آخرین خبر

استاد دانشگاه و مجری تجهیز مراکز درمانی؛ نبود نیروی متخصص و برگزاری دوره‌های بی‌کیفیت از دغدغه‌های امروز مهندسی پزشکی است

سید محمد سید ابراهیمی که مدرک کارشناسی مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک و کارشناسی ارشد رشته حفاظت و ایمنی دارد، هم‌اکنون به‌عنوان استاد دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران فعالیت می‌کند. ضمن اینکه در زمینه مشاوره، تعمیرات، بازسازی، طراحی، اجرا و تجهیز مراکز درمانی و دندانپزشکی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی نیز فعالیت دارد. موفقیت امروز او در گروی تلاشی است که همزمان با ورود به دانشگاه برای فعالیت در بازار کار و کسب تجربه داشته است. در واقع سید ابراهیمی از سال 1395 و درحالی‌که دانشجوی ترم اول بود در یک شرکت دانش‌بنیان مهندسی پزشکی فعالیت خود را شروع کرد و سال 1396 بود که تصمیم گرفت به‌طور تخصصی وارد فیلد دندانپزشکی شود. در مطلب پیش‌رو، گفت‌وگوی ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات‌ آزمایشگاهی» را با وی درباره وضعیت این رشته و چشم‌انداز آن می‌خوانید.

دلیل علاقه‌مندی و هدف شما از انتخاب این رشته چه بود؟
ازآنجایی که در محیطی پزشکی بزرگ شدم، مهندسی پزشکی یکی از رشته‌های مورد علاقه‌ام بود. به‌ویژه اینکه علاقه زیادی به یادگیری چگونگی کارکرد دستگاه‌های پزشکی داشتم.

زمانی که وارد این رشته شدید، آیا از نظر محتوی علمی، مهارتی و مطابقت با خواسته‌هایتان آن چیزی بود که انتظار داشتید؟
در هنگام ورود به دانشگاه و دیدن چارت آموزشی متوجه کافی نبودن واحدهای عملی شدم. از همان ابتدا به‌عنوان کارآموز در فیلدهای مختلف شروع به فعالیت کردم. در نهایت فیلد مناسب را برگزیدم و با کمک واحدهای دانشگاه به مهارت لازم رسیدم.

چه دستاوردهای علمی و عملی در دوران دانشجویی و پس از آن داشته‌اید؟
در زمان دانشجویی با کمک اساتید دانشگاه بر روی چند دستگاه برای به‌روزرسانی و رفع نواقص موجود در دستگاه‌های بازار کار کردم. بااین‌حال به‌دلیل برخی موانع، امکان تولید صنعتی آن محقق نشد.

آیا زمان تحصیل، زمینه‌هایی برای ورود به بازار کار در فضای دانشگاه یا خارج از آن برایتان فراهم شده بود؟
نمی‌توان گفت مطلقا امکان ورود به بازار کار وجود ندارد، اما بسیار محدود و کم است. بی‌شک دانشجویان نیاز به تلاش و استمرار برای ورود به بازار کار دارند؛ بنابراین می‌توانند از دانشگاه و اساتید به‌عنوان‌ محرک استفاده کنند.

اکنون فضای آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار در دانشگاه‌ها چگونه است؟
عملا در دانشگاه‌ها فضای آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار وجود ندارد. علی‌رغم اینکه در برخی از دانشگاه‌ها یکسری دوره‌های اولیه، ورکشاپ‌ها و… برگزار می‌شود، اما دوره‌ها از نظر کیفی و کمی قابل قبول نیستند. این درحالی است که دانشجویان نیاز به کارآموزی در مدت زمانی طولانی‌تر دارند.

از چه سالی وارد بازار کار شدید و چگونه و با چه حرفه‌ای شروع کردید؟ چه مشاغل مرتبطی را پس از آن داشتید؟
از سال 1395 در شرکت‌های مهندسی پزشکی با زمینه فعالیت پزشکی و دندان شروع به‌کار کردم. در نهایت به‌صورت حرفه‌ای در فیلد دندان وارد شدم؛ زیرا این حوزه به‌دلیل خصوصی بودن مراکز و نبود موانع، زمینه مناسب‌تری برای کار بود.

برای ورود به بازار کار با چه مشکلاتی دست به گریبان بودید؟
متاسفانه برای ورود به بازار کار مهندسی پزشکی موانع بسیار زیادی وجود دارد. برای کسب مهارت و تجربه به‌راحتی نمی‌توان به بازار ورود پیدا کرد، اما با تلاش و صبر ممکن شد و با گذشت زمان نیز مشکلات رفع شدند.

چگونه موفق به مدیریت وضعیت و خروج از چالش‌ها شدید؟
در دوره‌های مختلف چه از طریق اساتید دانشگاه و چه دوره‌های خارجی شرکت کردم. در نهایت توانستم وارد بازار شوم و با کسب تجربه چالش‌های مختلف را پشت‌سر بگذارم.

از میان حوزه‌های تولید، فروش و بازرگانی، واردات، آموزش و… در کدام یک تجربه و سابقه فعالیت حرفه‌ای دارید؟ دلیل ورود به آن حوزه‌های کاری را توضیح دهید.
در حوزه آموزش، تولید، فروش و خدمات پس از فروش از سال 1396 فعالیت حرفه‌ای دارم. علاقه شخصی به فروش، خدمات پس از فروش و آموزش باعث شد که در این حوزه‌ها به‌صورت جدی و حرفه‌ای کارم را ادامه دهم.

مهم‌ترین موانع، چالش‌ها و همچنین فرصت‌هایی که در حوزه کاری خود داشتید، چه چیزهای بود؟
مهم‌ترین موانع موجود را می‌توان تامین منابع مالی و بی‌ثباتی بازار عنوان کرد. چراکه بی‌ثباتی بازار فعالیت در تمامی حوزه‌ها را بسیار دشوار کرده است. همچنین نبود نیروی متخصص در بیشتر حوزه‌ها یکی دیگر از مشکلات موجود به‌شمار می‌رود. نبود نیروی متخصص در نهایت باعث بی‌اعتمادی پزشکان و مجموعه‌های پزشکی به نیرو‌های دیگر می‌شود.

ارزیابی شما از بازار کار کنونی مهندسی پزشکی در حوزه‌های مختلف و فرصت‌های پیش‌روی دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته چیست؟
به نظرم بازار کار به نسبت خوبی برای کارشناسان مهندسی پزشکی در کشور وجود دارد. جای امیدواری برای بهتر و یکدست شدن شرایط برای همه فعالان این حوزه وجود دارد.

به‌نظر شما، لازمه ورود موفق و نتیجه‌بخش به بازارهای کار مرتبط با رشته مهندسی پزشکی چیست؟
ورود به بازار کار برای دانش‌آموختگان مهندسی پزشکی تا حد زیادی به توانایی، اشتیاق و آموخته‌های آن‌ها از دانشگاه و سایر مراکز آموزشی در زمینه‌های مرتبط وابسته است. علم و تلاش مضاعف می‌تواند مسیر را کوتاه‌تر و دستاورد را بزرگ‌تر کند. بنابراین نباید تنها به دروس دانشگاهی اکتفا کرد.

باتوجه‌به شرايط کنونی رشته مهندسی پزشکی و بازار کار آن، به ديگران توصيه می‌کنيد برای ادامه تحصيل به‌سمت اين رشته بروند؟ چرا؟
نمی‌توان هیچ‌کس را به ادامه تحصیل در هیچ رشته‌ای ترغیب کرد؛ زیرا هر شخص بسته به علاقه و تلاش خود می‌تواند در رشته‌ای موفق شود.

به‌نظر شما مهم‌ترین چالش صنعت تجهیزات پزشکی به‌ویژه در فیلد تخصصی شما چیست؟
می‌توان یکی از چالش‌های این فیلد را نبود نیروی متخصص عنوان کرد؛ همچنین برگزاری دوره‌های بی‌کیفیت که هیچ نتیجه‌ای برای شرکت‌کنندگان آن ندارد از دیگر چالش های موجود است.

اگر شما جای يکي از مسئولان بوديد، چه کاری برای بهبود وضعیت مهندسی پزشکی می‌کردید؟
افرادی که می‌خواهند در مهندسی پزشکی تحصیل کنند نسبت به سایر رشته‌ها نیاز بیشتری به شناخت این رشته تحصیلی دارند؛ همچنین این رشته نیازمند ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه‌ها و فیلد‌های مختلف برای دانش‌آموختگان است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور