آخرین خبر

مهندسی پزشکی

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ کار آموزي رشته مهندسي پزشکي را بايستي جدي تر گرفت

نویسنده: سيده مينا مجابي mina.mojabi20@gmail.com

 

 در اين شماره با دکتر ياسمن زندي مهران يکي از دانش آموختگان مهندسي پزشکي که در حال حاضر به عنوان مدير عامل شرکت بين المللي ساين تک (Sciene Tech) و استاديار و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي گروه مهندسي پزشکي و الکترونيک مشغول است به گفتگو نشستيم.

او در سال 1363 در تهران متولد شد. در دوره دبيرستان بر اثر صحبت با يکي از متخصصان ليزر که تازه از امريکا به ايران آمده بود تصميم به تحصيل در رشته مهندسي پزشکي گرايش بيوالکتريک که کاربرد رشته الکترونيک در پزشکي است گرفت. در نتيجه در طي تحصيل در اين رشته همواره با هدف انجام فعاليت هاي فني و توليدي به پيش رفت. با اين رويکرد در طي دوره کارآموزي در يک شرکت معتبر که اولين واردکننده دستگاه ليزر در ايران بود و سپس در يک بيمارستان مشغول به کار شد.
ياسمن زندي مهران پس از اتمام کارشناسي، بلافاصله تحصيلات خود را  در اين رشته در مقطع کارشناسي ارشد و سپس دکتري ادامه داد و در سال 1386 در مقطع دکتري تدريس در گروه مهندسي پزشکي و الکترونيک را آغاز کرد. نهايتا سال بعد به عضويت هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد يادگار امام در آمد. نتيجه ورود به مقطع دکتري، پيوست به يک استاد برجسته، دکتر پروفسور فيروزآبادي به عنوان استاد راهنما بود. وي در تز دکتري خود بر روي مسئله ارتقاي دستگاه نوروفيدبک و کنترل مغز پرداخت. اين دستگاه با ارسال سيگنال هاي مغناظيسي بسيار ضعيف و ايمن به بيمار، نقاط ضعف دستگاه نوروفيدبک را برطرف مي کند. خانم دکتر در تز خود بر روي يکي از مشکلات بزرگ اين تکنيک يعني وابستگي زياد به هوش و اراده بيمار و همچنين تعداد جلسات زياد درمان تحقيق کرد. نهايتا براي اولين بار در دنيا موفق به پياده سازي همزمان نوروفيدبک تلفيقي با تابش امواج مغناطيسي شد و اين تکنيک جديد را NEURO-LSELF نامگذاري کرد. نتايج اين تز روي افراد سالم به منظور افزايش توجه بررسي شد و در مرحله اول نتايج موفقيت آميز بود. اين پژوهش منجر به چاپ چهار مقاله ISI و علمي پژوهشي بسيار معتبر توسط خانم دکتر شده است.
اين دانش آموخته مهندسي پزشکي همچنين از سال 1385 در زمينه هاي مختلف کاري مهندسي پزشکي از جمله ناظر فني-حضور در بخش توليدات– انجام امور فني دستگاه ها و… مشغول به کار شد و به کسب تجربه و آشنايي با محيط کار پرداخت.
در نهايت به تازگي در سال 1394 به همراه تيمي از همکاران خود شرکت ساين تک
( Sciene Tech) را با هدف بومي کردن اين دانش تاسيس کرد که در انتها به آن خواهيم پرداخت.

مهندسي پزشکي و زندگي خانم دکتر
علاقه شديد خانم دکتر به مباحث اين رشته منجر به انتخاب اين رشته شده است. در حال حاضر مهندسي پزشکي به گفته او وضعيت مناسبي براي بازار کار در ايران دارد اما متاسفانه عمده اين فعاليت ها در بخش  BUSINESS است و شايد اين به دليل حضور زياد دلالان و واسطه ها در اين صنف است.
خانم دکتر در خصوص وضعيت دانشگاه ها اين چنين مي گويد:
متاسفانه به دليل نبود رابطه درست و کاملي ميان دانشگاه و صنعت، دانش عملي مناسبي وجود ندارد. شايد براي پيشرفت اين ارتباط با دانشجويان، نياز باشد که چارت درسي عملياتي تري براي اين رشته به خصوص در گرايش بيوالکتريک طراحي شود چون متاسفانه آن طور که بايد اطلاعات عملي مورد نياز يک مهندسي پزشکي براي ساخت يک دستگاه در سيستم آموزشي وجود ندارد. اين مشکل به وسيله تلاش دانشجويان و حضور فعال آنان به عنوان کار آموز در شرکت ها و بيمارستان ها کمي بر طرف خواهد شد.

زندگي شخصي
بي شک اگر بارها به مرحله انتخاب زمينه کاري و رشته تحصيلي برگردم باز هم انتخاب من مهندسي پزشکي خواهد بود. در طي تمامي مراحل تحصيل، بنده با علاقه شديدي اين رشته را ادامه دادم و حتي مشوق خانواده و اقوام شدم که در حال حاضر خواهرم هم در مقطع دکتري مهندسي پزشکي دانشگاه امير کبير مشغول به تحصيل است.
ازخانم دکتر خواستم در موارد زير هم نظر خودش را براي آشنايي هر چه بيشتر دانشجويان ارايه کند:

اهميت زبان انگليسي
مسلما زبان به عنوان ابزار ارتباطات از اهميت ويژه اي برخوردار است و زبان انگليسي به عنوان يک زبان بين المللي و مشترک اهميت بسيار بيشتري به خصوص در رشته هاي پزشکي و مرتبط با علوم پزشکي دارد.

زبان هاي برنامه نويسي
دانستن پايه براي زبان هاي برنامه نويسي در حالت کلي لازم است و نوع زبان خيلي اهميتي ندارد. به عبارت ديگر اگر کسي الگوريتم نويسي را بداند يادگيري دستورات زبان بسيار ساده است. بنابراين يادگيري الگوريتم برنامه نويسي مفيد است نه شناخت تک تک زبان هاي سي پلاس پلاس- سي شارپ و … همچنين دانستن و آشنايي با محيط هاي متلب – ويژال استوديو و… مي تواند راه گشا باشد.

تحصيلات آکادميک
از نظر من، مقطع تحصيلي کارشناسي براي ورود به بازار کار کافي است. ادامه تحصيل به افزايش سطح علمي و ورود به مباحث به روز دنيا کمک مي کند در غيراين صورت هيچ الزامي در ادامه تحصيل وجود ندارد. ادامه تحصيل کاملا به هدف فرد بستگي دارد. البته من همواره به دانشجويان علاقه مند به اين رشته توصيه مي کنم که ادامه تحصيل بدهند. در صورت مديريت صحيح نه تنها هيچ منافاتي بين درس خواندن و کار کردن وجود ندارد بلکه مي تواند موجب هدفمندسازي هم شوند.

برنامه فرصت مطالعاتي
به اميد خدا اگر شرايط ميسر شود اقدام براي يک دوره فرصت مطالعاتي در کشور آلمان کرده ام.

صحبت پاياني
در پايان لازم مي دانم  از جناب آقاي دکتر پروفسور فيروزآبادي و از همکاران گرامي آقايان حسن داوودآبادي، پيام عرباني و خانم ها ريحانه فيروزي و نازنين زندي مهران  به خاطر زحمات و کمک هايي که در طي اين سال ها به اينجانب کرده اند تشکر کنم.

مروري بر فعاليت هاي شرکت Sciene Tech
(ساين تک)

شرکت بين المللي ساين تک کارن در سال 1394 با مديريت دکتر زندي مهران واقع در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامي فعاليت خود را با رويکرد تحقيق و توسعه حول محورهاي درماني، آموزشي، بازرگاني، توليدي و البته خدمات فني مهندسي که جزء لاينفک و لازم هر يک از بخش ها به خصوص بازرگاني، توليدي و درماني است، در حوزه هاي آزمايشگاهي، نورولوژي و ليزر پزشکي آغاز کرد. پيشرفت و رشد اين شرکت عليرغم نوپا بودن آن مشهود است.
از آن جايي که خط مشي کلي اين شرکت، برپايه ارزش گذاري بر روي چهار حوزه آموزش، کلينيک، توليد و بازرگاني است، تعامل تنگاتنگي بين اين حوزه ها به جهت ارتقاي عملکردي هر يک از آنها وجود دارد.
هدف اصلي اين شرکت در بخش توليد تمرکز بر بومي سازي محصولات با کيفيت بالا است. بخش بازرگاني اين شرکت به عنوان کارشناس در زمينه کيفيت محصولات خارجي و رقباي داخلي، ضمن بهره جستن از تجربيات بخش فني-مهندسي که با مشکلات و نظرات مصرف کنندگان در ارتباط هستند، نيازمندي لازم را در اختيار بخش توليد قرار مي دهد. با اين رويکرد، بخش توليد و بازرگاني تعامل نزديکي با بخش درماني يعني مصرف کنندگان محصولات دارند. بخش توليد پس از اعمال فيدبک هاي دريافتي سعي در ارتقا و بومي سازي محصولات دارند. بخش آموزش نيز، به وسيله برقراري ارتباط با مراکز علمي بين المللي و به روز رساني اطلاعات در حوزه هاي مورد فعاليت شرکت، اين اطلاعات را به دو بخش کلينيکي و بازرگاني انعکاس مي دهد و  نهايتا با ارجاع تقاضا به بخش توليد، در جهت رفع نياز جامعه پزشکي تلاش مي کند.
در حال حاضر در بخش تحقيقات نيز به مراحل بسيار خوبي در توليد دستگاه تحريک الکتريکي مغز يا tDCS رسيده اند. دستگاه تحريک الکتريکي مغز، در طيف وسيعي از بيماري ها از جمله درمان دردهاي مزمن- ميگرن- آلزايمر-افسردگي-اختلالات خلقي-افسردگي- اضطراب-وسواس-کنترل ولع (لاغري يا چاقي)-کاهش سوء مصرف مواد مخدر و … کاربرد دارد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور