آخرین خبر

مصاحبه

ارتباط بين صنعت و دانشگاه نياز به تقويت دارد

نویسنده: مهندس نيلوفر حسن Hassan.niloufar.bme@gmail.com

 

در اين شماره با دکتر علي مطيع نصر آبادي، عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي پزشکي دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات و دانشيار گروه مهندسي پزشکي دانشکده فني شاهد گفتگويي انجام داده ايم که مي خوانيد.

دکتر مطيع نصر آبادي سابقه ي تدريس  دروس بسياري از جمله الکترونيک 1و2، حفاظت در سيستم هاي بيمارستاني، شبکه هاي عصبي و نظريه ي آشوب و کاربردهاي آن  در 3 دانشگاه شاهد، اميرکبير و آزاد علوم و تحقيقات را دارد. سعي ما بر اين است که اين گفتگوي کوتاه، تعدادي از سوالات ذهني دانشجويان مهندسي پزشکي را دربر داشته باشد.

آقاي دکتر، لطفا ابتدا در مورد سوابق کاري، تحصيلي و آموزشي خود توضيح دهيد؟
من ليسانس الکترونيک، فوق ليسانس مهندسي پزشکي بيوالکتريک و دکتري مهندسي پزشکي بيوالکتريک و در تمام مقاطع فارغ التحصيل از دانشگاه اميرکبير هستم. در مرکز تحقيقات بيمارستان امام خميني و مرکز تحقيقات علايم هوشمند و چند شرکت خصوصي نيز فعاليت کرده ام. از سال 76 در دانشگاه اميرکبير، دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات و دانشگاه شاهد تدريس داشته ام در حال حاضر هم دانشيار گروه مهندسي پزشکي دانشکده فني دانشگاه شاهد هستم.

به نظر شما ويژگي هاي يک استاد نمونه چيست؟
در بعد تدريس پس از آموزش علم و دانش، دانشجوپروري است. يعني دانشجويي تربيت شود  که هم علم وهم رفتار و هم اخلاق مناسب داشته باشد. دانشجو بايد از حالت انفعال و بي توجهي به جامعه و محيط اطراف خود خارج شود. به دليل حرف شنوي معمول دانشجو از استاد اين مهم توسط استاد قابل انجام است. اساتيد بايد به دانشجويان به چشم افراد خانواده خود نگاه کنند و اگر لازم شد به آنها توصيه کنند و تذکر دهند.

شما در تدريس خود از چه روش ها و شيوه هايي استفاده مي کنيد که ايجاد انگيزه مي کند؟
اين شيوه در مقاطع مختلف تفاوت دارد. در ليسانس سعي در انتقال مفاهيم پايه اي و تربيت مهندس خوب است. در ارشد و دکتري سعي در پرورش افرادي است که محقق باشند.
کلا استاد بايد طوري ايجاد انگيزه کند که افراد خود به خود به دنبال علم باشند، البته انگيزه اوليه دانشجويان نيز مهم است. کسي که فقط براي وقت گذراني به دانشگاه آمده است ايجاد انگيزه براي او خيلي سخت است.

به نظر شما دانشجويان چگونه مي توانند از تجارب شما و ديگر اساتيد در جهت خلاقيت و نوآوري بهره بگيرند؟
خلاقيت و نوآوري داراي يک جنبه تخيل پروري است و افرادي که تخيل خوب دارند شرط لازم را دارند ولي براي رسيدن به ايده نو دانش علمي هم لازم است تا تخيل درمسير درست حرکت کند. اگر دانشجويان علاقه مند باشند و به اساتيد مراجعه کنند مي توانند از کمک فکري اساتيد هم بهره ببرند.

  به نظر شما چگونه مي توان از تجربيات پيشكسوتان ايران و جهان در جهت آموزش بهتر دانشجويان بهره برد؟
بيشتر اساتيد ايران در رشته مهندسي پزشکي عضو انجمن مهندسي پزشکي  هستند. از طريق اين انجمن و انجمن هاي علمي جهاني مي توان با فعاليت هاي آنان آشنا شد و از تجربيات گسترده آنان بهره لازم را برد.

اهميت پژوهش را در چه مي‌دانيد و چگونه دانشجويان را به اين امر تشويق مي‌كنيد؟ چه عواملي را در توسعه‌ پژوهش در كشور مؤثر مي‌دانيد؟
قدم اول در انجام هرکاري تحقيق و پژوهش است يعني ببينيم ديگران چه فعاليتي انجام داده اند و ما بايد چه کار کنيم و با چه روشي. بايد تفکر افراد به سمت اين ديدگاه برود. براي همين بايد در کلاس ها افراد به انجام تمرين براساس ديدگاه پژوهشي تشويق شوند. البته در دوره هاي ارشد و دکتري اجبار داريم که افراد در درس ها، يک مقاله را جستجو و انتخاب کنند، سپس با فهميدن و پياده سازي آن با روش پژوهش آشنا شوند.

جايگاه ايران را در زمينه علوم مهندسي پزشکي در مقايسه با ساير کشورها و نيز آينده دانش مهندسي پزشکي را در ايران چگونه ارزيابي مي کنيد؟
در آموزش و پژوهش، همگام کشورهاي تراز اول هستيم. در طرح مميزي که توسط انجمن مهندسي پزشکي انجام شد نيز در منطقه اول هستيم. ولي در بعد صنعتي نياز به کار بيشتري است.
آينده مهندسي پزشکي در دنيا بسيار درخشان است (با نگاه به هزينه هايي که توسط مراکز علمي دنيا صرف مي شود) و در ايران نيز به تناسب آن روشن خواهد بود. دليل آن نيز پتانسيل بالايي است که دانشگاه هاي ما در اين رشته دارند.

استاد، ارتباط دانشگاه و صنعت را چگونه ارزيابي مي کنيد و چه پيشنهاداتي براي گسترش آن داريد؟
در کل در ايران براي همه رشته ها ارتباط خوبي بين صنعت و دانشگاه وجود ندارد ولي در اين چند سال اخير با درايت مقام معظم رهبري و تاکيد بر تاسيس شرکت هاي دانش بنيان و توليد محصولات دانش بنيان، به تدريج در مسير صحيح قرار مي گيريم.

ارزيابي شما از دروس دانشگاهي رشته مهندسي پزشکي، کاربردي کردن آن براي بيشترين سود رساني به جامعه و نيز شغل هاي مناسب براي دانش آموختگان اين رشته چيست؟
اين سوال هميشگي همه دانشجويان است. ابتدا لازم مي دانم  تعريف کنم که:
تکنسين: تعمير کار است. مداري را که ساخته شده است ياد مي گيرد تعمير کند.
مهندس: بايد طراحي کند و اصول علمي کارکرد و طراحي مدارات و سيستم ها را ياد بگيرد.
گاهي مهندسان ما کار خود را به سطح تکنسيني کاهش داده اند و مدام مي گويند اين درس ها به چه دردي مي خورد. براي کسي که مي خواهد مدار ساخته شده تعمير کند اين همه درس تئوري لازم نيست ولي اگر کسي بخواهد طراحي سيستم هاي جديد انجام دهد بايد مفاهيم راهم بداند.

ارزيابي شما راجع به ادامه تحصيل در خارج از کشور چيست؟
ديدن و آشنايي با بقيه دنيا به ويژه کشورهاي صاحب علم و صنعت، بسيار خوب است و مي تواند به انسان ايده هاي زيادي بدهد. ولي نبايد دين خود را به اين آب و خاک نيز فراموش کنيم.

در خصوص فعاليت هاي تحقيقاتي خود نيز توضيحاتي دهيد.
روي پردازش سيگنال هاي مغزي در تشخيص بيماري هاي رواني، صرع و دروغ سنجي، هيپنوتيزم متمرکز شده ام. روي ارتباط موثر مغزي(effective connectivity) نيز کار مي کنم. در بعد عملي نيز روي پزشکي از راه دور و سيستم هاي آن فعاليت مي کنم.

آقاي دکتر، لطفا در پايان از اهداف و برنامه هايي که براي آينده در نظر داريد بفرماييد؟
توسعه رشته هايي براي نيازهاي آينده و نيز ايجاد بسترهاي تحقيقاتي براي نيازهاي آينده.
يکي از نيازهاي آينده، پزشکي از راه دور است. از ديگر نيازها بيورزونانس است و ديگري رباتيک در راستاي توان بخشي است.
استاد، از اين که وقتتان را در اختيار ماهنامه  قرار داديد سپاسگزاريم و براي شما آرزوي سلامتي و توفيق روز افزون داريم.
راه هاي ارتباطي با دکتر علي مطيع نصر آبادي:
1- Nasrabadi@shahed.ac.ir
2- http://www.shahed.ac.ir/nasrabadi/Default.aspx
3-http://biomedical.srbiau.ac.ir/fa/contents/m/h/nasr/17/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C.%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF.html

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور