آخرین خبر

مصاحبه

از دانش آموختگان مهندسي پزشکي چه خبر؛ خودتان را محدود به دروس دانشگاه نکنيد، براي هدفتان زندگي کنيد

نویسنده: سيده مينا مجابي mina.mojabi20@gmail.com

 

 مهمان اين شماره ماهنامه در بخش چهره به چهره، سارا بهنود متولد سال 1372 فارغ التحصيل مقطع کارشناسي مهندسي پزشکي، از دانشگاه پيام نور مشهد است. وي به همراه گروهي از دوستانش به زودي شرکتي به مديريت خودش را به ثبت خواهند رساند که اين شرکت در بخش تعميرات انواع دستگاه ها مشغول به فعاليت خواهد شد. به گفته سارا بهنود اين اقدام، در واقع اولين قدم کاري وي خواهد بود. صحبت با يک مهندس جوان و پرانگيزه و خوش فکر خالي از لطف نيست، لذا توصيه مي کنم که اين گفتگوي خواندني را از دست ندهيد.

Sara_Behnood173.jpg

خانم مهندس بهنود، چرا انتخاب شما مهندسي پزشکي بود؟
در ابتدا لازم مي دانم به اين نکته اشاره کنم که مهندسي زندگي اسمي در خور رشته مهندسي پزشکي است، زيرا اين رشته با توليد، حفظ و تعمير تجهيزاتي سر و کار دارد که تشخيص حيات انسان ها را به عهده دارد. لذا مهندسي پزشکي يا به بيان بهتر، مهندسي زندگي يکي از بهترين انتخاب هاي من در زندگي است و من همواره از اين انتخاب خرسندم. اما در پاسخ به سوال شما بايستي به اين نکته اشاره کنم که دليل اصلي انتخاب رشته مهندسي زندگي، از دست دادن يکي از عزيزانم در يکي از بيمارستان هاي کشور به دليل نارسايي و اختلال در يکي از تجهيزات بود. لذا من مهندسي پزشکي گرايش باليني را انتخاب کردم تا هيچ وقت دستگاهي به دليل آسيب منجر به مرگ کسي نشود. من در طي چهار سالي که مهندسي پزشکي را در دانشگاه خواندم، هر لحظه از تحصيل، به کار و فعاليت در شرکت ها و بيمارستان ها دريغ نکردم و تعميرات انواع دستگاه را فرا گرفتم تا هميشه و همه جا خدمتگزار مردم شريف و وطن عزيزم باشم. در طي اين چهار سال با بسياري از دستگاه ها کار کردم و همچنين تعمير آنها را فرا گرفتم.

چرا گرايش باليني را انتخاب کرديد؟
گرايش باليني در ايران خيلي جا افتاده نيست. چون وظيفه ي ما پشتيباني و نگهداري در يک وضعيت عملکردي مناسب است. نه اينکه منتظر بمانيم يک دستگاه به مشکل بخورد و آن را به مراکز براي تعمير ارجاع دهيم. همانگونه که در پزشکي گفته مي شود، پيشگيري بهتر از درمان است، اين جمله در رشته ي ما نيز مصداق پيدا مي کند. در واقع لذتي که در برگرداندن يک دستگاه به چرخه خدمت به جامعه است بسيار شيرين تر از توليد آن وسيله است. از طرفي انتخاب من گرايش باليني بود زيرا محيط کار اصلي آن بيمارستان است که حيطه کاري مورد علاقه من نيز است.

از دوران تحصيل خودتان بگوييد؟
من در سال 1390 به دانشگاه پيام نور مشهد پيوستم و از همان ترم اول به دنبال کار در زمينه تجهيزت پزشکي بودم. لذا شروع به کار به صورت کارآموزي کردم، هدف من هميشه کسب تجربه بود نه درآمدزايي. در طي دو سال اول تحصيل هم تجربه هاي مفيدي به دست آوردم، اما در سال سوم تحصيل متمرکزتر و دقيق تر به دنبال هدفم رفتم و به عنوان کار آموز به مدت يک سال و هشت ماه در بيمارستان دکتر شريعتي مشهد کار کردم که همواره از حضور در اين مرکز و کسب تجربه تحت نظر خانم مهندس هدايت زاده خوشحالم.

از ديدگاه شما چه دروسي کاربردي تر هستند؟
در گرايش باليني دروسي از جمله: تصوير برداري- راديولوژي- مقدمه اي بر مهندسي پزشکي- فيزيولوژي- آناتومي و دروس حيطه مهندسي از جمله: مباني الکترونيک- تجزيه و تحليل سيگنال ها- حفاظت از تاسيسات و الزامات برقي تجهيزات پزشکي کاربردي تر هستند.

زمينه کاري مهندسي پزشکي به چه شکل است؟
اين رشته با گرايش هاي مختلف و محيط هاي کاري مختلف براي افراد مختلف، بازار کاري متفاوتي ايجاد مي کند. به نظر من بازار کار رشته مهندسي پزشکي در ايران هر لحظه مي تواند براي هر شخصي سکوي پرتابي باشد. هر فردي مي تواند در اين رشته با داشتن سه شرط علاقه به تحصيل و اشتغال در اين رشته (توانايي ايجاد ارتباط و فهم دستگاه)، تلاش و پشتکار و استفاده از تجربيات ديگران به موفقيت برسد.

دانشگاه پيام نور مشهد در رشته شما چگونه است؟
من و تعدادي از دوستانم اولين ورودي هاي کارشناسي مهندسي پزشکي دانشگاه پيام نور مشهد در سال 90 بوديم. در آن زمان در دوره کارشناسي بهترين انتخاب در ميان دانشگاه هاي ارائه کننده اين رشته در مقطع کارشناسي دانشگاه سراسري پيام نور بود. من و تمامي ورودي هاي سال 1390 علاقه شديدي به اين رشته داشتيم، اما متاسفانه امکانات مناسبي براي پرورش يک دانشجوي مهندسي پزشکي در دانشگاه پيام نور وجود نداشت لذا ما با گذراندن دوره هاي مختلف در مراکز متعدد از جمله بيمارستان فوق تخصصي دکتر علي شريعتي و همچنين گذراندن دوره هاي فشرده کاليبراسيون و کنترل کيفي توسط يک شرکت معتبر که از تهران براي آموزش ما دانشجويان به مشهد آمدند، آماده ورود به عرصه تجهيزات پزشکي شديم. اما حيف که متاسفانه مشهد حتي يک مرکز کاليبراسيون تخصصى ندارد تا فارغ التحصيلان اين رشته، از مهارت هاي به دست آورده استفاده کنند.

چه برنامه اي براي ادامه تحصيل داريد؟
علاقه دارم و در تلاش هستم در يک دانشگاه مطرح در مقطع فوق ليسانس مهندسي پزشکي گرايش باليني به تحصيل بپردازم. در واقع هدف اصلي من از ادامه تحصيل، تکميل اطلاعات قبلي و افزايش اطلاعات علمي است.

از ديدگاه شمارابطه علم و صنعت چيست؟
علم و صنعت رابطه ي تنگاتنگي با هم دارند، در واقع اين دو همانند دو بال پرنده اند که اگر هر کدام از آنها از بين رود پرواز هيچ نتيجه اي نمي دهد. اما متاسفانه دروسي که در دانشگاه ها تدريس مي شود با نياز صنعت در ايران کمي فاصله دارد. در واقع دروسي که ما مي خوانيم پايه ي ساخت و توليد تجهيزات است و متاسفانه کمتر مرکزي ما را براي چنين دستاوردي پشتيباني مي کند. به نظر من اين رابطه بايستي يک رابطه مکمل باشد، اما متاسفانه اين رابطه در رشته مهندسي پزشکي به صورت مکمل وجود ندارد و دروس دانشگاهي و آنچه که در بازار کار اين رشته مي بينم مثل دو جويبار متفاوت است که هيچ نقطه مشترکي ندارند.

در مورد پروژه کارشناسي خودتان هم کمي صحبت کنيد؟
من در پروژه کارشناسي خود به همراهي استاد راهنمايم بر روي ساخت دستگاه بهيار پرستار ويبريشن کارکردم. در واقع در اين دستگاه که به زودي ثبت اختراع مي شود و به اميد خدا به ثبت صنعتي و توليد نيز مي رسد، ما موفق به ايجاد دستگاهي شديم که به صورت گردن بند يا دست بند در حالت ارسال امواجي وايرلس در طيف راديوئي RF به پرستار و بهيار بيمار به صورت ويبره پيامي ارسال مي کند که توسط آن پرستار به خدمت رساني به بيمار مي پردازد. در واقع اين دستگاه با کد گذاري هاي ساده کمک شايان توجهي در سرعت خدمت رساني به بيمار و همچنين کمک به راحتي کار قشر زحمت کش پرستار مي کند.

و نکته پاياني
مهندسي پزشکي به بيان شيواتر مهندسي زندگي است، لذا مهندسي زندگي نياز به يک مشاور زندگي دارد و اين مشاور براي من کسي جز پدر عزيزم که هميشه مشوق من براي ادامه اين مسير است نبود. اين رشته زندگي شخصي مرا متحول کرد و مرا به انساني فعال و علاقه مند به تحصيل تبديل کرد. لذا من هميشه به تمامي کساني که به اين رشته علاقه دارند توصيه مي کنم با جديت اين رشته را بخوانند و مطمئن باشند که هرگز از اين انتخاب خود پشيمان نخواهند شد.
و در پايان به عنوان عضوي کوچک از جامعه مهندسان پزشکي به همه عزيزان مي گويم که هميشه با داشتن علاقه و هدف و تلاش در هر کاري به نتايج مطلوبي خواهيد رسيد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور