت بحران کرونا مانند تمام شرکت‌هاي خدمات دهنده به جامعه در صحنه حاضر شده‌ايم و براي تأمين اکسيژن مورد نياز بيمارستان‌ها شبانه‌روز فعاليت مي‌کنيم. ما آماده موج دوم کرونا براي ارسال پکيج‌هاي اکسيژن‌ساز هستيم.  نوروزي افزود: بايد به توليد ملي و دانش مهندسان ايراني براي رفع نيازهاي جامعه ايمان بياوريم.

شکارچي تب 100

ورودي هر دو سالن برگزاري اين نمايشگاه مجهز به سيستم‌هاي ضدعفوني و تب‌سنج بود. همچنين سامانه‌هاي هوشمند تشخيص کروناي شرکت ايمن آرا پرشين نيز در ورودي سالن‌ها مستقر بود. کارشناس فروش اين شرکت گفت: مفتخريم که در اسفندماه سال 98 توانستيم سامانه تشخيص گروهي دماي بدن به صورت همزمان جهت غربلگري و شناسايي بيماران مبتلا به کرونا را به توليد و بهره‌وري برسانيم. اين سامانه با نام شکارچي تب 100 از يک دوربين حرارتي مبتني بر پردازنده FPGA، يک دستگاه کاليبراسون، سرور و يک نرم افزار بومي‌سازي شده تشکيل شده‌ است.

بهيار صنعت سپاهان و ماسک بهيار

سيد علي موسوي مدير فروش شرکت دانش‌بنيان بهيار صنعت سپاهان با سابقه 18 ساله توليد تجهيزات پزشکي (انواع تخت‌ها، چراغ اتاق عمل و…) در گفتگو با ماهنامه اعلام کرد: ما توليدکننده دستگاه‌هاي پيشرفته هستيم و از اسفندماه که بحث بيماري کرونا در کشور به وجود آمد، با پيشنهاد وزارت بهداشت و معاونت علمي فناوري رياست جمهوري اقدام به ايجاد خط توليد ماسک سه لايه و  N95 کرديم.

وي افزود: تاکنون چند ميليون ماسک به وزارت بهداشت تحويل داده‌ايم و حدود 60 دستگاه توليد ماسک سه لايه نيز  فروخته‌ايم.

تب‌سنج مادون قرمز

شرکت سامانه‌هاي دما، نور و انرژي سدنا در حوزه توليدات ترموستات‌هاي محيطي فعاليت داشت و به دليل شيوع کرونا تصميم به توليد تب‌سنج گرفت. اين محصول در نهايت پس از اخذ استانداردهاي لازم به توليد انبوه و صادرات رسيد.

محمدرضا داداش‌زاده، مدير اين شرکت به ماهنامه گفت: سنسورهاي درون دستگاه، دماي سطح را با اندازه‌گيري توسط انرژي مادون قرمز تخمين مي‌زند.  اين دستگاه براي اندازه‌گيري دما بدون تماس مناسب است.

کابين نمونه‌برداري از بيماران عفوني

وحيد اسکويي، عضو انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي و مديرعامل شرکت کيمياژن پژوه پارس درباره توليد کابين نمونه‌برداري از بيماران عفوني گفت: با توجه به شروع کرونا، نياز به اين کابين‌ها در کشور بيش از پيش احساس مي‌شد. تفاوتي که اين کابين با نمونه‌هاي ديگر دارد استفاده از چراغ ماوراء بنفش است که داخل کابين را گندزدايي کرده و فشار مثبتي هم درون کابين ايجاد مي‌کند.

اسکويي افزود: اين فشار مثبت هوايي تقريباً تميز را وارد کابين مي‌کند.

وي درخصوص انتظار خود از مسئولان گفت: متاسفانه برخي از شرکت‌هاي کابينت‌ساز يا کانکس‌ساز که کوچک‌ترين اطلاعاتي درباره مباحث ويروس‌شناسي و ميکروب‌شناسي ندارند، دستگاه‌هايي مشابه ساخته‌اند که متاسفانه به دليل کمبود اکسيژن يا گرمي هوا، همکاران عزيز ما در آن‌ها بيهوش شده‌اند. انتظار داريم اداره کل تجهيزات پزشکي اجازه چنين کارهايي را به افراد ندهد.

لباس محافظتي کادر درمان

عکس‌هاي منتشرشده از چهره‌ کادر درماني در ايام کرونا حکايت از دشواري‌هاي پوشيدن لباس‌ها و ماسک‌هاي حفاظتي دارد. طراحي و ساخت لباس راحت و در عين حال محافظ براي اين کادر بسيار ضروري است. از اين رو شرکت دانش‌بنيان «بنيان مرصوص دامون» لباسي يک دست و راحت طراحي کرده ‌است.

دامون نوري حصار، مدير عامل اين شرکت گفت: ما با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در پارک علم و فناوري اردبيل مستقر شده‌ايم. اين لباس هواي بيرون را به داخل مکش مي‌کند و ضمن ايجاد خنکي و کاهش دما، همزمان اين هوا را بيش از 99 درصد تصفيه مي‌کند.

استفاده از الياف آنتي باکتريال، قابليت شست‌و‌شو و ضدعفوني مجدد، ضد تعريق بودن، داشتن دو فيلتر HME دمي و بازدمي قابلِ تعويض، وجود کمپرسور هواي دمي با کارکرد 10 ساعته، باطري قابل شارژ با تداوم کاري، تماس نداشتن دست با مخاط به دليل حفاظت آن و قابليت تحمل هواي داخل محفظه کلاه به مدت يک ساعت بدون کمپرسور هوا از مزاياي اين لباس است.

اسامي شرکت‌هايي که در نمايشگاه «جهش توليد و دستاوردهاي مقابله با کرونا» حضور داشتند، به قرار زير است:

پديده شيمي غرب. پديده نوژن پارس. هوران طب آبان. مجتمع گازهاي نادر سرشت. مرکز شرکت‌هاي دانش‌بنيان. تلاشگران راه‌گستر افق. ماشين‌سازي نعمتي. کاوش مگا. توان گستر پايتخت. سيستم هوشمند رونيک. رابين نگار دانشگر. سامانه‌هاي انرژي سدنا. مرکز رشد هوافضا. نيک پي فناوري. کيميا ژن پژوه پارس. داروسازي ميلاد دارو. البرز ازن پاک. نانو کيميا يزد. مظهر نور. پک. ايرپلاسما. توليدي طب ابزار. جانان طب اراد. آوا طب بهار درمانگر. دوربين حرارت سنج ترموليما. سپهر آريا. درسا بهساز. تن آسا. ظريف مصور. راهبرد فارسي. رضاراد. شيميايي نوين پاک شرق. آذرگستران آسيا. سپيد پژوهان پارس. احيانوزاد قرن. عطر اتحاد پايتخت. فلامک ماشين. آرمين شرف. مهندسي پزشکي توسن تجهيز. داروگستر هجرت. تميز ريس خونه. آريا تجهيز اسپيناس. مرجان فيروزه. دايان طب اکسير. رژمت. کارابينش. ماشين سازي آراداکس. الکترونيک سپيد افرا. زرستان ـ بلاسان. ايران فتح جم. شيمي دارويي افاق. پارس هرماس. طرح بافت رايان. ايفا فراز آوينا. نساجي نگين سپاهان. هلال طب. نمادين طرح روشن نگار. هوايار. سما سامانه تجهيز. ديبا بهره‌ور جهان. محصولات پارک علم و فناوري استان اردبيل. دارودرمان پرشيا. اصفهان مقدم. بهره ور ماشين البرز. پويا فناوران. اداره کل تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو. راد طب نقش جهان. گلستان شميم آرا. پدافند غيرعامل کشور. سازمان تدارک پزشکي. انجمن صنفي توليدکنندگان و صادرکنندگان ملزومات پزشکي دندان پزشکي آزمايشگاهي و دارويي. پالايش غرب. بهنام طب ايرانيان. آنيل طب آذران. آروند فن پارس. صنايع لفاف زرين. صندوق نوآوري و شکوفايي. شرکت دارويي به بان شيمي. آسيا طب روناک. تميز ريس خونه. تبيان راهبرد پارسي. مجتمع آموزشي نيکوکاري رعد. بهيار صنعت سپاهان. مادر تخصصي صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع پيشرفته. آوا طب رها. صنعتي لايي ساز. مديا طب تجهيز. زينو بنيان نيک. سلامت افشان پاک تک. صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع الکترونيک صحا. سمبل شيمي. سينا گستر پيشرفته. همراه نوين سپهر. گلستان شيمي پارس. صنايع توليدي آزوتک. عاج سا ايرانيان (سهامي خاص). ابزارسازان درمانگر. نيک پي فن آور آرتا. فناوري دارويي درسا بهساز. هنر طرح کهن. آفريدگان نوين انديشان پيام. جهان طب خرم. توليدي الکل و موادغذايي بيدستان. کيميا فام. ايده پردازان پايتخت نماسازان. پيشران زمهير آسمان. آذر تجهيز بخشي. گروه جهادي اميد. بهشت کيميا. فومن وش.

محصولات شرکت‌هاي احيا درمان پيشرفته، پويندگان راه سعادت، صانع طب، ظريف پليمر سپاهان، آسيا جراح پيشرو، طبي مادران، صانع طب، سها نيز در غرفه انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات و ملزومات پزشکي، دندان پزشکي، آزمايشگاهي و دارويي، در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور