آخرین خبر

مصاحبه

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ برق تا مهندسي پزشکي، سراسري تا آزاد تفاوت ها در چيست؟

نویسنده: سيده مينا مجابي

 

هادي اميرپور متولد 1366 از شهرستان مراغه است. وي دوران دبيرستان خود را در شهرستان مراغه گذراند و در اولين سال کنکور خود رتبه 229 را کسب کرد. با وجود اينکه علاقه شديدي به رشته کامپيوتر داشت، بنابر اصرار خانواده خود مبني بر انتخاب رشته برق به جاي کامپيوتر، در رشته مهندسي برق گرايش الکترونيک دانشگاه صنعتي اميرکبير ادامه تحصيل داد. پس از آن در کنکور ارشد برق دانشگاه خواجه نصير پذيرفته شد تا در نهايت در سال 1393 در کنکور، دانشگاه آزاد تهران جنوب را به عنوان مبدا ورود به دنياي زيباي مهندسي پزشکي انتخاب کرد. اکنون پس از گذشت دو سال به دليل معادل سازي واحد هاي مشترک، اولين فارغ التحصيل و دانشجوي برتر دوره جديد مهندسي پزشکي دانشگاه آزاد تهران جنوب شد. او همچنان بيشتر زمان خود را به برنامه نويسي و کدنويسي هاي بسيار قوي با کامپيوتر مي گذارند. مهندس هادي اميرپور در دوران دبيرستان هم المپيادي بود و در دانشگاه هواپيماي مدل، خودرو الکترونيکي و… ساخت. چاپ چندين مقاله ISI و شرکت در چندين کنفرانس علمي معتبر در خارج از کشور از ديگر سوابق کاري وي است. در ادامه بيشتر با اين جوان فعال آشنا خواهيد شد.

تفاوت برق و مهندسي پزشکي…
تفاوت مهندسي پزشکي و الکترونيک به نظر من در کاربردي تر بودن مهندسي پزشکي نسبت به الکترونيک در حوزه سلامت است. مثلا حوزه پردازش تصوير در هر دو رشته همسان است اما در مهندسي پزشکي به اصطلاح medical image processing است که اين همان تخصصي تر و کاربردي تر شدن مهندسي پزشکي در حوزه سلامت نسبت به برق را نشان مي دهد.
مهندسي پزشکي رشته اي با طيف گسترده و زمينه هاي کاري بالاست و از سويي با افزايش انواع بيماري ها و از سوي ديگر توجه بيشتر مردم به بحث سلامت، مهندسي پزشکي نياز اساسي آينده مردم و بخش سلامت خواهد بود.

سوابق کاري…
دکتر معتمدي که در آن زمان وزير مخابرات بود استاد راهنماي پروژه کارشناسي مهندس اميرپور بود که با راهنماي هاي وي اين پروژه منجر به ثبت اختراع شد. پس از آن چندين سال مشغول طراحي پروژه هاي امنيت BTS براي همراه اول بود و امروز در حيطه مهندسي پزشکي پروژه ساخت اولين داروخانه هوشمند و هوشمند سازي بيمارستان را طي مي کند.
اميرپور علاقه شديدي به حوزه طراحي و حوزه هاي تخصصي دارد و نکته جالب اين که هر از گاهي براي مصاحبه کاري به شرکت هاي مختلف سر مي زدند تا نيازهاي جامعه مهندسي در حوزه کاري را بهتر لمس کرده و بر توانايي خود بيافزايد.

رابطه علم و صنعت…
به نظر اميرپور اين رابطه بسيار ضعيف است (البته نظر اکثر مهمانان چهره به چهره ما هم همين است). اين به دليل ضعف سيستم هاي مديريتي و کم حوصلگي افراد بوده و متاسفانه اکثرا دنبال کارهاي پر سود کوتاه بازه هستند.
تفاوت دانشگاه سراسري و آزاد از ديدگاه کسي که در هر دو محيط درس خوانده است….
از نظر من متاسفانه کيفيت پايين تر دانشگاه آزاد و علاقه کمتر دانشجويان دانشگاه آزاد نسبت به سراسري مشهود است که البته اين شايد به دليل ورود جديد اين رشته به اين دانشگاه ها باشد. از طرفي در دانشگاه هاي سراسري به ازاي هر درس، دانشجو ملزم به گذراندن کلاس حل تمرين نيز است. در کل ساختار ناقص آموزشي به نسبت دانشگاه هاي سراسري حس مي شود.

توصيه به دانشجويان….
به نظر من دو مدل دانشجو مي توانند فعاليت کنند، دوستاني که به حوزه آکادميک علاقه دارند سعي بر ارتباط با اساتيد داشته و در دوره هاي مقاله نويسي و… شرکت کنند. دوستاني هم که علاقه به بازار کاري دارند دوره هاي تعميرات، کاليبراسيون و… را گذارنده تا هرچه سريع تر وارد حوزه کار مهندسي پزشکي شوند. البته حتما به اين نکته توجه کنيد که دانشگاه ها دانشجو مي پروراند چون دانشگاه ها وظيفه کار ياد دادن ندارد بلکه دانشجو بايد تلاش کند و مشتاق يادگيري آن موارد هم باشد.
اميرپور تا کنون دوره هاي آموزشي متلب را به عنوان مدرس برگزار کرده و تاکيد دارد که نرم افزار متلب به ويژه براي دوستان بيوالکتريک يک نرم افزار حياتي است و هدف وي نزديک کردن افراد به فضاي کاري و مهندسي است.

ادامه تحصيل در خارج از کشور…
به دليل تخصصي شدن کارها، ادامه تحصيل در دانشگاه هاي مطرح دنيا در کشورهاي موفق در حوزه مهندسي پزشکي مثل آمريکا و آلمان از سايرکشورها بهتر است و البته اين نکته را هم در نظر بگيريد که تحصيل در خارج و بازگشت به کشور و خدمت به جامعه يک اقدام ستودني و بزرگ است.
از طرفي دوره ليسانس ايران با ديگر کشور ها حدودا برابري دارد و تفاوت اصلي در ارشد و دکتري مشهود است. لذا ادامه تحصيل در خارج از کشور بعد از کارشناسي کمي بهتر از ارشد است.

علايق شخصي…
برنامه نويسي، پردازش تصوير و ويدئو و تله مديسن سه علاقه من در حوزه کار و مسافرت و هم نشيني با دوستان از علايق زندگي من است.

و در پايان….
از مادر و پدرم، اين همراهان هميشگي که بزرگ ترين همراهان من بودند و در حوزه مهندسي پزشکي از آقاي دکتر اميرآبادي (مدير گروه دانشگاه آزاد تهران جنوب)، خانم دکتر قلعه باغي که حامي و مشوق دانشجويان مهندسي پزشکي هستند و دکتر شمس استاد راهنماي توانمند خود کمال تشکر را دارم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور