آخرین خبر

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ در بازار كار رشته مهندسي پزشكي، همواره فضا براي توسعه علمي و صنعتي وجود دارد

نویسنده: مهندس عليرضا افتخاري

 

در اين شماره، چهره به چهره پيکان را به سمت صنعت چرخانده و با مهندس سيدافشين ناصر صدرآبادي به گفتگو نشسته ايم. مديرعامل شرکت مهندسي پزشکي توسن تجهيز متولد سال 1354 و ورودي سال 1373 مقطع کارشناسي رشته مهندسي پزشکي و جزو دومين ورودي هاي اين رشته در دانشگاه آزاد است. از سال 1374 به صورت نيمه وقت وارد فعاليت تجهيزات پزشکي شده و سال 1377 به صورت مستقل به کمک يکي ديگر از دانشجويان مهندسي پزشکي به نام  مهندس بابک غلامين، شرکت توسن تجهيز را تاسيس کرده است. اين تيم در زمينه طراحي و ساخت تعدادي از تجهيزات بيمارستاني خاص براي اولين بار در ايران، توانسته به موفقيت هاي چشم گيري نايل آيد. جزييات بيشتر در مورد کار و تحصيل را از اين عزيز جويا شديم که ميخوانيد:

چرا رشته ي مهندسي پزشکي را انتخاب کرديد؟

  به دليل علاقه به رشته ي پزشکي و در کنار آن گرايشي که نسبت به حوزه ي برق و الکترونيک داشتم رشته مهندسي پزشکي را که از اين دو نظر کاملا مطابق با ميل من بود انتخاب کردم. در آن زمان بيشتر دانش آموزان و خانواده ها به رشته پزشکي گرايش داشتند و پزشک داراي شأن اجتماعي بالايي بود اما من با توجه به علاقه اي که به رشته هاي فني و مهندسي داشتم ترجيح دادم رشته ي جديد مهندسي پزشکي را که آميخته اي از اين دو حوزه بود، برگزينم.

در مورد سوابق کاري خود توضيح دهيد.
فعاليت کاري من در حوزه مهندسي پزشکي از ترم دوم دانشگاه با حضور در شرکت بقراط آسيم تحت عنوان دوره کارورزي آغاز شد. تا يک سال به اتفاق جمعي از هم دانشگاهي ها بر روي کارهاي تحقيقاتي در حوزه ي توليد چندين دستگاه منحصر به فرد که اين شرکت علاقه مند به توليد آن ها بود به فعاليت پرداختيم. در آن زمان و با تحقيقاتي که انجام گرفت متوجه شديم که توليد چنين دستگاه هايي که تا پيش از آن نيز، در کشور ساخته نشده بود و يا در حد مونتاژ داخل کشور توليد مي شد، کاري ناممکن است. البته اين فعاليت ديد ما را وسيع تر کرد و انگيزه ي کندوکاو و کسب دانش مورد نياز جهت طراحي و توليد دستگاههاي بومي را در ما ايجاد نمود. به ما نشان داد که مباحث دانشگاهي آن چنان که بايد تامينکننده ي نياز علمي ما در حوزه صنعت نيست و بسياري از دروس مورد نياز در حوزه کاري، يا تدريس نمي شد و يا به حد کافي به آن پرداخته نمي شد. در نتيجه باعث شد که خود در آن زمان با اشتياق، مباحث مورد نياز حوزه صنعت را از منابع ديگري کسب کنم و در کلاس هاي درسي سودمند ديگر نيز به صورت دانشجو آزاد شرکت نمايم. نتيجه ي اين تلاش با تاسيس شرکت توسن تجهيز در سال 1377 به ثمر نشست.

کمي در خصوص شرکت توسن تجهيز توضيح دهيد.
همانطور که گفتم شرکت توسن تجهيز در دوران دانشجويي، تيرماه 1377 تاسيس شد و بخش کنترل عفونت را به عنوان حوزه ي فعاليت خود مشخص کرد. انگيزه تاسيس اين شرکت، نياز مبرم بخش پزشکي و بيمارستاني به تجهيزات مناسب در بخش کنترل عفونت به دليل خلا موجود و يا بي کيفيت بودن اين تجهيزات در بيمارستان ها بود. شرکت توسن تجهيز کار خود را در بخش طراحي و توليد با دو دستگاه آندوسکوپ شوي که براي اولين بار در ايران ساخته مي شد و دستگاه  لگن شوي آغاز کرد و امروز پس از 16 سال تلاش و تجربه راه خود را  در حوزه طراحي و توليد تجهيزات پزشکي، با توليد قريب به 1600 دستگاه ادامه داده است. اگرچه ايجاد فرهنگ استفاده از دستگاه هاي کنترل عفونت که پيشتر در بيمارستانها به چشم تجهيزات کم کاربردو فانتزي و يا شايد  کم اهميت ديده مي شد مشقات فراواني براي ما در پي داشت، اما با هموار کردن چنين مشکلاتي توانسته ايم در تمامي نقاط کشور به فروش و سرويس دهي بپردازيم و به نامي آشنا در اين حوزه بدل شويم. دستگاه هاي شوينده و ضد عفوني کننده مانند دستگاه شوينده ست هاي ابزار جراحي، آندوسکوپ شوي، لگن شوي و… و همچنين تجهيزاتي نظير دستگاه امحاي زباله، دستگاه کاور کفش اتوماتيک، ظروف کاغذي يک بار مصرف ضد آب مانند لگن زير بيمار، لوله ادرار و رسيور به همراه دستگاه خرد کن اين ظروف و چندين و چند دستگاه ديگر از توليدات ما به شمار مي آيند که بسياري از اين تجهيزات براي اولين بار در کشور توليد شده اند. اخيرا نيز بر روي سيستم هاي اتوکلاو کلاس بي، پالس وکيوم و اتوکلاو پلاسما کار مي کنيم و اميدواريم بتوانيم با همکاري يک شرکت آلماني اين سيستم ها را به مرحله ي توليد برسانيم.
اخذ استانداردهاي لازم کيفيت در حوزه تجهيزات پزشکي و علامت CE   براي صادرات اين تجهيزات از ديگر دستاورد هاي اين شرکت است. همچنين ثبت شرکت توسن تجهيز در بنياد نخبگان به عنوان يک شرکت دانش بنيان از ديگر دستاوردهايي است که در سايه توسعه و ترويج استفاده از دانش داخلي در راستاي طراحي و توليد حاصل شده است.

وضعيت بازار کاري را در رشته مهندسي پزشکي چگونه مي بينيد؟
به اعتقاد من بازار رشته مهندسي پزشکي به گونه اي است که يک فرد تحصيل کرده با علم و تحقيقات لازم در اين زمينه مي تواند در حوزه مورد علاقه خود به طور تخصصي حاضر شده و به فعاليت بپردازد. چون اساسا اين رشته، رشته اي پويا و با پيشرفتي روزافزون است همواره فضا براي توسعه ي علمي و صنعتي آن وجود دارد. اگر چه در حيطه فعاليت ما، در برخي مقاطع زماني سياست هاي درآمدزايي بيمارستان ها در جهت خريد تجهيزاتي است که سود آوري براي مراکز داشته باشد و اين امر مانع از خريد تجهيزات کنترل عفونت مي شود در کنار معضلاتي نظير تحريم ها که تهيه قطعات مرغوب را در بازار داخلي بسيار سخت و زمان بر مي کند کار را با مشکلاتي مواجه مي کند اما با اين وجود فضا براي کار و فعاليت در رشته ي مهندسي پزشکي همواره باز است.

ارتباط ميان علم و صنعت در اين رشته را چگونه مي بينيد؟
در حال حاضر گروه هاي دانشجويي فعاليت خوبي در حوزه ي تحقيقاتي دارند و حتي پيرو ارتباط با مراکز صنعتي، بر روي پروژه هاي بسياري در جهت بومي سازي تجهيزات پزشکي کار مي کنند که حاصل اين تحقيقات و پروژه ها را مي توان به صورت نمونه هاي قابل عرضه در نمايشگاه ها ديد. اما واقعيت امر اين است که تعداد کمي از اين نمونه ها به توليد انبوه مي رسند و بسياري از طرح هاي خوب دانشجويي به دليل عدم اختصاص بودجه لازم و امکانات توليد، چه در بخش توليد نمونه اوليه و چه در بخش صنعتي سازي، اين فرصت را نمي يابند.

کمي هم از زندگي شخصي و خانوادگي خود براي ما بگوييد.
سال 1379 ازدواج کردم و در حال حاضر صاحب سه فرزند هستم. خدا را شکر از زندگي خود راضي هستم.

چه توصيه اي براي دانش آموختگان اين رشته و کساني که به تازگي مي خواهند به اين رشته وارد شوند داريد؟
در حال حاضر تعدادي از دانشجويان تنها به دنبال کسب مدرک هستند و بدون علاقه و انگيزه ي لازم به تحصيل مي پردازند بنابراين تشويق اين عزيزان به فعاليت و کار در حوزه هاي علمي و صنعتي کاري مشکل است. اما به نظر من کساني که با علاقه وارد اين رشته شده اند و مي خواهند در آينده در راستاي آن به فعاليت بپردازند بهتر است از همان ابتداي تحصيل در حوزه مرتبط با رشته و علاقه خود مشغول به کار شوند. اين توصيه يک تجربه بسيار خوب است که هم اکنون اکثر دوستان فعال در اين صنعت آن را تاييد مي کنند. به اعتقاد من دوران دانشجويي فرصت خوبي براي پرورش استعداد هاي دروني و هم راستا کردن اين استعدادها با علومي است که کسب مي شود و اين ها همه در کنار مزيت فعاليت تجاري در بازار کار، چه در بخش واردات و بازرگاني و چه در بخش توليد و طراحي و حتي تحقيقاتي است.

سخن پاياني…
در کل لازم مي دانم از تمامي کساني که ما را در راستاي تحق اهدافمان و به ثمر نشستن تلاش هايمان ياري کردن تشکر کنم. تجربه ي خوب حضور و فعاليت دانشجويي در شرکت بقراط آسيم، علي رغم تمامي مشکلات زمان خود، دوستاني در سطوح علمي و فني مختلف براي ما باقي گذاشت که مهم ترين آنها دوست و شريک خوبم بابک عزيز است و در آخر نيز از همسرم که از دوران سخت دانشجويي تاکنون به عنوان يار و همراهم نقش هميشگي و پررنگي در موفقيت من داشته است تشکر و قدرداني مي کنم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور