آخرین خبر

تجهیزات پزشکی

احترام به پيشکسوتان احترام به ارزش هاي انساني است

دست اندرکاران هر حرفهاي به هر جا که برسند، وقتي به پشت سر خود نگاهي بياندازند، احترام و تکريم خود را نثار کساني ميکنند که راه را براي آنها هموار ساخته اند. بيسبب نيست که پايهگذاران و پيشکسوتان هميشه مورد تقدير قرار ميگيرند و ياد و نامشان ماندگار ميشود. آنها همانند درختاني ريشه دار، سايه خود را به ديگران نثار ميکنند. آنها درختان سايه گستر باغ ما هستند. راستي چه غنيمتي است نشستن پاي صحبت پيشکسوتان

سابقه، پيشکسوتي، تجربه و … از اموري است که در ميان تمام اقوام و ملل به رسميت شناخته شده و طبيعي است که از اين جهت پيشکسوتان و صاحبان تجارب و خدمات؛ به جهت خدماتي که به جوامع انساني کرده اند و داراي تجاربي در عرصه هاي مختلف هستند، احترام و حقوقي دارند. تمامي ما کارکنان شاغل هم روزي به اين مرحله از دوران خدمت خواهيم رسيدودرجايگاه پيشکسوتان وبازنشستگان خواهيم نشست،به همين دليل بايستي حرمت بزرگان را حفظ کنيم تاآيندگان نيز حرمت وجايگاه مارا محفوظ نگه دارند.
ما نيز لازم ديديم که عزت و کرامت پيشکسوتان عزيز را در حوزه تجهيزات پزشکي ديگرباره نهادينه کنيم و هم صحبت اين سرما يه هاي معنوي باشيم.
سرهنگ ناصر ضيائي را از گذشته ها و با انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي مي شناسيم. ضيائي مدير عامل شرکت ملورين سرهنگي مهربان،  معتمد و از قديمي هاي صنف ماست. حضور دائم سرهنگ ضيايي در تمامي دوره هاي هيئت مديره انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي نشانگر وجود اعتماد کامل صنف به وي است وي حتي در دوره دكتر  دستجردي مشاور وزير بود. شرکت توليدي بازرگاني ملورين توليدکننده  اتوکلاو،  يونيت  و صندلي هاي دندانپزشکي است که بارها عناويني چون صادرکننده نمونه و صنعتگر نمونه را يدک مي کشد. شايد براي خيلي ها سوال پيش بيايد که ارتباط عنوان سرهنگي را با مديرعاملي يک شرکت توليدي تجهيزات دندانپزشکي بدانند. مصاحبه ما را با تنها سرهنگ  صنف تجهيزات پزشکي در زير بخوانيد تا جواب سوالتان را بگيريد:

جناب سرهنگ لطفا براي خوانندگان ما از بيوگرافي خودتان بگوييد و اينکه چگونه وارد حوزه تجهيزات پزشکي شديد؟
من در سال 1325 در شهرستان اليگودرزبه دنيا آمدم و پس از اتمام دبيرستان، تحصيلاتم را در دانشکده افسري ادامه دادم .من در تمام طول مدت جنگ در جبهه ها مشغول به خدمت گزاري بوده و پس از بازنشستگي در حوزه تجهيزات دندانپزشکي مشغول به فعاليت شدم. در سال 57 با درجه افسري و به عنوان مسئول خدمات پزشكي وسپس در جبهه هاي جنگ مشغول به فعاليت شدم و در سال 60 مسئول ستاد جذب کمک هاي مردي و خدمتگزار نيروهاي خوزستان مشغول بودم. در آن زمان حضرت آيت الله حاج نصرالله شاه آبادي كه درحال حاضر در قم حضور دارند با استفاده از موقعيت اجتماعي بالا براي تامين نيازهاي خطوط جبهه بسيار تلاش كردند و تامين نيازهاي كل نيروهاي مستقر درمنطقه خوزستان ازطريق ايشان انجام مي شد و بدين ترتيب ما توانستيم نيازهاي منطقه را از موادغذايي گرفته تا تجهيزات پزشكي و درماني و ماشين آلات پوشش دهيم وستادي براي تامين نيازهاي مصرفي غذاييي دارويي و تجهيزات پزشكي تشكيل شد. در همين ايام بود که من كم كم به تجهيزات پزشكي گرايش پيدا كردم تا جايي که در تامين تجهيزات پزشكي و دندانپزشكي يگان هاي خودمان نقش حياتي داشتم. مدتي بعد همسر من در جاده اهواز به تهران به وسيله بمباران هوايي هواپيماهاي عراق مجروح و كمي بعد به شهادت رسيد. بعد از اين واقعه من به صورت جدي وارد اين حوزه شدم و پس از بازنشستگي از ارتش،  در بخش تجهيزات دندانپزشكي شروع به فعاليت كردم .مدتي بعد نيز با همکاري اساتيد و دوستاني كه دررشته پزشکي فعاليت توليدي داشتندو ساير دوستاني که سابقا در جبهه هاي جنگ به صورت کادر و و ظيفه مشغول به خدمت بودند، اولين هيات مديره انجمن توليدكنندگان تجهيزات پزشکي دندانپزشکي و آزمايشگاهي رادرجهت کمک به توليدات سراسر کشور تشكيل داديم والبته ناگفته نماند همين که بتوانيم نيازهاي مراکز درماني کشور رادر حوزه تجهيزات پزشکي تأمين کنيم وبا تحريم ها مبارزه کنيم خودجهادي ديگر است.

اعضاي نخستين هيات مديره انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي چه کساني بودند؟
اين انجمن در سال 74 توسط توليدکنندگان آقايان دکتر عباس مه دکتر مجيد  روحي، دکتر محسني، دکتر سلمانزاده مرحوم مهندس سلسله، مهندس مرتضوي، مهندس آبخضر ومهندس  نبوي  تشکيل و با نام انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهي رسماً فعاليت خود را آغاز كرد و دوستاني چون مهندس يعقوب زاده، مهندس امرالهي ،مهندس کمپاني، مهندس محمد، دكتر كسايي، مهندس نيك روش ومهندس شهاديفر و….. در اين هيئت مديره حضور و فعاليت هاي چشمگيري را در هيات مديره ها پيدا کردندو اين انجمن را به سازماندهي قابل توجهي براي حمايت از قشر توليدکنندگان هدايت كردند. در حال حاضر نيز اين انجمن با 250 عضو توليدكننده در حال فعاليت است. علاوه بر اين اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي نيز که از اعضاي انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي تشکيل شده است، به همراه ساير اعضاي انجمن در راستاي صادرات تجهيزات پزشکي به موفقيت هاي چشمگيري رسيده است ودر زمينه صادرات توليداتي چون تخت هاي CCU و ICU، مانيتور هاي علايم حياتي با تکنولوژي هاي روز دنيا، اتوکلاو و کليه مواد مصرفي پزشکي و دندانپزشکي، يونيت، صندلي، چراغ، تابوره و تجهيزات نوزاد تجهيزات چشم پزشکي و محلول هاي ضدعفوني به 25 کشور جهان فعال بوده و هم اکنون پاسخ گوي کليه نيازهاي کشور هستند.شرکت هايي چون دنتوس، فخر سيناو… نيز در زمينه تجهيزات دندانپزشکي فعاليت چشمگيري داشته و صادرات قابل توجهي دارند.

از افتخارات ملورين براي ما بگوييد
شرکت توليدي و بازرگاني ملورين با متراژ 4500مترمربع و با 60 نفر کارگر تحت پوشش مشغول به فعاليت است. در سال 1374 در امر صادرات به کشورهاي CIS و کشورهاي عربي صادرات قابل توجهي داشته است و به عنوان صادرکننده نمونه، استاندارد نمونه و صنعتگر نمونه مطرح و در حال حاضر توليدات ملورين در مراکز درماني کل کشور درحال استفاده است و به بيش از 25 کشور جهان صادرات دارد.
ما در حال حاضر يونيت، صندلي تابوره و چراغ را به کشورهاي روماني، بلاروس، اكراين، روسيه، گرجستان و ازبکستان صادر مي کنيم و حتي استانداردهاي صادراتي اين کشورها را نيز کسب کرده و در اکثر نمايشگاه هاي تجهيزات پزشکي حضور فعال داريم تا بتوانيم توانمندي هاي تجهيزات پزشکي ايران را به ساير کشورها نشان بدهيم.
در سال هاي گذشته نيز از طريق انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در نمايشگاه عرب هلث حضور مستمر داشتيم تا جايي که درخشش محصولات ايراني در اين نمايشگاه براي خارجي ها باورنکردني بود. در خصوص فعاليت هاي  ملورين در بازار داخلي نيز بايد اذعان کنم که ما در بازار داخلي تا جايي که بتوانيم مراعات حال همکاران خود را مي کنيم با اين حال با اکثر دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور و مراکز درماني ارتش و سپاه در حال همکاري هستيم. در حال حاضر پنج شرکت توليدکننده  يونيت صندلي دندانپزشکي در انجمن وجود دارند که  ملورين جز و آنها است و اين پنج شرکت قادرند کل نياز کشور را به تجهيزات دندانپزشکي پاسخگو باشند و جلوي واردات چيني را بگيرند . من به عنوان نماينده انجمن با قاطعيت اظهار مي کنم که توليدات ما داراي کيفيت بسيار خوبي است با اين حال من يادم است که در سال هاي قبل يونيت ما در کشور بلاروس به خوبي به فروش مي رفت ولي امروز به علت وفور فروش کالاهاي چيني کشور بلاروس ديگر از ما يونيت نمي گيرد. چرا که قيمت محصولات چين هم بسيار پايين است هم از سوي دولت به آنها سوبسيد پرداخت مي شود . البته در ايران هم سابقاً براي حضور در نمايشگاه هاي خارجي سوبسيدهايي به توليدکنندگان داده مي شد که امروز خبري از آن نيست.
اين نکته را هم اضافه کنم که در حال حاضر توليدکنندگان ما بازار داخلي ايران را پوشش داده اند لذا لازم است که از آنان حمايت بيشتري به عمل آيد. در زمينه توليدات دندانپزشکي نيز يونيت هاي دندانپزشکي توليد اعضاي انجمن در ايران سابقه خوبي دارد و از زمان هاي گذشته در ايران توليد مي شده است. در واقع مي توان گفت جنگ گذشته دركنار مصائبي که براي کشور ما در پي داشته است از طرفي باعث شد توليدکنندگان ما ناچار شوند تا نيازهاي تجهيزات پزشکي داخلي خودشان را توليدکنند و به نوعي با آغاز جنگ تحميلي استارت توليد تجهيزات پزشکي مانند مانيتور، تخت و… که نياز شديدي به آنها بود نيز زده شد. حتي پس از پايان جنگ نيز در زمان تحريم، توليدکنندگان توانستند نيازهاي مراکز درماني داخل ايران تا حد قابل قبولي پوشش دهند. گرچه تجهيزات پزشکي سرمايه اي چون  سيتي و ام آرآي هنوز وارد مي شود ولي در زمينة بسياري از تجهيزات توليدات داريم.
در حال حاضر نمايشگاه ايران هلث با مسئوليت انجمن و با همکاري اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي، اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي و انجمن مهندسي پزشکي که با همکاري يکديگر شرکتي به نام شرکت صنعت سلامت تشکيل داده اند برگزار مي شود. البته در دوره اي برگزاري نمايشگاه ايران هلث به عهده يک شرکت نمايشگاهي گذاشته شد و بدين ترتيب متراژ نمايشگاه از 18000 متر به 3000 متر کاهش يافت و سال بعد با دستور مستقيم وزارت بهداشت اين مسئوليت دوباره به عهده انجمن گذاشته شد. هم اکنون دو سال است که اين نمايشگاه با فضايي بالغ بر 18000 متر مربع و قويتر از گذشته برگزار مي شود.
امسال نيز فضاي 25000مترمربع را در دستور کار داريم که از اين متراژ نزديک به 6000 متر را به غرفه هاي خارجي اختصاص داده ايم.
علاوه بر اين برنامه ما اين است که رئيس هلال احمر را به نمايشگاه دعوت کنيم و براي تأسيس مراکز درماني در خارج از کشور نيز با هلال احمر بتوانيم همکاري کنيم.
از سوي ديگر محققان و مسئولان بهداشت ارتش جمهوري اسلامي ايران که داراي واحدهاي مراکز بهداشت نيروي هوايي، دريايي، زميني و ساير مراکز درماني و دانشگاه علوم پزشکي ارتش جمهوري اسلامي ايران هستند در تمام سال هاي برگزاري ايران هلث در مراسم افتتاحيه و خود نمايشگاه حضور يافته و از توانمندي هاي توليد کنندگان داخلي بازديد کرده اند و همواره نيز اظهار کرده اند که نيازهاي تجهيزات پزشکي تمام مراکز درماني ارتش بايد از توليدات داخلي تهيه شود. خوشبختانه در تمام شماره هاي ماهنامه مهندسي پزشکي نيز من ملاحظه کرده ام که شما مدام از توليد و حمايت از توليد صحبت مي کنيد و اين شيوه بسيار خوبي در جهت اطلاع رساني براي حمايت از توليد است.»

 آيا در بازار عراق هم فعاليت داريد؟
بله همين امروز با نمايندگان لبنان و عراق جلسه اي داشتيم تا بلکه بتوانيم از طريق انجمن صنفي توليدکنندگان صادرات خود را به اين کشور انجام دهيم. البته صادرات در کشور عراق از طريق اتحاديه صادرکنندگان در حال انجام است با اين حال تلاش ما اين است که در بازار عراق به رقيبي سرسخت براي کشور ترکيه که در بازار عراق نفوذ خوبي دارد تبديل شويم.

 امروز اگر زمان به عقب بازگردد آيا دوباره وارد همين حوزه مي شويد يا ترجيح مي دهيد انتخاب ديگري داشته باشيد؟
يک توليدکننده جداي از اينکه ديوانه است عاشق نيز هست و من نيز يک توليدکننده هستم و اگر زمان دوباره به عقب بازگردد همين راه را ادامه مي دهم. چرا که توليدکننده تا زماني که عاشق نباشد نمي تواند توليد را ادامه دهد با اين حال لازم است که دولت حمايت بيشتري از توليد انجام دهد البته تأکيد مي کنم که اين حمايت ها روز به روز در حال بهترشدن است و برنامه ريزي هاي خوبي در اين خصوص انجام شده است وزارت بهداشت نيز کميسيون هاي را تشکيل داده است. که در اين کميسيون ها توسط مسئولان ذيربط جهت حمايت از توليدات داخلي حمايت هاي قابل توجهي صورت گرفته است.

 رويداد تلخ براي ملورين….
در خرداد 1391 درست مصادف با روز ارتش اتفاق تلخي براي ملورين رويداد كه خاطرة تلخ آن براي هميشه در ذهن من ماندگار است. در آن روز من در جلسه اي با معاون استاندار تهران، مديرکل صنايع تهران و رياست شوراي شهر با عنوان حمايت از توليد حضور داشتم که در ساعت 10 صبح خبر رسيد کارخانه ملورين آتش گرفته است. تا ساعت يک بعدازظهر که به محل کارخانه رسيديم و با کارخانه اي سوخته مواجه شدم. اين حادثه نزديک به پنج ميليارد و 200 ميليون، از سرمايه ما را دود  کرد و به هوا فرستاد.
به دنبال اين رويداد تأسف انگيز که علت آن ناشي از سهل انگاري پرسنل عنوان شد مکاتبات زيادي را با رياست جمهوري و بسياري از مقامات و مسئولان وزارت بهداشت و وزارت صنايع و ده ها عنوان و نهاد ديگر انجام دادم. متأسفانه يک هفته از موعد تمديد بيمه هم کارخانه گذشته بود و بيمه هزينه خسارت را تقبل نکرد. همه نامه نگاري با مسئولان ما هنوز به هيچ نتيجه اي نرسيده است فقط ما موفق به کسب يک وام شديم که در حال حاضر به تنهايي در حال پرداخت اين وام هستم و فقط و فقط به اعتبار موقعيت قبلي توانستيم تمام خسارت هاي مجموعه را به نحوي جبران کنيم و سرمايه از دست رفته را از نو احيا کنيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور