آخرین خبر

اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان ميلاد، واحدي براي 1116 تخت فعال

نویسنده: مهندس نيلوفر حسن -کارشناس مهندسي پزشکي، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات Hassan.niloufar.bme@gmail.com

 

گفتگوي اين شماره به بخش تجهيزات پزشكي بيمارستان ميلاد اختصاص دارد. دكتر ماني ميرزايي رئيس بخش تجهيزات پزشكي با تحصيلات دكتري پزشكي و سابقه در سمت هاي كارشناسي، نظارتي و مديريتي در شركت هاي تخصصي ساخت و تجهيز بيمارستان ها و ادارات وابسته سازمان تامين اجتماعي است. وي متولد 1343 است. دکتر ميرزايي تمام بخش هاي تجهيزات پزشكي بيمارستان ميلاد را با تواضع و صبر و حوصله به ما معرفي کرد. گفتگوي ما در بخش دفتري تجهيزات پزشكي در طبقه ششم انجام شد.

زماني كه فاز اول بيمارستان ميلاد در سال 1380 راه اندازي شد دكتر ميرزايي مدير واحد تجهيزات شركت خانه سازي ايران بود كه وظيفه تجهيز بيمارستان درآن سال به عهده آن واحد قرارداشت. دكتر ميرزايي از سال 1388 رياست بخش تجهيزات پزشكي بيمارستان ميلاد را به عهده دارد و به واسطه مسئوليت ها و تجاربي كه در حوزه تجهيزات پزشكي داشته براي ارتقاي جايگاه مهندسي پزشكي خصوصاً درسازمان تامين اجتماعي تلاش هاي به سزايي انجام داده است.
دکتر ماني ميرزايي در گفتگو با گزارشگر ماهنامه به سوالات ما پاسخ داده است که مي خوانيد:

مديريت نگهداشت تجهيزات پزشكي در بيمارستان به چه صورت است؟
واحد تجهيزات پزشكي بيمارستان ميلاد در قالب يك اداره زيرمجموعه معاون درمان بيمارستان فعاليت مي کند و عمده وظايف آن در حوزه تجهيزات سرمايه اي است.  بعد از حضور اينجانب در مسئوليت اين اداره و پيگيري هاي دوساله و بر اساس جلسات  كارشناسي با حوزه تشكيلات و حوزه ي مديران ارشد بيمارستان و مساعدت هاي  هيات مديره بيمارستان و مديرعامل و معاونان، چارت تشكيلاتي اين اداره اصلاح شد و بسياري از مشكلات پيش روي اين اداره رفع گرديد. در حال حاضر اين اداره داراي سه واحد مستقل و يك گروه كارشناسي PM  و كاليبراسيون است.
واحد هاي زير مجموعه مستقل عبارتند از:
الف- واحد تجهيزات سرمايه اي كه مسئول نيازسنجي ممتد و ارزيابي سالانه بوده و كارشناسي خريد را نيز با تعامل با كادر درماني و ساير حوزه هاي اداره تجهيزات پزشكي  به عهده دارد.
ب-  واحد مهندسي پزشكي كه مسئول خدمات نگهداري و تعميرات تجهيزات پزشكي بوده  و در تعامل با حوزه كارشناسي است.
ج- واحد گازهاي طبي كه مسئول نگهداري از كليه تجهيزات گازهاي طبي بيمارستان شامل كنسول هاي بخش ها با تجهيزات مرتبط و دستگاه هاي اكسيژن ساز، ساكشن هاي مركزي و مولدهاي هواي فشرده است.
كليه واحدهاي مستقل داراي مسئول بوده و علاوه بر وظايف كلي اشاره شده نقش نظارتي  نيز تحت نظر رئيس اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان دارند.

آيا اداره تجهيزات پزشكي در سياست گذاري هاي كلان تجهيزات پزشكي بيمارستان نقش محوري دارد؟
بلي، سياست گذاري كلان در بيمارستان در دو قالب طرح هاي توسعه اي و تامين تجهيزات پزشكي  بخش هاي موجود صورت مي گيرد.
در حالت اول چنانچه سياست بيمارستان بر ساخت و تجهيز بخش جديدي باشد كه خدمتي جديد خواهد بود نقش اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان در كنار ساير حوزه ها، ارائه نظرات كارشناسي مرتبط به استانداردهاي فضا، پيش نيازهاي ساختماني و تاسيساتي، نصب تجهيزات و ازجمله تجهيزات پزشكي، تهيه ليست تجهيزات اتاق به اتاق و ليست تجميعي، برآورد بودجه مورد نياز، كارشناسي فني خريد، پيگيري در مراحل تهيه و نصب و آموزش و تحويل نهائي آن خواهد بود.
در حالت دوم علاوه بروظايف جاري خدمات كنترل درخواست هاي تجهيزات پزشكي، اين اداره در اواخر هرسال نسبت به جمع آوردي سالانه نياز بخش ها اقدام نموده و طي جلسات كارشناسي با حوزه هاي پرستاري و پزشكي و گروه هاي تخصصي نسبت به كنترل و تاييد نهايي اقدام مي شود و نتايج در قالب پيشنهاد بودجه سال بعد در اختيار مدير عامل و معاونان بيمارستان قرار مي گيرد كه بعد از جلساتي با حضور نماينده اين اداره، كنترل و در قالب بودجه عملياتي به تصويب نهايي مي رسد.

چند نفر پرسنل در بخش تجهيزات پزشكي داريد؟
در حال حاضر با احتساب دو نفر متصدي دفتري در دفتر اينجانب و واحد مهندسي پزشكي و سه نفر نيروي شيفتي در CSR اتاق عمل جنرال (به دليل اهميت و شرايط خاص بيمارستان) تعداد 24 نفر در اين اداره فعاليت دارند.

 آيا امتيازاتي مانند حق فني، حق اشعه، طرح كارانه مناسب و … در مورد كارشناسان تجهيزات پزشكي آن بيمارستان پرداخت مي شود؟
پاسخ مثبت است، در بازنگري حقوق و دستمزد بيمارستان كه در چند سال پيش صورت گرفت شرايط سختي كار براي كليه بخش ها بررسي شد و حق فني به نوعي در حقوق و دستمزد پرسنل اين اداره در نظر گرفته شد. همچنين براي تعدادي از پرسنل شاغل در واحد مهندسي پزشكي حق اشعه پيش بيني شده است. هرماهه نيز مبلغي تحت عنوان بهره وري به پرسنل تعلق مي گيرد كه متناسب با امتيازي كه مسئولان بخش ها بر اساس عملكرد پرسنل در نظر مي گيرند به آنها پرداخت مي شود. ضمناً كليه مزاياي قانون كار به طور كامل براي پرسنل پرداخت مي شود.
بيمارستان پرسنل  فعال را به دليل انجام فعاليت هاي چشمگير در حوزه كاري خود، مورد تشويقات خاص مديريتي و مالي قرار مي دهد كه در تقويت فعاليت هاي فراتر از وظايف جاري بسيار موثر بوده است.

اجراي دستورالعمل هاي PM فني و كاربري در مورد تجهيزات پزشكي چگونه و تا چه ميزان اجرا مي شود؟
اين اقدامات در اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان جايگاه ويژه اي داشته و واحدهاي مهندسي پزشكي و گازهاي طبي و كارشناسان PM  و كاليبراسيون وظايف مهمي در اين خصوص دارند. كليه تجهيزات بخش ها مطابق چك ليست هاي از پيش تعريف شده مورد بازديد منظم قرار مي گيرند كه براساس نتايج اين چك ليست ها موارد قابل اصلاح شناسايي و اقدامات اصلاحي انجام و اثربخشي آن ارزيابي مي شود. اين موارد شامل رفع نواقص، تعميرات و يا برنامه ريزي براي آموزش كاربران خواهد بود. همچنين مطابق برنامه ريزي و دستورالعمل هاي آماده شده، اقدامات نگهداري پيشگيرانه براي تجهيزات پزشكي انجام مي شود كه اين امر در پيشگيري از بروز خرابي بسيار موثر بوده و رضايت مندي بسيار خوبي را براي پرسنل اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان  و كاربران تجهيزات پزشكي در پي داشته است.

وضعيت اجراي آزمون هاي كنترل كيفي و كاليبراسيون در مورد تجهيزات پزشكي چگونه است؟

همانطور كه مي دانيد پيشگيري بهتر از درمان است. لذا همانطور كه به نقش PM در حفظ و سلامت تجهيزات پزشكي اشاره داشتم عمليات كنترل كيفي و كاليبراسيون كه دراصل جزئي از عمليات PM  به حساب مي آيد داراي برنامه مدون سالانه در بيمارستان است كه با توجه به اهميت تجهيزات پزشكي مي تواند بيشتر از يك بار در سال نيز باشد. اين امر مشابه ساير فعاليت هاي اين اداره مورد حمايت ويژه مديريت ارشد بيمارستان بوده و بودجه كافي براي آن پيش بيني شده است. انجام اين فرآيند بر پايه خط مشي و روش اجراي مصوب در بيمارستان بوده و توسط شركت هايي كه مجوز معتبر از اداره كل تجهيزات پزشكي دريافت كرده اند، انجام مي شود و كارشناسان كليه واحدهاي زيرمجموعه اين اداره بر مراحل اجراي آن نظارت داشته و مستندات نيز به دليل حجم زياد تجهيزات به صورت نرم افزاري نظارت شده و هر لحظه قابل ارائه است. همچنين در قالب يك فرآيند كليه تجهيزاتي كه به تعميرات نياز پيدا مي كنند كاليبراسيون آن نيز مجدداً انجام مي گيرد.

آيا مديريت بيمارستان توزيع و گزينش پرسنل واحد مهندسي بيمارستان را انجام داده و بر كار آنها نظارت مستقيم دارد؟
براساس اصلاح چارت سازماني اين اداره و مطابق شرايط احراز شغلي در رديف هاي مصوب، نيروهاي مورد نياز براساس سوابق و امتحان كتبي با مصاحبه در اين واحد و مصاحبه در كميته جذب نيروي بيمارستان كه نمايندگان كليه حوزه هاي مديريتي ارشد و اداري و تشكيلات و … حضور دارند، جذب مي شوند. بعد از به كار گيري پرسنل آنان تحت نظارت مسئول خود در واحدهاي زيرمجموعه تجهيزات پزشكي و  اينجانب به فعاليت خواهند پرداخت و مشابه ساير پرسنل بيمارستان ملزم به رعايت انضباط اداري هستند.

اجراي برنامه هاي آموزش فني كارشناسان تجهيزات پزشكي در چه سطحي انجام مي شود؟

هر ساله مطابق فرم هاي نيازسنجي آموزشي نيازهاي آموزشي پرسنل اين اداره در 3 گروه شناسايي مي شود. اول نيازهاي آموزشي است كه خود پرسنل ضرورت آن را احساس مي كنند. دوم نيازهاي آموزشي است كه مسئولان زيرمجموعه و اينجانب در اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان براي پرسنل ضروري مي دانيم و سوم دوره هاي اجباري است که كل پرسنل بيمارستان موظف به طي آن هستند. واضح است كه مورد اول و دوم نقش اساسي در ارتقاي توانمندي پرسنل براي ايفاي نقش خدمتيشان در اين اداره دارد. براي نيل به آن از برنامه هاي آموزشي توسط پرسنل اين اداره و مراكز آموزشي و شركت هاي نمايندگي تجهيزات پزشكي استفاده مي شود. حوزه اداري و مالي نيز با تامين بودجه و واحد آموزش نيز با همكاري در برگزاري برنامه هاي آموزشي، اين اداره را ياري مي كنند.

تامين بودجه و امكانات لازم براي فرآيند هاي مديريت تجهيزات پزشكي در چه سطحي است؟
مطابق توضيحاتي كه در مورد نيازسنجي سالانه تجهيزات پزشكي ارائه دادم اقدام مشابه در هرسال براي برآوردهزينه و پيش بيني بودجه براي فرآيندهاي آموزشي، كاليبراسيون و تعميرات به عمل مي آيد و اين واحد در قالب دفاع از بودجه در جلسات دفاع از پيشنهادات خود در كميسيون هايي متشكل از مديرعامل و معاونان و مديران ارشد بيمارستان شركت نموده و پس از تصويب آن اعتبار لازم براي سال بعد در نظر گرفته مي شود و در نتيجه ارسال اسناد مرتبط به حوزه مالي و اداري منعي براي تسويه نخواهند داشت.
البته بايد افزود كه در اين مورد علاوه بر نظارت اين اداره براي هر فعاليت و سندي، در حوزه مديريتي ارشد، كنترل موردي مجدد به عمل آمده و پس از تصويب نسبت به تسويه آن اقدام مي شود.
همچنين مديران بيمارستان در جهت تامين تجهيزات، ابزارآلات و امكانات و فضاي فيزيكي متناسب با وظايف اين اداره نهايت تلاش را دارند و كمبودي دراين خصوص نداريم. در حال حاضر كليه واحدهاي اين اداره داراي فضاي متناسب با فعاليت خود هستند  براي مثال واحد مهندسي پزشكي داراي فضاهاي جداگانه كارگاه مكانيكي، كارگاه الكتريكي و دفتر است.

چه موانع و چالش هايي براي انجام منسجم و قدرتمند فرآيندهاي مديريت تجهيزات پزشكي در بيمارستان وجود دارد و راهكارهاي پيشنهادي چيست؟
در بيمارستان ميلاد با توجه به اقدامات اشاره شده كليه فرآيند هاي مرتبط با تجهيزات پزشكي با قدرت و كيفيت مناسب در حال اجرا است. نكته قابل ذكر اين است كه بيمارستان ميلاد يك بيمارستان خود گردان بوده و سيستم مديريتي مستقل داشته و درآمد بيمارستان براساس تعرفه دولتي بوده و خدمات خود را نيز به بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي به صورت رايگان ارائه مي کند. بنابراين با توجه به افزايش ناچيز تعرفه نسبت به هزينه هاي خريد و نگهداري تجهيزات پزشكي اين امر خود به عنوان چالش در خريد و نگهداري تجهيزات پزشكي مطرح است. خوشبختانه مديران ارشد بيمارستان به جهت رفع اين مشكل نهايت همكاري را با حوزه مديريتي تجهيزات پزشكي داشته اند.

لطفاً در خصوص تعداد اقلام پزشكي و تجهيزاتي كه در بيمارستان شما در حال كار است توضيحاتي بدهيد؟
بيمارستان ميلاد داراي 1116 تخت فعال و 33 اتاق عمل است. تعدادي از تجهيزات مهم در جدول نوشته شده است كه بعضي به دليل قدمت نياز به تعويض دارند.

و نكته پاياني؟
قبل از هرچيز وظيفه خود مي دانم كه از كليه پرسنلي كه در اداره تجهيزات پزشكي بيمارستان اينجانب را ياري مي دهند و همواره در تلاش هستند كه سطح علمي و حرفه اي خود را ارتقا دهند و دلسوزانه پاسخگوي نيازهاي تيم درماني بيمارستان هستند، تشكر ويژه كنم.
همچنين از هيات مديره بيمارستان، دكتر فياض مديرعامل، دكتر بيات معاون درمان و دكتر سازگاري معاون اداري و مالي و كليه مديران ارشد بيمارستان كه در ارائه هرچه بهتر خدمت در مديريت تجهيزات پزشكي بيمارستان، اينجانب و همكارانم را ياري مي رسانند كمال تشكر را دارم.
اميد دارم كه در ساير بيمارستان ها و مراكز درماني نيز مجموعه واحدهاي تجهيزات پزشكي از حمايت هاي مديران ارشد خود همچون بيمارستان ميلاد بهره مند شوند.
با تشکر از دکتر ماني ميرزايي و به اميد موفقيت روزافزون وي و همکارانش در خدمت رساني به بيماران و نظام سلامت.

مختصري از رزومه و مسووليت هاي دکتر ميرزايي:
 كارشناس، رئيس اداره خريد داخلي و مدير واحد تجهيزات در شركت خانه سازي ايران ( مجري ساخت و تجهيز مراكز درماني و بيمارستان)
 كارشناس تجهيزات پزشكي در ستاد اداره كل درمان استان تهران وابسته به سازمان تامين اجتماعي
 سرپرست اداره تداركات دارويي و تجهيزات پزشكي اداره كل پشتيباني و كارشناس اداره كل درمان مستقيم در ستاد مركزي سازمان تامين اجتماعي
 فعاليت طبابت تحت عنوان پزشك عمومي در مراكز سازمان تامين اجتماعي
وي سمت هاي اجرايي و موفقيت هاي كسب شده را مديون تحصيل در رشته پزشكي و شناخت كاربري تجهيزات پزشكي و ارتقاي سطح علمي خود در زمينه تجهيزات پزشكي مي داند كه به واسطه تمركز بر مطالعات غيرآكادميك براي شناخت فني تجهيزات پزشكي، استانداردها و مديريت در اين حوزه بوده است.

آنژيوگرافي                      3  دستگاه         سيستم هاي آندوسكوپيك جراحي      12  سيستم
CT scan                      2 دستگاه              ماشين بيهوشي                            40  دستگاه
MRI                           2 دستگاه               همودياليز                                     25 دستگاه
گاما كامرا                       3  دستگاه              پلاسما فرزيس                            2  دستگاه
بن دانسيتومتر                  2  دستگاه              تخت هاي جراحي                      37  دستگاه
سنگ شكن                     1 دستگاه              سل كانتر فول با ظرفيت بالا           3  دستگاه
راديولوژي ثابت (ديجيتال)  6  دستگاه              اتوآناليزر 800 تست                        3   دستگاه
اكوكارديوگرافي               8  دستگاه              الايزا ريدر فول اتوماتيك                    2   دستگاه
انواع سونوگرافي             12 دستگاه               فروزن سكشن                            2   دستگاه
ماموگرافي ديجيتال           1  دستگاه               رنگ آميز فول اتوماتيك                   2   دستگاه
يونيت دندانپزشكي          20  دستگاه              اكسيژن ساز مركزي                     7  دستگاه
سي آرم                        9  دستگاه               واكيوم مركزي                              6  دستگاه
اتوكلاو(انواع)                45  دستگاه              كمپرسور هواي فشرده مركزي          2  دستگاه
راديولوژي پرتابل            15 دستگاه               تجهيزات هتلينگ                             8000   قلم
مانيتورينگ(انواع)          450 دستگاه
و  بسياري از تجهيزات ديگر

3.5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور