آخرین خبر

تله مدیسن

اهميت و کاربردهاي مختلف پزشکي از راه دور (تله مديسين)

نویسنده: دکتر سرور بهبهاني، مهندس محمد كريمي مريداني؛ دانشجوي دكتري مهندسي پزشكي (بيوالكتريك)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيق

 

در عصر حاضر اکثر علوم، وابستگي خود را به تکنولوژي اطلاعات احساس مي کنند. علم پزشکي نيز از اين قانون مستثني نيست. فناوري تله مديسين، به كارگيري تكنولوژي الكترونيك و ديجيتال به منظور اعمال مراقبتهاي پزشكي و بهداشتي از بيماراني است كه در نقاط دور از مركز درماني به سر ميبرند.
تله مديسين در واقع به معناي پزشکي از راه دور است و اين کلمه در دهه 1970 ميلادي توسط فردي به نام Thomas bird معرفي شده است. تعاريف بسياري از اين کلمه مطرح است. طبق تعريف ITU، تله مديسين عبارتست از عمل مراقبت پزشکي با استفاده از ارتباطات صوتي تصويري. در ابتدا پزشکان سعي کردند تا صداهاي قلبي و ريوي را جهت بررسي توسط تلفن به ساير متخصصان انتقال دهند. اين مفهوم شامل طيفي از مشاوره تا مراحل تخصصي تر مثل انجام جراحي از راه دور است.

در اين روش امکان کنترل و مديريت بحران هاي ايجاد شده در زمينه بهداشت، درمان و سلامت نيز فراهم ميشود. زماني که به وسيله اينترنت، آزمايشها و تشخيصهاي پزشکي درباره يک بيماري را در اختيار پزشکي ديگر در آن سوي جهان قرار ميدهيد و با وي مشورت ميکنيد، در حقيقت از تله مديسين استفاده کردهايد. يا زماني که يک پزشک معالج از طريق ارسال يک ايميل ساده در مورد وضعيت بيماري يکي از بيمارانش با يکي از پزشکان متبحر در قارهاي ديگر مشورت ميکند در واقع بخشي از اين سيستم را به کار برده است.
برقراري ارتباط پزشک و بيمار، معاينه از راه دور به کمک ارسال تصاوير راديولوژي، ارسال سيگنالهاي حياتي و گزارش هاي متني و صوتي شرح حال بيمار از يک سو و ارايه دستورات به صورت متن يا صوت و يا در مواردي خاص همچون جراحي از راه دور به صورت فرامين مکانيکي توسط پزشک، چرخه يک عمليات پزشکي از راه دور را تشکيل ميدهد. فناوري تله مديسين مهارتي است که از ابزارهاي چند رسانهاي بهره ميگيرد و با استفاده از تعداد زيادي فناوريهاي روز شامل تصوير زنده، صداي زنده، دادهها و تصاوير پزشکي، سيستمهاي ارتباطي، متنها، عکسها و پارامترهاي حياتي مرتبط با پزشکي، ميتوان خدمات پزشکي را از فاصله دور به مکاني ديگر ارايه داد.
فناوري تله مديسين مشتمل بر نگهداري، مراقبت، تشخيص، مشاوره و معالجه بوده ضمن اين که در اين مرحله توجه به انتقال داده هاي پزشکي و مسائل آموزشي نيز وجود دارد، در نگاهي جامع تر و کامل تر مي توان گفت  به طور عمومي تله مديسين به کاربرد فناوري هاي پزشکي و ارتباطي جهت تبادل هر گونه اطلاعات، اعم از داده، صدا يا ارتباطات تصويري بين پزشک و بيمار يا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعيت هاي مجزاي جغرافيايي و به منظور ايجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکي، بهداشتي درماني، تحقيقاتي و آموزشي تحصيلي اطلاق مي شود.
به طور کلي در فرآيندهاي تله مديسين مي توان اطلاعات زيادي را منتقل کرد که در زير برخي از اين داده ها و اطلاعات نوشته شده است:
 جمعآوري دادهها و انتقال اطلاعات پزشكي
 تصاوير پزشكي ذخيره شده
 صدا و تصوير زنده
بعضي از اطلاعات باليني كه توسط سامانه تله مديسين منتقل ميشود شامل:
 صداي قلب، ريه، شكم و…
 انتقال زنده اطلاعات نوار قلب  (ECG)
  انتقال تستهاي تنفسي  (PFT)
  تصوير راديولوژي و ام.آر.آي
  تصوير دهان و دندان
 تصوير گوش
 تصوير بيماريهاي پوستي
  انتقال اطلاعات فشارخون
  انتقال علائم حياتي
فرايندهاي تله مديسين به طرق زير منتقل ميشوند:
 شبكههاي رايانهاي
  اينترنت و اينترانت
 خطوط تلفني
  ماهوارهها
و هر روشي كه ارتباط بين رايانهها را برقرار كند.
سرويس هاي تله مديسين به سه گروه اطلاعات داده اي، صوتي و تصويري تقسيم مي شوند:
  اطلاعات و سرويس هاي صوتي: اين دسته از سرويس ها بر مبناي اطلاع رساني به وسيله خطوط تلفن مهيا مي شود. کم هزينه ترين نوع سرويس اطلاع رساني پزشکي به وسيله تلفن است که در ايران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار مي گيرد. اين سرويس به دو گونه تقسيم بندي مي شود:
گروه اول به صورت برون خط (off line): به طور مثال صداي قلب بيمار براي پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط مي شود، تا مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و گاهي هم خروجي به صورت منحني کشيده شده و نتيجه به بيمار اعلام مي شود.
 گروه دوم به صورت بر خط (on line): به طور مثال صداي بيمار از طريق خط تلفن مستقيم به پزشک مي رسد و پزشک همان جا روي آن تصميم گيري کرده و اعلام نتيجه مي کند.
 اطلاعات و سرويس هاي تصويري: از جمله اين سرويس ها مي توان به کنفرانس ويدئويي و انتقال تصاوير دورآ پرتو نگاري اشاره کرد. اين سرويس ها هزينه بر هستند ولي کاربرد فراواني دارند. گاهي اوقات با دستگاه هاي اسکنر اين اطلاعات به پزشک معالج مي رسد و گاهي هم به وسيله پرتونگاري ديجيتالي اين اتفاق رخ مي دهد که به طور مستقيم تصاوير به صورت ديجيتالي تبديل شده و انتقال مي يابد. اين روش امروزه در مراکز پرتونگاري رايج است.
  اطلاعات و سرويس هاي داده اي: اين نوع از اطلاعات به سه گروه تقسيم مي شوند:
 دسترسي on-line به پايگاه هاي اطلاعاتي که باعث مي شود پزشکان و کاربران ديگر به راحتي از آخرين وضعيت بيمار مطلع شده و سريع تجويز کرده و بلافاصله بازخورد دهند.
  اينترنت است که براي به روزرساني اطلاعات پزشکي به کار مي رود و باعث مي شود پزشکان از آخرين اخبار جهان پزشکي مطلع شده و يا حتي به وسيله اينترنت از گوشه اي به گوشه ديگر اطلاعات را رد و بدل کرده و مراقبت هاي پزشکي انجام دهند .
  دورآسنجي است که به مفهوم مطالعه و نمايش عملکردهاي فيزيولوژيک انسان يا حيوان از مراکز دور يا سيار است. اولين تجربه دورآسنجي توسط NASA انجام شده است که از وضعيت فيزيولوژيک فضانوردان خود مطلع بود.

اهداف تله مديسين
  بهبود مراقبت از بيمار
  بهبود دسترسي و مراقبت پزشکي براي نواحي روستايي و محروم
  دسترسي بهتر به پزشکان جهت مشاوره
  در دسترس قرار دادن امکانات براي پزشکان جهت هدايت معاينات خودکار
  کاهش هزينههاي مراقبتهاي پزشکي
  ايجاد خدمات مراقبت پزشکي (در سطح جغرافيايي و جمعيتي وسيع)
  کاهش نقل و انتقال بيماران به مراکز درماني
  ايجاد فضاي مراقبت مديريت شده در بيمارستانها و مراکز درماني

کاربردهاي سرويس هاي تله مديسين
کاربردهاي تله مديسين بسيار گسترده و فراگير است در اين تحقيق به مواردزيراشاره مي شود .
 مشاوره از راه دور(tele consultation): در حال حاضر عمدهترين کاربرد اين فناوري، مشاورههاي پزشکي است که هم در ايران و هم درنقاط ديگر جهان به راحتي درحال انجام است. مشاوره از راه دور معمولا بين دو يا چند پزشک و يا بين بيمار و پزشک معالج صورت ميگيرد. در مشاوره از راه دور استفاده از تمام امکانات ارتباطي نظير تلفن، فاکس، پست الکترونيکي، گفتگوي اينترنتي، صفحه پيغام، کنفرانس مطبوعاتي و….امکان پذير است. چيزي که بايد در نظر گرفت اين است که در مشاوره از راه دور قابليت دسترسي هم به  اطلاعات مفيد  وهم اطلاعات غلط و نادرست، پزشکان قلابي و سايتهاي فاقد اعتبار پزشکي وجود دارد.
  آموزش از را ه دور (tele education) : در جهان امروز اين موضوع به اثبات رسيده است که توسعه هر علمي نيازمند آموزش گروه هاي متخصص آن علم است.  tele education در سه حوزه مطرح مي شود.
  آموزش از راه دور
  دسترسي به اطلاعات از راه دور
  آموزش بهداشت از راه دور
tele education داراي مزاياي زيادي است از جمله اين که به دليل کاهش رفت و آمد بيماران و متخصصان مخارج عمومي کاهش يافته و ديگر اينکه ميزان اطمينان به مراکز بهداشتي درماني افزايش و تبادل اطلاعات بين مراکز درماني بهبود مي يابد.
 جراحي از راه دور: جراحي از راه دور توسط روبات ها و سيستم هاي پزشکي پيشرفته انجام مي شود ولي به دليل هزينه بر بودن اين روش هنوز در کشورهاي در حال توسعه انتقال مناسب نيافته و محدود به کشورهاي توسعه يافته شده است. چند مشکل اساسي در جراحي از راه دور مطرح است: يکي عدم اطمينان لازم بيماران از روش هاي جراحي از راه دور است که بايد با آموزش صحيح اين مشکل حل شود. عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقيم است که پيش بيني مي شود به زودي کيفيت لمس کردن روبات ها بالا رفته و اين مشکل برطرف شود، همچنين هر چه فاصله بين پزشک و بيمار زياد شود سرعت ارتباط با تجهيزات و مانيتورها کمتر ميشود و در چنين شرايطي ممکن است پزشکان درگير يک تاخير بيست و پنج ثانيهاي روي مانيتورها شوند که همين ثانيههاي اندک در شرايطي خاص براي بيمار حکم مرگ يا زندگي را خواهد داشت.
درواقع جراحي رباتيک استفاده از ابزاري است که با بهره گيري از بازوهاي رباتيک حرکت دست جراح را بسيار دقيق به درون بدن بيمار منتقل ميکند و تصاوير هنگام عمل را به صورت واضح و شفاف در اختيار جراح قرار ميدهد.
چيزي که پزشک را قادر به کنترل جراحي ميکند يک اتصال اينترنتي قوي است که براي برقراري ارتباط بين پزشک و وسايل جراحي، مانيتورها و همچنين ارتباط با پزشکان با تجربه مورد استفاده قرار گيرد.
از آنجا که در اين روش پزشک هم با جان بيمار سر و کار دارد نميتوان با اينترنتي که قطع و وصل ميشود، اقدام پزشکي را انجام داد. جراحي از راه دور تنها در زمان دور بودن جراح و بيمار کاربرد ندارد. يکي از بزرگ ترين مشکلات جراحان لرزش بي اختيار دستشان است. در حال حاضر دستکشهاي خاصي ساخته شده که حرکات دست جراح را در فضاي سه بعدي تشخيص ميدهند، از ميان اين حرکات، لرزش تناوبي دست، فيلتر شده و مابقي حرکات به بازوي دقيقي که بر روي بدن بيمار در حال انجام عمل است، منتقل ميشود. براي انجام عملهاي دقيق تر، جراحي بر روي مدل مصنوعي و بزرگ تري از اندام بيمار انجام گرفته و حرکات در مقياس کوچک تر بر روي اندام واقعي پياده ميشود.

اولين جراحي از راه دور فرا اقيانوسي در جهان
براي اولين بار عمل جراحي از راه دور با کمک ربات در 7 سپتامبر 2001 انجام گرفت در اين عمل جراحي کيسه صفراي زن 68 سالهاي بستري در بيمارسـتانCIVIL  در شــــــرق فرانسه، توسط تيم جراحــي در نيـويورک برداشته شد. در اين عمل جراحي حدود هفت هزار کيلومتر بين تيم جراحي در نيويورک و بيمار بستري شده در بيمارستاني در شرق فرانسه فاصله وجود داشت. پزشک مستقر در نيويورک وسايل جراحي نهاده شده در اتاق عمل توسط ربات را دستکاري ميکرد و اين عمل با کمک خط فيبر نوري پرسرعت و با اسـتفاده از سيســتم جراحـــي روباتـيک لاپاروسکوپي Zeus به مدت 54 دقيقه به طول انجاميد در اين عمل بيمار بعد از يک هفته فعاليت عادي خود را از سر گرفت.

روش جراحي Robotic
در سال 1988، انجام جراحي با حداقل تهاجم (MIS) با ورود دوربينهاي کوچکي از طريق سوراخ هاي کوچک انجام شد. اولين سيستم روباتيک، سيستم جراحي da Vinci در اتاق هاي جراحي، در 11 جولاي 2000 توسط FDA تاييد شد. اين ربات شامل قسمتي ميليمتري براي کنار زدن شش است. سه وسيله از شکاف کوچکي بين دندهها در قفسه سينه است. اين سه وسيله دو تا در حکم دست هاي جراح و يکي در حکم دوربيني براي انتقال تصاوير به واحد خارجي هستند. اين ربات حرکت دست جراح را توسط يک سيــــــستم کامپيوتري به سيگــنال ديجيتال تبديل کرده و به سر ديگر وسيله ارسال ميکند. در سمت جراح واحد خارجي شبيه يونيت براي نشستن جراح است که جراح با در دست گرفتن  joy stickها و مشاهده قلب بيمـار در تمام مدت جراحي از طريق دوربين جراحي ميکند انتقال حرکت دست جراح به واحد داخلي با  joy stickها امکان پذير است.

مزاياي روش جراحي Robotic
  کاهش دوران طولاني نقاهت پس از عمل جراحي، دردهاي بعد از جراحي، زمان لازم براي بستري بيمار در بيمارستان و هزينههاي مربوطه
 عدم نياز به شکستن استخوان جناغ و باز کردن قفسه سينه
– بهبود يافتن سريع زخم هاي مربوط به شکافهاي کوچک ايجاد شده
  در دسترس بودن جراحان خبره با قابليت هاي منحصر به فرد در مکانهاي بيشتر

  معايب روش جراحي Robotic
  افزايش فاصله بين پزشک و بيمار کاهش سرعت ارتباط با تجهـيزات و مانيتورها
  امکان ايجاد تاخير بيست وپنج ثانـيهاي روي مانيتورها با توجـه به شرايط پزشکان
  زمان تاخير بين وقتي که جراح حرکت چاقو را ميبيند تا وقتي که واقعا برش را انجام ميدهدکمتر از يک پنجم ثانيه افزايش احتمال برش محل اشتباه
 در حال حاضر قابليت انجام عمل توسط روبات در ماکزيمم فاصله حدود 300 کيلو متر (در ارتباط با سيم) و 35 کيلومتر (با ارتباط بي سيم)
  عدم تمايل بيماران براي تحت عمل قرار گرفتن به دليل جديد بودن اين تکنولوژِي
 گران قيمت بودن روبات ها
  عدم حضور دستياري براي پزشک
  عدم وجود فيدبک حسي
  عدم درک حسي از محيط اطراف بيمار توسط پزشک

تصويربرداري از راه دور
پيشرفت در زمينه فنآوري مخابرات ديجيتال و کامپيوتر تاثير زيادي بر راديولوژي داشته است. براي مثال ميتوان با کامپيوتر يک تصوير را به طور دستي تغيير داد يا با الگوريتم هاي پردازش ديجيتال قسمت هاي خاص و مهم تصوير را استخراج کرد، لذا با روش هاي مختلف تصوير برداري ميتوان قدرت تشخيص را افزايش داد و در نهايت در وقت و هزينه صرفهجوئي کرد. تکنولوژيهاي عکسبرداري نقش عمدهاي در تشخيص، درمان و مرحله بهبودي دارند. اسکنرهاي اولتراسوند، دوربينهاي کوچک مورد استفاده در جراحي مفاصل و وسايل تشخيصي، آزمايشهاي پاتولوژي و راديولوژي و اسکن مغز تنها مواردي از تکنولوژيهاي عکس برداري هستند که ميتوان به وسيله طب از راه دور آن ها را انجام داد. در دو دهه گذشته شاهد ايجاد و رشد انواع روش هاي مختلف تصوير برداري نظير اولتراسوند  MRI، اسکن کامپيوتري بودهايم که همه اين روش ها ديجيتال هستند و تنها 30 درصد تصاوير پزشکي را تشکيل ميدهند و مابقي تصاوير به وسيله اشعه X گرفته ميشوند. تصاوير حاصل از اين روش غير ديجيتال بوده و براي استفاده از آن در راديولوژي از راه دور و راديولوژي ديجيتال بايد به فرمت ديجيتال درآيند، که اين کار با کمک ديجيتايزر صورت ميگيرد.

آسيبشناسي از راه دور
آسيبشناسي عبارت است از مطالعه تغييراتي که در سلول و بافت به هنگام بيماري ايجاد ميشود. آسيبشناسي از راه دور عمل شناخت آسيب در بيمار از راه دور است. پاتولوژيست با مشاهده بافت ها روي صفحه نمايش همان عملي را انجام ميدهد که انگار بافت ها را روي صفحه ميکروسکوپ به طور مستقيم مشاهده کرده و نمونه مربوطه را ميبيند. در آسيبشناسي از راه دور دوربين ويديويي روي ميکروسکوپ نصب شده و يا از ويديو ميکروسکوپ ديجيتال براي ارسال تصوير اسلايد به مراکز مورد نظر استفاده ميشود.
امکانات سيستم تله مديسين ميتواند فاصله ها را از ميان برداشته، پزشک يا تيم پزشکي به صورت رو در رو  و همزمان بيمار را مورد معاينه قرار داده و با ملاحظه ديگر اطلاعات پاراکلينيکي بيمار، مراحل تشخيص بيماري و مشاوره هاي لازم براي درمان بيمار را ارائه کند.

درمان امراض پوستي از راه دور
تشخيص بيماريهاي پوستي از طريق بررسي سوابق بيماري، معاينه و بيوپسي صورت ميگيرد. در پزشکي از راه دور براي درمان بيماريهاي پوستي بايد تصاوير رنگي با رزولوشن بالا از محل عارضه تهيه شود. بيوپسي را ميتوان از طريق پست به مرکز تخصصي ارسال کرد همچنين در مورد اين نوع امراض تعامل زمان حقيقي بين متخصص و بيمار ضروري نيست.

مراقبتهاي خانگي از راه دور
باتوجه به رشد جمعيت سالمند و کمبود پزشک متخصص، مراقبت در منزل از طريق تله مديسين داراي پتانسيل روبه رشد فراواني است. بيش از همه افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي و ناهنجاريهاي تنفسي مزمن به اين گونه مراقبتها نياز دارند. همچنين هنگاميكه يك بيمار، پس از جراحي يا به هر دليلي در بيمارستان بستري ميشود، آن بيمارستان يك تخت با ارزش خود را از دست ميدهد. علاوه بر اين، برخي از بيماران از بستري شدن در بيمارستان، احساس خوبي ندارند و بيشتر در منزل احساس آرامش ميكنند. در اين روش، برخي از وسايل مورد نياز مانند، ضبط كنندههاي علايم حياتي، دستگاه ارتباط تصويري با بيمار، در منزل بيمار نصب ميشود و تغييرات ضربان قلب، فشار خون، تنفس و ساير علايم حياتي بيمار و تصوير بيمار براي پرستار ارسال ميشود .
مانيتور از راه دور بيمار
با مانيتور از راه دور بيمار که جايگزين مانيتورينگ هولتر شده است ميتوان اطلاعات بيمار را از خانه وي به محل کار متخصص قلب منتقل کرد. يا در مناطق دور دست که روانپزشک ساکن ندارند ميتوان از بيماران به طريق ويديو کنفرانس، شرح حال گرفت و تحت درمان و پيگيري توسط روانپزشک ساکن منطقه ديگر قرار داد.

سطوح خدمات سيستم تلهمديسين
مراقبت از بيماران در شرايط اورژانس
(Telemedicine for Emergency care system)

در اين سطح از خدمات، بيماران اورژانسي در ابتدا توسط پزشکياران با تجربه مستقر در مراکز پزشکياري مورد ارزيابي اوليه قرار گرفته، در صورت نياز به مشاوره با پزشک سيستم تله مديسين بلافاصله ارتباط صوتي، تصويري برقرار شده و علائم حياتي بيمار ( مثل صداي قلب، صداي ريه، نوار قلب بيمار و غيره) ارسال مي شود. پزشک سيستم تلهمديسين بلادرنگ ضمن بررسي شرح حال و وضعيت بيمار و ملاحظه علائم حياتي وي، توصيه هاي درماني لازم براي نجات جان بيمار را ارائه کرده و بر مراحل بهبودي بيمار نظارت مي کند.

 مراقبت از بيماران در سطح اول خدمات درماني
« Telemedicine for primary Healthcare system  »

در اين سيستم طيف وسيعي از بيماران مبتلا به بيماري هاي سطح يک خدمات پزشکي از سرماخوردگي گرفته تا بيماري هاي فشارخون و غيره به صورت همزمان توسط پزشکي که در فاصله دوري از مرکز پزشکياري مستقر است، ويزيت مي شوند. پزشک ضمن رويت بيمار و مذاکره با او، علائم حياتي و شرايط بيمار را به صورت همزمان دريافت داشته و پس از تشخيص بيماري، مشاوره هاي لازم براي درمان بيمار را به پزشکيار مربوطه ارائه ميدهد. در اين بخش ميتوان بسياري از فعاليتهاي مربوط به آموزش و مراقبتهاي اوليه بهداشتي را قرار داد .

سيستم مشاورههاي تخصصي
Telemedicine for consulting system

تعدادي از بيماراني که درسطح اول خدمات درماني توسط پزشک عمومي سيستم تله مديسين ويزيت ميشوند، نيازمند خدمات تخصصي پزشکي هستند. اين سيستم مي تواند ارتباط سه جانبه اي را بين پزشک يا پزشکان متخصص يک مرکز تخصصي و پزشک عمومي اين سيستم و بيماران مراکز پزشکياري مختلف برقرار کند. در اين روش با استفاده از تکنولوژي هاي انتقال صوت و تصوير و تجهيزات پزشکي وابسته به آن، پزشک متخصص ضمن مذاکره مستقيم با بيمار و پزشک عمومي، همزمان علائم حياتي و ديگر اطلاعات مورد نياز براي تشخيص بيماري را دريافت داشته، مشاوره هاي لازم براي درمان بيمار را به پزشک عمومي معالج بيمار ارائه ميدهد. در اين سيستم ميتوان با استفاده از پزشکان متخصص يک مرکز پزشکي، خدمات تخصصي پزشکي مورد نياز جمعيت فراواني را که به صورت پراکنده در مناطق مختلف ساکن هستند فراهم کرد. از اين سيستم براي کاهش اعزام بيماران از شهرستان هاي مختلف به مراکز تخصصي ميتوان استفاده کرد و بدين طريق در وقت و هزينه بيماران صرفهجويي فراواني نمود.

کاربرد اصلي پزشکي از راه دور
پزشکي از راه دور داراي کاربرد متنوع و فنآوري وسيعي است که به منظور افزايش صحت و تندرستي فرد در جامعه صورت گرفته است. اين پديده ميتواند با نوع اطلاعات ارسال شده (مانند آزمايش هاي کلينيکي و راديو گرافيها)، نحوه ارسال اين داده مشخص شده و معني و مفهوم يابد.
از پديده پزشکي از راه دور در موارد زير ميتوان استفاده عملي کرد:
  بلاياي طبيعي و جنگ ها
  توسعه بهداشت در نقاط صعب العبور
  کنترل بيماري هاي مزمن
  پروازهاي هوايي
  مسافرت هاي دريايي در جنگ ها
  تشخيص، درمان، کنترل، پيگيري و مشاوره
  آموزش ارائه کنندگان خدمت و مردم
  منابع اطلاعاتي پزشکي شامل انواع بانک هاي اطلاعاتي و پايگاه هاي داده هاي پزشکي

تحقيقات انجام شده در زمينه پزشکي از راه دور
ملاحظات اخلاقي در استفاده از تکنولوژي تله نرسينگ

کمبود نيروي پرستاري، افزايش بيماري هاي مزمن مثل ديابت و حوادث عروقي، رشد جمعيت سالمندي در جهان، مديريت کاهش هزينه هاي درماني، توسعه تکنولوژي ارتباطات و اينترنت، فاصله جغرافيايي بسياري از بيماران از مراکز مراقبتي و تغيير سياست هاي بهداشتي منجر به شکل گيري مراقبت در منزل و به دنبال آن تله مديسين و تله نرسينگ شده است. تله نرسينگ که به عنوان استفاده از تکنولوژي پيشرفته ارتباط از راه دور به منظور ارائه مراقبت هاي پرستاري به بيماران تعريف شده است به عنوان رويکردي  که مي تواند کيفيت مراقبت را ارتقا دهد همواره با يکسري چالش هاي اخلاقي در رابطه با استفاده از آن براي مديران پرستاري و متخصصان پرستاري مواجه است که در اين مقاله که توسط محمد غلامي  و همکاران انجام شده به اين چالش ها در قالب يک چهارچوب پرداخته مي شود.

استفاده از تله مديسين در بارداري هاي پر خطر
مراقبت هاي خوب و مداوم دوران بارداري خصوصا در بارداري هاي پر خطر باعث سلامت دو انسان مادر و جنين و کاهش ميزان مرگ و مير و ناخوشي در اين دو گروه مي شود. مراقبت هاي دوران بارداري از جمله کنترل قلب جنين که براي ارزيابي خوب بودن جنين در تمام دورن بارداري قابل استفاده است، کنترل انقباضات رحمي، فشار خون و کنترل وزن به راحتي در منزل قابل اجرا بوده و به خانم هاي باردار و خانواده  قابل آموزش است. بنابراين با استفاده از تله مديسين خانم هاي باردار بدون نياز به بستري شدن مي توانند از خود مراقبت کنند. تله مديسين باعث ارتباط سريعتر مددجو با پرسنل بهداشتي شده و مراقبت ها در زمان مناسب در اختيار خانم هاي باردار قرار مي گيرد.
اين مطالعه مروري بوده و توسط مينو متقي و همکاران انجام شده و اطلاعات آن از مقالات معتبر از سال 1995 تاکنون جمع آوري شده است. مقالات گردآوري شده شامل 25 مقاله در ارتباط با تله مديسين و تله مديسين و مراقبت هاي دوران بارداري است. بررسي مقالات نشان داد که تله مديسين در بارداري هاي پر خطر باعث افزايش رضايت خانم هاي باردار از مراقبت هاي دريافت شده (9 مطالعه) افزايش کيفيت مراقبت ها (5 مطالعه) کاهش هزينه (7 مطالعه) کاهش روزهاي بستري شدن در بيمارستان (2 مطالعه) کاهش نقل و انتقالات (25 مطالعه) کاهش نياز به ويزيت مجدد (6 مطالعه) افزايش کيفيت زندگي خانم هاي باردار (3 مطالعه) و ارتباط سريع تر با پرسنل بهداشتي (4 مطالعه) مي شود. هنگام دريافت مراقبت هاي الکترونيکي  خانواده، خانم هاي باردار نيز در دريافت و ارائه مراقبت ها و آموزش ها شرکت کرده و اين مورد باعث ارتقاء بهداشت خانواده مي شود.
باي سي و همکارانش در سال 2008 با مطالعه بر روي خانم هاي باردار پر خطر به اين نتيجه رسيد که خانم هاي باردار با کنترل الکترونيکي به خوبي مي توانند فشار خون، قلب جنين، درجه حرارت، آلبومين ادرار و وزن خود را بررسي و نتايج آن را با پرسنل بهداشتي به صورت الکترونيکي در ميان بگذارند. بدين ترتيب هم خانم ها از دريافت مراقبت ها رضايت بيشتري داشتند و هم پرسنل بهداشتي فرصت بيشتري براي ارائه خدمات به صورت اورژانسي به دست آوردند.
بنابراين کاهش هزينه افزايش کيفيت مراقبت ها و رضايتمندي مددجويان، کاهش روزهاي بستري در بيمارستان از اهداف ارائه مراقبت هاي سلامتي امروزه است. در مراکز زنان و زايمان ثابت شده که خانم هاي باردار پر خطر جهت مانيتورينگ در بيمارستان بستري مي شوند. با ارائه خدمات و کنترل خانم هاي بار دار در منزل به وسيله تله مديسين مي توان به اهداف فوق دست يافت.

 تله مديسين در درمان سوختگي
پيشرفت هاي خيره کننده در توسعه سيستم هاي ارتباط از راه دور و فناوري اطلاعات و افزايش پهناي باند مورد استفاده در اکثر کشورهاي جهان فعالان حوزه تله مديسين را وادار به پيدا کردن راه هاي نوين استفاده از ابن تکنولوژي کرده است. نيار به رسيدگي سريع در بدو ورود يه مراکز درماني و عدم وجود متخصص سوختگي در اکثر بيمارستان ها و همچنبن درمان طولاني و پر هزينه سوختگي اين مشکل را به مورد مناسبي در تله مديسين تبديل کرده است در اين مقاله که توسط امير فتاح گردآوري شده به جنبه هاي مختلف اين موضوع مي پردازد.

ايمني و اثربخشي تله نورولوژي
تله مديسين تکنولوژي ارتباطي جديدي است که امکان مشاوره پزشکي در حالي که بيمار و پزشک در دو مکان کاملا متفاوت هستند را فراهم مي آورد.
در اين پژوهش که توسط عطيه پوربختيار و همکاران انجام شده به کارايي و اثرات تله مديسين در نورولوژي پرداخته شده است. با به کارگيري تله  مديسين، نورولوژيست مي تواند تاريخچه اي از وضعيت بيمار، جزئيات بيماري،  يافته هاي راديولوژيک و فيزيولوژيک بيمار را در اختيار داشته باشد و همچنين با به کارگيري يک واحد معاينه تله نورولوژيک سيار، بيمار را معاينه کند. از ديگر کاربردها مي توان به  مديريت برنامه بازتواني بيماران دچار سکته مغزي، کنترل وضعيت بيماران مبتلا به حمله هاي ناگهاني صرع و اختلالات خواب و کنترل ايمپلنت هاي تحريک کننده اعصاب نام برد. استفاده در زمينه هاي آموزشي و تحقيقاتي ديگر پتانسيل تله نورولوژي است.
يک سيستم تله مديکال، با اجزاي مختلفي همچون کامپيوتر، دوربين ويديويي، تقويت کننده ها و.. مرتبط است و در دايره دستگاه هاي پزشکي قرار مي گيرد. اين امر وجود قوانيني براي فراهم آوردن ايمني و کارايي بهينه اين سيستم ها و همچنين حفاظت از بيمار و کاربر را ضروري مي سازد. لذا در پژوهش حاضر، برخي استانداردها و قوانين ايمني مربوطه مورد بررسي قرار گرفته اند.
از مزاياي به کارگيري تله مديسين در نورولوژي مي توان به امکان دسترسي به پزشک متخصص حتي در مناطق دورافتاده و روستايي و بيمارستان هاي کوچک، حذف هزينه هاي زماني و اقتصادي و فراهم آوري امکانات در جهت مشاوره و آموزش هاي بهتر پزشکي اشاره کرد.

کاربردها و چشم انداز آينده  Telehealth
Telehealth ارائه خدمات سلامت از طريق فن آوري هاي اطلاعات و ارتباطات راه دور است.   Telehealth مي تواند در شکل ساده با ارتباط دو نفر از تيم سلامت به وسيله تلفن و يا در شکل پيچيده و استفاده ازvideo conferencing   واستفاده از فن آوري روباتيک بين ارائه دهندگان خدمات سلامت در دو سازمان يا در دو کشور انجام شود.  تحقيقات نشان مي دهد Telehealth مي تواند مراقبت باکيفيت بهتر، پايش کامل تر و آموزش دقيق تر کاربرد و استفاده آسان تر و کم هزينه تري براي بيمار داشته باشد اين مفهوم اولين بار درسال 1993 توسط دکتر خالد محمود مسلمان مقيم امريکا مطرح شد.
اين مطالعه يک مطالعه مروري است  که توسط مرضيه جوادي و همکاري به منظور بررسي راهکارهايي براي افزايش کيفيت مراقبت هاي سلامت به همراه کاهش هزينه و از طريق بررسي منابع علمي کتابخانه اي و search منابع و ژورنال هاي الکترونيک  انجام شد.
Telehealth اعم از پزشکي از راه دور است و بر خلاف پزشکي از راه دور (Tele medicine) که بيشتر بر جنبه درماني تمرکز دارد برجنبه هاي پيشگيرانه، ارتقاء سلامت و نهايتا درمان تاکيد دارد. Telehealth ابتدا براي توصيف عملکردهاي اداري و يا آموزشي پزشکي از راه دور، استفاده شد اما امروزه بر هزاران هزاران روش تکنولوژيک تمرکز دارد. به طور مثال امروزه پزشکان به منظور برقراري ارتباط با بيماران، تجويز داروها و ارائه ديگر خدمات بهداشتي درماني از ايميل استفاده مي کنند.

استفاده هاي باليني از فن آوري هاي  Telehealth
 انتقال تصاوير پزشکي براي تشخيص بيماري (که اغلب به عنوان ذخيره و ارسال به متخصص)  گروه ها و افراد تيم سلامت اقدام به مبادله خدمات بهداشتي وآموزشي  به صورت زنده يا از طريق ويدئوکنفرانس مي کنند.
 انتقال داده هاي پزشکي براي تشخيص بيماري يا مديريت (مانيتورينگ از راه دور)
 مشاوره در پيشگيري از بيماري ها و ارتقاي سلامت از طريق نظارت بر بيمار و followup او.
 مشاوره سلامت از طريق تلفن در موارد اورژانس به عنوان teletriage
 استفاده  هاي غيرباليني ( Nonclinical) از فن آوري هاي  Telehealth
 آموزش از راه دور از جمله آموزش مداوم پزشکي، راند بيماران در بخش و آموزش بيمار.
 استفاده هاي مديريتي مثل برگزاري جلسات، نظارت و سخنراني از طريق شبکهTelehealth .
 پژوهش در داده هاي  Telehealth اطلاعات آنلاين و مديريت اطلاعات سلامت
 ادغام سيستم بهداشت و درمان
 شناسايي دارايي ها، ليست بيماران و تطبيق منابع و گردش بيماران در ليست انتظار
 مديريت کلي سيستم بهداشت و درمان
 پذيرش وگردش از راه دور بيمار

انواع روش هاي استفاده از  Telehealth 
در ذخيره و ارسالTelehealth، تصاوير ديجيتالي، ويديو و صدا، از مشاهدات روزمره زندگي همچنين داده هاي باليني ديگر ثبت و روي کامپيوتر سرويس گيرنده و يا دستگاه تلفن همراه او ذخيره شده و در زمان مناسب و ايمن به درمانگاه (يا محل ديگري که در آن ها توسط کارشناسان و متخصصان مربوطه مورد مطالعه قرارمي گيرد) فرستاده شده و نظريه متخصص نيز بازگشت و منتقل مي شود. بر اساس نياز و امکانات سازمان هاي مربوطه، اين رفت و برگشت اطلاعات مي تواند بين 1 دقيقه تا 48 ساعت طول بکشد. در ساده ترين شکل کاربردTelehealth ، علائم حياتي مانند فشار خون، وزن، پالس اکسي متر، قند خون، کنترل و پيگيري مي شوند. در تخصص هايي  مانند پوست، راديولوژي و پاتولوژي که دادن پاسخ فوري حياتي نيستند، مساعد براي استفاده از اين فن آوري هستند.  غربالگري و شنوايي شناسي تشخيصي از راه دور از ديگر تخصص هاي مناسب  براي کاربرد Telehealth هستند.

Real-time Telehealth
در Telehealth نوع Real time  يک ارتباط الکترونيکي از راه دور اجازه برقراري پيوند آني دوکاربر را مي دهد. تجهيزات Videoconferencing يکي از شايع ترين انواع پزشکي از راه دور همزمان است. دستگاه هاي ثانوي ديگري نيز مي تواند به کامپيوتر و يا تجهيزات ويدئو کنفرانس وصل شود. دسترسي به کانال هاي بهتر و ارزان تر و ارتباط مستقيم  جريانات دو طرفه صوتي و تصويري بين مراکز از طريق کامپيوتر مي تواند موجب کاهش هزينه ها شود.
نمونه هايي از Telehealth Real time عبارتند از :
 Tele-audiology شنوايي شناسي از راه دور
 Teledentistry دندانپزشکي از راه دور
 Telemental Health بهداشت رواني از راه دور- استفاده از تکنولوژي براي اتصال روانپزشک با بيمار از طريق  videoconference
  Teleneurology مديريت اعصاب و روان از راه دور
 Telenursing پرستاري از راه دور
 Teleradiology تصويربرداري از راه دور
 Telerehabilitation توانبخشي از راه دور

مانيتورينگ بيمار از راه دور (Remote patient monitoring)
در مانيتورينگ از راه دور، حسگرها به ثبت و انتقال داده هاي بيومتريک بيمار مي پردازند. به عنوان مثال، دستگاه EEG از راه دور فعاليت الکتريکي مغز بيماران را پايش واطلاعات را به متخصص انتقال مي دهد. اين  اطلاعات ممکن است همزمان ارسال  و يا مي تواند ذخيره و سپس فرستاده شود.  نمونه هايي از مانيتورينگ بيمار از راه دور عبارتند از:
 دياليز غشايي در منزل
 مراقبت از راه دور در منزل
 مانيتورينگ بيماران قلبي ومراقبت از راه دور درICU  ها

چشم اندازآينده  Telehealth
پيش بيني براي رشد و رونق بازار Telehealth خوشبينانه است و بيشتراين خوش بيني بر اساس افزايش تقاضا براي مراقبت هاي پزشکي از راه دوراست. با توجه به بررسي هاي اخير، نزديک به سه چهارم از مصرف کنندگان ايالات متحده اذعان داشته اند که از Telehealth  استفاده خواهند کرد. در حال حاضر، چند شرکت بزرگ در تکاپوي ايجاد جاي پا در بازار هستند که با توجه به پژوهش ها انتظار مي رود رشد اقتصادي اين شرکت ها از 900 ميليون دلار در سال 2007 به بيش از 6 ميليارد دلار تا سال 2012 رسيده باشد.
Telehealth دريچه جديدي  در مراقبت هاي سلامت مي گشايد در اين روش بيمار در بين ويزيت هاي پزشک در مطب از طريق دستگاه  مانيتور مي شود. تحقيقات نشان مي دهد اين تکنيک، بستري در بيمارستان و مراجعات اورژانسي را در حد قابل توجهي کاهش مي دهد و بهبود کيفيت زندگي بيمار را به دنبال دارد. Telehealth  همچنين براي بيماراني که از مراکز خدمات بهداشتي درماني  و متخصصان دور هستند بسيارسودمند است. با توجه به منافع متعدد اين فن آوري انتظار مي رود در دهه هاي پيش رو، بشر بتواند بسياري از معضلات گريبان گير سيستم هاي سلامت را پاسخ گو باشد.
البته پذيرش و قضاوت در مورد Telehealth بسته به عواملي چون راحتي خدمات، کفايت و هزينه تحميل شده بر بيمار براي رفع نيازهاي او، سياست دولت ها و پوشش بيمه اي و پرداخت هاي مردم براي خدمات همچنين  شرايط صدور مجوزTelehealth  ازطريق نهادهاي ذيربط ونظارتي است.

بررسي چالش هاي پزشکي از راه دور در نظام سلامت
همان طور که ذکر شد تله مديسين يا پزشکي از راه دور روش تازه اي در مراقبت هاي بهداشتي، تشخيصي و درماني است که با فرايندهاي الکترونيکي وارتباطي پشتيباني مي شود. در دهه اخير پيشرفت هاي زيادي در توسعه فناوري تله مديسين به عنوان روشي براي مراقبت هاي پزشكي ار راه دور كه به وسيله ارتباطات رسانه اي مدرن ديجيتال حمايت مي شود، انجام شده است.  تله مديسين شايد به عنوان جايگزين مناسبي از نظر هزينه براي برخي اشكال رايج خدمات در بهداشت و درمان مطرح باشد. با وجود اين ملاحظات اقتصادي، سازماني، قانوني و اخلاقي پيرامون اين موضوع بايد مورد توجه قرار بگيرند.
مطالعه انجام شده توسط سهيلا قضوي مروري سيستماتيک بوده است. جهت گرد آوري اطلاعات از آخرين منابع کتابخانه اي، اينترنتي، مجلات علمي داخلي وخارجي مر بوط به سال هاي 2003 تاکنون استفاده شده است.
با در نظر گرفتن ماهيت مسائل و مشکلات حقوقي و اخلاقي  تعاملات دوسويه زير مورد توجه قرار مي گيرند: حقوق مدني و کيفري، اخلاق زيستي اخلاق رايانه اي، رايانه پزشکي  و پزشکي قانوني. در اين راستا در سطح جهاني حرکت هايي در جهت ايجاد چارچوب قانوني جهت پاسخگويي به مسائل ناشي از کاربرد فناوري اطلاعات در بخش مراقبت هاي بهداشتي صورت گرفته است. پزشک و بيمار هردو در خصوص استاندارد طبابت از راه دور و حفظ اسرار پزشکي اطمينان ندارند. از سوي ديگر اين ابزار در کشورهاي در حال توسعه که با چالش هاي مهمي اعم از کمبود نيروي متخصص و عدم مناسب توزيع نيرو، زير ساخت وخدمات پزشکي ناکافي و نامناسب و وضعيت نامطلوب بهداشتي مواجه هستند مي تواند به نحو مطلوب تري مورد استفاده قرار گيرد.

ارزيابي اقتصادي تله مديسن
چکيده اي از نوشته ها و دستورالعمل هاي پژوهشي براي تحليل مزايا و هزينه برنامه هاي تله مديسين خدمات بهداشتي تخصصي را به مردم دوردست با استفاده از تکنولوژي ارتباطات از راه دور فراهم مي کند. اين خط مشي نوآورانه به دادن مراقبت پزشکي براي چندين سال گسترش يافته است و اخيرا حوزه هاي تخصصي گوناگوني مانند قلب و عروق، پوست و اطفال را  تحت پوشش دارد. هرچند ارزيابي اقتصادي تله مديسن نادر باقي مي ماند و براي محدوه اي وسيعي از مزايا و هزينه اقتصادي حساب شده است. تحليل هاي هزينه– مزاياي دقيق از برنامه هاي تله مديسن مي تواند مدرک مقايسه اي و معتبر را از بقاي اقتصادي خود فراهم کند. بنابراين منجر به قبول و يا گسترش برنامه هاي موفق تري شود. براي تسهيل در ارزيابي اقتصادي پيشرفته تر، اين مقاله توسط ليلا کاظم نژند اصل گردآوري شده دستورالعمل هاي پژوهشي براي هدايت تحليل هزينه – مزاياي برنامه هاي تله مديسن با تأکيد بر برآورد هزينه فرصت، به طور عادي نتايج برنامه استفاده شده و عوامل تعويض پول براي برگرداندن نتايج به ارزش هاي دلار را ارائه مي دهد.

سرقت هويت پزشکي و امنيت تله مديسين
سرقت هويت پزشکي استفاده از اطلاعات تعيين هويت بيمار و پزشک براي کسب خدمات پزشکي يا سند مالي معني مي شود.
تعيين هويت اطلاعاتي مانند شماره تامين اجتماعي و شماره هاي کارت اعتباري براي کسب مالي به طور متقلبانه مورد استفاده قرار مي گيرند.
بر طبق برآورد کميسيون تجارت فدرال (FTC)، سرقت هويت پزشکي 3 درصد همه موارد سرقت هويت يا تقريبا ً000/250 وقايع ساليانه را شامل مي شود. هر چند خدمات انساني و سلامت، صلاحيت قضايي روي سرقت هويت پزشکي را دارد نه .FTC به علاوه قانون نشر اعتبار عادلانه نمي تواند براي خروج پرونده هاي پزشکي تقلبي مورد استفاده قرار گيرد.
دادگاه شخصي جهان  WPFو موسسه غيرانتفاعي بيمه BCBS برآورد کرده اند که 1 درصد همه تقلب ها سرقت هويت پزشکي است. ارزش «street» شماره تامين اجتماعي به سرقت رفته يک دلار و براي اطلاعات تعيين هويت پزشکي 50 دلار است. هر چند که در بيشتر موارد شماره  ID پزشکي و تامين اجتماعي يکي هستند. اين مقاله توسط ليلا کاظم نژند اصل تنظيم شده است.

کاربرد تله مديسين در حوادث غير مترقبه
در سال هاي اخير در راستاي ارتقاي كيفيت سيستم هاي ارايه خدمات بهداشتي و درماني، پيـشرفت هاي زيادي صـورت پذيرفتـه و تلاش هاي بسياري انجام شده است. يكي از اين روش ها، به ويژه درمورد كساني كه در نقاط دوردست زندگي مي كنند يا دچار سانحه شده اند و دسترسـي بـه خـدمات پزشـكان متخـصص را نداشته و يا توانايي جسمي براي مراجعه به پزشك را ندارند، تله مديسين است.
اين مطالعه که توسط منيژه آريايي انجام شده با بررسي منابع کتابخانه اي و اينترنتي تدوين شده است. تله مديسين که به معني استفاده از تکنولوژي ارتباطات و اطلاعات در ارائه خدمات پزشكي، از راه دور است، در ابتدا بيشتر در زمينه مراقبت هاي كلينيكي استفاده مي شد كه شامل تشخيص، درمان و آموزش بود ولي امروزه به تدريج ارتش هاي جهان، سازمان هاي فضانوردي و دولت ها كاربرد تله مديسين را در عمليات نظامي و حوادث غير مترقبه توسعه داده اند و اين تكنولوژي را در حوادث واقعي يا شبيه سازي شده آزمايش کرده اند. تله مديسين مي تواند اقدامات متناسب با سه مرحله اصلي پاسخ به حوادث را كه شامل مر حله پيش از حادثه، بعد از حادثه و نوتواني است تقويت کند.
اقدامات فوري در حوادث غير مترقبه، با استفاده از تکنولوژي هاي از راه دور و اطلاعاتي ميسر است. در واقع هدف سيستم هاي تله مديسين فراهم آوردن سرويس هاي مراقبت بهداشتي جهت افرادي است که به دليل شرايط جغرافيايي و محيطي، در دسترس نيستند.

کاربردهاي سنسورهاي بيسيم در پزشکي
شبکههاي سنسوري داراي پتانسيل زيادي هستند و اخيرا به طور قابل توجهي در بسياري از کاربردهاي پزشکي مورد استفاده قرار گرفتهاند. مجهز کردن بيماران به سنسورهاي بيسيم علائم حياتي پوشيدني، جمع آوري اطلاعات حياتي به صورت لحظه به لحظه و زمان حقيقي و پردازش و مانيتورينگ وضعيت هاي فيزيکي بيماران را امکانپذير ميسازد. اطلاعات اين سنسورها ميتواند درون حافظه تجهيزات الکترونيکي مراقبت هاي پزشکي بيمار جمعآوري و ذخيره شود و در پردازش ها و معاينات آينده مورد استفاده قرار گيرد.
در مطالعات پزشکي گستردهتر، خصوصا براي مانيتورينگ بيماران سرپايي و تله مديسين، سنسورهاي بيسيم در مقايسه سيستم هاي فعلي امکان نمونه برداري و ذخيره اطلاعات بيشتر و دقيق تر در زمان هاي طولانيتر را فراهم ميسازند. در حال حاضر فاصله قابل توجهي بين کاربردهاي متداول شبکههاي سنسوري و نيازهاي مراقبت هاي پزشکي وجود دارد. شبکههاي مراقبت هاي پزشکي به طور خاص مي بايست از توپولوژي مسيريابي چند حالته، گستره وسيع محدوده اطلاعات، قابليت اعتماد و ايمني بسيار بالا برخوردار باشند. در اين مقاله که توسط اسماعيل فاطمي بهبهاني و همکاران انجام شده ضمن بررسي تحقيقات انجام شده در خصوص سنسورهاي بيسيم در کاربردهاي پزشکي، پتانسيل کاربرد شبکههاي سنسوري بيسيم در مراقبت هاي پزشکي و ملزومات و چالش هاي آن مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

حفظ امنيت در تله مديسين-کارت شناسايي ديجيتال
در مراقبت هاي بهداشتي، حفظ  محرمانگي اطلاعات يکي از مهم ترين نيازهاي اخلاقي و قانوني است. به ويژه در تله مديسين که پرونده الکترونيک بيماران در شبکه به اشتراک گذارده مي شود. لذا داده هاي بهداشتي بايد بر طبق استانداردهاي امنيتي سطح بالا و تحت نظر و کنترل افراد متخصص، جمع آوري، نگهداري و منتقل شوند. علاوه بر اين داده ها و اطلاعاتي که ارزش قانوني دارند بايد به طور ديجيتال مورد تاييد و تصديق قرار گيرند. کليدهاي رمز نگار و تصديقي که در کارت هاي شناسايي ديجيتال ذخيره شده اند مناسب ترين وسيله براي اين مهم هستند.
لذا در اين مقاله که توسط حميده خرمندار انجام شده ضمن معرفي اين کارت ها به توضيح در مورد آن ها پرداخته مي شود.

معرفي يک سيستم تله مديسين سيار با استفاده از شبکه ديتا
طبق آمارهاي ارائه شده در اکثر کشورهاي در حال توسعه، از جمله ايران، درصد بسيار ضعيفي از جمعيت روستايي و دور از مرکز از امکانات پزشکي و حضور پزشکان متخصص در محل برخوردارند. اين در حالي است که با توجه به پيشرفت هاي وسيع در فناوري ارتباطات سيار و خطوط انتقال ديتا دسترسي به پزشکان در هر مکان و هر زمان امکان پذير بوده و بدون نياز به حضور فيزيکي پزشک در مراکز درماني مي توان دستورات پزشکي را به مناطق دور ارسال کرد.
در اين مقاله که توسط آزاده باستاني انجام شده به کمک تکنولوژي بيسيم يک سيستم تله مديسين سيار جهت مشاوره پزشکي بدون نياز پزشک در محل ارائه مي شود. به نحوي که پس از ذخيره اطلاعات بيماران و درخواست هاي مشاوره اي- پزشکي  در يک شبکه ديتا، پاسخگويي به درخواست هاي بيماران به گونه اي زمانبندي و مديريت مي شود که در حداقل زمان ممکن پزشک يا پزشکان مربوطه را يافته و دستورات پزشکي آن ها را به بيماران برساند.

بحث و نتيجه گيري
با توجه به كاربردهاي متعدد تله مديسين و مستند سازي مدارك پزشكي از راه دور، نيازمند ايجاد بستر و ساختار مناسبي جهت ارائه خدمات بهداشتي و درماني در سازمان هاي مراقبتي هستيم كه با استفاده از اين فناوري بتوان سرعت، دقت و كيفيت مراقبت هاي ارائه شده به مصدومان و بيماران را تضمين کرد. در دهه اخير پيشرفت هاي زيادي در توسعه فناوري تله مديسين كه به وسيله ارتباطات رسانه اي مدرن ديجيتال حمايت مي شود، انجام شده است.
در بسياري از كشورها سيستم مراقبت هاي پزشكي بيش از پيش به بيمار نزديك شده است. به ويزه تله مديسين در كشورهايي مانند ايران كه شبكه حمل و نقل آن توسعه نيافته در موارد زير كاربرد بيشتري خواهد داشت:
  وجود پراكندگي جمعيت در بعضي از نقاط كشور و مناطق كوهستاني و دورافتاده
 عدم دسترسي به مراكز تخصصي پزشكي در بسياري از نقاط كشور
  افزايش جمعيت سالخورده و نيازمند به مراقبت هاي ويژه پزشكي
  كمك به تشخيص سريع بيماري
  اتخاذ تاكتيك هاي درماني صحيح
 كاهش اتلاف وقت در بيماري هاي حاد
تكنولوژي و دسترسي همگاني به سيستم هاي ارتباطي و كامپيوتري،  افق هاي جديدي را در علم پزشكي گشوده و غيرممكن ها راممكن  مي سازد.
در اين راستا استفاده از سيستم تله مديسين بي سيم نيز جهت مهيا کردن سرويس هايي با كيفيت بالا براي كمك به مصدومان و بيماران ضروري به نظر مي رسد. اين هدف نيازمند دستگاه هايي با سنسورهاي بسيار كوچك دقيق، شبكه هاي ارتباطي بي سيم با پهناي باند بالا، ارتباطات بين المللي و توسعه مراكز ارائه دهنده سرويس هاي تله مديسين است. در كشورهاي در حال توسعه و به خصوص با ريسك بالاي بروز حوادث غير مترقبه و بلاياي  ناگهاني طبيعي مانند ايران، بايد زمينه ها و زير ساخت هاي لازم براي گسترش اين سرويس ها فراهم شود. دست يابي به سيستم پزشكي و مدارك پزشكي از راه دور يكي از موارد به كارگيري سيستم هاي رايانه اي است و نشان مي دهد كه فناوري هاي ارتباطي چگونه مي تواند در طراحي، اجرا و برنامه هاي مديريتي به متخصصان مراقبت بهداشتي ياري رساند.

منابع
[1]- http://karimimedinfo.blogfa.com
2- چکيده مقالات پزشکي از راه دور در اولين کنفرانس بيمارستان الکترونيکي و تله مديسين، تهران ،89.
3-  مريم نايب زاده، بخش دانش و زندگي تبيان
4-  نخستين همايش بين المللي تله مديسين و سالمت الكترونيكي. دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران، آبان ماه، 1385.
[5]- Marlene.M.Maheu, Pamela.Whitten, Ace.Allen.E-Health  Telehealth, and Telemedicine:A Guide to Startup and .Success, 2001.
6- ليلا غلامحسيني، ناهيد محرابي، مجتبي صادقي، بررسي ابعاد كاربردي تله مديسين ( پزشكي از راه دور)، مجله دانشکده پيراپزشکي ارتش جمهوري اسلامي ايران، سال سوم شماره 1 بهار 1387.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

1 دیدگاه در “اهميت و کاربردهاي مختلف پزشکي از راه دور (تله مديسين)”

  • فریبا 5 تیر 1401 at 18:57 پاسخ

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور