آخرین خبر

مصاحبه

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ هزاران مسير، هزاران زمينه کاري

نویسنده: سيده مينا مجابي mina.mojabi20@gmail.com

 

در بخش چهره به چهره اين شماره به  گفتگو با جوان فعالي از نسل هفتاد  با حرفه اي متفاوت از عموم در حوزه تجهيزات پزشکي نشستيم. مهمان اين گفتگو مهندس پژمان نجف اوغلي است.  وي متولد سال1372 در شهرستان  مشكين شهر از توابع اردبيل است كه  در دامنه کوه سرفراز سبلان قرار گرفته و از طبيعتي زيبا و آب و هوايي خنک و دلنشين برخورداربوده و صنايع دستي بسيار زيبايي از قالي و گليم گرفته تا سفال هاي زيبا دارد.
پژمان نجف اوغلي در دبيرستان به دليل علاقه به الکترونيک و رايانه در اين  زمينه ها فعال بود، اما  تجربه کاري اين رشته در کنار علاقه قديمي به پزشکي منجر به انتخاب رشته  تجربي شد و در دانشگاه رشته انفورماتيک را انتخاب کرد. سپس در سال 1391 به توصيه خانواده  رشته مهندسي پزشکي گرايش بيوالکتريک را انتخاب كرد. گفتگوي ما را با مهندس پژمان نجف اوغلي بخوانيد:

لطفا توضيح دهيد كه زمينه تخصصي فعاليت شما چيست؟
من در حال حاضر برنامه نويسي هاي زير را انجام مي دهم:

PHP- JAVA– android– C(AVR)-ASP- IOS -C#(WINDOWS APP) –WORDPRESS- JOOMLA
برنامه هاي مسلط بر آن نيز شامل:
CODE VISION- PROTEUS- CINEMA 4D – 3D MAX- -MARI – PHOTOSHOP
در حال حاضر به صورت تخصصي در ساخت اپليکيشن هاي تجهيزات پزشکي، برق و صنايع مرتبط با همراهي کافه بازار، اول مارکت، مايکت و… کار مي کنم. تا کنون حدود 10 اپ مهندسي و 8 اپ پزشکي و نزديک به 10 اپ مهندسي پزشکي ساخته شده است.
نمونه هايي  از آپ هاي منتشر شده در مارکت اپليکيشن هاي اندرويد که  با همکاري شرکت هاي مختلف  ايجاد شده است.
اپ تجهيزات دندان پزشکي
اپ  کنترل کيفي و کاليبراسيون
اپ تخصصي چشم و چشم پزشکي
ثبت دو اختراع پهباد نظامي، يکي ربات پرنده تک تير انداز يکي هم پهپاد اتوماتيک با برد 500 کيلومتري هم از فعاليت هاي من است.

توصيه شما براي ساير دانشجويان چيست؟
بهتر است دانشجويان در ترم هاي اول تحصيل مشخص کنند که در کدام  بخش مي خواهند فعاليت کنند، چون مهندسي پزشکي زمينه فعاليت زيادي  دارد و  نمي شود در همه بخش ها فعاليت کرد.

بازار کاري اين رشته از ديدگاه شما چگونه است؟
مهندسي پزشکي يکي از تازه ترين رشته هايي است که قدم به عرصه دنياي تکنولوژي جهاني نهاده و اين رشته بدين منظور شکل يافته تا پزشکان را در تشخيص و درمان ياري دهد. مهندسي پزشکي دقت و تنوع در تشخيص را گسترش داده است و عملا بدون تجهيزات، تشخيص غير ممکن است. علاوه بر تشخيص، ما براي درمان نيز نيازمند تجهيزات هستيم. به نظرم بيشتر در ايران زمينه فروش، توليد و آموزش درآمدزايي دارد که اکثر افراد در حوزه فروش محصولات هستند.

برنامه آينده شما چيست؟
قصد دارم بخش گفت گوي آنلاين آموزشي تعميراتي و کاليبراسيون تجهيزات پزشکي را در هر برنامه راه اندازي کنم. در اين صورت هر کالاي پزشکي داراي يک شبکه اجتماعي خواهد بود و متخصصان  مي توانند به بحث و تبادل نظر بپردازند. البته اميدوارم كه  سرمايه گذاران ما را در توسعه اين کار ياري کنند.

روند اپ سازي را هم توضيح دهيد.
ما در عصر اطلاعات زندگي مي کنيم و متعاقبا سازمان هاي بسياري براي اينکه بتوانند سهم خود را از اين بازار ارزشمند به دست بياورند، بايد سرمايه هاي کلاني را صرف معرفي خود و محصولات خود کنند. يکي از زيرمجموعه هاي اين بازار اطلاعاتي  موبايل اپليکيشن ها به عبارتي نرم افزارهايي است که برروي موبايل ها نصب مي شود. اين اپ ها فوايدي براي کاربران و توسعه دهندگان آن دارد. استفاده از اپ براي گسترش کسب و کار يک روش به روز و تقريبا پرطرفداري در آينده نزديک خواهد بود، اما شايد وقتي از ساخت يک اپ صحبت به ميان مي آيد مردم تصور مي کنند كه برنامه نويس در عرض چند ساعت برنامه را توليد و منتشر مي کند. ولي در واقع چنين نيست، بلكه ابتدا بايد طرح کلي اپ نوشته شود سپس ايکون ها و اشکال کشيده شده و آماده شود،  بعد از ساخت قالب، نوبت جمع آوري اطلاعات است. تيم ما  اقدام به جمع آوري و دسته بندي اطلاعات مي کند، البته اطلاعات مقدماتي توسط خود تيم گردآوري مي شود، ولي اطلاعات تخصصي توسط شرکت هاي فعال در زمينه تعمير و نگهداري تجهيزات مورد نظر گردآوري شده و براي تيم ارسال مي شود. البته بعد از دريافت اطلاعات مجددا بررسي مي شود. فيلم و عکس هاي آموزشي نيز بدون بررسي در سرور مرکزي قرار نمي گيرد و تعدادي از اعضاي تيم وظيفه خروجي گرفتن، تست و پشتيباني را دارند. در حالت کلي بدون طرح ريزي و تست هيچ برنامه اي منتشر نمي شود، ولي بازهم  گاهي برخي مشکلات به وجود مي آيد، ولي تيم همچنان آماده آپديت و رفع مشکلات است.

برنامه هاي جديد ذکر شده را هم بيان كنيد.
در سامانه کنترل کيفي و کاليبراسيون تجهيزات پزشکي يا بهتر بگويم در اين سامانه جامع همانند ساير اپ ها آموزش از گام هاي اوليه شروع شده و تا بخش حرفه اي ادامه مي يابد. ولي چيزي که اين برنامه را متمايز مي کند، اطلاعات و آموزش هاي تخصصي جامع در مورد گزارش آزمون دستورالعمل و استانداردهاي کنترل کيفي است، يعني اکنون ما مي توانيم آموزش مقدماتي و حرفه اي کاليبراسيون دستگاه را بخوانيم، سپس استانداردهاي کاليبره دستگاه مورد نظر را ياد بگيريم و بعد از آن با دستورالعمل شروع به کاليبره کنيم و بعد از آن با نمونه گزارش هاي داخل برنامه به اپراتوردستگاه گزارش دهيم.

درخصوص اختراع ربات پرنده تک تيرانداز خودتان هم توضيح دهيد.
ايده اصلي ساخت اين ربات زماني به ذهن من رسيد که با يک نفر از اساتيد در حال مطالعه بر روي دلايل عدم پيش روي در مقابل تروريست ها بودم.
اين ربات پرنده تک تير انداز مي تواند با پرواز در ارتفاع 100 متري و سرعت 50 کيلومتر در ساعت خود را به هدف رسانده و در کسري از ثانيه دشمن را از بين ببرد که اين به علت کوچک بودن و ارتفاع بالاي پرواز که در طراحي من  حدود 150 تا 200 متر نيز توانايي پرواز داشت،  دشمن قادر نيست اين پرنده را به راحتي از بين ببرد. غير از موتورهاي آن، ساير بخش هاي پرنده در برابر کاليبر 62.5 مقاوم بوده و سختي هدف قرار دادن بوسيله موشک ار پي چي باعث افزايش تاثير گذاري پرنده شده است.

رابطه علم و صنعت از ديدگاه شما چيست؟
گاهي گفته مي شود بايد از همه دانشجوها حمايت شود تا بتوانند گام هاي بزرگي را بردارند، چرا که نسل دانشگاهي همواره در حال به روز کردن اطلاعات خود هستند و در سن جواني هم ذهن باز و پرسشگر ايده هاي خوبي براي خلق يک محصول دارد. وليکن متاسفانه اين مسئله خيلي کم در دانشگاه ها انجام مي شود و معمولا براساس قوانين فقط دروس را ارائه مي کنند و دانشگاه ها هم با دروس غيربه روز و قديمي و غيرضروري دانشجوهايي را وارد جامعه مي کنند. فارغ التحصيلان واقعا تفاوت بازار کار را با آنچه که دانشگاه گفتند، حس مي کنند. فردي که به دنبال کار است بايد حتما در تعدادي دوره شرکت کند و کلي هزينه پرداخت کند تا با بازار کار آشنا شود. در نتيجه من توصيه مي كنم که در بدو ورود به دانشگاه، دانشجو انتخاب کند که ديد آکادميک اين رشته را انتخاب کند يا تمايل به صنعت کاري اين رشته دارد  و سپس در راستاي هدفشان مسير موفقيت را طي کنند.

5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور