آخرین خبر

افزايش کيفيت خدمات و ارتقاء سلامت با بيمارستان هاي هوشمند

رشد و توسعه فناوري هاي هوشمند و تاثيرگذاري اين رشد در عرصه هاي گوناگون زندگي انسان، محيط و شرايط مختلف را  براي کار، تعامل و استفاده روزمره، آسانتر، امنتر و دلپذيرتر کرده است. يکي از عرصه هاي تأثيرپذير از رشد فناوري هاي هوشمند حوزه بهداشت و سلامت عمومي است. با توجه به نقش حياتي فاکتورهايي همچون دقت، سرعت و اطمينان در حوزه سلامت و همچنين با عنايت به آسيبپذيري سيستم بهداشتي و درماني از خطاهاي انساني، هوشمندسازي و اتوماسيون مراکز بهداشتي و درماني علاوه بر آسايش و راحتي درمان پذيران، سبب بهبود و ارتقاي شاخص هاي سلامت در جامعه شده و يکي از ارکان اساسي رشد و توسعه يافتگي است.

فناوري هاي ديجيتال و سيستم هاي مبتني بر اين فناوري، ابعاد مختلف زندگي ما را تحت تأثير خود قرار داده است. گويي هر مکان و هر مقوله اي که در آن ردپايي از فناوري ديجيتال يافت نشود با دنياي امروز و زندگي مدرن بيگانه است. يکي از حوزه هايي که تحت تأثير فناوري هاي ديجيتالي شاهد پيشرفت چشمگيري بوده، حوزه سلامت و درمان است. استفاده از سيستمهاي مبتني بر فناوري هاي ديجيتال و سيستم ها و ابزارهايي که به نوعي عنوان «هوشمند» را در خود دارد، نقش مؤثري در بهبود فرآيند تشخيص و درمان بيماري هاي مختلف داشته است. بنابراين شايد با توجه به اين که کادر درماني و بيماران براي استقبال از فناوري آمادگي لازم را پيدا کرده اند، ديگر وقت آن رسيده باشد که بيمارستان ها هم به سيستم هاي ديجيتال مجهز شوند. حضور فناوري هاي ديجيتال در بيمارستانهاي آينده بدون ترديد نويدبخش ورود به عصري جديد در حوزه درمان و پزشکي است.
سيستم هاي اتوماسيون و هوشمند بيمارستاني توسط محصولات Control4 قابليت هاي متنوعي را در اختيار بيماران، همراهان آنها و پرسنل بيمارستان قرار ميدهد به گونه اي که در بخش هاي يک بيمارستان ميتوان سيستم هوشمند را بنا بر نيازها و سطح امکانات مختلف اجرا کرد. قسمت هايي که ميتوانند از سيستم هاي هوشمند Control4 بهره مند شوند شامل بخش ها و اتاق هاي بستري بيماران، راهروها، قسمتهاي اداري، مشاعات و… است.
در يک بيمارستان ميتوان اهداف کنترلي مختلف را از جمله دماي محيط، روشنايي، پرده ها، سايبان ها و سيستم هاي صوت و تصوير و… ارائه کرد که هر يک از اين اهداف را نيز ميتوان از طريق مودهاي مختلف مانند کنترل دستي، کنترل مرکزي و کنترل با سناريو مديريت کرد. در بخش هاي بعدي سعي شده است ضمن معرفي بخش هاي اصلي سيستم هوشمند Control4، به گونه اي به امکانات و قابليت هاي آن در پروژه هاي بيمارستاني اشاره شود.

سيستم هوشمند روشنايي
در اين بخش Control4 طيفي از محصولات و راه حل هاي مختلف را ارائه ميدهد. بخشي از محصولات اين بخش، به صورت بيسيم مورد استفاده قرار ميگيرند. انواع سوئيچ و ديمر بيسيم و نيز ماژول هاي پشت کليد در اين طيف گنجانده شده اند.
در اينجا به صورت جداگانه به بررسي روش هاي کنترل روشنايي محيط هاي مختلف پرداخته ميشود.

کنترل روشنايي اتاق بيمار
در بخش هاي بستري و اتاق هاي بيماران، کنترل روشنايي را ميتوان به روش هاي مختلف انجام داد.

کنترل دستي از داخل اتاق بيمار
يکي از مزاياي سيستم هوشمند Control4 استفاده از سيستم سنتي در کنار سيستم هوشمند است. با استفاده از اين مزيت افراد از جمله خود بيمار يا همراه ميتوانند با استفاده از کليد روشنايي سنتي لامپ اتاق را خاموش يا روشن کنند.

کنترل مرکزي از ايستگاه پرستاري يا اپراتوري
در اين حالت يک تاچ پنل يا ريموت کنترل يا کليدهاي هوشمند سناريوپذير در ايستگاه پرستاري يا اپراتوري قرار داده ميشود که سرپرستار يا مسئول مربوطه ميتواند وضعيت روشنايي کليه اتاق هاي بستري بيماران را کنترل کند. به عنوان مثال بيماري براي جراحي يا امور ديگر از اتاق خارج شده، دراين حالت مسئول مربوطه بدون مراجعه به اتاق، وضعيت روشنايي اتاق را کنترل ميکند. يکي ديگر از امکاناتي که ميتوان براي اين قسمت تعريف کرد کنترل روشنايي کليه اتاق ها به صورت جمعي است. به عنوان مثال صبحها و در هنگام صبحانه تنها با فشردن يک کليد از ايستگاه پرستاري ميتوان چراغ هاي کليه اتاق ها را روشن کرد.

تنظيم خودکار سيستم روشنايي با توجه به شرايط محيطي
يکي از مهمترين کارکردهاي سيستم هاي هوشمند، عملکرد خودکار سيستم نسبت به شرايط محيط است. در حقيقت سيستم هوشمند با کمک سنسورهاي مختلف از وضعيت محيط مطلع ميشود و بر اساس آنچه از پيش تعيين شده است، تغييرات مورد نظر روي بخش هاي مختلف سيستم اعمال ميشود.
سنسورهاي شدت نور در هر لحظه نور محيط را ميسنجند (نور طبيعي خورشيد). اين سنسورها شدت نورهاي طبيعي موجود در محيط را به اطلاع سيستم ميرسانند و سيستم هوشمند بر اساس برنامه اي که از پيش روي آن بارگذاري شده، تغييرات را اعمال ميکنند. مثلاً در يک روز آفتابي که نور طبيعي خورشيد براي فضاي داخل کافي است، لامپ هاي اضافي به صورت خودکار خاموش ميشوند.

روشنايي اتاق هاي عمل
حساسيت تجهيزات اتاق عمل از يک سو و حياتي بودن شرايط استاندارد و مطلوب براي يک عمل جراحي از سوي ديگر سبب ميشود تا کنترل و پايداري شرايط محيطي و عملکرد دستگاه هاي موجود در اتاق عمل از حساسيت ويژهاي برخوردار باشد. هوشمندسازي کنترل اتاق عمل سبب کاهش نرخ خطاي انساني و تضمين کيفيت شرايط مطلوب شده و در نهايت کيفيت خدمات ارائه شده در اتاق عمل را بهبود ميبخشد.
در اتاق عمل ميتوان با استفاده از ديمرهاي Control4 شدت روشنايي را به ميزان مطلوب کنترل کرد.

روشنايي مشاعات و راهروها
در فضاهاي عمومي که همه افراد از جمله بيماران و همراهان آنها تردد ميکنند، بهتر است کنترل روشنايي توسط افراد مجاز صورت پذيرد. لذا ميتوان دو راهکار براي کنترل روشنايي اين محيط ها در نظر گرفت.

تنظيم خودکار سيستم روشنايي
با توجه به شرايط محيطي

مهمترين سنسورهايي که در بخش روشنايي مورد استفاده قرار ميگيرند، سنسورهاي حرکتي و نيز سنسورهاي شدت نور هستند. سنسورهاي حرکتي تأثير فوق العاده اي در صرفه جويي انرژي دارند. استفاده از اين سنسورها به خصوص براي فضاهاي مشاعات نظير راهروها و راه پله ها بسيار مفيد خواهد بود و باعث ميشود سيستم روشنايي تنها زماني استفاده شود که به آن نياز است.

کنترل مرکزي از طريق مسئول مربوطه
دراين حالت مسئول مربوطه از طريق واسطه اي کاربري از قبيل تاچ پنل يا ريموت کنترل يا کليدهاي سناريوپذير هوشمندي که در اختيار دارد مي تواند سيستم روشنايي قسمت هاي مورد نظر را خاموش يا روشن کند.

روشنايي فضاهاي اداري
شرايط محيطي

سيستم هوشمند با کمک سنسورهاي مختلف از وضعيت محيط مطلع ميشود و بر اساس آنچه از پيش تعيين شده است، تغييرات مورد نظر روي بخش هاي مختلف سيستم اعمال ميشود.

برنامه ريزي زمان بندي شده سيستم روشنايي
براي ايام و ساعات مختلف

در ابتداي هر سال روزها و ساعت هايي که قسمتهاي اداري بيمارستان در آن ايام تعطيلاند، مشخص هستند. اين روزها و ساعات در سيستم روشنايي هوشمند به عنوان «ايام تعطيل» معرفي ميشوند و سيستم به صورت خودکار در آن ساعات کليه لامپ هاي موجود در ساختمان به جز مواري که به آن اعلام ميشود را خاموش نگه ميدارد.
لازم به ذکر است چنين سيستمي کاملاً به صورت هوشمند و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به شرايط خاص تعريف ميشود. به عنوان مثال فردي خارج از ساعت اداري مي خواهد اضافه کاري داشته باشد و سيستم به گونه اي تعريف شده است که در اين ساعت چراغ ها بايد خاموش باشد. در چنين شرايطي بازهم سيستم هوشمند عمل ميکند و اطلاعات حضور اين فرد را از سنسورهاي مربوطه ميگيرد، لذا در تصميمش در خاموش کردن چراغ ها در آن لحظه تجديدنظر ميکند.

کنترل سيستم روشنايي فقط توسط افراد تعريف شده
يکي از مواردي که موجب مصرف بيرويه انرژي در ساختمان هاي اداري ميشود، امکان اعمال تغييرات در سيستم روشنايي توسط افراد مختلف است. به عنوان مثال زمانيکه يک کليد روشنايي در محلي تعبيه ميشود که همه افراد به راحتي به آن دسترسي دارند، مي توانند بنا به نظر و سليقه خود وضعيت اين کليد را تغيير دهند. ممکن است نظر و سليقه فرد، منطبق با اصول مصرف بهينه انرژي نباشد و بيش از نياز واقعي وي باشد درحاليکه وي به اين موضوع بيتوجه است. در چنين حالتي مديريت مصرف انرژي به صورت واحد و يکپارچه امکانپذير نيست.
از طرف ديگر اگر قرار باشد کليه خطوط روشنايي فقط از تابلو برق کنترل شوند، دسترسي و تغييردادن وضعيت آنها براي افراد مجاز نيز دشوار خواهد بود. براي اعمال کوچکترين تغييري، افراد بايد به محل تابلو برق بروند و با انبوهي از کليدها مواجه شوند تا بتوانند تغيير مورد نظر را که مثلاً خاموش کردن يکي از چراغ هاي راهرو يکي از طبقات است، اعمال کنند.
در سيستم ساختمان هاي اداري هوشمند Control4 اين مسئله به شکلي باورنکردني رفع شده است. اولاً که در اين سيستم هيچگونه کليدي روي ديوارها نصب نميشود، لذا هر فردي امکان تغيير در سيستم روشنايي را ندارد. در اين سيستم ابتدا افراد مجاز براي اعمال تغييرات روي سيستم روشنايي تعريف ميشوند. اين افراد ميتوانند مديران ارشد، مديران واحدها يا حتي برخي پرسنل خدماتي ساختمان باشند.
سپس براي هر يک از اين افراد سطح دسترسي تعريف ميشود. به عنوان مثال مدير واحد اداري و مالي، تنها مجاز خواهد بود چراغ هاي مربوط به واحد کاري خود و راهروي مجاور آن را تغيير دهد. به لطف يکي از مهمترين ويژگي هاي سيستم هوشمند Control4 که تعدد واسطه اي کاربر (User Interface) است، افراد مجاز، به طرق مختلفي ميتوانند تغييرات را اعمال کنند. انواع گوشي هاي موبايل، تبلت ها، کامپيوتر و لپ تاپ، صفحات لمسي و ريموت کنترل و … همگي ابزارهايي هستند که ميتوان سيستم روشنايي هوشمند Control4 را از طريق آنها کنترل کرد. بنابراين کافي است افراد مجاز براي سيستم، يکي از آنها را در اختيار داشته باشد تا بتواند در زمان هاي مورد نياز تغييرات مدنظر خود را اعمال کنند.

اجراي سناريوهاي از پيش تعيين شده
در سيستم هوشمند Control4 مفهوم سناريو به مجموعهاي از وقايع اطلاق ميشود که براي نيازهاي مختلف طراحي شده اند و در سيستم تعريف ميشوند تا در مواقع لازم به وقوع بپيوندند. به عنوان مثال زماني که قرار است در يک واحد جلسه عمومي برگزار شود، ميتوان يک سناريوي هوشمند روشنايي تعريف کرد. در اين سناريو، سيستم روشنايي اتاق جلسات روشن خواهد شد و چراغ هاي مربوط به ساير بخش هاي واحد خاموش ميشوند. وقوع اين سناريو با فشردن يک کليد سناريوپذير به سرعت و به سهولت امکان پذير است. تعريف سناريوهاي مختلف براساس نيازهاي بخش هاي مختلف سازمان خواهد بود.

مزاياي پياده سازي سامانه هاي هوشمند بيمارستاني
– افزايش کيفيت ارائه خدمات به بيماران و ارتقاء سطح کيفي بيمارستان
– کمترشدن زمان ارائه خدمات به بيماران
– کاهش خطاهاي پزشکي
– ذخيره اطلاعات بيماران به صورت الکترونيکي در ديتا سنتر بيمارستان به منظور نگهداري سوابق بيمار و در صورت نياز انتقال به بيمارستانهاي ديگر
– کاهش هزينه هاي خدمات بيمارستاني
– بهينه سازي استفاده از منابع و تجهيزات بيمارستان
– بهينه سازي استفاده از منابع انساني بيمارستان
– افزايش سطح ايمني و امنيت بيمارستان
– کاهش مصرف انرژي بيمارستان
– افزايش عمر مفيد تجهيزات و کاهش هزينه نگهداري و تعميرات آنها

 سامانه هاي هوشمند الکترونيکي بيمارستان و اتاق عمل
در يک بيمارستان هوشمند سامانه هاي الکترونيکي بسياري استفاده ميشوند. نکته قابل توجه در طراحي بيمارستان هاي هوشمند ايجاد قابليت ارتباط بين سيستم هاي الکترونيکي مختلف نصب شده در يک بيمارستان است. سيستم هاي مختلف الکترونيکي مورد استفاده در يک بيمارستان هوشمند به شرح زير است:
– سامانه يکپارچه مديريت اتاق عمل (پنل هلي ماژولار شيشهاي، ORMS، لامينار فلو، BMS)
– سيستم هاي دوربين مداربسته  (CCTV)
– سيستم هاي کنترل تردد  (ACCESS CONTROL)
– سيستم هاي حفاظت پيراموني (INTRUDER ALARM)
– سيستم هاي اعلام و اطفاءحريق (FIRE ALARM)
– سيستم هاي پيجينگ مرکزي يا محلي  (PAGING)
– سيستم هاي اطلاع رساني و سرگرمي بيماران (PIS)
– سيستم هاي معاينه از راه دور از طريق ويدئو کنفرانس (VIDEO/DATA CONFERENCE)
– سيستم هاي پيشرفته ارتباط با پرستار (NURSE CALL STATION)
– سيستم هاي کمک ناوبري فرود هليکوپتر بر روي بام بيمارستان  (NDB)
– سامانه موقعيت يابي پرستاران، پزشکان و بيماران (RTLS)
– سامانه مديريت تجهيزات بيمارستان بر اساس تکنولوژي RFID
– سيستم هاي مديريت مصرف داروها در بيمارستان بر اساس RFID
– سيستم هاي برق اضطراري (UPS)
– سيستم هاي ساعت مرکزي (CLOCK)
– سيستم هاي نوبتدهي
– سيستم هاي کنترل ناوگان آمبولانسي (AVL)
– سامانه داروخانه رباتيک هوشمند
– سامانه انتقال دارو، نمونه ها يا فرآورده هاي خوني (PTS)
– سامانه مديريت پارکينگ بيمارستان

طبقه بندي امکانات بيمارستان هوشمند
امکانات يک بيمارستان هوشمند، در قالب امکانات اداري، ارتباطي، حفاظتي، رفاهي و مصرف بهينه انرژي قابل طبقه بندي هستند که جداگانه به بررسي هر يک پرداخته ميشود.

امکانات اداري
– تشکيل پرونده پزشکي براي هر يک از بيماران که با انجام هر مرحله از عمليات درماني بروزرساني ميشود. وجود يک پرونده پزشکي اين امکان را ميدهد که پيش از مراجعه فرد به بيمارستان سوابق بيماري وي و داروهاي مصرف شده توسط بيمار بررسي شده و امکانات بيمارستاني و احتمالاً آزمايش هاي مورد نياز براي وي تدارک ديده شود.
– امکان ديدن پرونده پزشکي بيمار براي پزشک و شخص بيمار
– نظارت لحظه به لحظه بر موجودي انبار دارو و سفارش داروهاي مورد نياز

امکانات ارتباطي
– برقراري ارتباط با پزشکان و کادر بيمارستاني از طريق ابزارهاي ارتباطي قابل حمل که منجر به آرامش و سکوت بيشتر مجموعه و کاهش استرس بيماران خواهد شد.
– همراه داشتن يک رايانه دستي داراي RFID خوان براي کارکنان بيمارستان که به صورت بي سيم با شبکه داخلي بيمارستان در ارتباط است و فعاليت هاي وي را در بانک اطلاعات مرکزي به ثبت ميرساند.
– توسعه بستر ارتباطي براي ارتباط مستقيم و آنلاين مطب، بيمارستان، داروخانه و بيمه
– امکان مراجعه اينترنتي بيمار به پزشک
– مشاهده پرونده بيماران از طريق اينترنت

امکانات حفاظتي
– تشخيص هويت افراد و محدودکردن دسترسي به قسمت هاي مختلف
– تشخيص هويت افراد و محدودکردن دسترسي به داروها
– وجود برچسب شناسايي ازطريق امواج راديويي (RFID-Radio-Frequency Identification)  روي روکش و جعبه داروها براي پيشگيري از دادن داروهاي اشتباه به بيماران (دستگاه RFID خوان کنار تخت هر بيمار با خواندن برچسب روي دارو، در صورتي که در پرونده پزشکي بيمار مصرف اين دارو تجويز نشده باشد، هشدار خواهد داد).
– وجود برچسب RFID روي کيسه هاي خون براي جلوگيري از تزريق خون غيرهمگروه به بيمار

امکانات رفاهي
– سامانه هوشمند به صورت آنلاين روال معمول و پيشنيازهاي لازم را در مورد مشکل پيش روي هر بيمار، پيش از مراجعه وي به بيمارستان در اختيارش قرار ميدهد. (مثلاً نياز به عکسبرداري، آزمايش خون، …)
– سامانه هوشمند با توجه به علائم بيماري ها، مراقبت هاي اوليه را پيش از مراجعه به بيمار توصيه ميکند.
– يادآوري زمان هاي دادن دارو به بيماران بستري در بخش هاي درماني و اعلام هشدار در صورت به تعويق افتادن برنامه دارويي توسط چراغ هاي بالاي تخت و سيستم رايانه اي

امکانات اتاق بيمار
– امکان مشاهده و کنترل شرايط محيطي توسط خود بيمار (دما، روشنايي، باز يا بسته شدن پرده ها، موسيقي و…)
– امکان اطلاع رساني به مرکز پرستاري از طريق صفحه لمسي اتاق بيمار براي دريافت خدمات باليني
– امکان مشاهده تلويزيون، برنامه هاي آموزشي پزشکي (اختصاصي هر بيمار)، مجلات آنلاين پزشکي و درماني
– امکان تعريف آلارم خودکار برنامه غذايي و دارويي هر بيمار در موعدهاي صرف غذا و دارو
– امکان برنامه ريزي سناريوهاي مختلف براي روزهاي آينده در اتاق بيمار

امکانات اتاق هاي عمل
حساسيت تجهيزات اتاق عمل از يک سو و حياتي بودن شرايط استاندارد و مطلوب براي يک عمل جراحي از سوي ديگر سبب ميشود تا کنترل و پايداري شرايط محيطي و عملکرد دستگاه هاي موجود در اتاق عمل از حساسيت ويژه اي برخوردار باشد. هوشمندسازي کنترل اتاق عمل سبب کاهش نرخ خطاي انساني و تضمين کيفيت شرايط مطلوب شده و درنهايت کيفيت خدمات ارائه شده در اتاق عمل را بهبود ميبخشد.

از جمله مزاياي اتاق عمل هوشمند:
– کنترل هوشمند شرايط محيطي (دما، فشار، رطوبت، ميزان گازها و اشعه ها و …)
– کنترل تجهيزات و دستگاه هاي موجود در اتاق عمل
– مديريت زمان، اخطارها، هشدارها و …
– کنترل هوشمند شرايط بيمار و همکاري در اتخاذ تصميمات متناسب با علايم حياتي بيمار

امکانات محيطي
– امکان آمارگيري از موقعيت و هويت بيماران و افراد حاضر در قسمتهاي مختلف بيمارستان
– امکان دريافت راهنماي طبقات و قسمتها
– دسترسي به شبکه اينترنت و شبکه داخلي بيمارستان از هر نقطه
– امکان ايمنسازي قسمت هاي مختلف بيمارستان (دوربين هاي مداربسته، سيستم کنترل دسترسي به اتاقهاي خاص، سيستم تشخيص هويت افراد (RFID) و…)
– بهينه سازي مصرف انرژي ساختمان بيمارستان با کنترل هوشمند دما و روشنايي قسمت هاي مختلف
– افزايش عمر مفيد ساختمان بيمارستان با کنترل تهويه و دماي داخلي قسمت هاي مختلف

مصرف بهينه انرژي
– استفاده از حسگرهاي دما و رطوبت براي تنظيم خودکار و بهينه مصرف انرژي
– استفاده از باتري هاي خورشيدي براي تأمين بخشي از انرژي مورد نياز مجموعه
– تأمين بخشي از نور و گرماي ساختمان با تنظيم هوشمند پرده ها در ساعات مختلف روز
– امکان تنظيم شدت نور مورد نياز براي قسمت هاي مختلف ساختمان در ساعات گوناگون براي صرفه جويي در مصرف انرژي
– پيشبيني هوشمند وضع هوا جهت به کارگيري ترکيبي مناسب از منابع مختلف انرژي

کاربرد تگ هاي RFID در هوشمند سازي بيمارستانها
در يک بيمارستان هوشمند به محض اين که بيمار به بخش پذيرش بيمارستان مراجعه ميکند و مقدمات لازم براي بستري و درمان او فراهم ميشود با استفاده از يک تگ RFID که به صورت دستبند ارائه ميشود، بيمار در تمام قسمت هاي اين مرکز درماني تحت کنترل و مراقبت قرار ميگيرد.  برچسب هاي RFID در واقع از يک مدار الکترونيکي و يک آنتن تشکيل شده اند و از اين جهت که امکان پايش در حال حرکت آنها وجود دارد و همچنين از آنجا که امواج راديويي از اغلب جامدات عبور کرده و نيازي به ديدن مستقيم دستگاه RFID خوان وجود ندارد، بسيار سودمند هستند. اين برچسب ها را ميتوان براي بيماران درون دستبندهايي تعبيه کرد تا به محض ورورد آنها به بخش به دستشان بسته شود و اطلاعات اوليه اين افراد به همراه کد برچسب اختصاص داده شده در سيستم به ثبت برسد.

برخلاف بيمارستان هاي معمولي در اين بيمارستان از سيم ها و کابل هايي که به نظر ميرسد بايد جزء جداييناپذير تجهيزات و امکانات پزشکي باشد و همچنين اسناد و مدارک کاغذي و حتي فيلم هاي راديولوژي که استفاده از آنها در تشخيص بيماريها قدمتي ديرينه دارد، هيچ نشاني پيدا نميکنيد. اغلب کارها و امور مربوط به بيماران از پذيرش تا بستري و تشخيص و درمان از طريق کارمندهاي رباتيک و بدون نياز به پيگيري هاي مکرر به صورت خودکار انجام ميشود.

تشخيص، بررسي و معالجه در بيمارستان هوشمند
تشخيص بيماري، عکس برداري، انجام آزمايش هاي تشخيصي و حتي انجام عمل جراحي نيز منوط به استفاده از تجهيزات رايانه اي است. کليه اطلاعات پزشکي و نتايج بررسي هاي پزشکي به تبلت اختصاصي پزشک معالج بيمار ارسال ميشود. همچنين با استفاده از سيستم هاي رايانه اي کمک تصميم گيري، مشاوره هاي لازم در زمينه تشخيص نوع بيماري و نحوه درمان به پزشک معالج داده ميشود.
از آنجاکه مطالعات انجام شده، نشان داده است استفاده از نور طبيعي ميتواند نقش مهمي در بهبود حال بيماران داشته باشد، در همه اتاق هاي اين بيمارستان براي روشنايي از نور طبيعي استفاده ميشود. استفاده از تبلت ها و گوشي هاي تلفن هوشمند، حضور مجازي پزشکان در بخش هاي مختلف بيمارستان را در هر ساعتي از شبانه روز امکانپذير ميکند و پزشک ميتواند از طريق بارکدهايي که روي داروها نصب ميشود، داروهاي مورد نظرش را براي بيمار تجويز کند و خلاصه همه اموري که مسئوليت انجام آن را به عهده دارد، تحت کنترل قرار دهد.
همه اتاق هاي بيمارستان مجهز به پايانه هاي ارتباطي رايانهاي هستند که از طريق سيستم هاي پردازش ابري با هم در ارتباطات اند. همه اطلاعات از تشخيص بيماري تا توصيه هاي پزشک به ايستگاه پرستار و تجويز دارو به صورت الکترونيکي ثبت ميشود.

کمک مانيتورهاي هوشمند در بيمارستان ها به پزشکان
در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان هر ثانيه مهم و حياتي است و در اورژانس نيز پرستاران و پزشکان بايد در کمترين زمان، بهترين تصميمات را بگيرند. به تازگي تحقيقاتي در مورد يک مانيتور هوشمند که در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان قرار دارد صورت گرفته است. اين مانيتور اطلاعات تجهيزات متصل پزشکي را به طور مستقيم نشان ميدهد.
اين مانيتور از راه دور، به وسيله اشاره و دستورات صوتي و بينياز از هرگونه تماسي کنترل ميشود و در نتيجه ريسک انتقال عوامل بيماريزا را کاهش ميدهد. يکي از پرسنل بيمارستان ميگويد: «در اتاق کنترل بخش مراقبت هاي ويژه همه چيز ساکت و آرام بود که ناگهان آلارم هاي متعددي در اتاقهاي مختلف به صدا در آمد، مانيتورها نيز فلش ميزدند، فشار خون بيمار افت کرده بود و دچار آريتمي قلبي شده بود، پزشکان و پرستاران با عجله به اتاق بيمار رفتند، مانيتورها دقيقاً نشان دادند که اقدامات کجا و چگونه بايد صورت بگيرند و همچنين اطلاعاتي را در مورد وضعيت بيمار نمايش دادند و پزشکان به راحتي حال بيمار را بهبود بخشيدند.»

کنترل از طريق اشاره و بدون نياز به تماس
دانشمندان به کمک اعضاي يک تيم، پروژه يک اتاق کنترل را طراحي کرده اند که مانيتور موجود در آن مهمترين اطلاعات در مورد علائم حياتي بيماران بخش مراقبت هاي ويژه را در کمترين زمان در اختيار پرستاران و پزشکان قرار ميدهد. اين صفحه نمايش به ديگر تجهيزات پزشکي موجود در اتاق و هم چنين سيستم هاي اطلاعاتي بيمارستان متصل است و بدون نياز به تماس و به وسيله اشاره و صدا کنترل ميشود، و گرافيک نمايشگر آن با فاصله اي که پزشک از آن به مانيتور نگاه ميکند منطبق ميشود، به اين معنا که هر چه فاصله پزشک از مانيتور بيشتر باشد، اطلاعات نيز به همان اندازه بزرگتر نمايش داده ميشوند و مادامي که پزشک به مانيتور نزديک شود، مانيتور نيز اطلاعات و جزئيات بيشتري را از وضعيت بيمار نشان ميدهد.
سيستم اطلاعاتي اين برنامه که در موبايل و تبلت نيز قابل استفاده است داراي آلارمي هوشمند است که توسط گروه مهندسي پزشکي واقع در بيمارستان دانشگاه Aechen آلمان طراحي شده و از به صدا درآمدن آلارم هاي اشتباه جلوگيري ميکند. اين تجهيزات داراي محدوديت هايي است و فاکتورهاي لازم براي تشخيص موقعيت هاي بحراني را ندارد، به علاوه هشدارهاي صوتي آن صداي بسيار بلندي توليد ميکند که براي سلامتي بيماران و کارکنان مضر است.

انتقال کمتر عوامل بيماري زا
يکي از مزاياي کنترل اشارهاي اين است که پزشک يا کارکنان بخش مراقبت هاي ويژه، مجبور نيستند براي کنترل دستگاه به طور مستقيم با آن تماس داشته باشند، زيرا انتقال عوامل بيماري زا در بيمارستان و مخصوصاً بخش مراقبت هاي ويژه هنوز هم يک مشکل بزرگ محسوب ميشود و گاهي پاکيزگي الزامي دست ها فراموش مي شود و ويروس ها و باکتري ها از اتاقي به اتاق ديگر منتقل ميشوند.
ازنظر قانوني کنترل تمام عملکردهاي تجهيزات اتاق بيمار از اتاق کنترل مجاز نيست؛ به علاوه بايد اطمينان حاصل شود که قبل از تغيير روش درمان، پزشک بيمار را به خوبي معاينه ميکند. اين مانيتور قابل برنامه ريزي است، سه دوربين مختلف و يک ميکروفن، فضاي روبه روي مانيتور را بررسي ميکند. همچنين با استفاده از داده هاي ويديو و نرم افزار داخلي HHI حضور افراد در اتاق را تشخيص ميدهد و فاصله آنها از مانيتور و حرکات آنها را نيز بررسي ميکند.
اين مانيتور همچنين فاصله هاي دور، نزديک و مابين را تفکيک ميکند. از فاصله متوسط، نشانگر با حرکات دست يا دستور کنترل ميشود و قابليت پذيرش گزارش هاي صوتي کوتاه را دارد. اين نمايشگر با حرکات و اشارات برنامه ريزي شده و ميتوان از آن براي برقراري تماس تصويري با ديگر پزشکان داخل يا بيرون بيمارستان استفاده کرد يکي از نرم افزارهاي آن فاصله و حرکات کاربر را ضبط ميکند،آنها را تفسير کرده و به منظور به کار انداختن سيستم يا دستگاه ها، آنها را به دستورهاي صوتي تبديل ميکند.

منابع
[1] http://hospitech.ir
[2] http://parsafarin.com
[3] https://click.ir
[4] http://avansystem.net

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور