آخرین خبر

اوزان در مسير تحولي بزرگ

به دنبال تغييرات جديدي که در شرکت اوزان انجام شد، دکتر سعيد رضا رحمدار مسووليت مديرعاملي شرکت را به عهده گرفت. اين موضوع بهانه اي شد تا نشستي با مدير عامل جديد داشته باشيم و طرح ها و برنامه هاي شرکت را براي فعاليت در مسير جديد و تحولات عمده اي را که صورت گرفته يا در حال انجام است از زبان وي بشنويم:

آقاي دکتر لطفا ابتدا در خصوص بيوگرافي و سوابق کاري و اجرايي خود توضيحاتي بفرماييد.

اينجانب دکتر سعيد رضا رحمدار هستم، در زمينه تجهيزات پزشکي و امور مختلف درماني و بيمارستاني سابقه اي 15 ساله دارم که از آن  جمله مي توان به مسووليت هاي اينجانب به عنوان رياست اداره تجهيزات پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز، مشاور تجهيزات پزشکي رياست دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مشاور شرکت توسعه صنايع پزشکي وزارت بهداشت، مشاور مديرعامل شرکت اوزان و مشاور سازمان انتقال خون ايران  اشاره و نيز به انتشار کتاب هاي “استانداردهاي تجهيزات پزشکي”، “مديريت کيفيت در تجهيزات پزشکي”، “نگهداري پيشگيرانه در تجهيزات پزشکي”، “تله مديسين و سلامت الکترونيک” و “مديريت خريد با نگاهي به سفارشات خارجي” ،” خريد خدمت نيروي انساني”  و “دائره المعارف جامع تجهيزات پزشکي”اشاره کرد.
لطفا اعضاي هيئت مديره جديد شرکت اوزان را معرفي کنيد.
در اعضاي هيئت مديره هنوز تغييراتي صورت نگرفته و در حال حاضر 4 نفر هستيم، آقاي معظمي که سال هاست در عرصه تجهيزات پزشکي فعاليت دارند، آقاي دکتر رستگار که از سال 1360 در زمينه دارو فعال هستند و مدير عامل شرکت دارويي وزارت بهداشت بودند و آقاي دکتر جودکي که رئيس سازمان تامين اجتماعي غرب تهران هستند، همراه با بنده در حال حاضر در هيات مديره حضور داريم و فعلا تغييري به غير از حضور بنده در هيئت مديره اتفاق نيافتاده است.
در خصوص وضعيت کنوني شرکت اوزان و مجموعه فعاليت هاي آن در شرايطي که شما قبول مسووليت کرديد بفرماييد.
شرکت اوزان از سال 1348 (45  سال قبل) به صورت شرکت سهامي خاص به ثبت رسيده و از سال  1364 کليه سهام آن به سازمان تامين اجتماعي انتقال يافته و در زمينه لوازم و تجهيزات پزشکي و دارو فعاليت دارد. از سال 1389 به استناد صورت جلسه هم زمان و مشترک با شرکت شهيد فقيهي ادغام و سرمايه دو شرکت تجميع گرديد. در خصوص فعاليت شرکت طبق اساس نامه، فعاليت در زمينه لوازم و تجهيزات پزشکي، صادرات و واردات تجهيزات و دارو و توليد مواد دندانپزشکي است. شايان ذکر است که کارخانه شهيد فقيهي که قبلا جزو اوزان نبوده نيز توسط اوزان خريداري شده است. سهام داران عمده شرکت نيز شرکت سرمايه گذاري دارويي تامين، شرکت پارس دارو، شرکت سرمايه گذاري صبا تامين، شرکت مديريت توليد و خدمات پارس دارو و شرکت توليدي ژلاتين کپسول ايران هستند.
در خصوص وضعيت کارخانه در آغاز به کار خود بايد عرض کنم که  کارخانه شهيد فقيهي به مدت 8 ماه به دليل عدم فروش و مشکلاتي که داشت تعطيل شده بود و يکي از اقدامات مثبت انجام شده طي اين مدت زمان،  آغاز فروش و صادرات آمالگام است. البته برنامه هاي جديدي نيز براي توليدات از جمله توليد کامپوزيت و ساير توليدات دندانپزشکي در کارخانه شهيد فقيهي داريم. کارخانه دوباره فعال شده و ما فروش محصولاتي را که سه سال بود در انبار مانده بود آغاز کرديم  و طبق برنامه کمتر از يک سال تمام محصولات قبلي، فروش مي رود و محصولات جديد نيز وارد بازار خواهد شد. ضمنا قيمت  را نسبت به سال گذشته 30% کاهش داديم، در حالي که کيفيت را  همزمان بالا برده ايم. در مجموعه خودمان نيز هنگامي که من قبول مسووليت کردم، شرکت اوزان بدهي هاي زيادي داشت اما در حال حاضر فکر مي کنم هيچ شرکتي نيست که تا پايان سال 92 با اوزان کار کرده باشد و حساب في مابين باز داشته باشد. کارهاي بزرگي با شرکت هاي بزرگ تجهيزات پزشکي دنيا شروع کرده ايم و مي خواهيم به صورت يک هولدينگ تجهيزات پزشکي  تمام عيار کار کنيم. در اين زمينه از شرکت پخش فرآورده هاي پزشکي نيزالگوبرداري کرديم ،ولي با قيمت تمام شده بسيار پايين تر. بايد بگويم که  شرکت اوزان شرکت عظيمي است و حالا اگر در يک برهه زماني حاشيه هايي وجود داشته است، ولي درحال حاضر در حال برگشت به وضعيت قبلي اوزان و حتي بهتر از آن هستيم. ما در زمينه استانداردسازي بيمارستاني نيز کارهايي انجام داده ايم و اين کار را از سازمان تامين اجتماعي، دانشگاه ها، سپاه، نيروي انتظامي و شرکت نفت شروع خواهيم کرد. در اين زمينه با مشاوران شناخته شده در عرصه تجهيزات پزشکي که همه از بزرگان اين صنعت هستند همکاري مي کنيم.
آقاي دکتر لطفا در مورد مبحث استانداردسازي توضيح دهيد.
به عبارتي ما هر بيمارستاني را به طور رايگان بازديد مي کنيم و به رئيس بيمارستان پيشنهاد مي کنيم که ما مي توانيم به عنوان مثال اين تغييرات را براي اتاق عمل، متناسب با استانداردهاي روز دنيا انجام دهيم. حتي اگر نخواهند اين کار را با ما انجام دهند ،با هر کس ديگري مي تواند اين  موارد را به انجام رسانند. اين از جمله اقداماتي است که در راستاي استانداردسازي بيمارستاني شروع کرديم. موضوع بعدي خريدهاي شرکت اوزان است که از اين به بعد در خريدها کار کيفي انجام خواهيم داد و مثل قبل اقدام نخواهيم کرد. در واقع براساس جداول مقايسه اي تجهيزات مختلف نظر مشورتي ارايه خواهيم داد. در اين زمينه از منابعي مانند نرم افزارهاي ECRI نيز استفاده خواهيم کرد. در واقع مي خواهيم تکنولوژي هاي جديد را به صورت هولدينگي کار کنيم. يکي از کارهاي بسيار بزرگ ما طرح ديجيتال کردن  تصاوير مراکز راديولوژي آنالوگ است که نام ديگر طرح ADC است. اين طرح را مي توان filmless کردن مراکز راديولوژي که به صورت سنتي فعاليت مي کنند، ناميد. هم اينک بسياري از مراکز راديولوژي کشور به تصويربرداري ديجيتال مجهز است، اما محدودکردن آن ها صرفا به تغيير سخت افزار مشکلات متعددي را موجب شده است که اين طرح کليه موارد را بررسي و رفع خواهد کرد. با پياده شدن اين طرح يک  بارمالي بسيار زياد از دوش بيمارستان ها برداشته مي شود. ما در اين طرح با حجم بسيار بالا حدود 700 دستگاه، قيمت تمام شده را به حد بسيار پاييني رسانديم و لذا هر بيمارستان تقريبا با 60 تا 70 درصد قيمتي که بايد پرداخت مي کرد مي تواند صاحب دستگاه شود.
برنامه هاي کوتاه مدت و بلند مدت شما براي شرکت اوزان چيست؟
يکي از مشکلات مجموعه، مقوله آمبولانس بوده است که ما براي تحويل آمبولانس به صورت امتحاني با هلال احمر کار کرديم و در کمتر از يک هفته 60 دستگاه آمبولانس را تحويل داديم. در حالي که از 2 سال پيش پروژه باز بوده است. در سال جاري ما پروژه هاي بزرگي در زمينه آمبولانس خواهيم داشت. ما توان خود را با 60 دستگاه محک زديم تا در پروژه آمبولانس وزارت بهداشت که 1000 دستگاه آمبولانس است بتوانيم اين تجربه خود را عملياتي کرده باشيم. در حقيقت اين مانوري بود براي اين که بتوانيم کاري با حجم تقريبا 15 برابري را نيز انجام دهيم که نتيجه پروژه انجام شده و عملکرد ما بسيار خوب بود. از جمله ديگر برنامه هايي که داريم فعال تر نمودن نمايندگي هاي فعلي شامل Kyowa و Matachana و توسعه اين نمايندگي ها است. اما در مقوله تجهيزات سرمايه اي نيز قصد داريم از خريدهاي انحصاري خارج شده و به سمت تمام برندهاي Hi –Tech حرکت کنيم تا بتوانيم تمامي برندها را در مجموعه به صورت فعال داشته باشيم. چرا که اين ايرادي بوده که هميشه نسبت به اوزان وارد مي شده است که فقط روي يک برند کار مي کند. لذا قصد داريم که روي تمامي برندها کار کنيم. ضمنا خط اعتباري خوبي گرفته ايم، يکي از آن ها فقط 22 ميليون يورو است.  اين به مقوله اعتبار ارز در زمينه خريد خارجي و شتاب دهي آن کمک شاياني خواهد کرد. اين امکان نيز در مدت زمان کوتاهي فراهم شده است.
ضمنا ما حجم کار را توزيع کرده ايم و صرفا با تامين اجتماعي کار نمي کنيم و تقريبا مي توان گفت تامين اجتماعي 25% از کل تجارت ما را شامل مي شود. ما با سپاه، نيروي انتظامي، سازمان هلال احمر و بيشتر دانشگاه ها کشور کار مي کنيم. حدود  7 دانشگاه به صورت انحصاري با ما در حال فعاليت هستند و اين دانشگاهها تمامي خريدهاي خود را با ما به پيمان خواهند گذاشت.
آيا شرکت اوزان براي انجام پيمان هاي خود نياز به برگزاري مناقصه دارد؟
خير؛ به موجب بند 2 تبصره 55 آيين نامه مالي و معاملاتي دانشگاه هاي علوم پزشکي نظر به آنکه شرکت اوزان متعلق به سازمان تامين اجتماعي است، انجام معامله با شرکت مزبور بدون رعايت تشريفات مناقصه مجاز است.
از ديگر برنامه هاي کوتاه مدت خود بفرماييد.
در نمايشگاه ايران هلث حضور پررنگي خواهيم داشت و در فضاي بزرگ پذيراي همه مسوولان دولتي، تامين اجتماعي، دانشگاهي و کليه سازمان ها و نهاد ها خواهيم بود. در حاشيه اين نمايشگاه يک پنل تخصصي يک روزه در قالب سمينار خواهيم داشت که در آن سخنرانان در مورد مباحث مختلف از جمله ديجيتال کردن تصاوير راديولوژي، کنترل کيفي و کاليبراسيون تجهيزات، سيستم هاي اکسيژن ساز و توسعه صادرات صحبت خواهند کرد. ضمن آنکه در همين پنل نشستي را با عنوان” دورنماي تجهيزات پزشکي، سياست هاي دولتي و نقش بخش خصوصي “خواهيم داشت که با حضور مسوولان عالي رتبه سازماني و وزارت خانه اين موضوع به بحث و بررسي گذاشته خواهد شد، که همين جا از مسوولان و دوستان محترم جهت حضور در سمينار و غرفه دعوت به عمل مي آوريم.
ضمنا يکي ديگر از دستاوردهاي کوتاه مدت اين است که در بيمارستان هاي خصوصي نيز فعاليت خود را شروع کرده ايم. با توجه به اينکه من خودم رياست اداره تجهيزات دو دانشگاه را برعهده داشتم، هميشه به اين موضوع نظر داشتم که يکي از دلايلي که بيمارستان هاي خصوصي به سمت شرکت هاي دولتي تمايلي ندارند، قيمت تمام شده بالاتر اين شرکت ها بود. اما در حال حاضر بايد عنوان کنم که قيمت تمام شده اجناسي که از شرکت اوزان خريداري خواهد شد، حتي از قيمت هاي خريد مستقيم شرکتي و نمايندگي نيز پايين تر خواهد بود.
براي رسيدن به قيمت پايين تر چه استراتژيي را اعمال کرده ايد؟
يکي از مسيرها همين خط اعتباري بود، ديگري استفاده از معافيت هاي خاص که فقط شامل شرکت هاي دولتي است، ضمن آن که سود خود را پايين آورديم. اين سه مورد به ما کمک مي کند که يک جنس و خدمات باکيفيت، بهينه و با قيمت ارزان تر ارائه دهيم. اداره کل تجهيزات پزشکي را نيز به عنوان کارشناس در امور خود قبول داريم و از نظرات کارشناسي آنان استفاده مي کنيم. يکي از مشکلاتي که اداره کل تجهيزات پزشکي دارد اين است که از نظر کارشناسي به يک جمع بندي مي رسند ولي به دليل مناقصه و مواردي از اين قبيل نمي توانند آن جمع بندي را اعمال کنند. يعني کميت بر کيفيت غلبه مي کند. ولي چنانچه نظرات کارشناسي نظرات درستي باشد، امکان اجرايي شدن اين امور از طريق شرکت اوزان امکان پذير است.
آيا ساختار کلي، کارمندان، مديران و معاونان فعلي شرکت اوزان براي رسيدن شما به اهدافتان موثرند يا تغييراتي مورد نياز است؟
بله، قطعا تغييراتي خواهيم داشت. يک چارت سازماني جديد را مصوب کرديم که براساس آن جلو خواهيم رفت و از حوزه مشاوران شروع کرده ايم. براي من بسيار مهم است که مشاورانم افراد اهل فن باشند. لذا در همين راستا کليه افراد مشاور نيز از افراد صاحب نام در عرصه تجهيزات پزشکي انتخاب شده اند. در حوزه کارمند تغيير آن چناني نخواهيم داشت. در حوزه مديران به يقين تغييراتي خواهيم داشت کما اينکه تا به حال نيز داشتيم.
مهم ترين موانع و مشکلات شما براي رسيدن به اهداف تعيين شده چه بوده  و در اين راستا چه برنامه اي داريد؟
گذشته، گذشته و گذشته. البته پيشنهاد مي کنم به جاي بررسي کردن گذشته به فکر برنامه هاي آتي باشيم و کسي را با چوب گذشته نرانيم و دانشگاه ها به خصوص اجازه دهند که به آنان کمک کنيم. شايد از نظر ميزان کار، سازمان تامين اجتماعي به تنهايي براي شرکتي مانند اوزان کفايت کند، چرا که به هر حال 80 بيمارستان به صورت تخصصي خريد خود را از اين مجموعه انجام مي دهند. ولي من خود به عنوان کسي که در تجهيزات پزشکي دانشگاه ها حضور داشتم دوست دارم به دانشگاه ها کمک کنم، چرا که مشکلات آن ها را مي دانم. ضمن آن که اکثر روساي ادارات تجهيزات پزشکي دانشگاه هاي کشور از دوستان نزديک بنده هستند، لذا علاقمندم به آن ها کمک کنم.  انشاءالله که اين دوستان نيز اجازه دهند که ما در اين امر کنار آن ها باشيم.
جهت توسعه دامنه فعاليت هاي شرکت اوزان چه انديشه اي داريد؟
پروژه هاي زيادي به رياست محترم سازمان تامين اجتماعي و ديگر نهادها  از جمله وزارت بهداشت ارائه کرده ايم. اقداماتي در زمينه انتقال پول هاي بلاتکليف خارج از کشور در حوزه دارو و تجهيزات داريم که اين پروژه ها را به مسوولان ارشد مملکت داده ام و قطعا شما اوزان جديدي را در سال 93 شاهد خواهيد بود که حداقل 10 برابر گذشته فعاليت اقتصادي خواهد داشت.  اميدوارم که بتوانم تحولي عظيم ايجاد کرده و مقدار پروژه ها را زياد کنم.
برنامه شرکت اوزان جهت همکاري با شرکت هاي مشابه نظير تهران الکتريک، مادر تخصصي دارويي و تجهيزات و… چيست؟
من خوشحال مي شوم که با اين شرکت ها همکاري داشته باشيم ولي متاسفانه برخي از آن ها منحل شدند و برخي نيز توان کافي ندارند و من فکر مي کنم در شرايط فعلي تنها شرکت دولتي که پايدار است و هنوز منحل نشده و توان اقتصادي و مالي براي کارهاي بزرگ دارد شرکت اوزان باشد. چرا که شرکت مادر تخصصي کلا منحل شده و تا شهريور ماه نيز ساختمان آن بايد تخليه شود و به اداره کل تجهيزات پزشکي تحويل داده شود. به هرحال ما از هرگونه همکاري در عرصه تجهيزات پزشکي استقبال مي کنيم.
طبق شنيده ها گويا شما تغيير و تحول عظيمي را نيز در واحد کاليبراسيون و کنترل کيفي داشتيد، در اين مورد نيز توضيحاتي بفرماييد.
بله با توجه به آن که اين واحد طي سه سال متوالي در شرکت زيان ده بوده و مشکلاتي ديگري که وجود داشت تصميم به تغييرات بنيادي در مديريت و اداره اين واحد گرفتيم. لذا مسووليت اداره و ارائه خدمات توسط آزمايشگاه کاليبراسيون شرکت اوزان را به يکي از اولين و قوي ترين گروه هاي فعال در اين عرصه  سپرديم. که آن شرکت نيز با توجه به همکاري هاي  بين آزمايشگاهي جهت ارائه خدمات از مجموعه هاي صاحب نام و باتجربه ديگري بهره مند خواهد شد.
اين سياست گذاري باعث چه نوع تغييراتي در اين واحد شده و برنامه هاي آينده شرکت در اين زمينه چيست؟
پيرو تغيير و تحولات صورت گرفته توانمندي ارائه خدمات کنترل کيفي و کاليبراسيون اين واحد از 5 دستگاه به 45 دستگاه افزايش يافته است که اين امر نيز تنها با بهره مندي از تيم هاي فني باتجربه ميسر مي شود. شايان ذکر است کليه خدمات کنترل کيفي اين 45 دستگاه با قابليت رديابي تا سازمان هاي ذي صلاح از جمله وزارت بهداشت و درمان، سازمان انرژي اتمي ايران و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ارائه خواهد شد. از جمله محسنات مديريت و سيستم جديد مي توان استفاده از تيمي مجرب  و کار آزموده، ارائه خدمات طبق تعرفه مصوب اداره کل تجهيزات پزشکي، دريافت خدمات کنترل کيفي گستره کامل تجهيزات بيمارستاني، تصويربرداري، آزمايشگاهي و تجهيزات مرتبط با  کميت هاي  اصلي دانست. از جمله اهداف اين تغييرات، اطمينان مراکز درماني جهت دريافت خدمات کنترل کيفي از مبادي داراي مجوزهاي لازم و جلوگيري از ارايه خدمات بي کيفيت برخي شرکت ها که بدون داشتن مجوزهاي قانوني و تاييديه لازم اقدام به ارائه خدمات به مراکز دولتي به خصوص مراکز تابع سازمان  تامين اجتماعي مي کردند، دانست. جهت نيل به اين هدف نيز تمامي تلاش خود را انجام مي دهيم.
آقاي دکتر در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد.
اينجا دوست دارم عنوان کنم که هرکس شکايتي دارد مي تواند مطرح کند تا رسيدگي شود.ضمن آنکه درپايان از ماهنامه مهندسي پزشکي و شما که وقت گذاشتيد و نسبت به تغيير و تحولات صورت گرفته در زمينه مهندسي پزشکي و انعکاس اين اخبارحساس بوده و فعاليت مي کنيد تشکر مي کنم، آرزوي پيشرفت روزافزون مملکت در اين عرصه را دارم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور