آخرین خبر

انتظار جامعه مهندسی پزشکی از دولت سيزدهم؛ همراهی در حرکت به سوی توسعه و خودکفايی

سال‌ها پيش بود که رشته مهندسي پزشکی به عنوان يک تخصص بين رشته‌ای براي برطرف کردن نيازهای پزشکی در زمينه طراحی، ساخت و نگهداری تجهيزات و ابزارهای پزشکي براي کاربردهاي پيشگيری، تشخيص و درمان بيماری‌ها به کمک علوم مهندسي آمد. آنطور که متخصصين اين علم نوين مي‌گويند: اين رشته، به عنوان پل ارتباطي بين بخش پزشکی، درمانی، طراحی، توليد ونگهداری تجهيزات پزشکی است که حالا توانسته به لحاظ فنی واجرايي به عنوان بازوی مهم در نظام سلامت و درمان، جايگاه خود را تا حدودی در بين مديران و روسای مراکز درماني به دست آورد.

 اگرچه هنوز مطالبات اين رشته با وجود پتانسيل و ظرفيت‌هاي فراوان آن از سوي متوليان امر محقق نشده است اما ضرورت دارد تا براي استفاده از توانمندی متخصصان مهندسی پزشکی، زمينه بازار کسب‌وکار براي دانش آموختگان اين رشته با کمک و حمايت دولتمردان فراهم شود.

 دولت سيزدهم مشکلات رشته مهندسی پزشکی را به عنوان يک مطالبه جدی پيگيری کند

احمد مسلمي رئيس هيات مديره انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکي کشور به تاريخچه رشته مهندسی پزشکی اشاره کرد و گفت: قدمت اين رشته به 30 سال گذشته بر مي‌گردد. اگر بخواهيم به 15 سال ابتداي ورود اين رشته به دانشگاه اشاره کنيم بايد گفت که آن زمان جايگاه اين رشته در کشورمغفول مانده و حضور پر رنگي نداشت اما در 15 سال اخير رشدي که اين رشته در حوزه تجهيزات پزشکی و سلامت داشته فوق العاده چشمگير بوده ولي با اين حال هنوز جايگاه حقيقي خود را به دست نياورده است.

 وي افزود: شايد يکي از دلايلی که اين رشته هنوز تا رسيدن به جايگاه واقعی خود فاصله دارد جديد بودن آن باشد.

وي در خصوص اينکه رشته مهندسی پزشکی تا چه ميزان می‌تواند در جامعه مؤثر باشد بيان داشت: مهندسی پزشکی يک رشته بين رشته‌ای است که به عنوان  پل ارتباطي بين بخش پزشکي، درماني و طراحی و توليد و نگهداري است بنابراين توانسته به لحاظ فني واجرايی به عنوان بازوي مهم در نظام سلامت و درمان، جايگاه خود را در بين مديران و روسای مراکز درمانی به دست آورد اما از نظر حقوق صنفی و مالی نتوانسته جايگاه خود را پيدا کند.

وي عوامل زيادی مانند نابسامانی در مديريت تجهيزات پزشکی وزارت بهداشت طي اين سال‌ها، کم توجهی مديران و روساي بيمارستان‌ها و مراکز درمانی به اين رشته و البته ضعف سيستم آمورشی کشور و گاهی تلاش کم و دلسردی مهندسين پزشکی را از جمله دلايلی دانست که موجب شده اين رشته به جايگاه واقعی خود نرسد.  

مسلمي در خصوص اينکه مراکز چقدر توانسته‌اند از پتانسيل‌هاي اين رشته استفاده کنند خاطر نشان کرد: آمار و اطلاعات دقيقي در اين زمينه وجود ندارد از اين رو نمي توان به عدد و رقمي درباره آن اشاره کرد اما براساس تجربيات به دست آمده، به نظر مي‌رسد در حال حاضر مراکز درمانی کمتر از 50 درصد از ظرفيت دانش آموختگان اين رشته  استفاده می‌کنند.

وي ادامه داد: ممکن است برخی از مراکز درمانی بيش از اين ميزان از ظرفيت موجود اين رشته استفاده کنند اما با اين حال شرح وظايف آن‌ها به درستی تعريف نشده و اين امر موجب شده تا کارهاي بسيار ابتدايي در جهت حفظ، نگهداری، ارسال و تهيه وسايل تجهيزات پزشکی انجام شود. در حالی که اين رشته مي‌تواند نقش موثری در مديريت انتخاب و خريد وسايل و نگهداری تجهيزات پزشکی داشته باشد.

رئيس هيات مديره انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي کشور، به  چالش‌های  موجود اين رشته  اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چالش‌های موجود در اين رشته در دو بخش وجود دارند؛ نخست تعريف از خود رشته و دوم مشکلات فارغ التحصيلان آن. در بخش نخست بايد گفت که در نوع طراحي و اجراي اين رشته که در دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد ضعف‌هاي فرواني وجود دارد و مسائل زيادي همچون کسب مهارت در بسياري از دانشگاه‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد چرا که براي مثال واحدهايي که در حال حاضردر زمينه  کارورزي يا کار آموزی وجود دارند در بسياری از موارد تأثير گذار نبوده و فرصت لازم  به ويژه در مراکز درماني به دانشجويان مهندسي پزشکي داده نمي‌شود.

وي افزود: در محتوای درسی اين رشته نيز بيشتر يک ساختار تئوری و نظري به چشم می‌خورد تا يک ساختار مهارتی که براساس آن يک فرد فارغ التحصيل بتواند وارد بازار کار شود بنابراين به نظر مي‌رسد فاصله زيادي در اين زمينه وجود دارد.

به گفته وي، در حوزه فارغ التحصيلان اين رشته، با توجه به موارد ذکر شده نيز، مهم‌ترين چالش اين است که دانش آموختگان آن معمولاً توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را ندارند. از طرفی دوره‌های آموزشی و مهارتی که گاهی در کشور برگزار مي‌شوند نيز خروجی چندانی برای اين افراد ندارد.

وي به جايگاه حقوق و مزاياي اين افراد که معمولاً از رتبه‌های بالا در کنکور انتخاب مي‌شوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه دانش آموختگان اين رشته دربازار کار از جمله بيمارستان‌ها و شرکت‌ها از حقوق و مزايای کافی برخوردارنيستند و اين امر موجب دلسردی و ناميدی آن‌ها مي‌شود.

مسلمی چالش بعدي اين رشته را مساله ارتباط و توانمندی اين افراد ذکر کرد و افزود: متاسفانه امروزه مهارت لازم براي بيان ديدگاه و دفاع از فعاليت کارشناسي مانند تسلط به زبان انگليسي و نحوه بيان براي اين افراد، حتي افرادي که وارد بازار کار مي‌شوند وجود ندارد. از طرفی حتي هيچ واحد مالي در دانشگاه‌ها برای آشنايي آن‌ها با مباحث مالي تعريف نشده است. اين در حالی است که حتي اين مباحث درمحيط کار آن‌ها به صورت روزانه وجود داشته و نداشتن اطلاعات اوليه مالي لطمه بزرگی به دانش آموختگان اين رشته به ويژه افرادی که درصدد راه اندازی کسب و کارهای نو هستند وارد می‌کند.

وي به مطالبات قشر دانشجو و فارغ التحصيل رشته مهندسی پزشکی از دولت سيزدهم اشاره کرد و گفت: به نظر مي‌رسد مهم‌ترين مطالبات اين افراد داشتن يک سازمان واحد به عنوان سازمان نظام مهندسي پزشکی است. البته اين مهم جزو برنامه و اهداف ما در انجمن متخصصين است. حتي طي اين چند سال اخير رايزني‌هاي زيادي را با دولت و مجلس داشته‌ايم که متاسفانه به دليل مقاومت جدي در اين خصوص، حل اين مساله به طور قطع زمان برخواهد بود .

وي  يادآور شد: البته انجمن متخصصين، مسيرهاي موازي مانند اخذ کرسي در سازمان نظام پزشکي، براي حداقل بخشي از فارغ التحصيلان اين رشته به خصوص مسئولين فني مراکز درماني را نيز به صورت جدي در دستور کار داشته و جلسات متعددي نيز برگزار کرده وهمچنان پيگير اين مساله است.

وي همچنين بر اثر گذار بودن اين افراد در حوزه سلامت و تصميم گيري در همه موارد حيطه سلامت تجهيزات پزشکي تاکيد کرد.

رئيس هيات مديره انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي کشور، ايجاد اشتغال و فراهم کردن بسترهاي اشتغال در مراکز درماني و حتي شرکت‌ها را مطالبه بعدي اين افراد ذکر کرد و افزود:  پذيرفتن اين رشته و ايجاد جايگاه مناسب و عالي درخصوص رشته مهندسي پزشکي در حوزه مديريت تجهيزات پزشکي چه در سطح وزارت بهداشت و چه در سطح بيمارستان‌ها و مراکز درماني مهم و حائز اهميت است که متاسفانه در حال حاضر هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نکرده است که دولت سيزدهم بايد به عنوان يک مطالبه جدي اين حوزه، آن را پيگيري کند.

وي بيان داشت: انجمن متخصصين نيز به طور قطع اين مطالبات را چه از طريق صفحات و نشست‌هاي مجازي و چه جلسات حضوري، پيگيري و به گوش دولتمردان خواهد رساند. البته بايد گفت که در دوره انتخابات نيز به روش‌هاي مختلف اين مطالبات به گوش فعالان نظام سلامت منعکس شده است.

وي اظهار اميدواري کرد که در طي دولت آينده همه يا بخش مهمي ازاين خواسته‌ها در قالب مطالبات صنفي اين رشته برآورده شوند.

مسلمي همچنين خاطر نشان کرد در دو سال گذشته نيز بارها در مجلس شوراي اسلامي و وزارت بهداشت مطالبات اين رشته مطرح شده و انتظار مي‌رود با تغيير دولت شاهد گشايش کار فارغ التحصيلان تجهيزات پزشکي باشيم.

حرکت به سمت توسعه و خودکفايی با استفاده از فناوری روز دنيا، لازمه برون رفت از مشکلات حوزه تجهيزات پزشکی

ابوالفتح صانعي رئيس هيات مديره اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي نيز مشکلات اين رشته را در دو بخش مهم دانست و گفت: يکي از مشکلات اين حرفه، مربوط به انتقال ارز به کمپاني‌هاي خارجي است که توام با هزينه و ريسک انجام مي‌شود.

وي افزود: ارسال پول به کمپاني‌ها به صورت مستقيم صورت نمي‌گيرد و از طرفي هيچ شناخت و اعتباري از حداقل دو يا سه واسطه‌اي که در چرخه انتقال ارز نقش دارند نداريم که اين امر گاهي ما را با مشکلات اساسي روبرو مي‌کند يعني اگر پول ما در حين انتقال با مشکل روبرو شود و امکان واريز فروشنده يا برگشت آن وجود نداشته باشد، اين واسطه‌ها هيچگونه مسئوليتي در اين خصوص برعهده نمي‌گيرند.

وي ادامه داد: روند انتقال ارز گاهي ممکن است شش ماه زمان ببرد بنابراين چون ما براساس ارز دريافتي پاسخگوي وزارت بهداشت و سازمان نظارتي هستيم به ناچار ناگزير هستيم تا ارز را با توجه به اين ريسک و محدوديت‌هايي که وجود دارد تهيه کنيم و اگر در زمان بروز مشکل بخواهيم شکايت کنيم با ضعيف‌ترين مستندات موجود محکمه پسند، ناچاريم موضوع را در محاکم قضايي پيگيري کنيم.

صانعي با بيان اينکه تجهيزات پزشکي مدت زمان زيادي است که از گروه دريافتي ارز دولتي خارج شده و از ارز نيمايي استفاده مي‌کنند گفت: در خصوص لوازم يک بار مصرف نيز مدتي است که بسياري از اقلام از گروه ارز دولتي خارج شده و از ارز نيمايي استفاده مي‌کنند در حالي که اعتبار تجهيزات پزشکي را بايد وزارت بهداشت و ملزومات را بيمه  تأمين کند. اين در حالي است که حد فاصل ارز دولتي به نيمايي بيش از 5 برابر است و  موجب مي‌شود تا به همين ميزان براي مراکز درماني هزينه بر باشد.

به گفته وي، هنوز بخش اصلي از اين ميزان اختلاف و شکاف اعتباري پيش بيني و تامين  نشده که عدم توجه به اين امرمهم منتهي به نزول کيفي وکمي درمان بيماران و مراکز دولتي خواهد شد. حتي بعضي از مراکز مجبور هستنند از برخي تجهيزات قديمي و کم دقت يا  با خطا و خارج از استاندارد استفاده کنند. از طرفي مدتي است به دليل همين مشکلات، تجهيزات به روز دنيا  وارد کشور نشده‌اند که  اين مهم تبعاتي را به همراه دارد.

رئيس هيات مديره اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي در مورد تهيه ملزومات و تجهيزات درماني نيز افزود: علي رغم اينکه پول مراکز درماني در بيمه‌ها با وجود هزينه دارو و تجهيزات پزشکي، ستاره‌دارشدن و امکان مصرف اين وجوه در جاي ديگر ممکن نيست اما کماکان با مشکل تأخير در تسويه روبرو است و همواره مراکز، دچار مشکلات عديده‌اي در اين خصوص هستند. حالا تصور کنيد اگرافزايش هزينه درمان براساس تغييرات نرخ پايه‌اي ارزي صورت گيرد چه عوارضي را در تأمين نياز مراکز درماني به جا مي‌گذارد.

وي خاطر نشان کرد: اين تکليف مجلس، دولت و سازمان‌هاي متولي است تا در اين زمينه پيش بيني‌هاي لازم را انجام دهند در غير صورت مراکز درماني در آينده با مشکلات جدي روبرو خواهند شد. به نظر مي‌رسد قرارنيست در پيشگيري از بحران‌هاي آشکار و پنهان هيچگونه تمرکزي صورت بگيرد.

صانعي ميزان استفاده از پتانسيل اين رشته در کشور را  در حوزه سرمايه انساني مطلوب دانست و بيان داشت: نگراني از اين بابت است که با وجود تجربه ارزشمند فعالان اين حوزه از دوران جنگ وتحريم‌ها، در کنار مهارت دانش آموختگان رشته مهندسي پزشکي، زمينه لازم براي يک خروجي مناسب فراهم نشود و ما از چنين ارزش افزوده‌اي محروم شويم. بنابراين به هدر نرفتن چنين سرمايه و ارزشي ضروري است و بايد براي آن‌ها تدبيري انديشيده شود تا منجر به حرکت مؤثر در سمت‌وسوي توسعه و خودکفايي شود.

رئيس هيات مديره اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي در ادامه به چالش‌هاي موجود در اين حوزه اشاره کرد و گفت: تجارت کلان شبيه کشاورزي است؛ يعني شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت است که نياز به زمان دارد.

وي افزود: در حال حاضر مشکلي که وجود دارد عدم امکان برنامه ريزي کافي براي انجام امور حال و آينده است .از طرفي تغييرات ناگهاني نرخ پايه از سوي وزارت بهداشت، عدم امکان هماهنگي بين ارگان‌ها و سازمان‌هاي ذي ربط  مانند؛ وزارت بهداشت، بانک مرکزي‌، گمرک و … آن هم با وجود بخشنامه‌هاي متعدد و گاهي قابل تفسير و در برخي موارد متناقض، موجب  کند شدن روند تأمين ملزومات مي‌شود. از طرفي روند اخذ مجوز واردات اقلامي گروه يک نيز بسيار طولاني شده است.

وي ادامه داد: عدم هماهنگي بانک‌ها به دليل مرتبط نبودن با فعاليت آن‌ها  از ديگر چالش‌هاي اين حوزه است. البته شايد از يک منظرمنطقي باشد چرا که بانک، قوانين خاص خود را دارد و خدمات بانکي به کالاها براي آن تفاوتي ندارد اما با اين وجود از بانک مرکزي انتظار مي‌رود تا به بانک‌هاي عامل خود توصيه کند تا حدي که امکان دارد در زمينه واردات کالاهاي اساسي به ويژه اين اقلام حياتي همکاري متفاوتي انجام دهند تا موانع موجود را برطرف و تسهيل کنند.

به اعتقاد صانعي، بانک‌ها نقش مهمي در تأمين کالاهاي اساسي دارند ولي چون مقررات خشکي دارند متاسفانه هيچگونه همکاري با شرکت‌ها نمي‌کنند.

وي ايجاد يک هماهنگي لازم  در سطح راهبردي و اجرايي بين ارگان‌ها را از جمله راهکار مؤثر براي برون رفت از مشکلات موجود  در اين زمينه دانست و گفت: بايد اعتماد لازم بين سيستم‌هاي دولتي و خصوصي به طور ملموس وجود داشته باشد چرا که اقتصاد نتيجه کار فعالين اقتصادي است و بانک‌ها وسيله مناسب بهره گيري از اين مزيت هستند. بنابراين لازم است از تجربيات  فعالين و متخصصين در امر تجارت با نقش سازنده بانک‌ها در اين زمينه استفاده شود تا مسيري درست که زيانده نباشد طي شود و از طرفي موجب شود چرخ‌هاي اين ماشين تأمين مايحتاج عام المنفعه بچرخد.

رئيس هيات مديره اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي در خصوص حوزه توليد نيز گفت:  به نظر مي‌رسد دولت اگر در حوزه ماليات براي بخش‌هاي توليدي معافيت مالياتي در نظر بگيرد و از طرفي در بيمه کارفرما نيزمشارکت کند اين امر کمک مي‌کند تا واحدهاي توليدي توسعه يافته و پايدار بمانند چرا که اگر واحدهاي توليدي تعطيل شوند نيروهاي آن‌ها  بيکار شده و بايد بيمه بيکاري بگيرند که اين هزينه‌اي بر دوش دولت و بيمه‌ها خواهد بود.

وي درخصوص فراهم شدن استفاده از ظرفيت رشته مهندسي پزشکي گفت: اگر وضعيت حال را با زماني که متخصص مهندس پزشکي وجود نداشت مقايسه کنيم بايد گفت در گذشته در همه زمينه‌ها شاهد کندي پيشرفت بوده‌ايم اما در حال حاضر در بحث مراقبت از سرمايه هنگفت، مراکز درماني و خدمات پس از فروش و در حوزه کيفيت و توسعه  دانش آموخته‌هاي متخصص نقش مهم و غير قابل انکاري دارند.

به اعتقاد صانعي، اگر چه امروزه زمينه فعاليت براي اين افراد فراهم شده است اما کافي نيست. از طرفي شرکت‌ها در بحث خدمات پس از فروش تقريباً از مهندسين پزشکي استفاده مي‌کنند اما آن‌ها حداقل دستمزد را در مقايسه با دستمزد ساير مهندسين در حوزه‌هاي ديگر دريافت مي‌کنند چون وزارت بهداشت بر اين قيمت‌ها نظارت مي‌کند. بنابراين ضرورت دارد وزارت بهداشت درباره دستمزد مهندسين پزشکي تجديد نظر کند تا بتوان اين سرمايه انساني ارزشمند را حفظ کرد. درغير اين صورت احتمال تغيير شغل يا خروج از کشور براي اين نيروها جدي است.

ضرورت گسترش حيطه فعاليت مهندسين پزشکی در بيمارستان‌ها

رضا کمپانی نايب رئيس اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکی نيز رشته مهندسی پزشکی را از جمله رشته‌هايی ذکر کرد  که در کشور نو پا بوده به طوريکه قدمت آن به بيش از چند دهه نمي‌رسد.

وي گفت: دانش آموختگان مهندسي پزشکی در حال حاضر در بخش‌هاي مختلف بيمارستان‌ها از جمله در بخش تجهيزات پزشکی آن‌ها فعاليت بسياری خوبی دارند و بودن اينگونه افراد در مراکز درمانی بسيار مهم و حياتي است.

به گفته وي، متاسفانه در بخش صنعت اين رشته تاکنون نتوانسته آنطور که بايد و شايد جايگاه خود را پيدا کند در حالي که در بخش‌هاي صنعتي که در خصوص توليد و ساخت دستگاه‌هاي پزشکي فعاليت مي‌کنند رشته مهندسي پزشکي در حقيقت مي‌تواند نقطه اتصال زيرشاخه‌های فناوري‌های ديگر مرتبط با آن محصول بوده و در واقع در طراحي دستگاه‌ها بسيار دخيل باشد.

کمپاني با بيان اينکه مهندسين پزشکي مي‌توانند در بحث‌هايي که مربوط به منابع انساني است در بخش‌هاي مختلف از جمله؛ الکترونيک يا مکانيک و … ورود کنند خاطرنشان کرد: با اين وجود استفاده از توانمندي اين افراد در بخش صنعت خيلي ديده نشده اما بايد گفت که اين افراد در بخش بازرگاني از رشد خوبي برخوردار بودند چرا که امروزه بسياري ازموضوعات همچون، فروش و مارکتينگ تجهيزات به وسيله مهندسين پزشکي صورت مي‌گيرد از اين رو طبيعي است که در بخش صنعت راه  طولاني پيش رو داشته باشيم.

نايب رئيس اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي، در ادامه با اشاره به اينکه در حال حاضر مهندسين پزشکي در مراکز درماني نقش بسيار مهمي ايفا مي‌کنند تصريح کرد: به نظر مي‌رسد با ورود اين افراد به مراکز درماني، کار توليدکنندگان و وارد کنندگان در خصوص نگهداري دستگاه‌ها و همچنين بالا بردن طول عمر آن‌ها بسيار تسهيل شده، همچنين اين افراد علاوه بر هماهنگي ارائه خدمات پس از فروش و برطرف کردن ايراد‌هاي دستگاه‌ها، در آموزش کاربران  نيز بسيار موفق بوده‌اند.

 کمپاني با تاکيد براينکه مهندسين پزشکي با مطالعه و دقت بيشتر مي‌توانند بيش از پيش مثمرثمر باشند افزود: به نظر مي‌رسد کشور ما تاکنون نتوانسته در بخش نيروي انساني در همه بخش‌هاي دولتي و خصوصي از ظرفيت و توانايي اين افراد در چرخه درمان کشور بهره لازم را ببرد؛ در واقع اگر بخواهيم شاخصي براي آن تعريف کنيم در حال حاضر شايد بيشتر از 50  الي 60 درصد از پتانسيل آن‌ها استفاده نمي‌شود چون از سوي مديران مراکز درماني اختيارات لازم و کافي در حيطه فعاليت آن‌ها داده نشده است.
وي عدم استفاده بهينه از نيروهاي اين رشته در مراکز درماني را از جمله چالش‌هاي موجود دانست و گفت: بايد براي برون رفت از اين چالش، اطلاعات کافي به نيروهاي بالا دستي و مديران آن‌ها ارائه داده شود تا تمام جوانب حضور اينگونه افراد در مراکز درماني و اهميت وجود آن‌ها در نظر گرفته شود و حيطه فعاليتشان در بيمارستان‌ها نيز گسترش يابد.

دولت وظايف خود را برون سپاری کند

بهروز تهرانی رئيس انجمن تأمين کنندگان تجهيزات آزمايشگاهی و پزشکی نيز گفت: علم پزشکي با سرعت بسيار زيادي در حال توسعه است به طوري که در همه دنيا نقش رشته مهندسی پزشکی و در واقع رشته‌های وابسته به شدت پررنگ می‌شود. کشور ما نيز از اين قاعده مستثني  نيست به گونه‌اي که در حال حاضر از مدرن ترين تجهيزات پزشکي که در دنيا وجود دارد استفاده می‌کنيم.

وي افزود: تجهيزات آزمايشگاه در مقايسه با صنعت دارو از گردش مالی  پايين‌تری برخوردار است اما تنوع بيشتري دارد به گونه‌ای که چندين هزار محصول  در صنعت تجهيزات آزمايشگاهی وجود دارد.

تهراني با اشاره به اينکه در حال حاضر نزديک به 5 هزار آزمايشگاه تشخيص طبي در کشور وجود دارد بيان داشت: به طور قطع بايد يک زنجيره بين تأمين کنندگان شامل؛ توليدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان که آزمايشگاه‌ها هستند و بيماراني که به  آزمايشگاه مراجعه مي‌کنند و وزارت بهداشت وجود داشته باشد چرا که عدم اتصال اين حلقه‌ها مشکلات بزرگي را ايجاد مي‌کند.

رئيس انجمن تأمين کنندگان تجهيزات آزمايشگاهي و پزشکي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کمبود ارز، مشکلات عديده‌اي در حوزه واردات ايجاد شده که اين امر آزمايشگاه‌ها را با چالش‌هاي بزرگي روبرو کرده است .بنابراين لازم است دولت با يک برنامه هدفمند اين مشکلات را رفع کند چراکه به طور قطع مي‌توان با تمرکز بيشتر بر توليد در داخل کشور و توسعه تکنولوژي، مشکلاتي که در حال حاضر در حوزه تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي در کشور وجود دارد را حل کرد.

به گفته وي، با  توجه به اينکه در حال حاضر، مراکز درماني شامل؛ بيمارستان‌ها، آزمايشگاه‌ها و تمام بخش‌هاي درماني کشور به شدت با تأمين کنندگان تجهيرات خود و مهندسين پزشکي و آزمايشگاه‌ها و کساني که در اين رشته‌ها تحصيل کرده‌اند و خدمات مي‌دهند در ارتباط هستند، بنابراين، حذف اين قسمت از زنجيره غيرممکن به نظرمي‌رسد.

به اعتقاد تهراني، دولت بايد در اين زمينه بخشي از وظايف خود را به بخش خصوصي واگذار کند تا سرعت کار افزايش پيدا کند. البته نظارت و کنترل بر عملکرد بخش خصوصي از سوي دولت ضروري است. از طرفي بايد به جاي اينکه برعملکرد چند هزار شرکت نظارت داشته باشد، بهتر است از طريق چند شرکت که مميزهاي دولت خواهند بود بر نظام سلامت کشور نظارت داشته باشد.

وي در خصوص چالش‌هاي بخش مهندسي پزشکي گفت: در حال حاضر با وجود تحريم‌ها و در واقع افزايش قيمت ارز، مشکلات در حوزه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي نيز وجود دارد. البته براي تأمين تجهيزات آزمايشگاهي ارز تعلق گرفته اما کافي نيست.

رئيس انجمن تأمين کنندگان تجهيزات آزمايشگاهي و پزشکي با بيان اينکه تخصيص ارز ترجيحي به واردات موجب شده رقابتي نابرابر بين توليدکنندگان و وارد کنندگان به وجود آيد گفت: اين امر باعث از بين رفتن زيرساخت توليدي کشور درآينده مي‌شود.

به اعتقاد تهراني، دولت سيزدهم بايد با يک برنامه مدون و کارشناسي شده و با مشاوره گرفتن از تمام ذي‌نفعان بتواند مشکلات اين بخش را حل کند.

وي با تاکيد بر اينکه دولت نبايد با بخش خصوصي رقابت کند گفت: با توجه به اينکه دولت از مشتريان نظام سلامت است و از سوي ديگر گاهي واردات تجهيزات پزشکي از سوي دولت انجام مي‌شود، در نتيجه به رقابت با بخش خصوصي پرداخته که با منافع کشور تناقض خواهد داشت و موجب ايجاد رانت خواهد شد. از اين رودولت بايد وظايف خود را برون سپاري کند و بيشتر در بخش سياست گذاري و نظارت تمرکز کند.

ضرورت تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی

امير محمد فراهانی مدير روابط عمومی انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکی کشور نيزدر ادامه با بيان اينکه از زماني که انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي تأسيس شده اولويت خود را بر روي دانش آموختگان مهندسي پزشکي متمرکز کرده، گفت: در حال حاضر 92 درصد از اعضاي انجمن صنفي را دانش آموختگان مهندسي پزشکي تشکيل  داده‌اند.

وي افزود: تاکنون درخصوص جايگاه واحدهای مهندسی پزشکی و کارشناسان آن در مراکز درمانی مکاتبات متعددی مبني بر تضييع حقوق اين افراد صورت گرفته است.

به گفته وي، در حال حاضر متاسفانه جايگاه مسئول فني تجهيزات پزشکي مراکز درماني شاهد دخالت افراد غير متخصص مانند داروسازان است که ما مخالف اين موضوع هستيم و معتقديم که جايگاه تخصصي مسئول فني تجهيزات پزشکي مراکز درماني و همچنين مديريت تجهيزات پزشکي مرتبط  بايد با متخصصين اين رشته يعني مهندسين پزشکی باشد.

فراهاني با اشاره به اينکه  در اين خصوص با چندين نهاد از جمله مجلس شوراي اسلامي، وزارت بهداشت، رياست جمهوري و سازمان غذا و دارو مذاکره کرده‌ايم خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون همتي براي تغيير اين روند از سوي متوليان امر ديده نشده است.

وي با ابراز تأسف از اينکه  اين رشته مورد کم لطفي قرار گرفته است اظهار اميدواري کرد که در دولت سيزدهم  با حضور افراد تأثير گذار و متخصص بتوان مشکلات صنفي اين افراد  را برطرف کرد.

مدير روابط عمومي صنف متخصصين تجهيزات پزشکي کشوردر ادامه گفت: در خصوص بحث واکسن کرونا براي پرسنل فني که در شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي در حال ارائه خدمت به بيمارستان‌های سطح کشور هستند و مهندسين پزشکي که جزئي از اين سيستم هستند نيز اقدام موثري  صورت نگرفته است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر حدود سه هزار نفر به عنوان پرسنل فني در مراکز درماني به طور مستقيم با بيماري کرونا در ارتباط هستند گفت: با اين وجود هنوز در خصوص واکسينه شدن آن‌ها اقدامي صورت نگرفته است.

به اعتقاد فراهاني، تجهيزات پزشکي بايد مستقل زير نظر وزارت بهداشت اداره شود نه در ذيل معاونت‌هاي ديگر، چون حوزه تجهيزات پزشکي سالانه قابليت درآمد زايي دو و نيم  ميليارد دلاري براي کشور دارد.

وي با تاکيد براينکه مي‌توان براي اين حرفه معاونت مستقل تعريف کرد افزود: در حال حاضر در برخي از دانشگاه‌ها، تجهيزات پزشکي ذيل سه معاونت هم اداره مي‌شود که اين يک فاجعه  بزرگ است.

به گفته مدير روابط عمومي انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي کشور، به نظر مي‌رسد اگر سازمان نظام مهندسی پزشکي تشکيل شود، تقريباً مشکلات اين حوزه مرتفع خواهد شد، چون بايد اين حوزه نيز همانند ساير حرفه‌ها قانون، بخشنامه و ابلاغيه داشته باشد؛ نمي‌شود يک شبه ابلاغيه‌ای صادر و بلافاصله اجرا شود چون نه تخصصي است نه حرفه‌ای، حتي اين امر موجب مي‌شود تا اين حوزه با چالش‌هاي زيادي روبرو شود.

به اعتقاد فراهاني، بخش  دارو و تجهيزات پزشکي بايد از هم منفک شوند چرا که در حوزه دارو مشکلات زيادی وجود دارد که فرصتي براي حل مشکلات تجهيزات پزشکی فراهم نمي‌شود.

وي خاطر نشان کرد: انجمن متخصصين در يک سال اخير، علاوه بر اينکه پيگيرتشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی بوده، به دنبال ايجاد کرسی ليسانسيه‌های پروانه دار اين رشته در سازمان نظام پزشکی است که اين موضوع نيز از اهداف ديگر انجمن متخصصين تجهيزات پزشکی است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور