آخرین خبر

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ دانشجويان و فارغ التحصيل هاي مهندسي پزشکي بايد پويا و هدفمند باشند

نویسنده: سيده مينا مجابي mina.mojabi20@gmail.com

 

در اين شماره به گفتگو با مهندس علي عماري دانشجوي دکتري بيومواد و مدير عامل شرکت پويندگان پزشکي پرديس نشستيم.

مهندس عماري تحصيلات ليسانس خود را در رشته متالورژي دانشگاه شيراز گذراند و از همان سال هاي اوليه دانشگاه، فعاليت علمي و حرفه اي خود را آغاز کرد و به فعاليت در نشريه دانشگاه خود پرداخت. پس از آن با علاقه زياد و تحقيق فراوان به جامعه مهندسان پزشکي (گرايش بيومواد) دانشگاه تهران پيوست و  در حال حاضر پس از يک فاصله ده ساله از زمان اتمام مقطع فوق ليسانس، دانشجوي دکتري دانشگاه شريف است.
تا کنون حدود 17 الي 18 مقاله از اين محقق و پزوهشگر خوش فکر در نشريه هاي معتبر جهاني به چاپ رسيده است.
مهندس عماري با همکاري پژوهشگاه ريز مواد، تاكنون  حدود هجده طرح را به وزارت بهداشت ارائه کرده و در طول شش سال کار خط توليد شرکت پويندگان پزشکي پرديس، محصولات ارتوپدي با کيفيت خوب را در سراسر کشور ارائه مي کند. وي يکي  ديگر از افتخارات بزرگ خود را برنده  شدن درجشنواره شيخ بهايي مي داند.
شرکت پويندگان پزشکي پرديس داراي پژوهشکده بيومواد است که دانشجويان مقطع فوق ليسانس مي توانند از طريق کنکور سراسري به جمع آن ها بپيوندند. مهندس عماري دراين باره اظهار داشت: من معتقدم حلقه واسطه دانشگاه و صنعت، پژوهشکده ها هستند لذا ما دانشجويان را با پروژه هاي مشخص و تعريف شده از ابتداي تحصيل به پژوهشکده وارد مي کنيم.
محصولات اين شرکت که از توليدات کاشتني تجهيزات پزشکي کشور محسوب مي شود به طور کلي به دسته هاي زير تقسيم بندي مي شوند:
General- hand- spine- hip- foot- screw- intramedullary
در ادامه اين گفتگو عماري در خصوص رابطه علم و صنعت اظهار داشت: به نظر من دروس ارائه شده در چارت رشته مهندسي پزشکي کمک موثري به درک بهتر دانشجويان است و دانشگاه ها ارائه کننده مفاهيم اوليه هر رشته اند، اما براي درک بهتر و موفقيت در کار و حرفه مهندسي پزشکي مسلما دانشگاه ها کفايت نمي کند و نياز به پژوهش و فعاليت هاي علمي همچنان وجود دارد. از سوي ديگر دانشگاه ها بايد دو درس با عناوين مهارت هاي زندگي و توجيه طرح هاي اقتصادي را به چارت درسي خود بيافزايند.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا مهندسي پزشکي را براي تحصيل برگزيديد، خاطرنشان ساخت: من در مقطع کارشناسي بر روي استخوان ماهي تحقيقات زيادي کرده ام و پس از آن به انتخاب مهندسي پزشکي بيومواد در مقطع فوق ليسانس پرداختم. اما در حالت کلي از ديدگاه من تمامي رشته هاي مهندسي به همراه هم مفيد و معني پذيرند. مثلا در ساير کشورها مهندسي پزشکي بيومتريال زير شاخه اي از متريال محسوب مي شوند، پس در نتيجه يک مهندس بايد در تمامي حيطه هاي مهندسي دانش و تجربه لازم را داشته باشد. از طرف ديگر همان طور که مي دانيد سه شغل در جهان ستودني و برتر است: وکالت، طبابت، تجارت، که هر سه اين مشاغل در مهندسي پزشکي خلاصه مي شود. لذا به نظر من بهترين رشته تحصيلي مهندسي پزشکي است. به اعتقاد بنده مهندسي پزشکي شغل پربرکت و خدا پسندانه اي است و در واقع مهندسان پزشکي حافظ جان انسان ها هستند. با اين وجود در کشور ما توليد واقعا کار سختي است و موانع زيادي بر سر راه توليدکنندگان وجود دارد، اما مسلما علاقه، سختي اين راه را شيرين مي کند. در نتيجه علاقه و پشتکار و هدفمند بودن براي مهندسان پزشکي رکن هاي اصلي پيشرفت محسوب مي شوند.
وي در ادامه درخصوص مشکل تجهيزات پزشکي کشورنيز اظهار داشت: متاسفانه دانشگاه و صنعت درک متقابل ندارند، در نتيجه بسياري از طرح هاي حوزه تجهيزات پزشکي به ويژه در حوزه بيومواد به مرحله توليد نمي رسد. از طرفي بخش تحقيق و توسعه شرکت ها نيز بسيار ضعيف است و متخصصان ادارات تجهيزات پزشکي ايران اکثرا از ساير رشته هاي مرتبط با تجهيزات پزشکي است تا مهندسان پزشکي.
توصيه من به دانشجويان عزيز اين است كه دانشجويان هرگز نبايد خود را منحصر به مسائل جزئي کنند بلکه اين رشته زمينه فعاليت و پيشرفت گسترده اي دارد که بايد دانشجويان در اين حوزه ها وارد شوند و به کسب تجربه بپردازند. مثلا ما در پژوهشكده،  دانشجويان را با تمامي مراحل کاري و تحقيقي آشنا مي کنيم و تمامي دانشجويان و حتي رتبه هاي برتر مثلا رتبه شش کنکور با جديت و پشتکار بر روي طرح ها و پروژه هاي خود مشغول به فعاليت هستند. از طرف ديگر ما در مراکز علمي بايستي افکار دانشجويان را متمرکزو هدفمند کنيم. به عنوان مثال من  پس از اتمام فوق ليسانس، با وجود داشتن بورسيه تحصيلي از آمريکا ترجيح به ادامه زندگي در ايران و توليد محصولات ارتوپدي در کشور دادم. در نتيجه هرگز از عدم مهاجرت پشيمان نشده ام و همواره خوشحالم که در مسير مورد علاقه خود گام بر داشته ام.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور