آخرین خبر

آموزش مقدماتي نرم افزار طراحي Solidworks

نویسنده: ميديا خادمي -دانشجوي کارشناسي مهندسي پزشکي بيومکانيک دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز

midiya.khademi@engineer.com

بعد از نصب نرم افزار solidwork Icon 7 با عنوان‌هاي زير بر صفحه Desktop ظاهر مي‌شوند که براي شروع کار با نرم افزار و طراحي قطعات بر Icon اول دو بار کليک کرده تا صفحه نرم افزار به صورت زير باز شود.

• solidworks 2012×64 Edition
•solidworks Routing library
•solidworks Background downloader
•solidworks eDrawings 2012
•solidworks eDrawing 2012×64 Edition
solidworks Explorer 2012
•solidworks Network monitor

بعد از باز شدن صفحه اول بر روي Icon new  در toolbar بالاي صفحه کليک کرده تا صفحه‌ي کوچک New solidworks Document باز شود.

نرم افزار شامل بخش‌هاي مختلف (1) طراحي قطعات (2)Assemble قطعات طراحي شده (3) نقشه کشي است که در اين صفحه کوچک باز شده هر سه بخش در دسترس است که براي قدم اول کار با نرم افزار از بخش اول (Part) استفاده کنيم، بر روي آن کليک کرده و OK را مي‌زنيم.
صفحه اول طراحي ظاهر مي‌شود.

در ابتداي کار از طرح‌هاي دو بعدي و نحوه استفاده از نوار ابزار شروع مي‌کنيم و در نهايت به حجيم کردن Extruded Base طرح‌ها (بخش 3 بعدي) مي‌پردازيم.
به ترتيب که در تصوير و متن زير مي‌بينيد براي شروع طرح دوبعدي اقدام مي‌کنيم:

• مرحله1: Sketch
• مرحله 2: انتخاب يکي از Icon‌هاي line، corner، rectangle،circle و…
• مرحله 3: انتخاب صفحه مرجع براي شروع در محيط طراحي (1)Front plane (2)Top plane (3) Right plane
• مرحله 4: کليک در هر جاي صفحه براي شروع کشيدن طرح مد نظر

حال براي اندازه مد نظر اضلاع چهارگوش و يا دايره و شعاع انحنا آيکون Smart Dimension را انتخاب کرده و روي ضلع يا زاويه ي موردنظر دوبار کليک کرده و مي‌کشيم در صفحه ظاهر شده ابعاد را وارد مي‌کنيم و✓ سبز رنگ يا OK را مي‌زنيم تا ابعاد مورد نظرمان در صفحه طراحي اعمال شود.

در اين مرحله بايد چهارگوش ( ويا هر شکل ديگري) قيدهايي اعمال کنيم که جابجا نشود. براي اعمال قيدها يا روي ضلع موردنظر کليک کرده و از صفحه line properties قسمت Add Relations قيد Fix يا مرکزي يا موازي …(بسته به شکل طراحي شده) را انتخاب مي‌کنيم اين کاررا براي ضلع مجاور و هر جايي که احتمال جابجايي دارد انجام مي‌دهيم در نهايت ✓ سبز رنگ يا OK ياEnter را مي‌زنيم تا ابعاد و قيد‌هاي مورد نظر اعمال شود.

 

نکته 1: اعمال قيد در مرحله طراحي براي درستي دقت در مرحله تحليل با نرم افزار‌هاي ABaqus يا Ansys است چون در نرم افزار‌هاي ذکر شده اگر shape طراحي شده جابجا شود عمل تحليل به درستي صورت نمي گيرد بنابراين اعمال قيدها ضروري است.
نکته2: به طور مثال براي طراحي چهارگوش هم مي‌توان از رسم 4 خط (فرمان line) و هم از دستور چهارگوش که در مثال قبل اجرا شد استفاده کرد،در حالت اول بايد4 قيد براي عدم جابجايي خط‌هاي رسم شده و 4 قيد براي زواياي 90 بين خطوط اعمال کرد و همچنين اندازه ي اضلاع دوبه دو برابر در نظر بگيريم، اما در حالت دوم قيد زوايا و برابري دو به دوي طول و عرض‌هاي چهار گوش خودبه خود اعمال شده است چون جزء خصوصيات چهارگوش است، فقط کافي است اندازه ي طول و عرض را مشخص کنيم و قيد عدم جابجايي را براي دو ضلع مجاور اعمال کنيم.

 

براي سه بعدي کردن مستطيل طراحي شده به ترتيب تصوير و متن زير عمل مي‌کنيم:

انتخاب ايکون features←Entruded Boss/Base← کليک روي يکي از اضلاع مستطيل←از تنظيمات سمت چپ صفحه (1)ضخامت مکعب مستطيل Direction1، (2) تقسيم بندي ضخامت نسبت به ضخامت اوليه Direction2،(3) تنظيم ضخامت گوشه‌ها نسبت به وسط و (4) تعيين ضخامت ديواره در شرايطي که فقط يک چهارچوب مي‌خواهيم (داخل مستطيل خالي است)

thin feature

 

در نهايت ✓ سبز يا OK يا Enter را مي‌زنيم و قطعه مدنظر را مي‌توان به دو صورت طراحي کرد.
گاهي اوقات براي اندازه‌هاي اعمالي در نرم افزار نياز به پارامترها و واحد‌هاي ديگري نيز علاوه بر واحد مشخص شده در نرم افزار داريم که امکان تغيير واحد به دو صورت زير وجود دارد:
• در ابتداي باز کردن نرم افزار solidwork در قسمت tools گزينه Options را انتخاب کرده و جزء تنظيمات مجددunit (واحد) را به حالت مورد نظر تغيير مي‌دهيم.

 

• در صفحه طراحي نرم افزار بعد از رسم خط يا هر المان ديگري (1) انتخاب گزينه smart Dimontion از نوار ابزار سمت چپ Dimonsion (2)گزينه Other و در ادامه (3)Override units  را انتخاب کرده و از کادر کناري واحد مورد نظر مثلا mm(4) را انتخاب کرده و عدد مربوطه به اندازه المان را با واحد mm در طرح اعمال مي‌کنيم.
براي ذخيره فايل‌هاي طراحي شده به ترتيب زير عمل مي‌کنيم.
File ←save as← با فرمت دلخواه فايل را ذخيره مي‌کنيم

 

نکته: اگر در ادامه از فايل طراحي شده در نرم افزار ديگري مانندAnsys يا mimics Import مي‌گيريم لازم است که فايل را با فرمت اين نرم افزارها ذخيره کنيم.
مثلا براي mimics با فرمت stL ذخيره مي‌کنيم.
براي تعيين جنس (material) طرح ايجاد شده در نرم افزاربه ترتيب زير عمل مي‌کنيم:

 

اتمام طراحي و آمادگي فايل براي ذخيره
←Edit←Appearance←material← انتخاب جنس مدنظر از روي نقشه يا طرح اوليه (ژورنال، مقاله، اساس نامه طراحي توليد قطعه)←Apply

همان طور که دستور Extruded باعث حجيم شدن و ايجاد ضخامت در طرح دوبعدي مي‌شود با فرمان EXtrudedcut در قسمت features مي‌توان سوراخ يا فرورفتگي به هر شکل مورد نظر در طرح سه بعدي ايجاد کرد.براي اين کار ابتدا روي سطحي که مي‌خواهيم عمل Extruded cut  را انجام دهيم.

شکل سوراخ يا فرورفتگي را به کمک فرمان بخش دو بعدي sketch رسم کرده و گزينه Extruded cut را بعد از انتخاب سطح فرورفتگي انتخاب کرده و عمق را از tab سمت چپ صفحه انتخاب و گزينه Ok  يا ✓  سبز ياEnter  را براي اعمال فرمان مي‌زنيم.

در اين نرم افزار براي ايجاد نيم کره به ترتيب  زير عمل مي‌کنيم:
1)يک ربع دايره را به روش ترسيم دو بعدي ايجاد مي‌کنيم
2)ضلعي که مي‌خواهيم المان حول آن دوران يابد از سه بعد انتخاب کرده

 

3)گزينه ي Revolved Base را از Features انتخاب کرده مطابق تصوير 21و22و23
اگر هدف طراحي کره باشد نصف دايره را در دو بعد طراحي کرده و حول قطر Revolved Base را مي‌زنيم.

تا اينجا توانايي طراحي قطعه‌اي با مشخصات معلوم و material و ساير خصوصيات نسبي را آموختيم.
در ادامه چند مثال را همراه نقشه دو بعديشان در محيط نرم افزار مشاهده مي‌کنيم:

 

 

 

 

 

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور