آخرین خبر

انتظار خانواده تجهيزات پزشکی کشور از صدا و سيما؛ تهيه کننده و مجری افترا زننده، عذرخواهی کنند

يکي از آخرين موارد اهانت به جامعه که اميدواريم آخرين مورد باشد، 9 بهمن در برنامه «ميدون» در سيماي جمهوري اسلامي صورت گرفت. مجري فاضل مآب و همه چيزدان اين برنامه، فراتر از بحث‌هاي کارشناسي و تخصصي، اين بار وارد ارزيابي‌هاي فلسفي و اخلاقي هم شد و انگي را به حرفه تجهيزات پزشکي چسباند که با صد من سريش به آن نمي‌چسبد. ايشان بيان فرمودند: «تجهيزات پزشکي، جزو کسب‌هاي بسيار بي برکت است. علت عمده‌اش اينه که به بيمار شايد به چشم محصول نگاه مي‌کنيم»

ايشان اين اظهار فضل را پس از مقدمه چيني درباره کسي که «حاضره سلامتي ديگران رو به خطر بندازه تا پول گيرش بياد…» عنوان کردند، با اين تاکيد که «البته اينها پولشون برکت نداره.»

گاهي آدم مي‌ماند که به بعضي صحبت‌ها چه جوابي بدهد و اساساً انگيزه طرح چنين موضوعي در اين موقعيت چه هدفي را دنبال مي‌کند؟

مي‌توان فرض کرد در زماني که شاهد رانت خواري‌ها و اختلاس‌هاي نجومي (به راستي نجومي، چون اعداد و ارقام اين اختلاس‌ها در رياضيات يک اقتصاد معمولي نمي‌گنجد) هستيم و همزمان با برگزاري دادگاه‌هايي از پرونده‌هاي اختلاس که بعضا در اين رسانه ملي خبر آن‌ها به نحوي در غوغاسالاري رسانه‌اي، گم مي‌شود؛ بايد مردم را به آدرس‌هاي عوضي هدايت کرد تا مصداق مال مردم‌خوري و چنگ اندازي به بيت المال را نه در منسوبان به قدرت و رانت خواران، بلکه در مطب فلان پزشک و بهمان شرکت تجهيزات پزشکي سراغ بگيرند.

همچنين مي‌توان فرض کرد که در راستاي خراب کردن هر چهره و صنف و رسته‌‌‌‌‌‌‌اي که  به نحوي جايي در دل مردم باز مي‌کنند و شايد روزي رقيبي براي چهره‌ها، صنوف و رسته‌هاي نظرکرده اين رسانه ملي شوند، اين اهانت به دست اندرکاران کسب و کار تجهيزات پزشکي صورت گرفته باشد. چرا که اين روزها فداکاري و کارآمدي کادر درمان (با همه عقبه علمي، تحقيقاتي تجهيزاتي، خدماتي و …) در کانون توجه جامعه است. پس شايد بعضي‌ها صلاح کار را در بي اعتبار ساختن کادر درمان ديده باشند.

گفتن ندارد که هرجا خدمات پزشکي ارائه مي‌شود (چه در مراحل تشخيصي، چه درماني و چه پيشگيري)، ابزار و تجهيزات تخصصي در آن عمليات، نقش اساسي دارد، بنابراين تامين‌کنندگان و متخصصان و ارائه دهندگان خدمات پشتيباني تجهيزات پزشکي، پاي ثابت و اغلب گمنام همه اقدامات درماني در کشور هستند. اهميت اين بخش را بهتر است از مراکز توليد واکسن کرونا بپرسيد.

 از داخل آمبولانس گرفته تا اتاق ICU و حتي تا پاي تخت هر بيماري که در خانه خود به سر مي‌برد، همه تجهيزات به همت دست اندرکاران اين حرفه زندگي بخش، به درستي کار مي‌کنند و به پزشک و بيمار، اطمينان مي‌دهند. پشتيباني و حضور مسئولانه و تمام وقت متخصصان تجهيزات و مهندسي پزشکي در بخش‌هاي مختلف و به ويژه در بخش‌هاي کرونايي بيمارستان‌ها، در کنار کادر درمان، مستلزم قدرداني و تقدير است، کاري که مردم با رفتار طبيعي خود نشان مي‌دهند. اما چرا رسانه ملي با بي برکت خواندن کسب و کار تجهيزات پزشکي اين اعتبار را خدشه دار مي کند؟ آن هم به دليل اينکه «مردم را به خطر مي‌اندازند تا پول گيرشون بياد»!. تنها کافي است به يکي از دستاوردهاي اين کسب و کار بي برکت اشاره کنيم که اين روزها با نجات جان مشاور جهاني بهداشت در تهران، خبرش در جهان پيچيد؛ طرح موسوم به کد 247 که تا امروز هر 45 دقيقه جان يک بيمار حاد قلبي را نجات داده است.

حالا اين پرسش مطرح مي‌شود که چرا پس از گذشت سه هفته از  پخش  برنامه «ميدون» با مضمون اهانت به کادر درمان و خانواده تجهيزات پزشکي کشور، تهيه‌کننده آن برنامه از مردم عذرخواهي نکرده است؟ در واقع اين انتظاري به جاست که از سوي شاخه‌هاي مختلف تجهيزات پزشکي و مهندسي پزشکي مطرح شده بود، ولي با کمال تعجب شاهد دفاعيه مجدد مجري اين برنامه خطاب به منتقدان بوديم!

البته با توجه به چند مورد عذرخواهي از سوي برخي چهره‌هاي رسمي در زمينه‌هاي ديگر که اخيراً شاهد آن‌ها بوده‌ايم، هرگونه عذرخواهي از اين دست، با نوعي حق به جانبي و طلبکاري و در نهايت تثبيت و تقويت موقعيت خطاکار، همراه مي‌شود. با اين همه باز هم خانواده تجهيزات پزشکي (شامل هيات علمي دانشگاه‌ها، انجمن‌هاي علمي و صنفي مهندسي پزشکي، سنديکاها و تشکل‌هاي صنفي بازرگاني، صادرکنندگان، توليدکنندگان، واحدهاي مهندسي پزشکي بيمارستان‌ها و مراکز خدماتي و پشتيباني تجهيزات پزشکي) بر خواست خود مبني بر عذرخواهي صريح تهيه‌کننده برنامه «ميدون» و مجري اين برنامه پافشاري مي‌کنند و انتظار مي‌رود، در اين شرايط حساس مقابله با کرونا و نقش بي بديل کادر درمان، به ويژه دست اندرکاران تجهيزات پزشکي،  سيماي جمهوري اسلامي نسبت به اين خواسته بي‌اعتنا نباشد.

مدير مسئول
صائب ماکویی


5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور