آخرین خبر

مصاحبه

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ نگرش صحيح، تلاش و توکل سه فاکتور مهم در مسير موفقيت

نویسنده: سيده مينا مجابي

 

در شماره اسفند ماه با يکي ديگر ازدانش آموختگان مهندسي پزشکي در شهر مشهد به گفتگو نشسته ايم. اميدوارم شما هم از اين مصاحبه  خواندني همچون من لذت ببريد. اين مصاحبه را از زبان مهندس مزروعي مي خوانيم.

بيوگرافي و شرح زندگي
اينجانب الياس مزروعي راد متولد نهم شهريور ماه 1364 در شهر مشهد در خانواده اي متوسط از لحاظ اقتصادي و با پشتوانه غني اعتقادي ديده به جهان گشودم. در سال هاي کودکي در اکثر موارد به علت شرايط کاري پدر، ايشان راکمترمي ديدم. زيرا پدر من سرهنگ بازنشسته ارتش جمهوري اسلامي بود که براي دفاع از تماميت ارضي کشور 8 سال مداوم در جنگ تحميلي عمر خود را سپري کرده است.

دوران تحصيل و  ورود به بازار کار
سال 1382 در رشته رياضي فيزيک در دبيرستان حکمت مشهد موفق به اخذ ديپلم رياضي با معدل 19.38 شدم. سپس در سال 1382 در رشته برق گرايش مخابرات پذيرفته شدم و پس از تمام شدن مقطع ليسانس به کار مشغول و با تعميرات تجهيزات بيمارستاني آشنا شدم.

انتخاب مهندسي پزشکي …
در محيط کار علاقه مند به رشته مهندسي پزشکي که رشته اي به نسبت پويا تر از برق بود شدم و از اين رو در سال 1387 در رشته مهندسي پزشکي گرايش بيوالکتريک پذيرش و همزمان شرکتي را تاسيس کردم که زمينه فعاليت آن تعمير تجهيزات و نگهداشت پيشگيرانه در بيمارستان هاي شهرستان هاي اطراف مشهد بود.

زمينه هاي کاري مهندسي پزشکي …
به نظرمن زمينه هاي کاري جديد در رشته مهندسي پزشکي بيشتر در دو بخش کلي تقسيم بندي مي شود. بخش اول در سطح جهان بررسي روش هاي پردازشي نوين و بهينه جهت تشخيص و درمان بيماري ها و با همين افق بخش دوم به ساخت تجهيزات مدرن و مکانيزه سازي فرايند تشخيص و درمان است. ساخت ربات متنوع درماني، پزشکي از راه دور، تشخيص بيماري هاي گوناگون توسط استخراج ويژگي هاي متنوع مغزي– قلبي– عضلاني و …. را مي توان خط مشي نوين علمي مهندسي پزشکي در جهان دانست.

فعاليت حرفه اي مهندس مزروعي
بنده فعاليت هاي خود را در دو راستا دنبال مي کردم. اول فعاليت هاي پژوهشي که منحصر به چاپ کتاب و تدريس در دانشگاه مي شد. دوم فعاليت هاي اقتصادي در زمينه تعميرات و فروش تجهيزات پزشکي. با هدف اول از سال 1388 مشغول به تدريس شدم و هم اکنون پس از 6 سال تدريس در دانشگاه هاي آزاد مشهد، امام رضا، پيام نور مشهد، موسسه آموزش عالي اسرار، موسسه آموزش عالي سلمان و موسسه آموزش عالي خراسان در حال حاضر عضو هيئت علمي موسسه آموزش عالي خاوران هستم که از بهترين موسسات آموزش عالي کشور با رياست دکتر مباشري است. در سال 1389 شرکت دوم را با هدف نگهداشت پيشگيرانه تجهيزات پزشکي تاسيس و در سال 1390 موسسه آموزشي با هدف آموزش افراد متخصص به دستگاه هاي پزشکي و دندانپزشکي با محوريت ارتباط يا صنعت کشور نيز تاسيس نموده ام و در نتيجه در حال حاضر بخش عظيمي از فعاليت هاي کاري من در دو شرکت خود يعني سينا طب افقوآرمان تجهيز التيام است.

موسسه آموزشي
موسسه آموزش اينجانب در زمينه آموزش 19 دوره نرم افزاري همچون نرم افزار متلب، پروتيوس، آموزش نرم افزار هاي شبکه و….. و 6 دوره سخت افزاري همچون تعميرات تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، خانه هوشمند،تعميرات موبايلو…. فعاليت خود را با کادري مجرب صنعتي با تحصيلات دانشگاهي آغاز کرده است.

رابطه علم و صنعت
رابطه علم و صنعت رابطه تفکر و ابتکار و خلاقيت است. اما اين حوزه در ساليان متمادي در کشور آسيب جدي ديده است. نظام آموزشي از صنايع کشور فاصله گرفته، در نتيجه نمي تواند پاسخگوي نياز دانشجويان و کمک حال صنعت کشور باشد. جهت رشد در اين حوزه کپي برداري از صنايع کشورهاي توسعه يافته و استفاده از روش هاي پردازشي متنوع و نوين دنيا و چاپ مقالات در نشريه هاي آنها نيز نمي تواند کمکي به پيشرفت علمي کشور نمايد. شناسايي نياز روز کشور در بخش صنايع و حل مشکلات صنعتي کشور در حال حاضر و واگذاري آنها با بودجه مناسب دولت به دانشگاه و اعتماد به جوانان اين مرز و بوم جهت دفاع از تماميت علمي و ارزشي کشور تنها راه حل مسئله است.

افق آينده
در حال حاضر بيش از 147 نفر نيروي متخصص به تجهيزات پزشکي را تربيت و آموزش داده و اولين مرکز تخصصي تعميرات تجهيزات پزشکي را در شرق کشور داير نموده ام. علاقه ام به تعميرات  مرا به سمت توليد و بهينه سازي تجهيزات سوق داد و در آينده اي نه چندان دور به توليد تجهيزات کاربردي پزشکي خواهم پرداخت.

کتب چاپ شده
در زمينه پژوهشي موفق به چاپ کتب مدار الکتريکي 1 و 2، سيستم هاي کنترل خطي، نرم افزار متلب، روش شناسي تحقيق در علوم مهندسي و کتاب جامع تجهيزات پزشکي شدم.

تعبيري از موفقيت
به نظر اينجانب موفقيت هر فرد وابسته به قدرت تفکر اوست که پشتوانه اي اعتقادي جهت تعالي آن و تلاش و کوششي روز افزون را مي طلبد. نااميدي و نگراني از آينده سنگ مسير و توکل به خدا و اعتماد به نفس رمز موفقيت است.

ثبت اختراع
رشته مهندسي پزشکي به علت گستردگي حوزه فعاليت بسيار مناسب جهت خوداشتغالي است. تنها کافي است نوع نگاه خود را تغيير دهيد و با رفتن به محيط پزشکي با نگاه مهندسي و چالشي به مسايل بنگريم. با همين نقطه نظر اينجانب موفق به ثبت اختراع گوشي پزشکي بيسيم، سيستم جامع احياءبيمارستاني و سيستم جامع هوشمند بيمارستاني شدم.

نگرش يک مهندس پزشکي موفق …
آينده اين رشته نسبت به بسياري از رشته ها روشن تر است اما اين نکته حائز اهميت است که وابستگي زيادي به خود فرد و نحوه تفکر او دارد و تنها راه موفقيت وابسته به رشته انتخابي نيست. موفقيت واژه اي است با دو منظر اجتماعي و فردي، حوزه اجتماعي همان تعاريف عرفي اقتصادي و شخصيتي است و حوزه فردي ارضاي نيازهاي شخصي و آرامش و رضايت فردي است که اين حوزه نيازمند پالايش روحي و اعتقادي است.

زندگي شخصي
بنده در حال حاضر متاهل و عاشق همسر و زندگي ام هستم و نيک مي دانم خانواده خوب يکي از پتانسيل هاي پرقدرت جهت موفقيت بيشتر است. انسان موفق تک بعدي نيست و رضايت و خوشبختي خانواده خود را مي بايست اولويت مسير زندگيش قرار دهد. محبت و عشق به خانواده مي تواند چنان آرامشي را به دنبال بياورد که در تلاطم اين روزهاي زندگي يادآور عشق و لطف بيکران خداوندي باشد.

موفيت امروز خود را مرهون چه کساني هستيد؟
موفقيت امروز من مرهون گوهرهاي  ارزشمندي همچون پدر و مادر و همسرم است، سپاس از خداوند که همراهان عزيز در اين راه داشتم.

سخن پاياني
متشکرم از شما براي اين مصاحبه و همواره با آغوشي باز آماده خدمت رساني و کمک به دانشجويان و همکاران خود در حرفه مهندسي پزشکي هستم.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور