آخرین خبر

آموزش خواندن داده هاي به فرمت dat. فيزيونت در MATLAB

فيزيونت يکي از پايگاه هاي معتبر در زمينه داده هاي مربوط به بيماري هاي مختلف است. اين پايگاه همچنين اطلاعاتي در زمينه فعاليت هاي قلبي و مغزي در حالت هاي مختلف و تصاويري از شرايط خاص ثبت شده توسط سيستم هاي تصويربرداري ارائه ميکند. داده هاي فيزيونت عموماً به فرمت dat. هستند که جهت استفاده کاربران اين داده ها بايد باز شوند تا اطلاعات آنها قابل پردازش باشد. نرم افزار MATLAB اين قابليت را دارد که اطلاعات موجود در اين پايگاه داده را به صورت mat. تبديل کرده و جهت پردازش هاي مختلف آماده کند. همچنين تعدادي داده کمکي نيز در کنار dat. وجود دارند که اطلاعاتي جانبي مربوط به هر داده در آنها است و به فرمت atr. و hea. است.

نحوه تبديل فرمت dat. به mat.
پيشتر در شماره 178 ماهنامه از يک محيط گرافيکي مطابق شکل 1 جهت بازکردن داده هاي فيزيونت استفاده شد و کليه بخش هاي آن نيز توضيح داده شد.

شکل1) محيط گرافيکي جهت بازکردن داده هاي فيزيونت

به دليل محدوديت هاي اين محيط گرافيکي در بازکردن کل محتواي داده، در اين شماره از ماهنامه به معرفي يک جعبه ابزار جهت بازکردن داده هاي اين پايگاه معتبر پرداخته ميشود. جعبه ابزار مرتبط با اين کار wfdb-app-toolbox-010-0 است که ميتوانيد از سايت فيزيونت دانلود کنيد. پس از دانلود و خارج کردن آن از حالت فشرده، به کمک روشي که قبلاً توضيح داده شد جعبه ابزار از قسمت Set Ptch در منوي بالاي MATLAB به نرم افزار شناخته ميشود تا خطايي در مورد استفاده از برخي دستورات خاص موجود در جعبه ابزار ايجاد نشود. شکل 2 تصوير اضافه کردن جعبه ابزار را نشان ميدهد.

شکل2) تصوير محيط اضافه کردن جعبه ابزار

پس از نصب کردن جعبه ابزار، براي بازکردن هر داده ميبايست در پوشه موجود در فضاي کار نرم افزار MATLAB علاوه بر داده به فرمت dat. فرمت هاي ديگر داده که اطلاعات جانبي شامل برچسب داده، طول داده، فرکانس نمونه برداري و … در آنها وجود دارد را قرار داد. پس از قرار دادن داده ها به فرمته ايdat ،.mat. و hea. در فضاي کار، دستورات موجود در کادر زير را در محيط پنجره دستورات MATLAB تايپ اجرا کنيد. همانطور که مشاهده ميکنيد اسم فايل داخل کوتيشن نوشته ميشود و به يک اسم دلخواه (در اينجا recordName) ذخيره ميشود. سپس با استفاده از دستور rdsamp براي خواندن داده به فرمت dat. استفاده ميشود. سپس با دستور plot يک قسمت از داده به اندازه 1000 نمونه با ضخامت خط 2 مطابق شکل3 رسم ميشود. در انتها از دو دستور انتهايي براي برچسب زدن محورهاي افقي و عمودي استفاده ميشود.

شکل3) تصوير سيگنال ECG از پايگاه داده فيزيونت

به منظور کسب اطلاعات بيشتر در مورد هر داده فيزيونت شما بايد بتوانيد داده هاي جانبي آن را باز کنيد. براي انجام اين کار، مشابه روشي که براي بازکردن داده اصلي انجام شد ميبايست کدهايي به صورت کادر زير نوشته شود تا اطلاعات داده در متغيرهاي خاص قرار گيرد. ورودي دستور rdann نام داده ثبت شده و فرمت آن (atr) است. خروجي اين دستور شامل ann که موقعيت مکاني پيک هاي R سيگنال ECG قرار دارد. برچسب QRS از نظر نرمال يا غيرنرمال بودن درون anntype و subtype است که anntype برچسب ها را به صورت کاراکتري و subtype برچسب ها را به صورت رقمي نمايش ميدهد.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور