آخرین خبر

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ رسالت مهندسي پزشکي ها را درست نشناخته ايم

نویسنده: سيده مينا مجابي mina.mojabi20@gmail.com

 

در بخش چهره به چهره خرداد ماه با يک جوان فارغ التحصيل مهندسي پزشکي به گفتگو نشسته ايم. در اين شماره مهندس هاله خياط زاده منتخب اين گفتگو است. هاله خياطزاده در سال 1368 در تهران در يک خانواده فرزانه به دنيا آمد.
مهندس خياط زاده خانواده خود را اينگونه توصيف مي کند:
پدرم دکتر داروساز است و مادرم ليسانس علوم تربيتي دارد و مددکار اجتماعي است. يک خواهر و يک برادر بزرگ تر از خود دارم. درتمامي مراحل زندگي از راهنماييها و حمايت بيدريغ خانواده ام بهرهمند بوده ام و به اين خاطر هميشه مديون آن ها و شاکر خداوند هستم.

انتخاب من مهندسي پزشکي بود، چون…
علاقه ام به رياضيات مرا به سوي رشته هاي مهندسي سوق داد و از آنجايي که پس زمينه خانوادگي در رشته پزشکي دارم و همچنين علاقه خودم به خدمت رساني و همچنين ساخت و توليد محصولات جديدي است که جنبه کمک رساني و خدماتي براي انسانها را دارد، رشته مهندسيپزشکي را انتخاب کردم. به علاوه به نظر من تنوع شاخههاي گوناگون اين رشته (بيومواد، بيومکانيک، بيوالکتريک و…) ميتواند براي تمامي علاقه مندان رشتههاي مهندسي جذاب باشد.

دوران تحصيل در مقطع کارشناسي…
در سال1385 با انتخاب مهندسي پزشکي به دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم وتحقيقات پيوستم. در آن سال ها من با خوشحالي فراوان به خاطر قبولي در رشته تحصيلي مورد علاقهام وارد دانشگاه شده و با اشتياق زياد مشغول درس شدم. البته بايد به اين نکته اشاره کنم که انتظار مواجه شدن با اين چارت درسي را نداشتم و تصورم بر اين بود که تعداد واحدهاي درسي که دانشجويان را بيشتر با علم پزشکي و محيطهاي بيمارستاني آشنا مي کند، بايستي بيشتر باشد. اما چارت درسي بيشتر به رشته برق-الکترونيک نزديک بود. به هر ترتيب در طي چهار سال واحدهاي درسي را با موفقيت گذرانده و در نهايت در سال 1390 در مقطع کارشناسي مهندسي پزشکي گرايش بيوالکتريک فارغ التحصيل شدم و به دليل علاقه به رشته مهندسي پزشکي تصميم گرفتم که در مقطع کارشناسي ارشد به تحصيل در اين رشته بپردازم.

دوران تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد…
در اين مقطع بر خلاف مقطع کارشناسي سعي کردم با هدف مشخص و با پختگي بيشتر در مسير پيش رو گام بردارم. به همين خاطر هنوز چند روزي از شروع سال تحصيلي نگذشته بود که با يکي از اساتيد کارکشته دانشگاه که از اقبال بلند من در زمينه مورد علاقه ام تجربه فراوان داشت، صحبت کرده و تا انتهاي مسير يعني فارغالتحصيلي از راهنماييهاي وي که باعث ميشد از مسير خودم منحرف نشوم بهرهمند شدم.

پروژه مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد …
پروژهاي که من در مقطع ليسانس انجام دادم، طراحي و ساخت دستگاه سنجش امپدانس بدن بود. در واقع اين پروژه که از جمله پروژههاي سختافزاري دانشگاه محسوب ميشد به خاطر علاقه زيادي که آن روزها به ساخت و ابداع به عنوان يک مهندس داشتم، به من سپرده شد که در طي آن از راهنماييهاي بيدريغ يکي از استادان به نام در رشته مهندسي پزشکي بهره ميبردم. در طي آن با سختيهايي که دانشجويان و مهندسان در کار با پروژههاي سختافزاري مواجه هستند به خوبي آشنا شدم. در نهايت اين پروژه به ثمر رسيد و در نمايشگاه محصولات توليدي توسط فارغالتحصيلان دانشگاه علوم و تحقيقات شرکت داده شد.

سوابق کاري…
به مدت يک سال کارشناس بخش تجهيزات پزشکي بيمارستان هاي مسيح دانشوري و آپادانا بودم.

ديدگاه مهندس هاله خياط زاده درباره بازار کار رشته مهندسي پزشکي…
جنبه مثبت بازار کار مهندسي پزشکي اين است که در سالهاي اخير تعداد شرکتهاي فعال در اين حوزه رشد چشمگيري داشته و اين موضوع فرصت را براي فارغ التحصيلان فراهم ميکند تا جذب اين شرکتها شوند. جنبه منفي بازار کار مهندسي پزشکي اين است که اساسا دو ديدگاه نسبت به بازار کاري براي اين رشته وجود دارد: بازار ايده آليستي که حد انتظار دانشجويان و فارغالتحصيلان اين رشته است و ديدگاه رئاليستي که واقعيتي است که در بدو ورود به بازار کار با آن مواجه ميشوند. که متاسفانه فاصله ميان اين دو ديدگاه زياد است.

رابطه علم وصنعت…
در حوزههاي متفاوتي که در صنعت تجهيزات پزشکي وجود دارد، به نظرم جايگاه اصلي فارغالتحصيلان مهندسي پزشکي در بخش تحقيق و توسعه (R&D) است که با تعريف پروژههايي در زمينه بهبود کيفيت محصولات بتوانند به رشد و ترقي اين صنعت کمک کنند. همان طور که گفتم ديدگاه دوم که به نظر من واقعيت بازار تجهيزات پزشکي ايران است، اين است که در بسياري از شرکتهاي واردکننده و توليدکننده، بخش تحقيق و توسعه فعاليت چنداني ندارد و اکثر فارغالتحصيلان به بخش بازاريابي اين رشته جذب ميشوند که البته از ديد من با رسالتي که برعهده يک مهندسپزشکي است منافات دارد.

رابطه دانشگاه به عنوان محل توليد علم با صنعت مهندسي پزشکي…
ارتباط دانشگاه که محل توليد علم است و صنعت که محل به بار رسيدن علم است، يک ارتباط دوسويه است. در کشورهاي جهان اول پروژه هايي که در دانشگاهها توسط اساتيد تعريف ميشود از سوي نهادهاي صنعتي به صورت همه جانبه حمايت شده تا به عرصه ظهور رسند. به اين ترتيب هر دو نهاد به وظايف خود عمل کرده و نتيجه آن جز رشد و ترقي همزمان علم و صنعت نيست که نهايتا يک کشور را به يک کشور پيشرفته جهان اولي تبديل ميکند. در رشته مهندسي پزشکي اين ارتباط ميتواند به اوج خود برسد.

حيطه فعاليت…
در حال حاضر اينجانب در شرکت و يا ارگان خاصي مشغول نيستم و در حال تهيه مقالاتي به کمک استاد راهنماي خود در ارتباط با پروژه کارشناسي ارشد يعني “بررسي پتانسيل برانگيخته بينايي به منظور تعيين شاخص نوروفيدبکي توانافزايي توپگيري بانوان واليباليست” هستم.

علاقه مند به ادامه تحصيل…
اينجانب قصد دارم براي ادامه تحصيل در مقطع دکتري پروژه کارشناسي ارشد خود را دنبال کرده و در راستاي ارتقاي کيفي و کمي آن گام بردارم تا هدف نهايي از تعريف اين پروژه حاصل شود.

اوقات فراغت…
من در اوقات فراغت خود به ورزشهايي مثل دو، بدنسازي و واليبال ميپردازم. همينطور کتابهاي درسي و غيردرسي هم مطالعه ميکنم.

توصيه مهندس خياط زاده به علاقمندان رشته مهندسي پزشکي…
توصيه من به کساني که ميخواهند وارد اين رشته شوند اين است که تحقيقات همهجانبهاي را پيرامون اين رشته و شاخههاي متنوع آن داشته باشند که بعد از ورود به دانشگاه بتوانند با ديد باز و هدفدار قدم بردارند و مهارتهاي لازم براي رسيدن به هدف خود را کسب کنند.

رمز موفقيت در اين رشته از ديدگاه خياط زاده …
رمز موفقيت در اين رشته مثل موفقيت در هر کاري داشتن پشتکار و علاقه است که وقتي با گامهاي هدفدار افراد همراه ميشود ميتواند آنها را به اوج موفقيت برساند.
نکته اي که نبايد دانشجويان اين رشته فراموش کنند اين است که از جمله رشتههاي سخت دانشگاهي را انتخاب کردهاند پس بايد متناسب با آن تلاش کنند و هرگز دست از کار نکشند و هرگز در ميانه راه نااميد نشوند. تا روزي برسد که زحماتشان به بار بنشيند و آن روز به خود افتخار کرده و کامشان شيرين خواهد شد.

هدف نهايي…
هدف نهايي من پس از گذراندن دوره دکتري اين است که بتوانم علاوه بر تدريس در اين رشته با توجه به پروژهاي که در دست دارم در هرچه نزديکتر شدن علم مهندسي به محيطهاي ورزشي نقشي داشته باشم و به وسيله آن به بهبود عملکرد ورزشکاران در رشته مورد علاقه خودم يعني واليبال کمک کنم.

نظر او در مورد دروس رشته مهندسي پزشکي…
در دوره کارشناسي خيلي از درسهايي که بهويژه در ترمهاي ابتدايي بايستي گذرانده ميشد خيلي کاربردي نبود. عليالخصوص خيلي از درسهاي عمومي که به جاي آنها ميشد واحدهاي مفيدتري براي دانشجويان مهندسي پزشکي تعريف شود. مثل واحدهايي که آنها را با مباحث و محيطهاي مديکال آشناتر کند. اما در ترمهاي بالاتر که درسها تخصصيتر ميشدند و دانشجويان با مدارهاي الکتريکي و الکترونيک آشنايي پيدا ميکردند، سپري کردن روزهاي دانشجويي بسيار لذت بخشتر ميشد. اما در مقطع کارشناسي ارشد به استثناي واحدهايي که همه دانشجويان بايستي پاس کنند خوشبختانه واحدهاي اختياري هم در هر ترم تعريف ميشد که هر يک از دانشجويان به فراخور پروژه و يا علاقه خود آن واحدها را ميگذرانند.

سخن پاياني هاله خياط زاده…
درنهايت به تمامي فعالان اين رشته و کساني که براي رشد و بالابردن آن تلاش ميکنند خسته نباشيد گفته و براي آنها آرزوي موفقيت ميکنم.

**********
ما نيز از شما خوانندگان عزيز و همچنين مهندس خياط زاده که وقت خود را اختيار ما قرار داديد سپاسگزاريم. به اميد روزي که ما مهندسان پزشکي، قوي ترين قطب مهندسي پزشکي دنيا باشيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور