آخرین خبر

از دولت تا دانشگاه سال نو؛ ایده‌ها و راهکارها

بهار فصل نو شدن و تغییر، دور ریختن چیزهای دست و پا گیر، شوق تمیزی، پاکیزگی و زیبا‌سازی، ترک عادت‌ها و رفتارهای بازدارنده و زمان نوجویی، خلاقیت و شادی است. ما انسان‌ها‌‌ تک تک و در جمع خانواده و اداره و شهر و کشور همه با هم در آستانه بهار آماده تحول می‌شویم و انگیزه پیدا می‌کنیم برای سامان دادن بهتر کار و زندگی، حالا در آغاز سال ۱۴۰۱ با گوشه چشمی به پشت‌‌سر می‌دانیم که چه چیزهایی را باید دور بیاندازیم و چه چیزهایی را بسازیم.
با یادآوری درد و رنجی که جامعه ما از کرونا برد و آسیب‌هایی که کادر درمان دید، می‌دانیم که باید خرافه، تعصب، جهل و خودرایی را از حوزه سلامت دور کنیم و به جای آن، رفتار مسئولانه، پاسخگو و شیوه‌های دانش بنیان را بنشانیم.
می‌دانیم که غیر شفاف بودن فساد می‌آورد؛ که آورده است و خانواده بزرگ تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی نیز از این رهگذر متحمل آسیب‌ها و زیان‌ها شده است. بیائید فضای کسب و کار، مدیریت و نظارت در حوزه سلامت را شفاف کنیم. خوشبختانه به تازگی دولت برای مجوزها و برخی کارها سامانه‌ای راه اندازی کرده که به شفاف‌سازی کمک می‌کند. طرح اعلام حقوق و مزایای همه دولتی‌ها و کسانی که از بودجه عمومی حقوق دریافت می‌کنند؛ هم اقدامی دیگر در این راستاست. امیدوار باشیم که این رویه به حوزه‌های دیگر دستگاه‌های دولتی و حتی خصوصی راه پیدا کند. اول سال است، جشن نوروز است، بگذارید فقط حرف‌های خوب بزنیم.
جای دیگری که نیاز به بازبینی و نوجویی دارد، سبک و محتوای آموزش رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه هاست. به نظر می‌رسد، درس‌ها، کارگاه‌ها، کارآموزی‌ها و پایان نامه‌ها باید قدری تغییر کنند و با دانش و فناوری روز سازگار شوند، شیوه‌های تدریس به روزتر، پویاتر و کارآمدتر شوند. نه این که استادان با سابقه را کنار بگذاریم و بخواهیم با جوانگرایی؛ مشکل را حل کنیم. باید با نوگرایی و پویایی و مشارکت دادن دانشجویان در ایده پردازی و نظرخواهی از مراکز درمان در نیازسنجی و بومی سازی، طرحی نو در انداخته شود.
دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی پزشکی، باید منبع شناسی و جستجوگری و پژوهش را به درستی دریابند؛ نرم افزارهای تخصصی این رشته را فراگیرند، با مراکز علمی و تخصصی بین‌المللی همکاری کنند و افق بازتری را فراتر از نمره و مدرک در برابر خود ببینند تا فردا در بازار کار، کارآمد ظاهر شوند و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.
چه حرف‌های خوبی زدیم! نه انتقادی کردیم، نه دل کسی را شکستیم. خوب، نوروزتان پیروز!

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور