آخرین خبر

از طرح تشکيل نظام مهندسی پزشکی چه خبر؟

به تازگی طرحی تحت عنوان «طرح تشکيل سازمان مهندسی پزشکی» تقديم کميسيون بهداشت و درمان مجلس شده که واکنش بسياری از فعالان حوزه تجهيزات مهندسی پزشکی را به دنبال داشته است. آنچه در ادامه می‌خوانيد دقيقا برگرفته از مقدمه اين طرح است و اشتباهات املايی، نگارشی و تايپی که در متن مشاهده می‌کنيد عينا به همين صورت در متن اصلی نيز وجود دارند. 

«تشکيل سازمان نظام مهندسي پزشکی و نياز مبرم کشورمان به اين سازمان و اهميت سلامت مردم و ضرورت اجرای برنامه دقيق در راستاي توليد و مراقبت تجهيزات پزشکی و پرورش متخصصان اين حوزه در کشور که مي‌تواند بازوی اجرايي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي کشور را قويتر از هميشه کند و با عنايت به اينکه حوزه تجهيزات پزشکی يکی از شاخه‌های اساسی نظام سلامت کشور است اين متخصصين مهندسي پزشکی هستند که در زمينه توليدات می‌توانند به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور آيند اهميت راين سازمان و اهميت سلامت مردم و ضرورت اجرای برنامه دقيق در راستای توليد و مراقبت تجهيزات پزشکی و پرورش متخصصان اين حوزه در کشور که می‌تواند بازوی اجرايی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور را قويتر از هميشه کند و با عنايت به اينکه حوزه تجهيزات پزشکی يکی از شاخه‌های اساسی نظام سلامت کشور است اين متخصصين مهندسی پزشکی هستند که در زمينه توليدات مي‌توانند به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور آيند اهميت رشته مهندسی پزشکی و فعاليت‌های حوزه تجهيزات پزشکی به جهت ارتباط مستقيمی که با جان افراد دارد، از جمله فعاليت‌هايی است که به طور قطع برای انسجام بيشتر، افزايش قانونمندی و توانمندی فعالان، رشته مهندسی پزشکی و فعاليت‌های حوزه تجهيزات پزشکی به جهت ارتباط مستقيمی که با جان افراد دارد، از جمله فعاليت‌هايي است که به طور قطع برای انسجام بيشتر، افزايش قانونمندی و توانمندی فعالان، پيگيری مصوبات و اجرای هر چه بهتر در راستاي امنيت بيماران، به طور قطع به سازمانی منسجم و پيگير نيازمند است. در اين راستا، وجود سازمان نظام مهندسی پزشکی کشور به عنوان مهم ‌ترين بازوی نظارت و اجرايی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اهميت شايانی دارد. لذا در راستای تحقق اين امر طرح تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی جمهوری اسلامی ايران تقديم ميگردد».

همانطور که اشاره شد در اين طرح که بي سر و صدا به مجلس ارائه شد، اشتباهات املايی و تايپی فراوانی ديده مي‌شود که اين احتمال که ضرب الاجلی برای تهيه آن تعيين شده را بالا مي‌برد. در ادامه نظر خوانندگان را به اهداف جمع آوری و تدوين اين طرح 22 صفحه‌ای جلب مي‌کنيم.

ماده 1- سازمان نظام مهندسی پزشکی جمهوری اسلامی ايران که در اين قانون سازمان ناميده می‌شود سازمانی است مستقل دارای شخصيت حقوقی که به منظور تحقق بخشيدن به اهداف و انجام وظايف مقرر در اين قانون تشکيل می‌گردد.

 تبصره – رشته‌های اصلي مهندسی پزشکی و رشته‌های مرتبط بر اساس ضوابط وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و توسط رئيس سازمان تهيه و به تصويب شورای مرکزی می‌رسد.

 ماده 2- اهداف سازمان عبارتند از

 – تلاش در جهت تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران

– تلاش در جهت تحقق بخشيدن به ارزشهای عاليه اسلام در کليه امور مهندسی و تجهيزات پزشکی

– تلاش در جهت ارتقاء سطح دانش و پژوهشی مهندسی پزشکی و هماهنگی با دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی

– تلاش در جهت افزايش کمی و کيفی توليدات تجهيزات و مصرف پزشکی

– فراهم ساختن زمينه همکاری ميان وزارت بهداشت درمان و وزارت صنعت معدن تجارت و تشکل‌های مهندسی در بخش توليدات تجهيزات پزشکی

– تلاش در جهت حفظ و حمايت از حقوق بيماران در برابر شاغلان حرفه مهندسی پزشکی و بستر سازی جهت آگاهی بيماران از تجهيزات پزشکی استفاده شده

– حفظ و حمايت از حقوق صنفی شاغلان حرفه مهندسی و تجهيزات پزشکی

– تلاش در جهت ايجاد بستر مناسب براي اشتغال زايی فارغ التحصيلان مهندسين پزشکی و متخصصين اين رشته

– تلاش در جهت همکاری هر چه بيشتر شاغلين حرفه مهندسی پزشکی با دستگاه‌های اجرائی دولتی در رفع محروميت‌ها و توزيع يکسان تجهيزات و مصرفی پزشکی در تمام شهرها و روستاها

– تلاش در جهت حسن اجرای موازين و مقررات و قوانين مربوط به امور مهندسی پزشکی

————————————————————————————————-

پس از رسانه‌ای شدن خبر وصول اين طرح در مجلس و در گير و دار موج پنجم کرونا، بسياري از اعضای جامعه مهندسی پزشکی کشور در شبکه‌هاي مختلف مجازی و در قالب جلسات گوناگون به اظهار نظر درباره اين طرح پرداختند. آنچه در ادامه می‌خوانيد ماحصل نظرات مطرح شده‌ است در يکی از همين جلسات هم انديشی است که با حضور تعدادی از فعالان شناخته شده حوزه تجهيزات و مهندسی پزشکی برگزار شد.

 خانم غزاله شهسواری فارغ التحصيل مهندسی پزشکی که مجری اين جلسه بود در شروع صحبت‌ها سه پرسش را مطرح کرد. 

-1 اين نظام مهندسی پزشکی چه مزايايی براي رشته مهندسی پزشکی دارد؟

-2 آيا بايد از ورود رشته‌های ديگر جلوگيری شود؟

-3 چه کسانی بايد اين نظام را اداره کنند و لزوم اداره اين سازمان بر چه اساسی است؟

آقاي مهندس نوادر مسئول مهندسی پزشکی بيمارستان دزفول عنوان کرد: اين طرح مي‌تواند نقش پدر رشته ما را داشته باشد و بايد از ورود رشته‌هاي ديگر جلوگيري کرد و نيز مشخص شود اين نظام مهندسی پزشکی است يا نظام تجهيزات پزشکی. اين دو مقوله جدا ازهم شمرده مي‌شوند. نوشتار ضعيف يکي  از ويژگی‌های متن دريافتی است و نيز کپی برداری از سازمان نظام پزشکی که جداسازی گرايش را در آن اعمال کرده‌اند از ديگر اشکالات آشکار اين متن است.

آقاي مهندس سلوکی مديرعامل شرکت فراز آباديس در خصوص  اين سؤال که نظام مهندسی پزشکی چه کارکردی در ساماندهی و ارتقا‌ء جايگاه صنف تجهيزات پزشکی و نيز در نظام سلامت خواهد داشت عنوان کرد: در اين سال‌ها رشته مهندسی پزشکی جايگاه ويژه‌ای نداشته و جايگاه آن دست کم گرفته شده است. اميدواريم اين طرح با هدف گذاري درست، به ثمر بنشيند. افرادی که اين طرح را تنظيم کرده‌اند اطلاعاتي در مورد جامعه مهندسی پزشکی نداشته‌اند بنابراين جامعه مهندسی پزشکی با جامعه تجهيزات پزشکی در هم مي‌آميزد که جاي گلايه  دارد.

اقاي شيرکمند مديرعامل شرکت پارسيان طب پژوهش نظر خود را در قالب اين پرسش مطرح کرد که آيا تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکي توسط انجمن، پيگيري و پيشرفته است؟ يا در واقع فقط به اسم آن‌ها بوده است. اينکه دوستان ما نقشی در تدوين و ارائه موضوع  به صحن مجلس نداشته‌اند آرامش خاطر مي‌آورد زيرا اينقدر متن ضعيف و پر از اشتباهات املايی و انشائی است که به هيچ وجه در شأن کساني که مهندسی پزشکی خوانده‌اند نيست.

از دکتر خطيبی عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و نائب رئيس انجمن صنفی پيمانکاران هم خواسته شد تا نظر خود را در خصوص تشکيل نظام مهندسی در حوزه فعاليت خود و تفاوت آن با انجمن را عنوان کند و اين موضوع که چرا تشکيل سازمان در پيشبرد اهداف مؤثر است؟ دکتر خطيبی در پاسخ گفت: وجود يک قانون مصوب در مجلس به شما جايگاه قانونی بهتری در مقايسه با انجمن‌های صنفی مي‌دهد تا بتوانيد حرفتان را به گوش حکومت و دولت برسانيد و جايگاهی قانونی داشته باشيد.

در ادامه مهندس طيبی عضو هيات مديره انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی گفت: اگر نظام تشکيل شود بسيار خوب است. ابتدا بايد توجه کرد که مهندسی پزشکی شامل حوزه آموزش، توليد تجهيزات، خدمات پس از فروش و مهندسی بالينی که در بيمارستان است مي‌شود. مشکل از اين قرار است که وزارت بهداشت به عنوان مصرف کننده، متولي واردات و توليد، خودش در نقش مصرف کننده خدمت و رگولاتور، مجری و ناظر است و در نظام پزشک سالار حرف همکاران ما به جايی نمي‌رسد.

مهندس رحمانی مسئول فنی تجهيزات پزشکی بيمارستان آراد هم اظهار داشت: تاريخ چهاردهم مرداد ماه اين طرح مطرح شد و از مهندسی پزشکی به عنوان بازويی براي وزارت بهداشت نام برده شد و از دستاوردهای مهندسی پزشکی تنها به توليد اشاره شده، در حالي که مهندسی پزشکي در بسياری موارد ديگر نيز کارکرد‌های اساسی دارد. مهندسی پزشکی جامع‌تر از تجهيزات است ولی در اينجا تنها نقطه قوت، تجهيزات بوده است در حالی که ايمنی و نکات بسيار زياد ديگری هم هستند که بايد عنوان ‌می‌شدند.

مهندس مسعود عرفانيان عضو هيات مديره اوزان ادامه داد: خلاصه صحبت‌ها تا اينجا به اين گونه بوده که  به هر دليل و از طرف هر منبعي، اين طرح در هر حال اکنون به مجلس ارائه شده، پس اين سير و روند شروع شده و اميدواريم ادامه پيدا کند زيرا اگر ما درست نقش آفريني کنيم اين طرح مي‌تواند از بار مشکلات کاسته و ايراداتي که مهندسی پزشکی و تجهيزات پزشکی در کشور دارد را سامان دهد. ساماندهي نقطه نظرات هم بايد به شکلي انجام شود تا بتواند در جايی مانند مجلس شورای اسلامی قابل ارائه باشد و اصلاحات را به درستی جا بيندازد و نيز بتواند در مقابل هر نوع خطا و مشکل سهوی واکنش نشان دهد تا آن مشکل ادامه دار نشود. فضای اصلاح قانون پيچيده‌تر از تدوين قانون است پس هوشياری، کنش و واکنش‌هاي به جا و به موقع ما را مي‌طلبد و بايد آن را به سمتی که می‌خواهيم هدايت کنيم تا در نتيجه، ساختاری شکل بگيرد که بتواند نقطه نظرات و ارزيابی همه دوستان را به شکل سازماندهی شده جمع آوری کرده و پس از اصلاح و ارزيابی آن را ارائه کند.

عرفانيان در ادامه افزود: شأن و منزلت مهندسی پزشکی در نظام سلامت تعريف نشده و اقدام موثري هم براي به دست آوردن شأنيت آن انجام نشده است. بايد جوري حرکت کنيم که در گام نخست اجازه ندهيم کساني که ناآشنا هستند رفتاری ناآگاهانه و اشتباه انجام دهند. در گام دوم هم بايد دقت کنيم تا به کساني که ‌مي‌خواهند در اين عرصه براي خود سفره‌ای بزرگ پهن کنند اجازه ورود ندهيم  زيرا پيش رفتن و بزرگ شدن اين عده به معناي سر خم کردن در مقابل افراد غير قابل قبول است. در حقيقت بايد بتوان اين افراد سودجو را حذف کرد تا افرادي که مهندس پزشک و دلسوز هستند بتوانند فضا را به حالتی مطلوب برسانند و نشان دهند اين رشته و علم چقدر می‌تواند در بهبود کيفيت و سلامت زندگي مردم مؤثر باشد.

خانم مهندس اسدالهی مجری سلامت شبکه قزوين نيز ديدگاه‌های خود را چنين عنوان کرد: اين طرح يعني تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکي در واقع برای متحد شدن و حل مشکلات موجود است ولي نبايد انحصار صورت بگيرد. اينجا بايد از تمام طيف‌ها حضور داشته باشند و نقطه نظرشان را بگويند تا جمع‌بندی کلی صورت بگيرد. اينکه اتاق فکری تشکيل شود خود اتفاق زيبايی است.

دکتر خطيبي مجددا وارد بحث شد و توضيح داد: قانون مصوب مجلس قانونی کلي است که در حد سی تا پنجاه بند است و بقيه موارد به آيين‌نامه‌های اجرايی ارجاع داده می‌شود که توسط وزارت خانه متبوع نوشته می‌شود و در هيات دولت مصوب می‌شود.

عرفانيان پرسيد: نحوه انتخابات و تعيين انتخابات در سازمان به چه شکل است و چقدر دموکراتيک است؟ همکاری دوستان در انتخاب افراد چه ميزان مي‌تواند مؤثر باشد؟

خطيبی در پاسخ به پرسش عرفانيان گفت: در همه قوانين انتخاباتی يک هيات اجرايي چيده مي‌شود که نامزدها را براساس صلاحيت  انتخاب مي‌کند و دموکراسی هم رعايت می‌شود و انتخابات سالمی شکل مي‌گيرد و همچنين هيات نظارت بر انتخابات نيز وجود دارد. هرجا ابهامي در قانون بود وزير مربوطه نظرش صائب بر همه ‌چيز است. آيين‌نامه اجرايی را  وزارت ‌خانه تهيه می‌کند و بعد مورد تأييد هيات وزيران قرار مي‌گيرد و در نهايت  لازم‌الاجرا می‌شود.

خانم مهندس صدري دانش آموخته مهندسي پزشکي يادآور شد که جامعه، مهندس پزشک را فردي تعميرکار می‌داند که اين موضوع در اين طرح نيز به چشم می‌خورد و صرفاً يک توليد کننده ذکر شده، ولی حوزه‌های ديگري هم هستند که برای فعاليت در آن‌ها مشکلات زيادي وجود دارد. پس بهتر است که پيش‌نويس اين طرح توسط افرادی که از دل و جان همين رشته هستند و اشراف کاملی به اين حوزه‌ها دارند نوشته شود.

عرفانيان در ادامه پرسشي مطرح کرد: با توجه به اين ‌که اختصاص تمام بودجه‌ها، مديريت‌ها و منابع و مصارف نظام سلامت در وزارت بهداشت طراحي مي‌شود و شکل ‌می‌گيرد آيا امکان پذير است که در واقع مرجع دولتی و حاکميتی ارشد سازمان نظام مهندسی پزشکی جايی غير از وزارت بهداشت، مثل وزارت صمت باشد؟

 مهندس رحمانی پاسخ داد: وزارت صمت با فشارهايی که از سمت وزارت بهداشت وارد می‌شود نمی‌تواند دوام بياورد و به دليل مسئله امنيتی بودن مسئله بهداشت و درمان مردم، قدرت وزارت بهداشت بيشتر است.

مهندس وجداندار مديرعامل شرکت عرشيا گستر درمان گفت: اگر به سيستم وزارت صمت برويم هر زمان وزير صمت قوی باشد می‌تواند نظريه خود را مطرح کند ولي اگر وزارت صمت قدرتمندی نداشته باشيم و وزير بهداشت مقتدر باشد در اين حالت انجمن می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

مهندس سلوکي هم چنين عنوان کرد: وزارت بهداشت مصرف‌کننده تجهيزات پزشکی و مهندسی پزشکی، بايد در رأس تجهيزات پزشکي کشور قرار بگيرد. متأسفانه در ساليان اخير، اداره کل در بحث توليد از حمايت لازم و کافی برخوردار نبوده است زيرا ساخت صنعتی در حوزه تجهيزات پزشکي بايد به وزارت صمت داده شود و با احيا دوباره خروجي داده شود تا بتوانيم اين راهی که  ايجاد شده را درست بسازيم.

————————————————————————————————-

براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين طرح به سراغ آقاي دکتر اکبری، مشاور کميسيون بهداشت و درمان و دبير کميته تجهيزات پزشکی مجلس رفتيم و نظر شخصی وی در مورد اين طرح را نيز جويا شديم.

اکبری در خصوص طرح واصله به کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: بنده کلياتی را در خصوص طرح تشکيل سازمان نظام مهندسی مطالعه کرده‌ام. فارغ از اينکه غلط‌های املايی، نگارشی و تايپی فراوانی در متن اين طرح ديده مي‌شود، پس از بررسی کليت موضوع، به شخصه و به عنوان نظر نهايی با اين کليت مخالف هستم. چرا که از نظر من تمام مواردی که در اين بخشنامه به عنوان اهداف ذکر و معرفي شده‌اند توسط مجموعه‌ای در حال اجرا و انجام است؛ به بيانی ديگر اين موضوع با ساير بخش‌های دولت و ساير مجموعه‌هايی که در سطح NGO در حال فعاليت هستند، تضاد منافع دارد. من با اين کليت مخالف هستم و به نظر بنده اگر قرار بر اين باشد يا به تعبيری ديگر ما به چنين طرح و سازماني نياز داشته باشيم، دو نظام داريم که هر کدام می‌توانند قسمتی از موارد مطرح شده را پوشش دهند؛ يکی نظام مهندسی و ديگری نظام پزشکی. حال اينکه کدام يک از دو مارا بپذيرند و اجازه فعاليت بدهند يک موضوع قابل بحث است.

اما در ظاهر و آن چيزي که به نظر مي‌رسد اين است که موارد مطرح شده، بيش از حد و همچنين به صورت کلی نوشته شده‌اند؛ عباراتی مانند «تلاش برای تحقق بخشيدن به ارزش‌های عالی در کليه امور مهندسی و تجهيزات پزشکی»، «تلاش براي ارتقای سطح دانش در جهت افزايش کيفی- کمی توليدات تجهيزات پزشکی».

از مواردی که براي شخص من سؤال برانگيز بود اين بود که چرا مي‌خواهند بين وزارت بهداشت و وزارت صمت و ساير تشکل‌ها يک زمينه همکاری فراهم کنند؟ بحث حمايت از حقوق مهندسان پزشک و همکاران شاغل در اين صنف نيز به همين صورت است. من فکر می‌کنم اين عمل، کاری تکراري است و اساساً مشکلی از مشکلات اين حوزه کم نمي‌کند و من قطعاً هزينه‌های بيشتری نسبت به ساير هزينه‌هايی که در حال حاضر در مرحله اجراست، متصور می‌شوم.

رأی آوردن اين طرح در مجلس را امری بعيد می‌دانم. اگرچه من از نظر نمايندگان مجلس اطلاعي ندارم اما به عنوان يک مشاور و يک عضو بسيار کوچک، مخالف اين طرح هستم و فکر می‌کنم که در ميان اهدافي که مطرح شده، اهداف جديد زيادی ديده نمی‌شود که برای مثال بگوييم اين اهداف تا به حال وارد مرحله عملياتی نشده‌اند و نياز به ايجاد سازمانی جديد است تا بتوانيم اين کارها را انجام دهيم و به اين اهداف برسيم.

————————————————————————————————-

مهندس طهماسبی عضو هيات موسس انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور هم در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه درباره وصول اين طرح به مجلس نظر خود را چنين عنوان کرد: با تلاش‌هايي که همه دوستان انجام داده‌اند به صورت تدريجی يکی از آرزوهای همکاران حوزه مهندسی پزشکی براي تشکيل نظام مهندسی پزشکی در حال نتيجه دهی و به ثمر نشستن است.

در طول چند سال گذشته، ما انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی کشور را با ديد سازمان نظام مهندسی پزشکی تاسيس کرديم و پيگير امور بوديم. در طی سال‌هاي اخير از طريق مجلس، وزارت بهداشت و سازمان‌های مختلف نيز همواره پيگير بوده‌ايم تا نظامی واحد شکل بگيرد. شکر خدا اين تلاش‌ها کم کم به بار نشسته و خواهشی که از شما دارم اين است که بتوانيم از توان رسانه‌ها برای منعکس کردن موضوع، تجميع نظرات متخصصين چه در بحث مهندسی پزشکی و چه در بحث وزارت خانه‌های موجودی که از آن‌ها استعلام شده، استفاده کنيم.

به نظر من اين موضوع نيازمند اتحاد است تا به اميد خدا بتوانيم اين بحث را که به نوعي در جهت ارتقای جايگاه مهندسی پزشکی بسيار تاثيرگذار است و براي احقاق حقوق همکاران مهندسی پزشکی بسيار ضروری است را به ثمر بنشانيم.

من هم به عنوان همکار در انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی مديريت اين فرآيند را عهده دار هستم و مدام پيگير انجام هماهنگی‌های اين موضوع هستم. اميدوارم که بتوانيم از طريق ماهنامه و ساير رسانه‌ها، بحث تبليغات، نظرسنجی و به طور کلی بازتاب اين خبر را به طور گسترده داشته باشيم.

از آنجا که موفق به گفت‌وگو با آقای مهندس مسلمی، رئيس انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی کشور نشديم در پايان اين گزارش، توجه خوانندگان را به مصاحبه‌ای که وی با باشگاه خبرنگاران پويا انجام داد جلب می‌کنيم.

مهندس مسلمی در اين گفت‌وگو، از اعلام وصول طرح تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی خبر داد و گفت: يکی از اهدافی که در اساس ‌نامه انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکی مطرح شده بود، تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی بود که هدف از تشکيل اين سازمان، سر و سامان دادن به نيروهای انسانی و ضوابط حوزه تجهيزات پزشکی است.

وي افزود: در چند دوره مجلس، براي تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی رايزنی شده بود که به نتيجه‌ای نرسيد و طرح تشکيل اين سازمان در مرداد ماه سال جاری در مجلس يازدهم اعلام وصول شده است؛ البته مجلس اشکالاتی را به اين طرح وارد کرده است. بنابراين انجمن متخصصين تجهيزات پزشکی کشور کارگروهی را مشخص کرده که طي چند روز آينده اين اصلاحات انجام و سپس به مجلس تقديم شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که تشکيل سازمانی مجزا برای مهندسان تجهيزات پزشکی چه سودی برای مردم دارد، چنين عنوان کرد که نظارت بر کيفيت تجهيزات پزشکی توليدي يا وارداتي و ارزيابي و نظارت بر نگهداری اين تجهيزات در مراکز تشخيصی درماني ازجمله اقداماتی است که مي‌تواند بر عهده اين سازمان قرار بگيرد تا کيفيت اين محصولات ساماندهی شود. همچنين بازآموزی و رتبه بندی مهندسان پزشکی می‌تواند منجر به افزايش کيفيت ارائه خدمات به مردم شود.

مسلمی ادامه داد: سازمان مهندسی تجهيزات پزشکی يک نهاد غيردولتی خواهد بود اما حاکميت از طريق تدوين قانون مي‌تواند به آن قدرت بدهد؛ يعني دولت می‌تواند بخشي از وظايف نظارتی را به اين سازمان محول کند. برای مثال، مي‌توان نظارت بر کيفيت محصولات و بازار عرضه، قيمت گذاری و تعيين تعرفه خدمات مرتبط با تجهيزات پزشکی را به اين سازمان واگذار کرد که اين مسئله در اهداف طرح نيز آمده است.

رئيس انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی کشور در خصوص اين که واگذاری برخی وظايف از جمله وظايف نظارتی به سازمان‌های صنفي، باعث ايجاد تعارض در منافعی مي‌شود که اغلب به زيان مردم است گفت: تعيين اين مسئله که سازمان نظام مهندسی پزشکی چه بخشي از وظايف را بر عهده خواهد گرفت منوط به تصميم مجلس شورای اسلامی است. يکی از چالش‌هايی که سازمان‌های مربوط به يک صنف دارند، بحث تضاد منافع است که ممکن است اتفاق بيفتد و بايد در تدوين نهايی اين طرح، مسئله تعارض منافع به خوبی پيشبينی شود و محدوده کاری و عملکردي سازمان نظام مهندسی تجهيزات پزشکی مشخص شود چرا که اگر وظايف اين سازمان به خوبی تبيين نشوند، شاهد بروز مشکلاتی نظير آنچه در سازمان‌های صنفی ديگر رخ می‌دهد خواهيم بود.

وي اذعان داشت: اگر اعضای يک سازمان صنفی خود در بخش خصوصی منافعی داشته باشند، نمی‌توانند تصميم‌گيری يا نظارتی بدون تعارض منافع داشته باشند که اين امر منجر به نارضايتی مردم خواهد شد. با توجه به اين ‌که هنوز جلساتی براي کارشناسی جزئيات طرح تشکيل سازمان نظام مهندسی پزشکی برگزار نشده است اختيارات اين سازمان هنوز مشخص نيست و البته مواردی مانند تعارض منافع بايد در اين جلسات به دقت مورد بررسی قرار گيرند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور